Welke grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ragnar
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik wil elektra gaan leggen in de tuin met een grondkabel, de afstand van mijn meterkast naar de eerste tuinlamp is 20 meter dan na 20 meter verder is er weer een lamp en dat nog herhaalt zich nog 2x. Dus ik heb een grondkabel van 80 meter nodig die ik dus om de 20 meter opnieuw moet aansluiten.

Welke kabeldikte heb ik hiervoor nodig? Het gaat alleen om lampjes van 5watt.

Beste antwoord (via Ragnar op 17-04-2023 10:06)

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-01 00:44
Als je toch bezig bent... Ik neem aan dat je ook stopcontacten plaatst bij elke lamp.

En wil je mogelijk wifi achterin de tuin? Gelijk (kwalitatief goede) buiten lan kabel leggen! (Netste is deze in slagvaste -grijze- pvc buis)

En nog water nodig? Je hebt toch al een mooie greppel gegraven... Gelijk 16mm tyleen erbij en bij elk stopcontact ook een kraan. Gaat later erg handig blijken als je een automatisch bewateringssysteem aan gaat leggen. Of een kraan in de buurt van je BBQ-hoek...

Naja, die greppel wil je maar 1x graven. Leg m lekker vol!

Alle reacties

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:58

Fiber

Beaches are for storming.

Je wil 80 meter kabel in de grond gaan spitten voor een paar 5 Watt lampjes? Er zijn tegenwoordig ook prima buitenlampen met een solar plaatje en/of batterijen volgens mij. Lijkt me een stuk eenvoudiger en veiliger.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• kjiratsiekoedel
Snelle Google hit: Hier zien we dat bij een 2,5mm2 en 16A een maximale leidinglengte geldt van 122m. Dit houdt in dat met 122m kabel van 2,5mm2 nog steeds aan de uitschakeltijd van 0,4s wordt voldaan.

Dus gewoon 2,5mm xmvk-as

• Ragnar
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Thanks heren

Acties:
  • Beste antwoord

• kjiratsiekoedel
Als je toch bezig bent... Ik neem aan dat je ook stopcontacten plaatst bij elke lamp.

En wil je mogelijk wifi achterin de tuin? Gelijk (kwalitatief goede) buiten lan kabel leggen! (Netste is deze in slagvaste -grijze- pvc buis)

En nog water nodig? Je hebt toch al een mooie greppel gegraven... Gelijk 16mm tyleen erbij en bij elk stopcontact ook een kraan. Gaat later erg handig blijken als je een automatisch bewateringssysteem aan gaat leggen. Of een kraan in de buurt van je BBQ-hoek...

Naja, die greppel wil je maar 1x graven. Leg m lekker vol!