CSV bestand uitpakken via Uit tekstbestand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansola
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Mijn vraag
Ik heb een Regelaar die een CSV bestand uit stuurt met gegevens van temperaturen Deze kan ik open via Excel met Gegevens uit tekstbestand/CSV Dit werkt allemaal Maar ik krijg sommige temperaturen 3690002 en dit moet 36.9 worden Dus ik kan deze delen door 1000000 dan kom ik op 39,9 uit Maar niet alle waarden zijn zo groot
Sommige zijn 361 dus deze moet ik delen door 10 Is er een manier om dit automatische te doen met een formule of zo ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT3kxF_Uz4shgpZQ2KANgIMTUrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i8uczYp2sv038CyrKUklm145.png?f=user_large
Relevante software en hardware die ik gebruik
...Microsoft 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.=3690002/1000000 = 36,9

Beste antwoord (via Hansola op 17-04-2023 11:51)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:09
Je probleem zit hem in de duizentalscheidingen/decimaalteken, in het nederlands is dat raar.
36.9 is namelijk Engelse notatie.

Wat ik gemerkt heb is dat dat LibreOffice Calc veel makkelijker om gaat met CSV data dan Excel.
Je kunt bovendien bij het importeren ook een taal kiezen zodat je dit probleem niet hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:31
Het probleem is dus dat er geen decimaal teken staat in de waardes. Dat maakt het een beetje lastig als niet alle waardes evenveel decimalen hebben. Als je zeker weet dat er altijd twee cijfers voor het decimaal teken moeten staan, dan is er misschien nog wel wat voor te bedenken, maar zelfs dan is het niet echt eenvoudig als je met alle mogelijke aantallen decimalen rekening moet houden.

Dus misschien is het beter om eerst te kijken hoe het komt dat er geen decimalen instaan. Misschien komt het al direct zo uit de bron, maar dat is wel een beetje raar want vanuit een data oogpunt heb je dan al meteen rotzooi.

Mogelijk heeft het er mee te maken dat het een CSV is? Als het daadwerkelijk met komma's als scheidingsteken is opgebouwd kan dat conflicteren als er ook een komma als decimaalteken wordt gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:09
Je probleem zit hem in de duizentalscheidingen/decimaalteken, in het nederlands is dat raar.
36.9 is namelijk Engelse notatie.

Wat ik gemerkt heb is dat dat LibreOffice Calc veel makkelijker om gaat met CSV data dan Excel.
Je kunt bovendien bij het importeren ook een taal kiezen zodat je dit probleem niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
Grote kans dat dit verkeerd gaat door de automatische type herkenning in Power Query.

Voordat je de gegevens in Excel laadt kun je eerst klikken op Gegevens transformeren en verwijder je onderstaande stap. Staat je data dan wel goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNOaD2ul53nOBHX_tbGEWdX2qh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5nnsEZro2psQA4V30xaOhhTu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansola
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Goede morgen

Bedankt allemaal voor u antwoorden Ik heb LibreOffice Calc gedownload en het zelfde CVS bestand geladen
En toen Cellen opmaken en dan getal gekozen met twee cijfers achter de komma en nu krijg ik wel de juiste waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Je hebt al een oplossing, top!

Toch nog even een aanvulling hoe je dit simpel in Excel kan doen. In plaats van de CSV te openen ga je in een nieuw (leeg) excelwerkboek naar Data->Van tekst/csv
Je krijgt dan een importeerscherm waar je kan aangeven wat het decimaalscheidingsteken is in je csv bestand.
Pagina: 1