Zonnepanelen in tuin (maar met opbrengst voor woonhuis)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 10:44
Wij willen een tuinhuis laten bouwen in onze tuin, en voor de stroomvoorziening van de tuin zal een nieuwe stroomgroep aangelegd moeten worden. Deze komt in een nabij geleden schuurtje, waar o.a. ook de aansturing van de tuin-beregening komt te zitten.

Op het dak van dat tuinhuis willen we zonnepanelen laten leggen wegens de gunstige ligging, maar uiteraard willen we graag dat de opbrengst van die panelen niet alleen gebruikt wordt binnen de tuin maar ook ten gunste komt van het woonhuis (en onze energierekening). Direct aansluiten op de meterkast in het woonhuis is echter niet vanzelfsprekend/praktisch in deze situatie.

Misschien is het veel simpeler dan we denken, maar hoe zouden we dit moeten regelen? De gemiddelde receptionist bij leveranciers van zonnepanelen lijkt geen idee te hebben waar ik het over heb....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Als de leiding naar het tuinhuis nog gelegd moet worden kan de 2e mooi de bekabeling voor je zonnepanelen bevatten.

Anders een PV verdeler in het Tuinhuis plaatsen. Zit je wel met een max aantal panelen. Stuk of 10 uit mijn hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
jamsi schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:39:
Misschien is het veel simpeler dan we denken, maar hoe zouden we dit moeten regelen? De gemiddelde receptionist bij leveranciers van zonnepanelen lijkt geen idee te hebben waar ik het over heb....
Dat snap ik wel, want de oplossing is erg simpel. Namelijk gewoon een kabel van je tuinhuis naar je meterkast aanleggen.
Beetje hetzelfde als zeggen dat je zonnepanelen op je dakkapel legt maar dat de opbrengt voor de rest van je huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Ja, of wil je met paar AA batterijen werken en geen en weer rennen als ze vol zijn?

Hoe zag je het voor je, als je geen verbinding wilt maar het vaste huis toe? Wat is de reden hiervan? Want anders ontkom je niet aan accus, welke je dan handmatig moet aan en loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Vanuit het huis gaan er straks stroom/netwerkkabels en dergelijke naar het genoemde schuurtje, waar nieuwe stroomgroepen worden aangemaakt. Dit omdat aansluiten op bestaande groepen (wegens huidige stroombelasting) geen optie is. Er komt dus een soort van meterkast op die plaats en daar kunnen we de zonnepanelen op aansluiten, alleen willen we dat de opbrengst natuurlijk niet alleen in die groep blijft maar ten gunste komt van de hele huishouding.

Is de enige oplossing dan om de zonnepanelen rechtstreeks op het woonhuis aan te sluiten en de omvormer e.d. daar i.p.v. in het schuurtje te hangen? Leidingen moeten nog worden gelegd, maar 50m aan leiding leek me minder logisch dan een optie via het tuinhuis waarin verder alle utiliteiten zitten.

Klopt het dat aansluiting via het 'tussenstation' (schuurtje) dus per definitie beperkingen (zoals een max. aantal panelen) met zich meebrengt?

En ik snap de analogie met zonnepanelen op een dakkapel qua complexiteit, alleen dit is een dak op 50m afstand dus als het onder de grond over een afstand van minder dan 10 meter zou kunnen zou dat prettig zijn. Kan het echter niet (zonder beperkingen), dan kunnen we altijd nog die sleuf graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamsi
99ruud99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:02:
Ja, of wil je met paar AA batterijen werken en geen en weer rennen als ze vol zijn?

Hoe zag je het voor je, als je geen verbinding wilt maar het vaste huis toe? Wat is de reden hiervan? Want anders ontkom je niet aan accus, welke je dan handmatig moet aan en loskoppelen.
Een stroomkabel loopt straks van het woonhuis naar het schuurtje, dus de hoop was dat het schuurtje als een soort tussenstation kon fungeren i.p.v. over een grote afstand rechtstreeks koppelen. Met accu's rennen is misschien goed voor de conditie, maar was niet de bedoeling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Woon je in Nederland of België?

In Nederland is het geen enkel probleem dat het op een andere groep of fase zit. De meter trekt inkomend en uitgaand van elkaar af.

Let wel op spanningsval als je dunne kabels pakt.
Tot 10 meter is 4mm prima, daarna 6mm.

Ook van schuur naar meterkast meetellen, en daar geldt natuurlijk zelfde kabeldikte...

[ Voor 35% gewijzigd door 99ruud99 op 16-04-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
99ruud99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:28:
Woon je in Nederland of België?

In Nederland is het geen enkel probleem dat het op een andere groep of fase zit. De meter trekt inkomend en uitgaand van elkaar af.

Let wel op spanningsval als je dunne kabels pakt.
Tot 10 meter is 4mm prima, daarna 6mm.

Ook van schuur naar meterkast meetellen, en daar geldt natuurlijk zelfde kabeldikte...
We wonen in Nederland, en qua afstand komen we hier niet weg met 4mm. Wel verwacht ik dat er in de tuin straks meerdere (min. 2) groepen komen, dus het gaat niet om één groep die rechtstreeks op het woonhuis aangesloten zit, maar om een grotere stroomkabel die naar de schuur gaat en daar verdeeld wordt over meerdere groepen. Maakt dat nog verschil, qua mogelijkheid om vanuit die groepen in de tuin stroom terug te leveren als je daar je panelen en omvormer hebt zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
Een PV verdeler is wat je nodig hebt in het tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Uszka schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:09:
Een PV verdeler is wat je nodig hebt in het tuinhuis.
Ik ga komende week eens informeren of dat een optie is - ik verwacht dat het max aantal van 10 of 12 niet genoeg is maar ik kan qua vragen in ieder geval iets meer richting meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
jamsi schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:21:
[...]

Ik ga komende week eens informeren of dat een optie is - ik verwacht dat het max aantal van 10 of 12 niet genoeg is maar ik kan qua vragen in ieder geval iets meer richting meegeven.
Als je een 3 fase kabel (5x6mm) trekt kun je een flink aantal panelen kwijt. Net zoveel als je er op het dak van je huis zou kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
jamsi schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:06:
[...]

We wonen in Nederland, en qua afstand komen we hier niet weg met 4mm. Wel verwacht ik dat er in de tuin straks meerdere (min. 2) groepen komen, dus het gaat niet om één groep die rechtstreeks op het woonhuis aangesloten zit, maar om een grotere stroomkabel die naar de schuur gaat en daar verdeeld wordt over meerdere groepen. Maakt dat nog verschil, qua mogelijkheid om vanuit die groepen in de tuin stroom terug te leveren als je daar je panelen en omvormer hebt zitten?
Aparte groepen worden al als aparte kabel gelegd, Meerdere groepen door 1 kabel kan/mag niet. Als je een meterkast in het tuinhuis krijgt met zekeringen, kun je daar een aparte zekering/PV verdeler zetten voor je zonnepanelen en die dan aansluiten op 1 van de groepen.

Oftewel zolang je op de plek waar de stroom dat tuinhuis binnenkomt een meterkastje krijgt kun je daar altijd je zonnepanelen op aansluiten. En het maakt daarbij geen bal uit dat dat dan teruggeleverd wordt op de groep van de tuin, je stroom-meter trekt inkomend en uitgaand van alle groepen/fases toch van elkaar af. Je moet alleen zorgen dat de groep waar je op terugleverd wel een kabel heeft die dik genoeg is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 21:24
redwing schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:52:
[...]

Aparte groepen worden al als aparte kabel gelegd, Meerdere groepen door 1 kabel kan/mag niet. Als je een meterkast in het tuinhuis krijgt met zekeringen, kun je daar een aparte zekering/PV verdeler zetten voor je zonnepanelen en die dan aansluiten op 1 van de groepen.

Oftewel zolang je op de plek waar de stroom dat tuinhuis binnenkomt een meterkastje krijgt kun je daar altijd je zonnepanelen op aansluiten. En het maakt daarbij geen bal uit dat dat dan teruggeleverd wordt op de groep van de tuin, je stroom-meter trekt inkomend en uitgaand van alle groepen/fases toch van elkaar af. Je moet alleen zorgen dat de groep waar je op terugleverd wel een kabel heeft die dik genoeg is.
3 fase kabel gaan prima meerdere groepen over ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AjDuLion schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:32:
[...]

3 fase kabel gaan prima meerdere groepen over ;)
Maar dan heb je die 3-fase groep wel als 1 groep afgezekerd. Zodra je die als losse groepen wil gebruiken zul je dat via een meterkast en aparte zekeringen doen. Ik heb hier b.v. 3 fase naar de schuur liggen, daar zit een meterkast waarbij die 3 fase wordt opgesplitst naar een paar krachtstroom-stopcontacen en losse groepen die voor 230V worden gebruikt. De 3-fase omvormer zit daar via diezelfde groepenkast aangesloten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 21:24
redwing schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:39:
[...]

Maar dan heb je die 3-fase groep wel als 1 groep afgezekerd. Zodra je die als losse groepen wil gebruiken zul je dat via een meterkast en aparte zekeringen doen. Ik heb hier b.v. 3 fase naar de schuur liggen, daar zit een meterkast waarbij die 3 fase wordt opgesplitst naar een paar krachtstroom-stopcontacen en losse groepen die voor 230V worden gebruikt. De 3-fase omvormer zit daar via diezelfde groepenkast aangesloten.
maar je doet nog steeds in theorie meerdere groepen over die fases heen (zeg 2 als je een 32A 3 fase kracht laat aansluiten) over 1 aderpaar in dezelfde kabel ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AjDuLion schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:45:
[...]

maar je doet nog steeds in theorie meerdere groepen over die fases heen (zeg 2 als je een 32A 3 fase kracht laat aansluiten) over 1 aderpaar in dezelfde kabel ;)
Klopt, maar als er dus 3 fase naar de schuur gaat en de boel daar wordt opgedeeld kan ie doen en laten wat ie wil, dan krijg je de omvormer van die zonnepanelen altijd zonder problemen aangesloten.
Punt waarom ik het zo zij is vooral dat ie net deed alsof er een dikkere kabel werd gelegd voor meerdere groepen. Dat is dus of een 3 fase-kabel, of er liggen meerdere kabels met voor elke groep 1 kabel.

[removed]

Pagina: 1