Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 00:28
Bestaan er zeer kleine en goedkope plugin zonnepanelen voor het stopcontact die geschikt zijn voor binnengebruik?

Ik zou het achtergrondverbruik van mijn diepvriezer, koelkast, modem, NAS,... willen neutraliseren dus de opbrengst moet niet al te hoog liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Het verbruik waar je het over hebt is al snel 500-750 kWh per jaar. Dat is ongeveer de opbrengst van 2 zonnepanelen op je dak. Omdat je binnen veel minder licht krijgt mag je dat gerust verdubbelen.

Daarnaast mag je helemaal geen zonnepaneel zomaar inpluggen. Zeker niet dit soort vermogens.
En het zou je dus meer dan 1000 euro en een slaapkamer kosten.

De kleine paneeltjes waar jij aan denkt zijn leuk om je telefoon mee op te laden als de stroom is uitgevallen. Maar niet iets waar je huis op kan draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 16-04-2023 21:15 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
RocketKoen schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:12:

Daarnaast mag je helemaal geen zonnepaneel zomaar inpluggen. Zeker niet dit soort vermogens.
Even los van het formaat en of ze binnen staan: Waar haal je deze wijsheid vandaan? Je mag per groep 2 zonnepanelen met een maximum van 600 Wp direct aansluiten op je stopcontact. Daar kom je een héél eind mee om sluipverbruik van 50-100 Watt te elimineren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Daarnaast mag je helemaal geen zonnepaneel zomaar inpluggen.
Dit klopt gewoon niet. Er zijn nog steeds producten op die markt die dit bieden e.g. Supersola. Laatst stonden ze nog gewoon te koop bij de Praxis. Panelen met een stekker vallen niet onder de NEN maar onder de warenwet.

https://supersola.com/de-supersola/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03:55
Je mag 2 zonnepanelen op een 600watt omvormer inpluggen. Daarmee loop je weinig risico om boven de veilige marges van je groep uit te komen. Daarnaast is het ook een kwestie van goed nadenken, dat je niet zo'n zonnepaneel op een groep met een wasmachine, droger en frituur koppelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04
Het verbruik waar je het over hebt is al snel 500-750 kWh per jaar. Dat is ongeveer de opbrengst van 2 zonnepanelen op je dak. Omdat je binnen veel minder licht krijgt mag je dat gerust verdubbelen.

De kleine paneeltjes waar jij aan denkt zijn leuk om je telefoon mee op te laden als de stroom is uitgevallen. Maar niet iets waar je huis op kan draaien.
Lol, je kunt die hier in Duitsland gewoon zo krijgen. Momenteel nog Max 600w en binnenkort 800w omdat dat in de rest van de EU ook gewoon mag.

Zijn gewoon omvormers en het hele idee is juist dat men deze zo mag inprikken zonder de groep te overbelasten.

Ze gooien je hier dood met de zogenaamde “balkonkraftwerke”.

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 16-04-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Ik was niet helemaal duidelijk: ik wil maximaal het achtergrondverbruik van mijn woning neutraliseren wanneer de opbrengst van dat zonnepaneel het hoogst is maar het is niet de bedoeling om dat achtergrondverbruik op jaarbasis te neutraliseren. Het is niet de bedoeling dat er op momenten gratis energie op het net wordt gezet (digitale meter hier), noch dat de netbeheerder ziet dat ik zelf energie produceer. Als slechts 100-150 kWh uit mijn jaarverbruik verdwijnt, zou dat ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
ejabberd schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:33:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk: ik wil maximaal het achtergrondverbruik van mijn woning neutraliseren wanneer de opbrengst van dat zonnepaneel het hoogst is maar het is niet de bedoeling om dat achtergrondverbruik op jaarbasis te neutraliseren. Het is niet de bedoeling dat er op momenten gratis energie op het net wordt gezet (digitale meter hier), noch dat de netbeheerder ziet dat ik zelf energie produceer. Als slechts 100-150 kWh uit mijn jaarverbruik verdwijnt, zou dat ideaal zijn.
Met een digitale meter gaat je netbeheerder sowieso zien dat je energie opwekt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit soort systemen kunnen niet je momentane verbruik matchen, dus je zal het weg moeten salderen op jaarbasis.
Daarmee zal je dus wel energie op het net zetten.

Nederland / België?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Als ik onder het achtergrondverbruik van mijn woning blijf toch niet? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie van alles voorbij komen maar geen 'mini' of zeer kleine panelen zoals gevraagd.
Begin daar eens mee, welk formaat kan je kwijt zonder dat het ergens donker wordt?
Kleinere formaten zie je o.a. bij camping panelen, echter laden die meestal een accu op.
Of panelen die als druppellader voor de auto dienen, allemaal op 12V gebaseerd.
Wat de netbeheerder betreft, die ziet niets zolang wat je opwekt minder is dan wat je verbruikt.
In de winter heb je bijna niets aan zo'n klein paneel, korte dagen en weinig zonkracht.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
teacher schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:37:
Dit soort systemen kunnen niet je momentane verbruik matchen, dus je zal het weg moeten salderen op jaarbasis.
Daarmee zal je dus wel energie op het net zetten.

Nederland / België?
België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03:55
Opzich is dit wel een interessant vraagstuk. Met de terugloop van salderen wil je een manier vinden om je standaard verbruik zoveel mogelijk naar 0 te krijgen. Dingen als koelkasten, routers, etc. Bij mij is dat bijna 2kwh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ejabberd schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:37:
Als ik onder het achtergrondverbruik van mijn woning blijf toch niet? Of zie ik dat verkeerd?
Dat is zeker waar. Maarrrrr...

Als je een momentje hebt dat de koelkast niet draait, de vriezer ook niet, je kijkt geen tv enje pc staat uit, is je sluipverbruik misschien 40watt (wat adaptertjes oid). Als je kleine paneeltjes dan lekker in het zonnetje staan en 300W opwekken, dan ga je het verschil terugleveren, dat kan je niet stoppen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

teacher schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:13:
[...]

Dat is zeker waar. Maarrrrr...

Als je een momentje hebt dat de koelkast niet draait, de vriezer ook niet, je kijkt geen tv enje pc staat uit, is je sluipverbruik misschien 40watt (wat adaptertjes oid). Als je kleine paneeltjes dan lekker in het zonnetje staan en 300W opwekken, dan ga je het verschil terugleveren, dat kan je niet stoppen.
Dat kan je meten en dan schakel je de omvormer uit, maakt het wel complexer en niet goedkoper zoals gevraagd.
Ik zie nog steeds niet wat 'mini' moet voorstellen, een 300W paneel is 1x1,6m groot en je kan je afvragen hoeveel minder een paneel achter glas doet.
Blijkbaar ben ik de enige die de vraag leest, de rest komt met dingen die niet in het plaatje passen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Hahn schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:17:
[...]

Even los van het formaat en of ze binnen staan: Waar haal je deze wijsheid vandaan? Je mag per groep 2 zonnepanelen met een maximum van 600 Wp direct aansluiten op je stopcontact. Daar kom je een héél eind mee om sluipverbruik van 50-100 Watt te elimineren.
Dat mag in Nederland sinds 2019 al niet meer. In België zijn de regels zelfs strenger, daar moet je een AREI keuring laten doen.

Dat ze nog wel te koop zijn is omdat je ze nog wel achter een aparte groep mag aansluiten. Maar niet meer op een stopcontact van een groep met andere apparaten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 15:02
Als je echt puur kijkt naar zoveel mogelijk verbruiken van de opwekking van de zonnepanelen moet je ook gaan denken aan een batterij. De zonnepanelen laden je batterij op zodat je overdag je zonnepanelen kan gebruiken om het sluimerverbruik van alle apparaten in huis te kunnen reduceren, en de avond/nacht draai je verder op de batterij ( die door de zonnepanelen gevuld is ). In de winter zou je de batterij slim kunnen laten opladen door alleen stroom in te kopen op momenten dat de koers laag staat ( of zelfs gratis is ). Hiervoor heb je dan alleen weer een dynamisch contract nodig en (waarschijnlijk) smart home of een smart battery pack

Economisch gezien weet ik alleen niet of je wel helemaal uit zou komen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet uit te maken O-)

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 17-04-2023 10:44 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
ELD schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:30:
[...]

Dit klopt gewoon niet. Er zijn nog steeds producten op die markt die dit bieden e.g. Supersola. Laatst stonden ze nog gewoon te koop bij de Praxis. Panelen met een stekker vallen niet onder de NEN maar onder de warenwet.

https://supersola.com/de-supersola/
Dat het te koop is zegt niets natuurlijk.

maar de regels op dit gebied zijn een aantal keer veranderd end at geeft verwarring, momenteel staat in de NEN1010 volgens mij niet dat het niet meer mag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

No Hands schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:58:
[...]
maar de regels op dit gebied zijn een aantal keer veranderd end at geeft verwarring, momenteel staat in de NEN1010 volgens mij niet dat het niet meer mag.
De NEN1010 norm uit het bouwbesluit gaat helemaal niet over verplaatsbare apparaten met een stekker. Deze zonnepaneel oplossingen vallen net als een strijkijzer en een haardroger onder de warenwet. Supersola verkoopt dus gewoon legitieme producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

TwingyTwingy schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:47:
Daarnaast is het ook een kwestie van goed nadenken, dat je niet zo'n zonnepaneel op een groep met een wasmachine, droger en frituur koppelt.
Ik las toevallig deze opmerking, aangezien je voornamelijk 'grootverbruikers' noemt, waarom die dan niet?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:02

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

No Hands schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:58:
[...]

Dat het te koop is zegt niets natuurlijk.

Een installateur mag het niet. Een particulier mag gewoon stekkerklare setjes inpluggen als je maar rekening houdt met maximaal 600Watt per groep.
Pagina: 1