Toon posts:

Brandmelder met simkaart voor garage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 22:07
Hallo,

Ik ben op zoek naar een brandmelder voor mijn garage. Omdat ik het alarm niet kan horen en er geen wifi is ben ik zoek naar een melder met (E)SIM die een SMS/BEL stuurt bij alarm. Eventueel met 4G en een app kan ook maar niet per se nodig.

Verder heb ik eigenlijk alleen de eis dat er zo goed als geen false-positives zijn.
Aansluiten op 230V kan eventueel ook.

Iemand tips?

Bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 16-04-2023 21:54]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:49
Dit helpt niet.

[Voor 76% gewijzigd door Outerspace op 16-04-2023 23:50]

• DoubleYouPee
Alleen deze:
MOBEYE CM4400
https://www.mobeye.com/en...400-mobeye-smoke-detector

Maar redelijk prijzig, en ook niet overal verkrijgbaar. Kan ook maar weinig ervaringen vinden.

[Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 16-04-2023 22:09]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is een extra draad naar de garage trekken een optie? Dan kun je een gekoppeld systeem aanleggen, daar zijn er tig van.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DoubleYouPee
The Eagle schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:18:
Is een extra draad naar de garage trekken een optie? Dan kun je een gekoppeld systeem aanleggen, daar zijn er tig van.
Niet echt, is minstens wel 20 meter en over een pad een etc.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05
Zit de garage wel op je meterkast? Anders kun je via powerline daar netwerk krijgen en heb je veel meer keuze (en meteen wifi indien je daar weleens klust).

• DoubleYouPee
jongetje schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:24:
Zit de garage wel op je meterkast? Anders kun je via powerline daar netwerk krijgen en heb je veel meer keuze (en meteen wifi indien je daar weleens klust).
Is een aparte meter helaas

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 16:25
Ik weet niet of je er iets aan hebt, zeker gezien de afstand. Ik heb zelf een hittemelder (brandmelder gaf veel te veel false positives met paniek in de tent tot gevolg) van Frient met Zigbee in mijn garage geïnstalleerd. De Frient Hittemelder heb ik op mijn Zigbee netwerk (Zigbee2MQTT in HomeAssistant) geïnstalleerd en die stuurt mij een melding op mijn telefoon. Die ligt dan doorgaans naast mijn bed als wekker en dus als alarmmelder (en voor het geval er iets met mijn ouders is en iemand mij 's nachts nodig heeft).
Mijn garage zit verstopt achter een 4-tal deuren dus een alarm zelf ga ik echt niet horen, plus dat ik hoge tonen helemaal niet hoor (gehoorbeschadiging vanaf de middentonen) ..
Ik durf echter niet te zeggen of, wanneer je bijvoorbeeld aan de ene kant een powered zigbee device zou hebben (een smart plug ofzo) en een andere powered device (nog een smart plug) die dus als routers dienst doen, de afstand dan te overbruggen is op die manier en je dan dus de hittemelder in het zigbee mesh netwerk zou kunnen integreren...
Slechts een ideetje of het werkt.. geen idee...

• DoubleYouPee
alexvanniel schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:07:
Ik weet niet of je er iets aan hebt, zeker gezien de afstand. Ik heb zelf een hittemelder (brandmelder gaf veel te veel false positives met paniek in de tent tot gevolg) van Frient met Zigbee in mijn garage geïnstalleerd. De Frient Hittemelder heb ik op mijn Zigbee netwerk (Zigbee2MQTT in HomeAssistant) geïnstalleerd en die stuurt mij een melding op mijn telefoon. Die ligt dan doorgaans naast mijn bed als wekker en dus als alarmmelder (en voor het geval er iets met mijn ouders is en iemand mij 's nachts nodig heeft).
Mijn garage zit verstopt achter een 4-tal deuren dus een alarm zelf ga ik echt niet horen, plus dat ik hoge tonen helemaal niet hoor (gehoorbeschadiging vanaf de middentonen) ..
Ik durf echter niet te zeggen of, wanneer je bijvoorbeeld aan de ene kant een powered zigbee device zou hebben (een smart plug ofzo) en een andere powered device (nog een smart plug) die dus als routers dienst doen, de afstand dan te overbruggen is op die manier en je dan dus de hittemelder in het zigbee mesh netwerk zou kunnen integreren...
Slechts een ideetje of het werkt.. geen idee...
Afstand is inderdaad een probleem. Router/Wifi zit aan de verkeerde kant ook nog dus dat is op z'n minst 30 meter. Vandaar dat ik zoek in de hoek van een SIM. Met een prepaid kaartje kan je lang zat doen, helemaal zonder false positives.

Verbaas me overigens dat ik zoveel lees over false positives. Al mijn 'domme' goedkope brandmelders in huis hebben echt nooit een false positive.

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 20:33
Een point to point wifi-verbinding is dan toch veel voordeliger, zeker aangezien de bandbreedte niet enorm hoeft te zijn voldoet een goedkoop setje al. Bijvoorbeeld 2x een TP-Link CPE210.

Dan kun je vervolgens ook vrijwel iedere slimme melder gebruiken.

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 16:25
DoubleYouPee schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:18:
[...]

Afstand is inderdaad een probleem. Router/Wifi zit aan de verkeerde kant ook nog dus dat is op z'n minst 30 meter. Vandaar dat ik zoek in de hoek van een SIM. Met een prepaid kaartje kan je lang zat doen, helemaal zonder false positives.

Verbaas me overigens dat ik zoveel lees over false positives. Al mijn 'domme' goedkope brandmelders in huis hebben echt nooit een false positive.
Bij mij waren de false-positives voornamelijk omdat de garage een hoge luchtvochtigheid heeft (schoenen, jassen, fietsen). In de rest van het huis heb ik daar geen last van.
Overigens werkt Zigbee onafhankelijk van je Wifi/Router maar wellicht dat die afstand ook voor Zigbee te groot is. Dat zou je alleen kunnen ontdekken door te proberen maar wel een duur experiment als het mislukt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:52
En met een alarmsysteem met sms optie die bijpassende brandmelders heeft? Weet alleen niet wat zoiets kost en hoe goed die melders zijn.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
Een raspberry pi met cellular adapter?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Een rookmelder met simkaart heb ik nog nooit van gehoord, maar als je een 'koppelbare' rookmelder hebt, dan werken die op de 433/866mhz band en die kunnen moeiteloos 20 meter overbruggen. Ik heb een soortgelijke situatie en een draadloze rookmelder (die gekoppeld is aan een Jablotron alarmsysteem) op circa 40 meter van de centrale hangen, bereik is prima.

https://www.amazon.nl/mer...testfunctie/dp/B099WPTK5B
Dit is een Homekit variant, mocht je Apple TV, een iPad of een Homepod hebben dan kun je zo'n apparaat koppelen, notificaties ontvangen, en zal die afstand geen probleem zijn.

• DoubleYouPee
Bedankt allemaal. Het lijkt er inderdaad op dat een draadloze oplossing toch het makkelijkst is.

Het mooiste zou zijn als er een systeem is met twee rookmelders die onderlingmet 433/866mhz communcieren, maar dat één van de twee met Wifi gekoppelt kan worden (Als 'hoofd rookmelder' zeg maar).
Op deze manier kan ik denk de afstand wel overbruggen, en heb je toch meer mogelijkheden met apps e.d. Bestaat dit?

Een andere oplossing zou zijn iets van een Google Nest Protect, en dan toch iets van een Wifi extender.
Voordeel is dat de Nest nog veel meer sensoren heeft.
Heb overigens geen Apple Home of andere domotica.

[Voor 16% gewijzigd door DoubleYouPee op 17-04-2023 11:47]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 14:56
Uit mijn hooft werkt ELRO Connects met een mesh systeem, maar weet zo even niet tot wat voor afstand dat werkt.

Sowieso, zoals meerdere al gezegd hebben: pak een hittemelder.

[Voor 22% gewijzigd door brambo123 op 17-04-2023 12:00]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik stuit net per toeval op dit topic: is een duo-simkaart goed te gebruiken als alarmdoorgever?
Dat gaat over een melder op een boot - daar zit je natuurlijk met een vergelijkbare situatie.
@artost waar heb jij die melder gehaald, en hadden ze ook brand / rookmelders? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 09:14
brambo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:00:
Uit mijn hooft werkt ELRO Connects met een mesh systeem, maar weet zo even niet tot wat voor afstand dat werkt.
ELRO Connects heeft inderdaad een soort mesh systeem, gekoppeld aan een wifi adapter. Systeem was bij mij (n=1) erg onbetrouwbaar, gaf regelmatig false positives. Ik dacht eerst aan een defect, maar na omruilen van de hele set had ik het opnieuw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het een losse garagebox ergens? Anders kun je kijken of je er toch wifi kunt krijgen.

Je hebt ook van die wifiroutertjes via sim, of je kunt er een oude telefoon leggen met wifi hotspot aan en dan kun je een wifi garagedeur wel gebruiken ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:17
Ik zou ook voor een melder met zigbee gaan. Je zou indien je buitenlampen hebt deze kunnen vervangen door zigbee modelen zodat deze een mesh netwerk kunnen vormen om zo de afstand te overbruggen.
Voordeel is dat je ook een bewegingssensor toe kan voegen. Dan heb je gelijk ook inbraak. Bovendien zal deze bewegingsmelder bij voldoen hitte ook afgaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:52

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Ajax Hub met 4G en een fireprotect. Hiermee krijg je een geluidsignaal via de rookmelder zelf en met de (standaard gratis) app wordt je altijd op de hoogte gebracht.

https://ajax.systems en voor meer info mag je me altijd een bericht sturen.

[Voor 19% gewijzigd door JL-IP(!) op 17-04-2023 16:17]

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

• DoubleYouPee
johan_L schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:16:
[...]

ELRO Connects heeft inderdaad een soort mesh systeem, gekoppeld aan een wifi adapter. Systeem was bij mij (n=1) erg onbetrouwbaar, gaf regelmatig false positives. Ik dacht eerst aan een defect, maar na omruilen van de hele set had ik het opnieuw.
Had inderdaad deze gevonden.
https://www.elro.eu/nl/koppelbare-rookmelders-2-pack-fz5002r (of de versie met hub)
Is ook met hittesensor. Jammer dat hij veel false positives gaf.. Zoiets zoek ik wel denk ik.

Lees wel overal dat je beter alléén een hittedetector kan plaatsen in een garage.

Ze hebben ook een 230V variant, maar die heeft dan weer geen hittesensor om een of andere reden. Jammer want staat maar 2 jaar batterijduur of zelfs 1 jaar bij het model met alleen hittesensor.
sir_huxley schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:11:
Ik zou ook voor een melder met zigbee gaan. Je zou indien je buitenlampen hebt deze kunnen vervangen door zigbee modelen zodat deze een mesh netwerk kunnen vormen om zo de afstand te overbruggen.
Voordeel is dat je ook een bewegingssensor toe kan voegen. Dan heb je gelijk ook inbraak. Bovendien zal deze bewegingsmelder bij voldoen hitte ook afgaan.
Voorbeeld?
Ik vind het maar lastig informatie te vinden over range/gebruikte draadloze technieken...
Zie ook brandmelders van FireAngel. Maar hier moet ik dan ZigBee modules bijkopen?
JL-IP(!) schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:15:
Ajax Hub met 4G en een fireprotect. Hiermee krijg je een geluidsignaal via de rookmelder zelf en met de (standaard gratis) app wordt je altijd op de hoogte gebracht.

https://ajax.systems en voor meer info mag je me altijd een bericht sturen.
Zie hier wel een range gemeld, 1300 meter voor de Fireprotect en 2000 meter voor de hub. Waarom zoveel meer dan andere rookmelders? En waarom heb ik dan de 4G versie nodig?
Ik hoef in principe geen geavanceerd systeem met ondersteuning voor cameras, foto's etc.
Zelfs met 2G hub is het voor mij misschien wat overkill qua prijs en features.

[Voor 9% gewijzigd door DoubleYouPee op 17-04-2023 22:39]

• sir_huxley
Voor zigbee zou je kunnen kijken op https://zigbee2mqtt.io
Kies devices en vul bij het filter in exposes: smoke
Ik heb zelf goede ervaring met die van Honeywell/Aqara en van Develco.
Aqara heeft een aparte hup die geschikt zou moeten zijn. (Mocht je het Chinese spul niet zo vertrouwen dan moet je aan de slag met Home Assistant, maar dat is mss een brug te ver voor nu, maar het geeft je wel de meeste vrijheid)

Het bereik hangt af van de muren en interferentie. 20 m binnenhuis moet je normaal wel halen. Maar zoals ik al zei, je kunt een pad maken van zigbee lampen of een smart plugs. (Alles van zigbee dat op 220v werkt, kan dienst doen als repeater) Als je voor een Aqara hub gaat dan moet je ook de rest ook van Aqara hebben. Let op je bent dan vendor locked in.

Indien je internet hebt in de garage dan kun je de hub natuurlijk ook direct in de garage plaatsen.

Beter alternatief is mss om te kiezen voor homey.app dan heb je iets meer keuze en ben je minder afhankelijk van 1 vendor. Ze ondersteunen die van develco (frient) en tot 5 devices kost het niets extra (je moet natuurlijk wel de hub kopen)

Succes

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 22:15
DoubleYouPee schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:18:
[...]

Zonder false positives zal je toch minstens iedere 6 maanden wat tegoed moeten gebruiken om de simkaart geldig te houden. (bellen, sms-en of opwaarderen). 2g electronica is spotgoedkoop. KPN en Vodafone hebben nog 2g actief tot in 2027 is de verwachting (T-Mobile op veel plaatsen in de praktijk ook nog, maar daar is officieel geen 2G meer en dan kan het netwerk ieder moment ook echt uitgeschakeld zijn. T-Mobile is nog de enige met 3G ondersteuning).

En is een MiFi met sim aan de 230 volt als Wifihotspot een optie?(zonder accu als dit kan, om geen brand te veroorzaken als de accu overladen wordt) . Daar zou je zelfs nog een beveiligingscamera over kunnen laten streamen.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:20

• sir_huxley
https://ferguson-digital....tector-fs2sd-gsm/?lang=en
Omgerekend net onder de €100

Tevens ook hier verkrijgbaar hier:

Hier https://ferguson-digital....E-life-up-to-10-years/490

Heel veel goedkoper gaat denk ik niet lukken tenzij je een DIY kit koopt.

Goedkoopste zigbee melder kost rond de 40 euro en dan moet je nog een hub die ook nog eens 60 euro kost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DoubleYouPee
Maar even een update. Heb het voor nu maar even simpel gehouden. Heb 2x deze koppelbare hittemelder gekocht (geen zin in false positives met normale rookmelder):
uitvoering: Elro Connects Draadloos Koppelbare Hittemelder

Eentje in de garage, eentje in huis. Afstand blijkt geen probleem dus voor nu een prima oplossing.

Meeste smart oplossingen lijken toch niet helemaal geschikt voor (niet-verwarmde) garages, al helemaal met ingebouwde rookmelder en CO2 erg gevoelig voor false positives.
Een SMS voor de gevallen dat er niemand is voegt voor mij ook niet genoeg toe, een SMS/beltoon kan je immers ook missen.

[Voor 26% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-05-2023 10:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee