Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Al jaren gebruik ik met volle tevredenheid onder macOS Firefox.
Helaas kan ik dit niet zeggen voor de versie onder iOS.

Op mijn iPhone SE 2020 geeft deze app namelijk problemen.
Traag opstarten, slecht tot niet Typewise (toetsenbord app) weergeven & soms crasht de app zelfs als ik op een linkje vanuit mijn mail (Spark) klik.

Aangezien ik graag een volledige browsegeschiedenis behoud, heb ik synchronisatie tussen de versie van Firefox op mijn computer en Firefox op mijn telefoon aanstaan. Zo nu en dan gebruik ik wel Safari. Alleen volledig overschakelen wil ik liever vermijden.
Nu weet ik dat Firefox voor iOS geen échte Firefox is, omdat ze gebruik moeten maken van WebKit en hun eigen Gecko engine niet kunnen gebruiken. Nu gaan er geruchten dat Apple ook dit open moet gaan zetten zodat Mozilla haar eigen engine kan gebruiken, maar daar ben ik nu niet mee geholpen.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met het probleem te analyseren. Ik weet niet waar het aan ligt. Het zou zomaar kunnen zijn dat andere software op mijn telefoon ervoor zorgt dat Firefox niet goed kan werken.
Al maanden dacht ik dat dit probleem zichzelf wel op zou lossen door een update van Mozilla's of Apple kant. Nu moet ik erkennen dat ik dit niet meer snel verwacht.

Kan iemand mij helpen?

Keuzes maken de Mens

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
Ik kan je probleem niet oplossen, maar het valt me op dat je veel niet-Apple software gebruikt. Firefox heb je uitgelegd. Als dat nou het grootste probleem is, probeer dan eens de non-Apple toetsenborden er uit te gooien en gebruik een link vanuit de Apple mail app. Kijk eens of het dan beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik heb letterlijk nog nooit een reden gehad om de 'native' Apple Mail applicatie op mijn telefoon te gebruiken.
Ik zal eens kijken of dat fatsoenlijk werkt met mijn e-mail provider.

Stoppen met TypeWise. Dat kan in theorie. Alleen dat zou dus betekenen dat ik software waarvoor ik betaald heb uit moet zetten om software te laten werken die gratis is. Dat voelt raar.

Trouwens, het komt een beetje over alsof het 'fout' is om niet-Apple software te gebruiken. Soms heb ik het idee dat je de Apple weg moet nemen of het helemaal zelf uit moet zoeken.
Die ervaring heb ik onder macOS zeker niet...

Kan het niet gewoon een geheugen probleem zijn? Mijn toestel heeft bijzonder weinig RAM.

Edit: Het lijkt me stug dat het probleem opgelost wordt wanneer ik Apple Mail ga gebruiken. Het probleem doet zich zowel voor bij Spark als bij Proton Mail. Daarnaast kan ik niet voorspellen wanneer Firefox crasht en wanneer dit niet gebeurt. Dat betekent dat ik het dus niet goed kan testen.

[ Voor 17% gewijzigd door whahas op 16-04-2023 18:52 . Reden: Waarom een andere e-mail app geen goede test is. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
whahas schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:41:
Stoppen met TypeWise. Dat kan in theorie. Alleen dat zou dus betekenen dat ik software waarvoor ik betaald heb uit moet zetten om software te laten werken die gratis is. Dat voelt raar.
Je zult toch ergens moeten beginnen en dan is het wel een goeie stap in het troubleshoot proces.

Dus keyboard uitschakelen, proberen, keyboard volledig verwijderen, proberen, werkt het keyboard wel goed binnen Safari, en zo verder.

Je zult het met troubleshooten toch moeten gaan opsporen.

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 16-04-2023 18:53 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Hoe maak ik een back-up van mijn TypeWise gegevens voordat ik het verwijder?
Ik wil niet mijn hele geschiedenis en suggesties aan woorden kwijtraken!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:43
whahas schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:54:
Hoe maak ik een back-up van mijn TypeWise gegevens voordat ik het verwijder?
Ik wil niet mijn hele geschiedenis en suggesties aan woorden kwijtraken!
Goede vraag. Het lijkt er op dat je niet de enige bent die daar naar op zoek is. Volgens mij kan dat dus niet.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik ben even bezig geweest.

Ik heb Firefox op mijn telefoon verwijderd. Ook een hoop andere apps verwijderd toen ik toch bezig was (ik had er 200). Daarna weer Firefox geïnstalleerd.
Synchronisatie weer aangezet en ingelogd zoals voorgesteld.

De komende tijd ga ik het weer gebruiken zoals ik deed. Om te kijken of deze makkelijke wijziging misschien mijn problemen al oplost. Wie weet!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
whahas schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:41:
Ik heb letterlijk nog nooit een reden gehad om de 'native' Apple Mail applicatie op mijn telefoon te gebruiken.
Ik zal eens kijken of dat fatsoenlijk werkt met mijn e-mail provider.

Trouwens, het komt een beetje over alsof het 'fout' is om niet-Apple software te gebruiken. Soms heb ik het idee dat je de Apple weg moet nemen of het helemaal zelf uit moet zoeken.
Die ervaring heb ik onder macOS zeker niet...
Ik zeg niet dat het fout is, maar ik zeg wel dat je daarmee het risico op problemen vergroot. Een iPhone is vanaf fabriek geleverd met software die prima werkt, wanneer je daar dan allerlei zaken aan gaat toevoegen, van allerlei verschillende leveranciers en met verschillende technieken, dan begint het systeem nog wel eens te piepen en te kraken. Vooral een toetsenbord moet op een heel directe manier met van alles samenwerken, vandaar dat daar mijn eerste vermoedens naar uitgingen.

Of jij betaald hebt of niet voor software is nul garantie voor de kwaliteit. Ik snap dat het voor jou raar voelt, maar een hoop betaalde apps komen van hele kleine (een persoons) bedrijfjes af terwijl het gratis Firefox ontwikkeld wordt door een grote organisatie. Ik weet wel waar ik liever op vertrouw.

Ik hoop dat je hiermee je probleem hebt opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Sinds het 'verversen' van mijn Firefox heb ik nog geen crash gehad.
Het lijkt ook soepeler te draaien.

Alleen nog betrekkelijk weinig linkjes geopend op mijn telefoon, dus het is vooral nog veel gebruikservaringen op doen.
Ik snap het verhaal over betaalde / gratis software. Alleen Spark is volgens mij best wel een grote speler. TypeWise is dat helaas nog steeds niet.
Ik vind hun hexagonale toetsenbord benadering erg fijn.

Hoe dan ook, ik reageer later deze week nog wel met mijn bevindingen. Stap voor Stap!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Tegenwoordig let ik er een beetje op dat ik tabbladen sluit in iOS Firefox.
Dat doe ik namelijk ook in macOS Firefox sinds een aantal jaar.

Alleen dacht ik dat dit niet hoefde op iOS. Dat je in Safari en Firefox gewoon sufweg jaren tabbladen open kon laten staan.

Al met al lijkt het allemaal best vlot te laden nu. Ik heb nog niet zo veel linkjes geopend. Ik heb mijn e-mail wat minder op mijn telefoon gedaan, vandaar.
Ik reageer later of volgende week nog wel wanneer ik wat meer kan zeggen.
Voor nu lijkt het er op dat het inderdaad een geheugenkwestie was.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het probleem is opgelost.

Ik weet niet 100% waar het aan lag.
Nadat ik de iOS app Firefox verwijderd had en opnieuw had geïnstalleerd is het probleem niet terug gekomen. Alleen sluit ik nu wél tabbladen. Ik dacht dat dit niet hoefde. Bij Safari doe ik dat in ieder geval niet.

Het zou dus kunnen dat het inderdaad een geheugenprobleem was.
Alleen vind ik het dan nog steeds een beetje vreemd.

Nog iemand die durf te zeggen waar het aan lag?
Ik kan in ieder geval niet het beste antwoord markeren - vooralsnog.

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1