Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-08 22:17
Hai,

Sinds kort krijg ik bij het opstarten deze melding.

The ME FW of system was found abnormal.
It is recommended to re-flash system BIOS by M-Flash to ensure normal system operation.

Het opstarten zelf duurt ook vrij lang.
Ook gaat het debug lampje van het moederbord branden tijdens het opstarten.
Na wat googlen lijkt het probleem in het intel management engine gedeelte te zitten wat blijkbaar fysiek op het moederbord te vinden is.

Nu heb ik zelf al de bios naar de laatste versie geflashed maar de melding blijft helaas.
Verder reset het moederbord zichzelf terug naar de standaard instellingen na de melding.
Als de pc eenmaal is opgestart draait alles eigenlijk vrij normaal.

Het lijkt mij een gevalletje game over voor het moederbord maar heb de ijdele hoop dat iemand eerder met dit bijltje gehakt heeft. Online is er helaas ook weinig info te vinden over de oorzaak of een mogelijke oplossing.

Het gaat om een msi z270 gaming pro carbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
CMOS batterij vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:18
Fliso schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:30:
Hai,

Sinds kort krijg ik bij het opstarten deze melding.

The ME FW of system was found abnormal.
It is recommended to re-flash system BIOS by M-Flash to ensure normal system operation.

Het opstarten zelf duurt ook vrij lang.
Ook gaat het debug lampje van het moederbord branden tijdens het opstarten.
Na wat googlen lijkt het probleem in het intel management engine gedeelte te zitten wat blijkbaar fysiek op het moederbord te vinden is.

Nu heb ik zelf al de bios naar de laatste versie geflashed maar de melding blijft helaas.
Verder reset het moederbord zichzelf terug naar de standaard instellingen na de melding.
Als de pc eenmaal is opgestart draait alles eigenlijk vrij normaal.

Het lijkt mij een gevalletje game over voor het moederbord maar heb de ijdele hoop dat iemand eerder met dit bijltje gehakt heeft. Online is er helaas ook weinig info te vinden over de oorzaak of een mogelijke oplossing.

Het gaat om een msi z270 gaming pro carbon.
Je intel management engine (ME) is corrupt geraakt (door bijvoorbeeld een foute biosflash). Ik raad aan om de BIOS opnieuw te flashen. CMOS resetten of batterij vervangen gaat dit niet oplossen.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:01
Er staat op de MSI site onder drivers ook iets van de Intel ME? Dat eens proberen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:11

Baggeraar

Wat een gebagger..

Probeer een oude bios met intel me update te installeren, daarna kan je uiteraard terug de nieuwste bios flashen.

7A63v16 bvb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-08 22:17
Thanks voor alle reacties! Voor het verschijnen van deze message draaide de bios nog op 'stock' . Wel heb ik laatst mijn RAM overgeklokt waarbij het voltage wat aan de hoge kant was (wel onder 1.4v).

CMOS clearen heeft geen effect, de tips voor de bios versie 7A63v16 en/of intel ME drivers ga ik uitproberen!

mvg,

Edit:

De Intel Management Engine Driver+Microsoft hotfix die te downloaden is op de support page van MSI is niet geschikt voor Windows 10 8)7

Voor de bios flash ga ik even een usb stick opgraven.

[ Voor 24% gewijzigd door Fliso op 21-04-2023 17:23 ]

Pagina: 1