Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 16:36
Hi alle!

Wij gaan dit jaar ons stadstuinje (gedeeltelijk) laten doen. Om de kosten te drukken doen wij een aantal dingen zelf. Waaronder het aansluiten van elektra.

Dit moet natuurlijk goed en veilig gebeuren. Vandaar dat ik graag het plan wil delen om te kijken of het logisch is wat ik voor ogen heb. Ik heb inmiddels het e.e.a. gelezen op het internet. Volgens mij allemaal niks spannends, maar ik heb hier geen ervaring mee dus fijn als iemand even wilt meekijken.

Ik heb een tekening toegevoegd waarin het elektra plan te zien is. Toelichting:
  • Punt 1: Startpunt grondkabel. Hier komt een grijze grondkabel de tuin in. Die hebben wij tijdens ons verbouwing geplaatst. Deze komt uit in de meterkast, maar is nog niet aangesloten.
  • Punt 2: Centrale lasdoos (kabeldoos). Vanuit hier een kabel naar punt 3 en punt 4 voor stroomvoorziening.
  • Punt 3: Hier wordt de kabel geplists met een HOFTRONIC™ - Kabelverbinder - T-vorm.
  • Punt 4: Dubbele contactdoos. Hier komt een Philips Hue 40W adapter aan waarop een 2/3-tal spots worden aangesloten (elk 8W). Verder gebruikt worden om af en toe laptop oid aan op te laden.
  • Punt 5: Naar dit punt wordt voor nu enkel de kabel doorgetrokken. In de toekomst komt hier een overkapping met een kleine buitenkeuken. Dus hier zullen spotjes oid worden aangesloten en een contactdoos (waar wellicht eens een keukenmachine oid zal worden aangesloten?)
Paar vragen die ik heb:
  • Welke aderige grondkabel heb ik nodig? 3 aderig voldoende?
  • Kan ik de kabel in de meterkast gewoon aansluiten op een beschikbaar stopcontact in de meterkast?
  • De kabel bij punt 5 waar vooralsnog niks zal worden aangesloten. Kan die kabel gewoon uit de grond steken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgTmqgEFbA2FRit8-HO6GQJg5mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sPx1cGq1ali8HfoX3mlJBkjh.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken! 8)

Betreft installatie => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-04-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03
3 aderige grondkabel met wapening. Waarom zou je meer aders nodig hebben?

In de meterkast adviseer ik je ten eerste om alle tuinverlichting op een aparte groep te plaatsen.
Stroom in je tuin is altijd een zwak punt, en je wilt niet dat je groep er uit vliegt als je in je tuin een keer last hebt van vocht.

5 kan gewoon uit de grond steken, maar als je deze aan de lasdoos verbindt zul je deze wel even moeten afdoppen en vochtbestendig ergens plaatsen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19

BrZ

Bartoow schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:57:
Punt 3: Hier wordt de kabel geplists met een HOFTRONIC™ - Kabelverbinder - T-vorm.
Niet doen, gewoon 2 losse kabels trekken vanaf punt 2, of vanaf punt 4 door naar punt 5.
Welke aderige grondkabel heb ik nodig? 3 aderig voldoende?
2 aderig, aarding gaat via de litze bij een grondkabel.
Kan ik de kabel in de meterkast gewoon aansluiten op een beschikbaar stopcontact in de meterkast?
Nee, aansluiten op een aparte aardlekautomaat, stekkers hebben niets te zoeken in een vaste installatie.

[ Voor 24% gewijzigd door BrZ op 16-04-2023 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 18:34
Het meeste is gezegd, leg de kabel op 60cm diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:52

AlphaRomeo

FP PowerMod
Neem in ieder geval een aparte groep voor de tuin, bij voorkeur met ingebouwde aarlek (alamat). Als je dat niet doet en je hebt een keer doorslag omdat een contactdoosje vol is gelopen met water of omdat er een beest op een onhandige plek is gekropen, dan klapt tenminste niet de helft van je groepen eruit. Het stopcontact in de meterkast hangt vaak achter de groep waar ook je router, eventuele domotica en/of telefonie achter zit, als die uitvallen is dat erg vervelend.

Ik spreek uit ervaring, mijn tuin zat op dezelfde groep als de keuken, dan klappen je koelkasten er bij uit. Ik heb nu een aparte kabel getrokken en achter een eigen groep met ingebouwde aardlek laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Top, thanks alle voor de tips.

Dan ga ik idd de tuin elektra achter een eigengroep met ingebouwde aardlek plaatsen.
Misschien een stomme vraag, maar dit laat ik aan een expert over?

Ik zal dan wel even snel een stekker op de tuinkabel zetten om te controleren of alles goed is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
BrZ schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:37:
[...]

Niet doen, gewoon 2 losse kabels trekken vanaf punt 2, of vanaf punt 4 door naar punt 5.

[...]

2 aderig, aarding gaat via de litze bij een grondkabel.

[...]

Nee, aansluiten op een aparte aardlekautomaat, stekkers hebben niets te zoeken in een vaste installatie.
Ja dan ga ik idd 2 losse kabels doortrekken naar beide punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:52

AlphaRomeo

FP PowerMod
Bartoow schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:54:
Dan ga ik idd de tuin elektra achter een eigengroep met ingebouwde aardlek plaatsen.
Misschien een stomme vraag, maar dit laat ik aan een expert over?
Als je het nog nooit gedaan hebt zou ik dat wel doen, die heeft sowieso ook het juiste materiaal bij zich zoals adereindhulsjes met de juiste tangen etc in de juiste maat. Ik had een kennis die dit professioneel doet en het in een kwartiertje bij mij deed. Ik zou het denk ik ook wel zelf kunnen, maar ik voel me er niet comfortabel bij. Alle verdere verdelingen en contactdoosjes heb ik wel gewoon gedaan, maar de meterkast zelf vind ik toch wel een 'spannend' (pun intended) ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:28
Het komt bij mij niet over alsof je enig idee hebt hoe je dit op een nette manier doet. Ik wil je niet ontmoedigen om het zelf te doen, maar zoek vooral nog wat meer informatie op.

Hoe strip je die stugge buitenkabels eigenlijk.
Aardlitze, wat is dat, hoe kan ik dat dan doorverbinden naar die stugge draadjes?
Hoe diep moet een kabel liggen?
Als ik een stukje opbouw heb, voor op stopcontact op hoogte, moet daar buis omheen? Te ja of nee, moeten er beugels om die kabel dan wel buis?

Waarom een professional dit goed en snel kan is doordat hij of zij dit al heel vaak gedaan heeft en de juiste spullen heeft. Ga er vanuit dat je de helft van de handige spulletjes mist. Dit betekend dat je waarschijnlijk een beetje staat te rommelen. Heel niet erg! Maar met een beetje zoekwerk vergemakkelijk je het al een hele boel!

Vele verkopende partijen bieden wat informatie aan, neem dit eens door :)
https://www.elektramat.nl...buiten-elektra-aanleggen/
YouTube: Wat is het verschil tussen een grondkabel en een installatiekabel? -...
YouTube: Hoe grondkabel strippen? | How-to met Elektrototaalmarkt.nl

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
milo-vs schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:58:
Het komt bij mij niet over alsof je enig idee hebt hoe je dit op een nette manier doet. Ik wil je niet ontmoedigen om het zelf te doen, maar zoek vooral nog wat meer informatie op.

Hoe strip je die stugge buitenkabels eigenlijk.
Aardlitze, wat is dat, hoe kan ik dat dan doorverbinden naar die stugge draadjes?
Hoe diep moet een kabel liggen?
Als ik een stukje opbouw heb, voor op stopcontact op hoogte, moet daar buis omheen? Te ja of nee, moeten er beugels om die kabel dan wel buis?

Waarom een professional dit goed en snel kan is doordat hij of zij dit al heel vaak gedaan heeft en de juiste spullen heeft. Ga er vanuit dat je de helft van de handige spulletjes mist. Dit betekend dat je waarschijnlijk een beetje staat te rommelen. Heel niet erg! Maar met een beetje zoekwerk vergemakkelijk je het al een hele boel!

Vele verkopende partijen bieden wat informatie aan, neem dit eens door :)
https://www.elektramat.nl...buiten-elektra-aanleggen/
YouTube: Wat is het verschil tussen een grondkabel en een installatiekabel? -...
YouTube: Hoe grondkabel strippen? | How-to met Elektrototaalmarkt.nl

Succes!
toon volledige bericht
Thanks!

Ik zal zeker staan rommelen!
Al ben ik wel al een week of twee allerlei filmpjes aan het bekijken, dus je gestelde vragen komen mij in ieder geval niet onbekend voor.

Alle tips blijven natuurlijk welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Als je nu een toekomstige split airco noemt, dan zou ik die kabel ook echt alleen daarvoor reserveren. Je wilt niet een airco groep met allerlei gevoelige buitenlampen en stopcontacten.

Heb je in de schuur geen stroompunt? Ik zou vanaf daar een kabel naar rechts trekken en vanaf de spotjes door naar het stopcontact. Die verbruikers die je nu noemt hebben echt geen eigen groep nodig.

edit; en je zou gewoon in de schuur een aparte aardlekautomaat kunnen plaatsen voor de verlichting en wcd, mocht je dan ooit een vochtprobleem krijgen dan blijft de rest van die groep gewoon aan.

[ Voor 20% gewijzigd door ouweklimgeit op 17-04-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
ouweklimgeit schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
Als je nu een toekomstige split airco noemt, dan zou ik die kabel ook echt alleen daarvoor reserveren. Je wilt niet een airco groep met allerlei gevoelige buitenlampen en stopcontacten.

Heb je in de schuur geen stroompunt? Ik zou vanaf daar een kabel naar rechts trekken en vanaf de spotjes door naar het stopcontact. Die verbruikers die je nu noemt hebben echt geen eigen groep nodig.

edit; en je zou gewoon in de schuur een aparte aardlekautomaat kunnen plaatsen voor de verlichting en wcd, mocht je dan ooit een vochtprobleem krijgen dan blijft de rest van die groep gewoon aan.
Nog niet aan gedacht..

Dus dan zou ik punt 1/2 reserveren voor een toekomstige split unit.
En dan vanuit de schuur elektra naar punt 4 en vervolgens naar punt 5.
Dan zou ik in de schuur alleen door de betonplaat moeten boren naar buiten, maar dat zal geen probleem zijn lijkt mij.

Dat maakt het voor nu wel wat eenvoudiger (al zal wel iemand dan nog de aparte aardlekautomaat moeten plaatsen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartoow
Allemaal gelukt :)

Ik was in de schuur een lasdoos tegengekomen die al op een bestaande groep was aangesloten. Ook bleek er verder niks op die groep te zitten. Gebeld met de vorige eigenaar die mij vertelde dat hij die extra groep had laten aanleggen tijdens de verbouwing zodat daar in de toekomst evt nog iets op zou kunnen worden aangesloten.

Dus ik ben nu van de schuur naar punt 4 gegaan en daar een WCD gemonteerd en aangesloten.
Verder vanaf punt 4 naar punt 5 een grondkabel getrokken, maar deze is nog niet aangesloten.

Thanks voor de tips alle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ouweklimgeit schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
Zo werken aardleksschakelaars helaas niet. 99% kans dat de aardlek naar de schuur in de meterkast dan ook al uit staat.

Ofwel, als de schuur al mooi eigen groep heeft zou ik die vervangen door een aardlekautomaat. Maar moet je natuurlijk geen koelkast/vriezer in de schuur zetten...

En losse kabel met spanning 100% in een lasdoos. Maar zou ik ook al doen voor een losse spanningsloze kabel zodat de boel niet al compleet oxideert.
Pagina: 1