tijdelijk onderbreken stroomtoevoer van micro's naar net

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-11-2023
Mijn vraag

Mag ik de opgewekte stroomtoevoer komende vanaf de 6 microomvormers op mijn dak op 3de woonlaag met een gewone of speciale aan-uit schakelaar (tijdelijk) onderbreken? Zo ja, moet daarvoor een speciale genormeerde schakelaar gebruikt worden en welke dan?

Toelichting: er komt van de panelen een 1-fase 3x4 mm2 neopreen kabel via dakdoorvoer binnen op de bovenste woonlaag en die wordt in een lasdoos gekoppeld aan 3x2.5 stroomkabel naar de meterkast (voorheen gebruikt door wasdroger op aparte groep). Als ik spanningsvrij wil werken in de meterkast, dan zet ik de hoofdschakelaar uit, en dan zouden de micro's, dacht ik, automatisch ook moeten stoppen te werken. Maar ja, mocht dat nou niet gebeuren, dan kun je verrast worden. Ik zou daarom op de 3de woonlaag die lasdoos kunnen vervangen door een (speciale) aan-uit schakelaar die dan de stroomtoevoer van de micro's naar de aardlekautomaat in de groepenkast kan onderbreken. Is plaatsing van zo'n schakelaar goed voor de veiligheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 23:44
Wat je wil een werkschakelaar dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 18:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een werk schakelaar op mn dak geïnstalleerd zelfs.

Maar maak je niet druk. Je micro’s leveren nooit spanning als er geen netspanning is :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp