Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 03:04
Van de week was ik muziek aan het luisteren via de chromecast audio. Plotseling stopte de muziek en ging de versterker in 'amp protect mode' voor een paar seconden. Hierna ging deze melding weer weg en probeerde ik verder muziek te luisteren, echter kwam er geen geluid meer uit de versterker.

Na alles ontkoppeld te hebben heb ik de versterker open gemaakt en gemerkt dat beide zekeringen op de power transformator opgeblazen zijn. Deze heb ik beide vervangen en heb de versterker zonder aangesloten apparatuur weer aangezet, waarna de zekeringen gelijk sprongen. (Zekeringen van hetzelfde type, T6,3A 250V)

Ik zie nergens op het bord tekenen van kortsluiting (brandplekken e.d.) en verder zien alle caps er ook nog prima uit.
Momenteel ben ik een beetje radeloos wat het probleem zou kunnen zijn. Is het mogelijk dat de power transformator zelf defect is geraakt? ik heb een multimeter maar geen idee waar ik moet beginnen qua meting. Ik heb de service manual in bezit maar begrijp daar niet heel veel van helaas.

Zou iemand mij in de goede richting kunnen wijzen om te ontdekken wat er kapot is gegaan en of het gerepareerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een transformator gaat zelden uit zichzelf kapot. Als hij te heet wordt kan de meegewikkelde thermische zekering open springen, maar dat past niet bij je omschrijving.

Je kan beginnen met zoeken of dit of een vergelijkbaar model vaker kapot gaat en wat dan de oorzaak is. Als je zoekt op YouTube op "model + repair" kom je soms wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 19:49
Het zou een probleem in de voeding kunnen wezen al heb ik geen idee waarom hij eerst in protect is gegaan.

Mijn ervaring hier met de HK avr's van die periode is dat ze vroeg of laat problemen krijgen met de voeding, Mijn AVR 370 had al na 3 jaar de voeding er uit liggen (laten maken kosten €100) en heb nu nog een AVR 151 van familie staand waarvan ook de voeding heen gegaan is, het lijkt er op dat er een paar slechte elco's in de voeding zitten, minimaal 2 staan er bol.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
@TBTL, @Servpage Het lijkt erop dat de voeding vaak de hoofdoorzaak is. Lees veel dat dit het probleem is. Dacht aanvankelijk dat de chromecast de boosdoener was en geprobeerd heeft de versterker op te blazen, maar dat lijkt op het moment niet het geval te zijn.

Kan proberen te meten of de elco's/weerstanden op het bord nog doen wat ze zouden moeten doen. Denk dat het vervangen hiervan wat lastiger gaat worden gezien je er niet lekker bij komt.
Hij is momenteel 15 jaar oud maar wat mij betreft nog niet aan vervanging toe. Wil dus kijken of ik hem weer in werkende staat kan krijgen.

Heb momenteel niet zo heel veel tijd over dus moet even kijken wanneer ik er echt voor kan gaan zitten. Hou jullie op de hoogte van m'n bevindingen. In ieder geval bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:12
Meten is weten. Zou beginnen bij de gelijkrichter en eindtrappen dat zijn meestal de grootste kanshebbers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
Heb net het schema weer nagekeken en het begint allemaal wat logischer te worden.
Direct vanuit de transformator komt er 37V tot de zekeringen. Achter de zekeringen zitten 4 mylar caps. Wanneer ik deze probeer te meten (gaat lastig i.v.m. bereikbaarheid) is er eentje die niks doorgeeft qua continuiteit, en ook geen weerstand geeft. Dit terwijl de andere ernaast en condensatoren verder op het bord dit wel doen.
Ik weet dat dit niet een zuivere manier is om een condensator te testen, maar zover ik gelezen heb geeft het wel een indicatie of het nog werkt of niet.

Dit geeft mij de volgende vragen:
- Kan een kapotte condensator ervoor zorgen dat een zekering doorbrandt, of zou ik verder moeten zoeken?
- Zorgen die condensatoren ervoor dat de 37V die erin komt, eruit komt als 50V (zoals het volgens het schema zou moeten zijn)? Naar mijn weten werken condensatoren als batterij en regulator en niet als omvormer.
- Zou het dan toch kunnen zijn dat mijn transformator de boosdoener is?

Onderstaand een schema van hoe het bord na de transformator is opgebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otSj7Ydb6XkwgBxPiE4guHxj15Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcpSMHwdcZU17FAW7ag0h11x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:12
timpy007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:10:
Heb net het schema weer nagekeken en het begint allemaal wat logischer te worden.
Direct vanuit de transformator komt er 37V tot de zekeringen. Achter de zekeringen zitten 4 mylar caps. Wanneer ik deze probeer te meten (gaat lastig i.v.m. bereikbaarheid) is er eentje die niks doorgeeft qua continuiteit, en ook geen weerstand geeft. Dit terwijl de andere ernaast en condensatoren verder op het bord dit wel doen.
Ik weet dat dit niet een zuivere manier is om een condensator te testen, maar zover ik gelezen heb geeft het wel een indicatie of het nog werkt of niet.

Dit geeft mij de volgende vragen:
- Kan een kapotte condensator ervoor zorgen dat een zekering doorbrandt, of zou ik verder moeten zoeken?
- Zorgen die condensatoren ervoor dat de 37V die erin komt, eruit komt als 50V (zoals het volgens het schema zou moeten zijn)? Naar mijn weten werken condensatoren als batterij en regulator en niet als omvormer.
- Zou het dan toch kunnen zijn dat mijn transformator de boosdoener is?

Onderstaand een schema van hoe het bord na de transformator is opgebouwd.
[Afbeelding]
toon volledige bericht
als ik jou was zou ik een techneut zoeken die wel weet wat die doet. Want ik denk niet dat je er zo uit komt

[ Voor 7% gewijzigd door popie op 18-04-2023 15:32 ]

Pagina: 1