Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiii
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hi Tweakers,

Heb van een mede tweaker een tijd geleden een AsRock H110tm thin ITX boardje overgenomen.
Echter lukt het me niet om toegang tot de bios te krijgen:
Wanneer ik hem opstart en de bios toets ingedrukt houdt krijg ik geen beeld. Echter wanneer ik dit niet doe, start hij gewoon door naar het OS.

Ik heb al geprobeerd om de bios te resetten met de bios reset jumper, wat gewerkt lijkt te hebben omdat de fan nu altijd op 100% staat. Maar nog steeds enkel een zwart scherm wanneer ik de bios probeer te bereiken.

Zijn er mensen met ervaringen met deze generatie boardjes?

Zelf zat ik te denken dat de bios alleen werkt via de DVI aansluiting? Of is dit een gekke gedachte?

Beste antwoord (via damiii op 25-04-2023 21:15)

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
In Windows 10 en 11 en kun je als je Windows herstart en de shift toets ingedrukt houd een diagnose/repair modus van Windows activeren. Hierin zit ook optie om de UEFI setup te activeren. Deze zit wel een beetje verstopt tussen de dus even zoeken (Ik meen dat het ergens onder advanced staat.)

Daarnaast hebben veel moederbord leveranciers (waaronder ASRock) een tooltje waarmee ditzelfde kunt doen. Even kijken bij support/downloads op de pagina van het moederbord op de web site van ASRock.

Als beide niet lukken dan kun je ook nog alle SSD's en hard drives loskoppelen... 😊

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

Zit je onboard of juist met een losse gpu?

Kan zijn dat daar juist een bios-setting voor ingesteld staat en je het even onboard moet doen - dan moet je losse gpu er even uit dus.

Qua output maakt het niet uit of het hdmi, dvi of vga is.

[ Voor 14% gewijzigd door sus op 16-04-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het zou kunnen dat het komt omdat je de bios knop (Del ?) ingedrukt houdt.
Mijn PC start ook door als ik dat doe.

Een paar keer klikken tijdens opstarten tot je 'beet' hebt is de gebruikelijke procedure.

[ Voor 28% gewijzigd door JukeboxBill op 16-04-2023 13:50 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Volgens de handleiding (https://download.asrock.com/Manual/H110TM-ITX.pdf):
You may run the UEFI SETUP UTILITY by pressing <F2> or <Del> right
after you power on the computer, otherwise, the Power-On-Self-Test (POST) will
continue with its test routines.

Wat bij mij ook een keer geholpen heeft is het toetsenbord (als je zeker weet dat die werkt) in een USB2 poort te steken i.p.v. in de USB3 poort. Plus wat @JukeboxBill al net zei de knop spammen i.p.v. ingedrukt houden.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Misschien verstandig om die mede tweaker een mailtje te sturen? Hij kent het moederbord tenslotte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiii
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:31:
Het zou kunnen dat het komt omdat je de bios knop (Del ?) ingedrukt houdt.
Mijn PC start ook door als ik dat doe.

Een paar keer klikken tijdens opstarten tot je 'beet' hebt is de gebruikelijke procedure.
misschien niet helemaal goed omschreven, maar hij start dus wel normaal op als je niet in de Bios probeert te komen. Maar wanneer je in de bios probeert te komen, krijg je enkel een zwart scherm. Zowel via mashen van delete of f2 evenals vasthouden van een van beide. Vandaar mijn initiele gedachten dat het wellicht alleen DVI was.

overigens igpu, geen video kaart.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
In Windows 10 en 11 en kun je als je Windows herstart en de shift toets ingedrukt houd een diagnose/repair modus van Windows activeren. Hierin zit ook optie om de UEFI setup te activeren. Deze zit wel een beetje verstopt tussen de dus even zoeken (Ik meen dat het ergens onder advanced staat.)

Daarnaast hebben veel moederbord leveranciers (waaronder ASRock) een tooltje waarmee ditzelfde kunt doen. Even kijken bij support/downloads op de pagina van het moederbord op de web site van ASRock.

Als beide niet lukken dan kun je ook nog alle SSD's en hard drives loskoppelen... 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiii
  • Niet online
blijkelijk was het issue dat mijn monitoror hhet signaal de bios niet oppikte, via de tv is het gelukt om de bios toch te benaderen!
Pagina: 1