Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan48
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-05-2023
ik heb thuis 11 zonnepanelen met een Wallbox pular plus aangesloten op 3 fase met slimme meter.
Altijd gedacht en mij ook altijd voorgehouden dat als je de app op Eco full green zet dan alleen 100% groene stroom direct van de zonnepanelen gebruikt, dus zonder net stroom. Nu wordt ik verteld erachter dat dit alleen mogelijk is met een minimum van 6 Amp. wat mijn 11 zonnepanelen niet kunnen leveren. Dus als ik nu mijn auto met groene stroom oplaad en ik zet het vermogen op het minimum (6 Amp) dan laad mijn auto op met stroom wat maar minder dan de helft uit groene stroom bestaat, de rest is net stroom. Dit vind ik teleurstellend vooral met het vooruitzicht dat de saldering steeds minder wordt en ik de gelegenheid heb om mijn auto overdag op zelf opgewekte stroom zou kunnen opladen. Snap ik wel dat dit dan langzaam zou gaan maar dat vind ik geen bezwaar. Wie kan mij daar iets meer over vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
Tja, een autolader heeft nou eenmaal zijn limieten, zowel minimaal als maximaal, en daar buiten houdt het op. Ik kan mij ook wel voorstellen dat nog langzamer opladen slecht voor de accu is. 6A is voor het laden van een auto al erg minimaal gezien de meeste huisinstallaties groepen van 16A hebben. Wellicht dat je nog andere laders kan vinden die langzamer kunnen (bijvoorbeeld een 1-fase lader ipv 3-fase, je meter telt immers toch niet per fase maar alles op één hoop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21
6 ampere over 3 fasen komt neer op ongeveer 4kW. Met 11 panelen zou je daar op piekmomenten wel bij in de buurt moeten kunnen komen. Maar het grootste deel van de tijd haal je dat piekvermogen natuurlijk niet. Als het je gaat om het klimaat dan kun je zorgen dat je een energieleverancier neemt die groene energie levert. Gaat het om de kosten en de wens zoveel mogelijk met eigen stroom te laden, dan kun je kijken naar een lader die op lager vermogen kan laden (mits de auto dat ook kan) of naar extra panelen.

Regeren is vooruitschuiven