Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo,

Wij hebben afgelopen week zonnepanelen gekregen. Ik vind alleen de manier waarop de kabels zijn afgewerkt niet netjes. Daarover zou ik graag jullie reactie horen!

(1) De kabelgootjes op het platte dak: dat ziet er toch niet uit? Kan dat niet anders?
(2) De kabelgootjes tegen de zijkant van de garage: dat ziet er toch niet uit?
(3) De doorvoer naar buiten: dat gat moet toch kleiner kunnen of afgewerkt worden? en bij het boren van het houdertje in de steen ernaast is de steen in stukken gebroken en zijn alle voegen ernaast gebarsten. Dat kan toch niet?!

Wat ik begrijp is dat de stroomkabels sowieso tegen zonlicht beschermd moeten worden. Dan mogen er toch niet delen zichtbaar zijn? Bestaan er geen flexibele buizen? In een andere kleur?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groeten,
Jeroen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHv-sPrciBuqNvICHC7gcIpyykc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LHI32m1AWwoPWMN5Go3qDLT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3Ixl-YSUZJUOF4lqOdcOvtePDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeWJ857drURSQJpXsHP6gIDY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35P7kYQi1axtVePPeXxsC705lwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GrQCnJhKQiL55vEm2oPEnca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:06

Zenix

BOE!

Nee, is niet netjes. Maar waarom zijn er geen dakdoorvoeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 17-04-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Ziet er wel aardig beun uit.

Buizen zijn vreemd ingekort, met dat flapje eroverheen, de bocht is erg krap waardoor de buis in de kabel snijdt.

Iemand heeft geprobeerd om t nog enigzins netjes te laten lijken. Maar is daar niet helemaal in geslaagd.

Die kabelstukjes in de zon kan geen kwaad. Kijk maar eens om je heen bij gebouwen. Daar zit vaker buiswerk tegen de muren met open bochten waar de kabel doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:55
Flinke voegschade ook. Niet accepteren. Bij de lurven er weer bij halen en laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Voegen die barsten bij het boren in steen van een gaatje van 6mm?

Die steen is aan de bovenkant gescheurd en heeft daar dus druk kwijtgeraakt.

[ Voor 38% gewijzigd door IplugNplay op 17-04-2023 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:48
Weet je zeker dat die barsten in de boeg zijn ontstaan door het boren? Dat klinkt vreemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:03
Toch als ik naar het buis werk kijk dan lijkt het dat ze juist extra tijd hebben genomen om het netjes eruit te laten zien. Witte buis, geen grijs bij de grarage, lipjes aan buis gemaakt om minder kabel te zien. Maar op de 1e foto zie ik 2 leidingen, de andere 1. Zijn dit 2 installaties?
Dat de steen zo zacht is dat deze bij boortje 6 al breekt kan z'n installateur niets aan doen. Ziet er naar uit dat er na de zichtbare stenen bijna geen extra stenen daarboven op liggen, dus geen druk en door de klop boor is door het schuin naar boven boven de steen als ware los getrild en dat zie je terug in de voeg.
In hoeverre dat voor de installateur is vind ik lastig. 1 je kan als monteur niet zien hoe de constructie boven de zichtbare stenen is. 2 aangezien het dak erboven begint zou je het kunnen verwachten.
Maar 3 had je het geaccepteerd als ze bijvoorbeeld 20cm lager naar binnen hadden geboord?
Loopt die buitenmuur ook door naar binnen de garage of heb je daar andere stenen?

Als je binnen in de garage andere stenen hebt is het opnieuw voegen alleen optisch, ik vermoed dat de stenen daar als ware los liggen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik volg veel van je punten @The-Source, maar je hoeft niet de klopboorstand te gebruiken bij een voeg/baksteen. Daar kun je gewoon normaal doorheen boren en dan laat je een normaal gat achter, met een veel kleinere kans dat je meer kapot maakt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Die kabelbuitenmantel is van zichzelf al UV-bestendig. De buis voegt fysieke bescherming toe.

Het leidingpad zou ik zelf hebben proberen te voorkomen, maar ik neem aan dat je daar zelf mee in hebt gestemd bij de schouw / planing van de werkzaamheden. Op zich is het wel netjes uitgevoerd.

Die baksteen had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden door niet met de klop-/hamerboor te werken maar gewoon rustig met een scherpe boor in de baksteen te boren.Aan de andere kant is het oplossen vrij eenvoudig. Optioneel baksteen vastzetten met kit en dan de voeg beetje bijsmeren met voegenreparatie / joint fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:35
Over dit soort dingen moet je vooraf zelf nadenken. In het werk moeten ze iets verzinnen en dan kan het dit worden. Ze hebben hier nog best werk aan gehad. Via een dakdoorvoer naar de garage was het netste geweest.

Die gebarsten steen, daar zou ik niet te zwaar aan tillen. Ik verwacht dat de stenen daar allemaal losliggen. Dat kan best door hun boorhamer zijn gebeurd/verergerd. Ik neem aan dat ze van binnen naar buiten hebben geboord. Het metselwerk is dan al wel zwak, dus of dat ze allemaal aan te rekenen is? Ik zou het wel (laten) herstellen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met een te zware boorhamer op het laatste randje steen zitten persen is vragen om problemen.
Dit soort dingen moet sowieso met beleid en bij een 'hoek' zoals hier het geval is kun je niet zomaar met grof geweld aan de slag. Nee, het zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen. Ja, dit wil je hersteld hebben.

De loop van de leiding is discutabel. Ik zou het zo ook niet willen. Maar dit is ook iets dat je van te voren zou kunnen tackelen (mosterd na de maaltijd, I know)

Je zou de afwerking ter discussie kunnen stellen en op zijn minst een nette, getrokken bocht op de harde PVC leiding vragen in plaats van het knip-en-breek-werk. Dat is voor de kabel ook veel fijner.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 18:52

paQ

Afgezien van dat er best (flexibele?) bochtjes in hadden gemogen valt het ergens toch best wel mee?
De pest is alleen dat je die er nu niet meer aan krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 17-04-2023 09:52 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In het zicht gedeelte had een gootje netter geweest Op het dak is het prima om het zo in de buizen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 18:52

paQ

Hann1BaL schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:53:
In het zicht gedeelte had een gootje netter geweest Op het dak is het prima om het zo in de buizen te doen.
Als er genoeg speling is vanaf het dak over de dakrand heen, dan kan dat wellicht alsnog. Zit je alleen weer met het verschil tussen boeiboord en gevel.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-04-2023 10:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-04 19:39
Wat ik in de opmerkingen mis is het feit dat dit kabeltrace op het platte dak direct op het dak ligt. Dat betekent dat het bij nat weer continu in het water kan komen te liggen, en dat mag niet. Voor dit soort trace's zijn er gewoon draadgootjes op voetjes waarin je de bekabeling netjes kan opbinden en afdekken.

Een goed installateur zou m.i. primair ook gekozen hebben voor een nette dakdoorvoer in het platte dak van de garage, maar op basis van de foto's alleen is het niet te beoordelen of dat wellicht niet mogelijk was door de indeling binnen of dat jij, als klant, bewust hebt gekozen voor deze oplossing ivm eventuele meerkosten voor die dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 16:03
Ik blijf mij toch afvragen of dit geen uitbreiding is geweest en dat de installateur bestaand trace heeft gevolgd op het platdak. Daar zie ik 2 leidingen en bij het voegwerk probleem is het er spontaan 1 geworden.
Als dat het geval is valt voor mij de afwerking van het dak gewoon af, want het was daarvoor ook geen probleem ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 14:53

Badderbeest

De enige echte

Je hoeft jezelf maar één vraag te stellen;

Op basis waarvan had je iets anders mogen verwachten?

Als je iemand het dak op hebt gestuurd zonder uitgekauwde instructies over het exacte verloop en de uitvoering van de bekabeling (bijvoorbeeld het aanbrengen van een dakdoorvoer) dan krijg je ongeveer dit. En wat we hier zien in in principe nog best netjes en niet onredelijk.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

roelbouwman schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:06:
Wat ik in de opmerkingen mis is het feit dat dit kabeltrace op het platte dak direct op het dak ligt. Dat betekent dat het bij nat weer continu in het water kan komen te liggen, en dat mag niet. Voor dit soort trace's zijn er gewoon draadgootjes op voetjes waarin je de bekabeling netjes kan opbinden
Van wie of wat mag dat niet dan?

Dergelijke kabels liggen toch ook gewoon in natte grond? (alleen dan in de AS vorm, maar de mantel is hetzelfde..).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:05
Bij mij op het dak ziet het er zo uit. Ik had geluk dat ze een oude ventilatie gat ( of zoiets is het ) van de oude douche konden gebruiken. Die heb ik expres laten zitten hiervoor. Maar bij mij zie je dat ze netjes kabel in flexibele buis hebben gepakt een kant en klare flexibele buis met draad hebben gebruikt en deze met pootjes hebben opgehoogd. hierdoor ligt het niet direct op het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LlbSXO_1iO6fV_Qjf_CGS4b8O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1jjmsjoRvq4lm4ElOX0Exzz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 17-04-2023 10:34 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
konden ze niet achter die bakgoot langsboren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Activator726
Wat voor afspraken heb je hierover gemaakt?
Want zonder duidelijke afspraken nemen ze de route met de minste risico's. Want zodra ze door je dak gaten gaan maken of op andere plekken heb je kans op lekkages etc.

Los daarvan, ziet het er best netjes uit voor een route buitenlangs. Enkel de gebroken steen moet hersteld worden.

ps; op de eerste foto zie ik duidelijk dat je snel actie moet ondernemen voor je schilderwerk. Want onderaan zie je al verf bladderen en mogelijk is er al houtrot bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo, dank voor jullie eerste reacties hierboven!

Het ging om een installatie op één dag van 2 sets panelen:
11 panelen op het schuine dak boven de garage (zijkant van het huis)
4 panelen op het platte dak van de uitbouw (achterkant van het huis)

Er is vooraf een schouw geweest, toen is besproken dat ze op de dag zelf zouden kijken hoe ze het beste bij de voordeur op het dak van de garage konden komen. Op de dag zelf bleek de installateur met ervaring ziek te zijn en hebben wat minder ervaren jongens het werk gedaan.

Tijdens het afwerken om de dakgoot heen zag ik dat dat niet naar mijn wens werd, en kwam ik met het (nieuwe) idee om het van achter naar voor door de garage heen te leggen. Maar op de dag zelf hadden ze daar geen tijd meer voor en hebben ze het op deze manier afgemaakt. Is natuurlijk wat voor te zeggen.

De schade aan de steen en voegen zag ik helaas pas toen ze klaar waren. Die schade was er ZEKER eerder nog niet. Ik denk dat er inderdaad niet veel rijen stenen boven die kapotte zitten. Vraag 1: wil ik een nieuwe steen ertussen laten zetten?

Ik wil de kabel nu opnieuw laten leggen (er zal dan ergens een lasdoos komen, vraag 2: is dat nadelig of gevaarlijk?), maar de kosten van dat opnieuw leggen zullen wel voor mij zijn. Dat vind ik ook niet onredelijk.

Nu moet/kan ik dus wel opnieuw nadenken wat een mooier traject is.

Een dakdoorvoer is niet ter sprake gekomen, maar ik zou verwachten dat zij dat (bij de schouw) als mogelijkheid zouden hebben genoemd. Vraag 3: Wat zou een dakdoorvoer ongeveer kosten? Vraag 4: en als een doorvoer te voorkomen is (bijv risico lekkage), zou een ander traject zonder doorvoer dan de voorkeur hebben?

Voor op het platte dak zou ik liever een buis om de stroomkabel heen hebben die helemaal dicht is. Vraag 5: zou zoiets als dit ook kunnen (en zijn dan ook pootjes mogelijk?): https://www.elektramat.nl...f-beschermslang-tw-per-5/

Alvast bedankt weer voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
roelbouwman schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:06:
Wat ik in de opmerkingen mis is het feit dat dit kabeltrace op het platte dak direct op het dak ligt. Dat betekent dat het bij nat weer continu in het water kan komen te liggen, en dat mag niet. Voor dit soort trace's zijn er gewoon draadgootjes op voetjes waarin je de bekabeling netjes kan opbinden en afdekken.

Een goed installateur zou m.i. primair ook gekozen hebben voor een nette dakdoorvoer in het platte dak van de garage, maar op basis van de foto's alleen is het niet te beoordelen of dat wellicht niet mogelijk was door de indeling binnen of dat jij, als klant, bewust hebt gekozen voor deze oplossing ivm eventuele meerkosten voor die dakdoorvoer.
Die kabel mag gewoon nat worden, sterker voor koeling van de kabel is het zowat ideaal. Ik had de buizen wel op daksteuntjes geplaatst voor de netheid en zodat ze duidelijk zichtbaar zijn.

Zoals hierboven aangegeven die kabel ligt ook in de grond in zowel deze vorm als -as vorm. (Ik ga er even vanuit dat dit ymvk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Activator726 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:02:
Hallo, dank voor jullie eerste reacties hierboven!

Het ging om een installatie op één dag van 2 sets panelen:
11 panelen op het schuine dak boven de garage (zijkant van het huis)
4 panelen op het platte dak van de uitbouw (achterkant van het huis)

Er is vooraf een schouw geweest, toen is besproken dat ze op de dag zelf zouden kijken hoe ze het beste bij de voordeur op het dak van de garage konden komen. Op de dag zelf bleek de installateur met ervaring ziek te zijn en hebben wat minder ervaren jongens het werk gedaan.

Tijdens het afwerken om de dakgoot heen zag ik dat dat niet naar mijn wens werd, en kwam ik met het (nieuwe) idee om het van achter naar voor door de garage heen te leggen. Maar op de dag zelf hadden ze daar geen tijd meer voor en hebben ze het op deze manier afgemaakt. Is natuurlijk wat voor te zeggen.
Jammer.

Om deze reden heb ik de kabel van meterkast naar omvormer op zolder zelf gedaan (solarbedrijf had zelfs kabel laten dropshippen daarvoor, kudos!), incl. inschakelen betonboorbedrijf om door vloer te komen.
De schade aan de steen en voegen zag ik helaas pas toen ze klaar waren. Die schade was er ZEKER eerder nog niet. Ik denk dat er inderdaad niet veel rijen stenen boven die kapotte zitten. Vraag 1: wil ik een nieuwe steen ertussen laten zetten?
Nee joh. Gewoon de voeg bijsmeren met voegreparatie / joint fix. Daar kun je het stuk steen evt ook wel mee bijsmeren en anders werk je wat bij met Alabastine baksteenreparatie in gewenste kleur. Het heeft in dat hoekje niets te leiden en ook nauwelijks zichtbaar.
Ik wil de kabel nu opnieuw laten leggen (er zal dan ergens een lasdoos komen, vraag 2: is dat nadelig of gevaarlijk?), maar de kosten van dat opnieuw leggen zullen wel voor mij zijn. Dat vind ik ook niet onredelijk.
Waarom niet een hele nieuwe kabel uit 1 stuk?
Nu moet/kan ik dus wel opnieuw nadenken wat een mooier traject is.

Een dakdoorvoer is niet ter sprake gekomen, maar ik zou verwachten dat zij dat (bij de schouw) als mogelijkheid zouden hebben genoemd. Vraag 3: Wat zou een dakdoorvoer ongeveer kosten?
Afhankelijk van hoeveel ribben (en nieren) de dakwerker uit je lijf wil. Doorvoer + 2 uur werk + marge.
Vraag 4: en als een doorvoer te voorkomen is (bijv risico lekkage), zou een ander traject zonder doorvoer dan de voorkeur hebben?
Als het kan, ja. Kan er niet gewoon ergens onder de dakpan naar binnen geboord worden?
Voor op het platte dak zou ik liever een buis om de stroomkabel heen hebben die helemaal dicht is. Vraag 5: zou zoiets als dit ook kunnen (en zijn dan ook pootjes mogelijk?): https://www.elektramat.nl...f-beschermslang-tw-per-5/
Waarom die focus? Er is genoeg bescherming nu tegen zowel UV als mechanisch. In de huidige setup kan er ook geen water in de buizen blijven staan, juist omdat het open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een buis van ruim 50mm voor 2 van deze kabeltjes? Een buis die nergens netjes op af te werken is? Die alleen maar zorgt dat water in de buis blijft liggen?

@Activator726 Het is handig om de juiste benaming te gebruiken. Hier zijn geen kabelgootjes gebruikt, dit is gewoon PVC-buis. Kabelgootjes moet je helemaal niet willen, zeker niet voor deze kabels. Kabelgootjes zijn voor losse draden. Die ga je buiten dan weer niet gebruiken omdat dit niet mag.

Zoals de buizen nu liggen kunnen ze geen kwaad. Ze hebben witte buizen gebruikt, die vallen al minder op tegen je boeidelen. Helaas hebben ze de boel wel met tie-wraps vastgezet, die doen binnen de kortste keren niet zoveel meer door invloed van de zon.

Het is al netjes dat men de buizen niet vastgezet heeft met een klem die door het dakleer heen geschroefd zit... Dat zou ook nog zomaar kunnen gebeuren door een minder ervaren panelenlegger.

Verder zijn de buiten netjes gemaakt, net zoals hierboven al is gezegd. De monteur heeft aan de kant van de bocht een flapje gemaakt om de buis iets langer te laten zodat de kabel minder opvalt. Daar lijkt me iets voor te zeggen.

Dat de stenen er zo bij liggen is een ander dingetje, daar kun je ze zéker op aanspreken om de boel te laten herstellen.
Pagina: 1