Toon posts:

Led strips achter de koven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MajorMike
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-05 15:09
Goedemiddag,

Voor mijn nieuwe woning heb ik bij de ramen gordijn koven geplaatst. In die koven hebben we een profiel gefreesd waar een led-profiel komt met een melk-witte defuse laag. Het plan is om daar led strips in te plaatsen die te bedienen zijn d.m.v. een dimmer op de muur i.c.m. een zigbee module. De artikelen die ik ga gebruiken komen bij LedDirect.nl vandaan, het is van het merk (Yphix). Ik wil voor mijn woning vier zones creëren, de zones zien er als volgt uit.

Zone 1: Keuken/woonkamer/eetkamer (ruimte in L vorm, de koven zitten aan de buitenzijde, 8.10m + 7.3m)
Deze zone wil ik met een zigbee module en dimmer beheren.

Zone 2: Werkkamer (een zijde zijde 4.3m)

Zone 3: Slaapkamer een zijde (4.4m)

Zone 3: Slaapkamer een zijde (4.4m) (identiek aan zone 3)

De artikelen die ik heb besteld zijn:
6x5m Led strips: https://www.leddirect.nl/...0k-ip20-300-smd-3528-leds
4x Zigbee dimmer: https://www.leddirect.nl/...hikt-voor-alle-led-strips

Ik heb (nog) geen transformator besteld want ik weet niet precies wat ik nodig heb, en mijn vraag is ook. Is mijn situatie wel realistisch? De artikelen retouneren kan altijd maar dat doe ik liever niet. Ook ben ik benieuwd of het beheren van die dimmers d.m.v. reguliere wand dimmers ook mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Mike

[Voor 4% gewijzigd door MajorMike op 16-04-2023 12:55]

Beste antwoord (via MajorMike op 17-04-2023 16:15)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MajorMike schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:52:
Als het je echt alleen maar gaat om het dimmen van een ledstrip met een fysieke knop is qua hoeveelheid componenten een 230V dimbare ledstrip + 230V inbouwdimmer met knop het eenvoudigst. Dan heb je geen aparte voeding nodig.

Heb ik hiervoor een transformator nodig?
Nee, daarom schreef ik dus dat je geen voeding nodig hebt ;)

Een (led)voeding maakt van 230V wisselspanning een gelijkspanning waarop de leds werken (vaak 5V, 12V of 24V). Een 230V led-strip heeft de omzetting van 230V naar iets dat de ledjes lusten al ingebouwd.

Samenvattend, om een zo simpel mogelijke setup te hebben (zo min mogelijk onderdelen), mét dimmen via een fysieke knop én ook nog aanstuurbaar via zigbee, is dit je boodschappenlijstje:
  1. Een dimbare 230V ledstrip
  2. Zigbee 230V led-dimmer (of als je meteen ook de buitenkant erbij wilt hebben deze versie).
Dat is het. Geen aparte voedingen (wat jij transformators blijft noemen) nodig.
MajorMike schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:21:
[...]
ik heb het liever via "echte" dimmers aangezien de elektriciën die al geïnstalleerd heeft.
Nu ik deze post nog een keer lees denk ik te begrijpen dat je nu al overal 'domme' 230v dimmers hebt zitten? Dat gaat niet werken als aansturing voor losse led-drivers, die hebben immers gewoon regulier (niet gedimd) 230V nodig om hun werk te kunnen doen. Dat soort dimmers worden gedimd d.m.v. pulsdrukkers of een 0-10V signaal.

Als je die 'domme' dimmers wilt houden zou ik je zigbee-wens laten varen. Vervolgens sluit je direct op deze dimmers een 230V led-strip aan en klaar ben je :)

[Voor 22% gewijzigd door Gizz op 17-04-2023 13:43]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:47
Wat bedoel je precies met realistisch? Heb je vragen over het materiaal dat je zou bestellen? Of over de manier waarop je de setup nu zou installeren?

Waar komen de kabels in je koven vandaan? Van de schakelaar? Of van de verdeelkast? Hoe is je set-up vandaag? Waar wil je je transformatoren plaatsen? Waar is daar plaats voor?

Als je die dingen eens kan delen, kunnen we misschien wat preciezere raad geven want de info die je deelt is eigenlijk heel beperkt. :)

https://smarthome-fixer.be

• MajorMike
@ljo13 bedankt voor je reactie, de kabels komen rechtstreeks uit de muur en worden bestuurd door een dimmer. De transformatoren wil ik verwerken in de koven, Zover ik weet heb ik dimbare transformatoren nodig en hoef ik het pad met de zigbee modules niet in te slaan.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
In jouw geval wordt de ketting op basis van deze componenten:
240V AC (netvoeding), die je aansluit op een voeding, die daar 12 V DC van maakt.
Die 12V DC gaat naar de Zigbee dimmer, die dat dan dimt voor de ledstrips. De dimmer kan maximaal 4A per kanaal (de gelinkte dimmer heeft 5 kanalen) leveren. Jouw LEDstrips vragen om 4,8 W per meter. Dat betekend dat achter ieder kanaal maximaal 10 meter ledstrip geplaatst kan worden.

Per zone kun je uitrekenen wat je aan voeding nodig hebt. In de woonkamer hebt je 15,4 M aan LEDstrip. Dat dien je via 2 kanalen aan te sturen, want andere overbelast je een kanaal van de dimmer. Totaal heb je 15,4m * 4,8W/m = 73.92W aan LEDstrips in de woonkamer. 73.92W / 12 V = 6.16A. De voeding dient dus 12V dc en minimaal 6.16 A te kunnen leveren. Die ampere moet echter wel iets ruimer, want de dimmer is niet meegenomen in die berekening.

Voor de aansturing denk ik dat je Zigbee wandknoppen wilt gaan zoeken, want dit geheel gaat niet werken achter een reguliere dimmer en er is geen optie om een via bijvoorbeeld een pulse-schakelaar de dimmer aan te sturen.

• MajorMike
@Groentjuh @ljo13 Om er op in te haken, ik heb hier een diagram gemaakt van de zones, iedere zone heeft z'n eigen kleur, iedere cirkel is een dimmer, ieder vierkantje is waar de transformator zou moeten komen.

[Voor 16% gewijzigd door MajorMike op 17-04-2023 09:59]

• MajorMike
Voor de aansturing denk ik dat je Zigbee wandknoppen wilt gaan zoeken, want die geheel gaat niet werken achter een reguliere dimmer en er is geen optie om een via bijvoorbeeld een pulse-schakelaar de dimmer aan te sturen.
Ik ga liever niet de zigbee route op, ik heb het liever via "echte" dimmers aangezien de elektriciën die al geïnstalleerd heeft.

• Groentjuh
  • Nu online
[...]

Ik ga liever niet de zigbee route op, ik heb het liever via "echte" dimmers aangezien de elektriciën die al geïnstalleerd heeft.
Dus eigenlijk hoeft het niet slim te zijn, want dat lees ik wel!

[Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 17-04-2023 10:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MajorMike schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:22:
De transformatoren wil ik verwerken in de koven
Je hebt een 12V-voeding nodig, een efficiënte geschakelde voeding. Transformatoren zijn ouderwetse dingen van vroeger die een kilo wegen vanwege de grote spoelen :)
Zover ik weet heb ik dimbare transformatoren nodig en hoef ik het pad met de zigbee modules niet in te slaan.
Maar je noemde zelf zigbee in je startpost, dat je het zelfs al aangeschaft hebt. Wil je nou smartfunctionaliteit of niet? Verwarrend :)

Als het je echt alleen maar gaat om het dimmen van een ledstrip met een fysieke knop is qua hoeveelheid componenten een 230V dimbare ledstrip + 230V inbouwdimmer met knop het eenvoudigst. Dan heb je geen aparte voeding nodig.

[Voor 22% gewijzigd door Gizz op 17-04-2023 10:32]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Ik zou je woonkamer 2x10m LED strips nemen ipv 4x5m (dus niet 2 strips van 5 m aan elkaar klussen).
Deze 10m strips zou ik een eigen dimmer en voeding geven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• MajorMike
Om er even op terug te schakelen, de wens is om warm-witte led strips te hebben die in mijn profiel passen. Het profiel is al gemonteerd en is dit artikel. https://www.leddirect.nl/...m-incl-melkwitte-afdekkap

Er is dus wel een beperking qua binnenmaat, maar dat zal voor een normale led strip niet uit moeten maken. Ik wil het liefste een warm-witte ledstrip die dimbaar is. In iedere ruimte/zone komt een dimmer, die zijn al besteld en gedeeltelijk geïnstalleerd. Het "smart" maken d.m.v. zigbee was een wens maar een requirement.

Het gaat mij er om dat er een mooie nette afwerking is voor een leuk budget, en het moet minimaal met de dimmer te bedienen zijn.

Ik heb helaas al dingen besteld maar dat houdt me niet tegen, ik kan ze altijd nog terugsturen als het niet de juiste artikelen zijn.

Het enige wat mij uitmaakt is dat de installatie dimbaar is via een 230v inbouw dimmer.

Ik snap dat het tot nu toe vrij verwarrend was, maar de tekening die ik hiervoor liet zien is wel de wens, qua transformatoren/controllers/hubs, I don't know. Ik hoop dat dit de vragen wat verhelderd :)

> Als het je echt alleen maar gaat om het dimmen van een ledstrip met een fysieke knop is qua hoeveelheid componenten een 230V dimbare ledstrip + 230V inbouwdimmer met knop het eenvoudigst. Dan heb je geen aparte voeding nodig.

[Voor 10% gewijzigd door MajorMike op 17-04-2023 12:53]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MajorMike schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:52:

Nee, daarom schreef ik dus dat je geen voeding nodig hebt ;)

Een (led)voeding maakt van 230V wisselspanning een gelijkspanning waarop de leds werken (vaak 5V, 12V of 24V). Een 230V led-strip heeft de omzetting van 230V naar iets dat de ledjes lusten al ingebouwd.

Samenvattend, om een zo simpel mogelijke setup te hebben (zo min mogelijk onderdelen), mét dimmen via een fysieke knop én ook nog aanstuurbaar via zigbee, is dit je boodschappenlijstje:
  1. Een dimbare 230V ledstrip
  2. Zigbee 230V led-dimmer (of als je meteen ook de buitenkant erbij wilt hebben deze versie).
[...]
ik heb het liever via "echte" dimmers aangezien de elektriciën die al geïnstalleerd heeft.
Nu ik deze post nog een keer lees denk ik te begrijpen dat je nu al overal 'domme' 230v dimmers hebt zitten? Dat gaat niet werken als aansturing voor losse led-drivers, die hebben immers gewoon regulier (niet gedimd) 230V nodig om hun werk te kunnen doen. Dat soort dimmers worden gedimd d.m.v. pulsdrukkers of een 0-10V signaal.

Als je die 'domme' dimmers wilt houden zou ik je zigbee-wens laten varen. Vervolgens sluit je direct op deze dimmers een 230V led-strip aan en klaar ben je :)

[Voor 22% gewijzigd door Gizz op 17-04-2023 13:43]

• Groentjuh
  • Nu online
Gizz schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:33:
[...]
De ledstrips, die hij linkte zijn enkel ledstrips. Die willen echt 12 V en dat gaat die ecodim dimmer niet toveren. Tussen die dimmer en de ledstrip zelf moet echt nog wel een trafo komen! De door de TS gelinkte Zigbee dimmer zijn in dat geval niet nodig.

Dit is wel de aan te raden manier als je de huidige dimmer-schakelaars wilt behouden en met Zigbee aan de gang wilt.

[Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 17-04-2023 13:45]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Groentjuh schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:44:
[...]

De ledstrips, die hij linkte zijn enkel ledstrips. Die willen echt 12 V en dat gaat die ecodim dimmer niet toveren.
Correct. Daarom heb ik nu enkele malen genoemd dat hij die strips kan retourneren en daarvoor in de plaats 230V strips kan kopen (inclusief linkje naar een geschikte strip) ;) Ik heb nergens gesuggereerd een 230V dimmer op 12V ledstrips aan te sluiten, in tegendeel.

De TS geeft zelf aan dat alle gekochte spullen nog retourneerbaar zijn zonder problemen, dus ik zou zelf niet met 12V-strips aan de slag gaan als hij de boel simpel wil houden en wil aansturen met 230V dimmers.
Tussen die dimmer en de ledstrip zelf moet echt nog wel een trafo komen!
Bij het aanhouden van de 12V led-strips zal daar inderdaad een geschikte voeding/driver ingezet moeten worden. Trafo is hier een onjuiste term, zie mijn eerdere post.

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 17-04-2023 14:00]

• MajorMike
Een dimbare 230V ledstrip
Zigbee 230V led-dimmer (of als je meteen ook de buitenkant erbij wilt hebben deze versie).
[...]

Bedankt voor je reactie, ik doe mn elektra via via en alles is al besteld, die snuiter is een beetje stug dus kan de dimmer niet vervangen naar een "slimme" zigbee dimmer, zal dat later moeten doen.. beetje balen haha.

Ik zal even moeten kijken of die led strips die je eerder vernoemde in het profiel passen, anders moet ik naar een ander alternatief op zoek. Evengoed ontzettend bedankt :)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:46

M-ThijZ

Riding on Rails

Gizz schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:30:
[...]
Interessant! Ik wist niet dat er LED-strips waren op 230 V, dat gaat zeker van pas komen bij een toekomstig project.

Heb je zelf ook ervaring met dit product? Ik ben benieuwd of ik ook nog een profiel en diffuser nodig heb wanneer ik deze strip op een plafondverlaging (5 cm onder plafond) en naar boven gericht wil plakken (uit het zicht).

Die voedingskabel is mooi compact en al met al niet duur als je zoals ik maar een paar meter nodig hebt. Alleen jammer dat je alleen per meter kunt inkorten, want dan kom ik net niet mooi uit. Als de strip flexibel genoeg is kan ik wellicht het overschot wel kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:46

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb eens een paar meter van deze strip aangeschaft: https://www.getled.nl/ove...t---2700k-warm-wit---ip66, maar het is toch allemaal wat ‘robuuster’ uitgevoerd dan ik in eerste instantie had gedacht.

Het ‘blok’ van de voedingskabel is waarschijnlijk wel wat kleiner dan een LED-driver, maar alsnog niet heel klein en de lichtslang is vanwege de IP66 rating niet erg flexibel. Als je het niet zou gebruiken buiten of in een natte ruimte, dan zou ik waarschijnlijk voor een flexibelere (en ik denk laagstroom) LED-strip kiezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee