Water in tank ipv benzine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:25
Hopelijk is dit het juiste forum voor mijn vraagstuk.

Begin januari heb ik getankt met mijn auto bij een tankstation dichtbij mijn huis. De auto deed het niet meer na het tanken. De ANWB is langsgekomen en kon niets vinden. Vervolgens moest de auto worden weggesleept naar de garage waar ik hem heb aangeschaft. Zij konden de oorzaak evenmin vinden en hebben een bevriende garage gevraagd om er ook naar te kijken. Na enig toeval is de oorzaak gevonden. Er bleek geen benzine in de tank te zitten, maar een grote plas water.

Ik heb vervolgens contact opgenomen met het pompstation en zij hebben aangegeven dat er inderdaad een technisch probleem was die dag en er water in de tank zat. Ze hebben aangeboden alle kosten op zich te nemen die ik heb gemaakt bij de garage, sleepkosten en benzinekosten. Als er andere kosten zijn gemaakt, gaan ze daar ook naar kijken.

We hebben in totaal twee maanden geen gebruik kunnen maken van onze auto doordat de oorzaak niet kon worden gevonden (plus tijd om de auto weg te laten slepen en op te halen). In de tussenliggende periode hebben we tijdelijk een auto gehuurd, maar dit werd te duur. Daarom hebben we de auto van mijn ouders kunnen lenen. Deze moesten we aan de andere kant van het land (150 km) ophalen. Daarnaast konden we de auto niet voor ons huis parkeren omdat we geen vergunning hadden en moesten we dus (met baby...) vrijwel elke dag eerst 15 minuten fietsen om de auto elders op te halen. Het heeft heel veel gedoe veroorzaakt.

Resumerend, het feit dat we geen auto hadden, heeft ons veel tijd en gedoe veroorzaakt. We hebben geluk gehad met ouders die ons konden helpen en een garage die volhardend was om het probleem te vinden, anders was de auto wellicht afgeschreven.

Ik merk dat het niet helemaal lekker zit dat alleen de kosten die we kunnen "bewijzen" worden terugbetaald. Ik hoef niet het onderste uit de kan te halen, maar enige vorm van onkostenvergoeding lijkt mij toch terecht. Wat mij het meest stoort, is dat ze niet hun best hebben gedaan om ons te contacteren dat er problemen waren bij de pomp toen wij hadden getankt. Als we dit eerder hadden geweten, had het veel tijd gescheeld. Als je wegrijdt zonder te betalen, weten ze je denk ik wel een stuk sneller te vinden...

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoeveel kosten krijg je 'zeker terug'? €3.000?
Hoeveel meerkosten voor het ongemak zou je willen claimen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Vervelend. Nou is 2 maanden natuurlijk wel erg lang en daarmee heb je niet heel proactief meegwerkt aan het beperkt houden van de kosten. Ik denk dat je daarom daar heel moeilijk een verhaal mee rond krijgt.

Aangezien het direct na het tanken zo was, zou elke garage daar vrij snel achter moeten kunnen komen, en zou het binnen 1-2 weken toch gefixed moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
bombadil schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:24:
Hoeveel kosten krijg je 'zeker terug'? €3.000?
Hoeveel meerkosten voor het ongemak zou je willen claimen?
De kosten van de garage waren een kleine 1000 euro (hebben ze ook geluk mee aangezien het mijn ooms garage is), sleepkosten à 145 euro, benzine à 55 euro, huurauto à 500 euro (twee weken).

Tjah, je laatste vraag is een goede en ik merk dat ik daarmee struggle. Er zit een grote oliemaatschappij achter.. Ik vind eigenlijk dat ze de "potentiele kosten" van de huur van een auto eigenlijk moeten dekken voor heel de periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Het gedoe kun je weinig aan doen. Heb je aangegeven bij de garage dat het direct na het tanken was? Zo ja, hadden die eerst de tank leeg kunnen laten lopen om daar te kijken.

Allerlei extra kosten die je gemaakt hebt, vraag ik me af of je die kan claimen. Je kiest ervoor om een auto te huren. Er zijn ook goedkopere oplossingen te vinden. Bijvoorbeeld korte lease voor 500 euro van Link&Co oid per maand. Even uit mijn hoofd.

Alles qua auto 15 minuten fietsen enzovoorts is niet interessant in het hele verhaal. Alleen vervelend en begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
superduper schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:25:
Vervelend. Nou is 2 maanden natuurlijk wel erg lang en daarmee heb je niet heel proactief meegwerkt aan het beperkt houden van de kosten. Ik denk dat je daarom daar heel moeilijk een verhaal mee rond krijgt.

Aangezien het direct na het tanken zo was, zou elke garage daar vrij snel achter moeten kunnen komen, en zou het binnen 1-2 weken toch gefixed moeten zijn.
Zou je denken he? Nu je de oorzaak kent is het inderdaad logisch, alleen als je het niet weet is dit niet het eerste waar je aan denkt, naar zoekt. Ik heb aangegeven dat het na het tanken was. De ANWB kwam er zelfs niet achter, terwijl hij nog heeft gecontroleerd of er geen diesel was getankt. Het probleem is denk ik dat er nog wel veel benzine in alle pompen/slangen zit en je niet direct weet dat er water in zit, dan moet je heel de tank los gaan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Dat tankstation zal het doorschuiven naar hun verzekering.
En zoals met alle schadeverzekeringen moet je de schade kunnen bewijzen en de overige kosten aannemelijk maken.
Je zou een overzicht kunnen opstellen van alle "niet-bewijsbare" kosten met een korte toelichting waardoor het bedrag aannemelijk kan worden gemaakt.

Iets als smartegeld voor alle gedoe kan je wel vergeten. Krijg je ook niet als er bij je wordt ingebroken.
Achteraf gezien had je dus beter die huurauto kunnen blijven rijden i.p.v. lenen van je ouders.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:55
Natuurlijk is het allemaal vervelend en of de pomphouder had kunnen weten dat er bij jouw auto water mee was gepompt. Is een aanname. Alle kentekens laten natrekken die er op een dag zijn geweest omdat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat. Zal de politie echt niet accepteren.

Wat betreft de parkeervergunning bieden de meeste gemeentes de mogelijkheid om de vergunning tijdelijk om te zetten.

Een ANWB en garage die niet acteren op de melding. We hebben getankt en daarna deed hij het niet meer is wel heel bijzonder. Zou toch mijn onderzoek beginnen bij de oorzaak. (maar ik werk ook niet in een garage of de ANWB) :-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik kan er werkelijk niet bij dat het 2 maanden moet duren om het probleem te vinden. Ergens bekruipt me het gevoel dat dit onredelijk lang is en zou het me niet verbazen als het tankstation of hun verzekeraar geen 2 maanden vervangend vervoer wil vergoeden. Mijn eigen verzekering vergoed bij schade of pech volgens mij ook maar 5 dagen vervangend vervoer (langer als het toevallig in het buitenland gebeurd).
Thomas19903 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:22:
Wat mij het meest stoort, is dat ze niet hun best hebben gedaan om ons te contacteren dat er problemen waren bij de pomp toen wij hadden getankt. Als we dit eerder hadden geweten, had het veel tijd gescheeld. Als je wegrijdt zonder te betalen, weten ze je denk ik wel een stuk sneller te vinden...
Is het een bemande pomp in een klein dorp waar je elkaar wekelijks bij de bakker tegenkomt?

Of is het een onpersoonlijke, onbemande pomp?

In het geval van diefstal zal een gerechtsdeurwaarder (?) via de opsporingsinstanties aan jouw NAW gegevens kunnen komen, in dit soort gevallen zou dat wel eens lastiger kunnen zijn. Ik weet niet of ze wel in staat zijn om het in dit geval te achterhalen.

Aan de andere kant had je zelf natuurlijk ook direct na het voorval navraag kunnen doen? Het is natuurlijk wel heel erg toevallig dat je direct na het tanken in de problemen komt.
Thomas19903 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:29:
De kosten van de garage waren een kleine 1000 euro (hebben ze ook geluk mee aangezien het mijn ooms garage is), sleepkosten à 145 euro, benzine à 55 euro, huurauto à 500 euro (twee weken).
En dus maar €300 aan arbeidskosten? Ben je daarin ook gematst? Het doorsnee garagebedrijf werkt misschien 5 uur voor dat geld? 5 uur aan jouw auto besteden in 2 maanden tijd klinkt ook niet echt alsof ze het niet eerder klaar hadden kunnen hebben eerlijk gezegd.

Mijn gevoel is dat je bij een doortastender garagebedrijf binnen 24 uur je auto weer had kunnen ophalen. Ik vind het dan ook niet redelijk dat de pomphouder zou moeten opdraaien voor "2 maanden overlast".

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 16-04-2023 12:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Wat is nu het probleem? Ze geven aan ook naar de andere kosten te kijken. Gewoon de hele mak op papier zetten (inclusief vergoeding voor tijd, niet geschoten altijd mis) en declareren. Pas bij een reactie kun je wat, niet?

Verder vind ik persoonlijk die twee maanden ook wel dubieus. Dat is eerder iets voor de garage? Heb je trouwens je verzekering niet geraadpleegd? Vergunning, je had natuurlijk even met de gemeente kunnen bellen om tijdelijk vrijstelling te krijgen. Ik neem aan dat de auto met water in de tank anders wel een vergunning had?

[ Voor 15% gewijzigd door eric.1 op 16-04-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
Twee maanden auto kwijt en maar 5 uur arbeid klinkt mij ook vreemd. Heel vervelend dat dit je gebeurt is, maar twee maanden geen auto klinkt wel heel extreem. Een termijn van hoogstens twee weken om het probleem op te sporen en te verhelpen lijkt me redelijker.

Zet gewoon alles op papier (droog opsommen, minder emotie dan in je post) en kijk maar met wat voor tegenvoorstel de pomphouder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
Bedankt voor jullie heldere perspectieven. Ik denk dat het lastig is om dit rationeel te bekijken vanuit mijn kant en snap jullie punten heel goed.

Het feit dat het twee maanden heeft geduurd heeft ermee te maken dat het niet eenvoudig was een juiste sleep partij te vinden om bij ons huis te komen, de garage van mijn oom het euvel niet kon vinden en dus de auto weer naar een andere garage moest worden gebracht, vervolgens teruggebracht, en ik de auto weer moest ophalen. Of het probleem eerder gevonden had moeten worden dat laat ik in het midden, ik ben geen expert.

Ik denk dat ik blij moet zijn dat we het hebben gevonden en het tankstation het heeft toegegeven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Thomas19903 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:10:
Het feit dat het twee maanden heeft geduurd heeft ermee te maken dat het niet eenvoudig was een juiste sleep partij te vinden om bij ons huis te komen
Volgens mij kennen we ook niet het volledige verhaal, want waarom moet die sleeppartij bij jou thuis komen?

De ANWB is er toch bij geweest (bij het tankstation?), ik neem aan dat die je direct naar de garage slepen als ze het niet meteen krijgen opgelost? Of heb je hem toen naar huis laten slepen? Zoja dan klinkt het voor mij als buitenstaander alsof je zelf ook niet altijd de meest handige beslissingen hebt gemaakt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb ook eens water in de tank gehad. Dat probleem was door mijn garage snel (binnen een dag) gevonden. Vervolgens leegpompen, reinigen brandstoftank en uit voorzorg zijn de bougies vervangen. Dat de ANWB die diagnose niet kan stellen begrijp ik, maar voor een garage zou dat niet zo lang mogen duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
Xander schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:17:
[...]

Volgens mij kennen we ook niet het volledige verhaal, want waarom moet die sleeppartij bij jou thuis komen?

De ANWB is er toch bij geweest (bij het tankstation?), ik neem aan dat die je direct naar de garage slepen als ze het niet meteen krijgen opgelost? Of heb je hem toen naar huis laten slepen? Zoja dan klinkt het voor mij als buitenstaander alsof je zelf ook niet altijd de meest handige beslissingen hebt gemaakt. ;)
Uiteraard als ik dit had geweten had ik het anders aangepakt.

En nee, de auto kon ik nog 1km vanaf tankstation naar huis rijden. De anwb is bij mij thuis gekomen en gaf aan dat er mogelijk een probleem was aan de motor en dat kon aardig in de papieren lopen. De anwb sleept de auto enkel naar een garage binnen een gebied van 10km en waar ik de auto heb aangeschaft ligt erbuiten.

Dank allen voor jullie heldere blik.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas19903 op 16-04-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
Tom schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:20:
Ik heb ook eens water in de tank gehad. Dat probleem was door mijn garage snel (binnen een dag) gevonden. Vervolgens leegpompen, reinigen brandstoftank en uit voorzorg zijn de bougies vervangen. Dat de ANWB die diagnose niet kan stellen begrijp ik, maar voor een garage zou dat niet zo lang mogen duren.
Goed om te weten. De bougies zijn inderdaad ook vervangen in mijn geval. Jammer dat ze er bij mij ook niet zo snel achter zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Thomas19903 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:22:

Ik merk dat het niet helemaal lekker zit dat alleen de kosten die we kunnen "bewijzen" worden terugbetaald.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Ik heb niets inhoudelijk toe te voegen. Maar ik geef je hier groot gelijk. Ik denk wel dat het beter is eerst af te wachten wat ze gaan zeggen zodra je alle kosten en onkosten naar hun toe stuurt. Misschien dat ze toch niet zo moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Ik zou gewoon een overzicht maken van de gemaakte kosten, houd het zakelijk. De veroorzaakte overlast, daar kan de pomphouder uiteindelijk niet zoveel mee.

Dus te denken aan:
  1. Kosten bij de garage.
  2. Sleepkosten.
  3. Huurauto.
  4. Benzinekosten voor het ophalen en wegbrengen van de leenauto.
Al het andere lijkt mij toch in zekere zin overmacht. Dit al helemaal voor de pomphouder, aangezien deze geen inspraak hierin heeft gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon alles declareren, klaar toch? Het ongemak van die twee maanden is niet de schuld van het tankstation, dus als ze jouw autoverhuur gaan betalen vind ik dat je al genoeg uit de kan hebt gehad zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Thomas19903 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:32:
[...]

Uiteraard als ik dit had geweten had ik het anders aangepakt.

En nee, de auto kon ik nog 1km vanaf tankstation naar huis rijden. De anwb is bij mij thuis gekomen en gaf aan dat er mogelijk een probleem was aan de motor en dat kon aardig in de papieren lopen. De anwb sleept de auto enkel naar een garage binnen een gebied van 10km en waar ik de auto heb aangeschaft ligt erbuiten.

Dank allen voor jullie heldere blik.
Maar je hebt dus zelf gekozen om een garage ver weg te laten zoeken, omdat die van je oom was? Terwijl de ANWB je auto direct bij een lokale garage kon zetten die wellicht sneller gewerkt hadden en het allemaal geen twee maanden had hoeven duren.

Maar zoals eerder gezegd, zet alles op papier waarvan je and dat het vergoed moet worden en die dat in bij die benzineboer. Als ze het er niet meet eens zijn hoor je het wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gewoon alles declareren.

En met een beetje geluk krijg je:

Garage+sleepkosten
2 weken auto huur
Volle tank brandstof.

En zoek een nieuwe goede garage.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dit past beter in MOB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:21
Thomas19903 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:29:
[...]

Tjah, je laatste vraag is een goede en ik merk dat ik daarmee struggle. Er zit een grote oliemaatschappij achter.. Ik vind eigenlijk dat ze de "potentiele kosten" van de huur van een auto eigenlijk moeten dekken voor heel de periode.
Ik vraag me af op welk moment dat de pompeigenaar heeft ontdekt dat er water in de tank zat. Als ze dit al vrij snel ontdekt hebben, is het dan nalatig dat ze niet zo snel mogelijk alle klanten op de hoogte hebben gesteld? Wellicht dat ze door AVG niet je adres mogen weten, maar ze hadden wel je bank op de hoogte kunnen stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
fastedje schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:12:
[...]

maar ze hadden wel je bank op de hoogte kunnen stellen.
Je denkt/verwacht toch hopelijk niet dat een bank zich hiervoor laat lenen?

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

jack zomer schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:20:
[...]

En dan? Je denkt toch hopelijk niet dat een bank zich hiervoor laat lenen?
Ze kunnen gewoon via de rdw een bericht naar de kentekenhouder sturen. De bank heeft daar verder niets mee te maken, maar machteloos is het pompstation zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Thomas19903 Dien alle kosten in die je hebt gemaakt, en het Tankstation zal dat via hun verzekering spelen. Zou hen wel "officieel" aansprakelijk stellen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:23:
[...]

Ze kunnen gewoon via de rdw een bericht naar de kentekenhouder sturen.
Stel dat dit kan (ik neem het gewoon van je aan)
Wat is dan het nut?

Je staat binnen de kilometer stil.
En wanneer je een (capabele)garage meld dat je net hebt getankt en nu doet je auto gek, is dat bijna het eerste waar ze naar kijken. Zit er een verstopping en komt er brandstof bij de filter.

Wat is dan de meerwaarde van een rdw bericht? Lijkt me logisch waar het water vandaan komt als je net hebt getankt.

Heb nog nooit water gehad, wel een keer benzine uit de diesel pomp.
Ik rook het binnen de liter, dus zelf geen probleem, maar er was die morgen toch al voor 500liter aan "diesel" getankt

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jack zomer schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:31:
[...]
Wat is dan de meerwaarde van een rdw bericht? Lijkt me logisch waar het water vandaan komt als je net hebt getankt.

Heb nog nooit water gehad, wel een keer benzine uit de diesel pomp.
Dat dus. Dat die vloeistof in het filter en de slangen geen benzine maar water is, is nou niet bepaald heel erg voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:45:
[...]

Dat dus. Dat die vloeistof in het filter en de slangen geen benzine maar water is, is nou niet bepaald heel erg voor de hand liggend.
Je moet natuurlijk wel even z3ggen dat je idd net getankt heb
En je moet een grarage en monteur hebben die meer kunnen dan 1+1 optellen

Ander verhaal wanneer je niet net getankt heb, maar bv na 100km stil valt.
Dan kan ik begrijpen dat het niet het eerste zal zijn.

1. Accu
2. Startmotor.
3. Vonkjes
4. Brandstof.

Volgens mij is dat het, zelfs zonder te melden moet het bij stapje 4 al duidelijk zijn.
Misschien nog wat vertraging bij 3 als ze eerst de vonkjes of vonkmachine willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
Hoe erg is het eigenlijk als er water in de motor komt? Oprechte vraag? Kan je hier later nog problemen mee krijgen? Maw moeten eventuele toekomstige kosten die dit teweeg heeft gebracht alvast op papier komen te staan?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
gielie schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:42:
Hoe erg is het eigenlijk als er water in de motor komt? Oprechte vraag? Kan je hier later nog problemen mee krijgen? Maw moeten eventuele toekomstige kosten die dit teweeg heeft gebracht alvast op papier komen te staan?
Als er tijdens het lopen van de motor water veel water geinjecteerd wordt dan kan de schade best groot zijn, want in tegenstelling tot lucht kun je water niet samendrukken. Dat loopt over het algemeen slecht af voor je krukas, want er zal iets moeten buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 18:54
gielie schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:42:
Een benzinepomp wordt bijvoorbeeld gesmeerd en gekoeld door de benzine die erdoorheen wordt gepompt. filters zullen snel slechter worden. Omgeving met water in de buurt roest *veel* sneller. Ook is water een spulletje dat kalk achterlaat als het opdroogt. Een natte bougie doet niet zo goed vonken. Je catalysator heeft er een hekel aan. Maar verder doet water niet zo veel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
Je kunt je ouders ook gewoon een factuur laten maken voor het 'huren' van hun auto, toch? Zet er een redelijk bedrag op en je hebt kans dat het gewoon vergoed wordt.

De benzinepomp is hier fout, niet de garage waar de auto in eerste instantie naartoe is gebracht. Achteraf is het makkelijk praten, maar als je auto er ineens mee ophoudt en je vaste garage kan het niet vinden, dan weet ik ook niet wat ik zou doen. En ja, als de TS naar het tankstation had gebeld of het tankstation had proactief contact gezocht, dan was het probleem eerder gevonden, maar dat is helaas niet gebeurd. Dat is TS denk ik niet meteen kwalijk te nemen.

Als ik de TS was, dan zou ik gewoon een overzichtje maken van alle kosten. Getankte 'benzine', huurauto van bedrijf, 'huur'auto van ouders, sleepkosten, reparatiekosten en wat er verder nog aan kosten is geweest. En dat opsturen. Rijk zul je er niet van worden, maar het is iets. En houd inderdaad rekening met mogelijk toekomstige kosten, vraag anders je garage of het misschien handig is om preventief de brandstofpomp, injectoren etc te vervangen en die kosten ook te declareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Is dat tegenwoordig niet meer het standaard 1-2-3'tje. Brandstof, lucht, vonk? In hoeverre is het de verantwoordelijkheid van het tankstation dat iemand daar 2 maanden voor nodig heeft? Ik snap wel dat ze alleen de directe kosten willen vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
ongewoongewoon schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:18:
[...]

Als er tijdens het lopen van de motor water veel water geinjecteerd wordt dan kan de schade best groot zijn, want in tegenstelling tot lucht kun je water niet samendrukken. Dat loopt over het algemeen slecht af voor je krukas, want er zal iets moeten buigen.
Alleen is het "meestal" zo dat er water via de luchtinlaat binnenkomt, dan krijg je dus het effect wat jij noemt. Zie bijvoorbeeld de legio YT-filmpjes die dat aantonen ;)

In dit geval komt het water door de benzineleiding binnen en wordt het als ware het benzine door de verstuivers geïnjecteerd en vermengd met lucht. Needless to say dat dat niet de gewenste verbranding oplevert :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou in elk geval niet meer naar de garage van je oom gaan.
Wat enorm traag.

En een auto slepen hoeft ook niet lang te duren. Sleepwagen is in enkele uren geregeld.

De 2 maanden is gewoon echt te lang. Maar...
Heb je al een reactie op jouw kostenraming? Misschien betalen ze wel gewoon.

Betrek eventueel je rechtsbijstand of verhaalservice van je auto verzekering om dit te regelen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:08
Yucon schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:45:
[...]

Het eerste dat je bij zo'n probleem controleer is het filter (vuile benzine), daarna kijk je of de brandstof op de goede plek komt, daarna de lucht-mix en of er een vonk is. Dan zit je bij de 2e stap al bij de verkeerde brandstof. 2 maanden om zo'n probleem te vinden geeft eerder aan dat er niet zo heel hard naar een oplossing gezocht is.

Oftewel de kosten van de eerste week of misschien max. 2 weken is nog logisch, maar langer kun je echt niet verwachten. Dus als ze de kosten van de garage, 2 weken huurauto, sleepkosten en benzine betalen lijkt me dat heel schappelijk.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb er wat moeite mee om zomaar alle kosten bij het tankstation neer te leggen.

Ik durf de stelling wel aan dat de vraagstelling hier heel anders was geweest als het hier niet ging om de garage van een familielid. Laten we nou niet doen alsof water in de tank na het tanken zo vreselijk bijzonder is. Dat komt meerdere keren per jaar in NL voor, dus garages weten dat (of zouden dat moeten weten). Twee maanden over deze 'reparatie' doen is gewoon ongekend incompetent. Wat mij betreft hoort die 'rekening' dan ook gewoon bij die garage thuis. Het enige wat nu lullig is, is dat het je oom is, dus ik snap dat je de rekening daar niet neer wilt leggen, maar ik denk dat ie daar juridisch wel thuis hoort.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen jurist, dus dit zijn slechts mijn gedachten. Want waar ligt anders de grens? Wat als de garage er 6 maanden over zou doen? Denk je dan ook een huurauto voor 6 maanden te kunnen claimen? Dat lijkt me buitensporig. Twee maanden vind ik ook al ruim buitensporig.

02-01-23 - https://www.ad.nl/auto/wa...rt-de-westereen~ad2a1cb6/
21-06-22 https://www.ad.nl/auto/ze...bij-tankstation~a79147ef/
31-12-17 https://www.rtlnieuws.nl/...-water-plaats-van-benzine

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2023 08:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

fastedje schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:12:
[...]

Ik vraag me af op welk moment dat de pompeigenaar heeft ontdekt dat er water in de tank zat. Als ze dit al vrij snel ontdekt hebben, is het dan nalatig dat ze niet zo snel mogelijk alle klanten op de hoogte hebben gesteld? Wellicht dat ze door AVG niet je adres mogen weten, maar ze hadden wel je bank op de hoogte kunnen stellen.
Kunnen tenzij contant betaald toch gewoon een 1 euro betaling doen met een waarschuwing naar who-ever die dag op die pomp getanked heeft. Als in, je hebt niemand nodig alleen naam en rekeningnummer uit het betaal systeem van dat station.

[ Voor 7% gewijzigd door MrMonkE op 17-04-2023 08:06 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Waar de meeste particulieren nat gaan, is dat ze heel veel moeite gaan doen om kosten te besparen. Op zich begrijpelijk, want misschien komen die uiteindelijk wel voor eigen rekening. En daar wordt bij aansprakelijkheid heel mooi gebruik van gemaakt. Die moeite ben je kwijt en je kostenbesparing gaat naar de aansprakelijke partij.

Zeker als een ander aansprakelijk is, moet je dat - terwijl dat heel tegennatuurlijk voelt - gewoon niet doen. Geen garage van een familielid, geen auto's lenen via via..... Het enige wat je bereikt is dat een ander er met je besparing vandoor gaat. Want jij hebt geen bonnetjes en kunt dus niets aantonen en dan zegt de tegenpartij "bedankt voor de moeite!".

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thomas19903
Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:26:
Waar de meeste particulieren nat gaan, is dat ze heel veel moeite gaan doen om kosten te besparen. Op zich begrijpelijk, want misschien komen die uiteindelijk wel voor eigen rekening. En daar wordt bij aansprakelijkheid heel mooi gebruik van gemaakt. Die moeite ben je kwijt en je kostenbesparing gaat naar de aansprakelijke partij.

Zeker als een ander aansprakelijk is, moet je dat - terwijl dat heel tegennatuurlijk voelt - gewoon niet doen. Geen garage van een familielid, geen auto's lenen via via..... Het enige wat je bereikt is dat een ander er met je besparing vandoor gaat. Want jij hebt geen bonnetjes en kunt dus niets aantonen en dan zegt de tegenpartij "bedankt voor de moeite!".
Mooi samengevat!

Ik heb de kosten van de garage, sleepkosten, benzine en huur van de auto ingediend en zojuist gehoord dat ik dit volledige bedrag terug krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:26:

Maar hoe weet je terwijl je daar mee bezig bent dat je een ander verantwoordelijk kunt stellen ?
Jij weet op dat moment niet meer dan "de auto doet het niet meer". Dat dat net na het tanken is, is nogal makkelijk achteraf om als reden te zetten, niet tijdens dit process.
redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:55:
[...]

Het eerste dat je bij zo'n probleem controleer is het filter (vuile benzine), daarna kijk je of de brandstof op de goede plek komt, daarna de lucht-mix en of er een vonk is. Dan zit je bij de 2e stap al bij de verkeerde brandstof. 2 maanden om zo'n probleem te vinden geeft eerder aan dat er niet zo heel hard naar een oplossing gezocht is.
makkelijk om achteraf te concluderen, maar op het moment dat de het bv een mix van 60/40 water benzine is. je trekt een injector eraf. die spuit vloeistof, die vloeistof ruikt het nog naar benzine (zeker icm met wat er nog op het blok etc zit), ziet het er nog uit als benzine. Je gokt nog op heel oude slechte benzine, maar de klant geeft aan dat ze regelmatig tanken, en dat ze altijd dezelfde kwaliteits benzine tanken. Dan is de stap naar "het zal wel de benzine zijn die is vervangen door water" niet zo meteen de meest logische. Er zijn dan nog tig andere reden te bedenken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Water en benzine mixen niet, dus dat is relatief makkelijk. Als direct na het tanken dit soort issues ontstaan, dan is de eerste logische stap om gewoon de tank leeg te pompen. Dan zie je het direct.

[ Voor 54% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2023 09:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:28:
[...]

Maar hoe weet je terwijl je daar mee bezig bent dat je een ander verantwoordelijk kunt stellen ?
Jij weet op dat moment niet meer dan "de auto doet het niet meer". Dat dat net na het tanken is, is nogal makkelijk achteraf om als reden te zetten, niet tijdens dit process.

[...]

makkelijk om achteraf te concluderen, maar op het moment dat de het bv een mix van 60/40 water benzine is. je trekt een injector eraf. die spuit vloeistof, die vloeistof ruikt het nog naar benzine (zeker icm met wat er nog op het blok etc zit), ziet het er nog uit als benzine. Je gokt nog op heel oude slechte benzine, maar de klant geeft aan dat ze regelmatig tanken, en dat ze altijd dezelfde kwaliteits benzine tanken. Dan is de stap naar "het zal wel de benzine zijn die is vervangen door water" niet zo meteen de meest logische. Er zijn dan nog tig andere reden te bedenken.
Ik zou me toch behoorlijk schamen als er na 2 maanden geconcludeerd wordt dat er water in de tank zit. :) Misschien is dat mijn leeftijd: in mijn tijd reden we nog op Tomosjes en Puchjes en belandde er wel vaker iets in de tank wat daar niet hoorde. :)

En met water is het ook geen mengsel. Benzine is lichter dan water en drijft dus bovenop. Je motor zuigt "vloeistof" aan onderin de tank. Zeker als de auto niet net geschud is, zal dat min of meer puur water zijn wat er aangezogen wordt. Zeker geen 50/50 mengsel of iets wat daar ook maar in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:35:
[...]

Ik zou me toch behoorlijk schamen als er na 2 maanden geconcludeerd wordt dat er water in de tank zit. :) Misschien is dat mijn leeftijd: in mijn tijd reden we nog op Tomosjes en Puchjes en belandde er wel vaker iets in de tank wat daar niet hoorde. :)

En met water is het ook geen mengsel. Benzine is lichter dan water en drijft dus bovenop. Je motor zuigt "vloeistof" aan onderin de tank. Zeker als de auto niet net geschud is, zal dat min of meer puur water zijn wat er aangezogen wordt.
Dat dat geen 2 maanden hoeft te duren ben ik ook met je eens.

Maar er zit een verschil tussen een oud tomosje met lekkende onluchtingsslang en brakke carbs' die in de regen staan, waar dit idd vaker voorkomt. en wat water in de tank is meestel geen reden tot uitval complete motor. Maar hoe vaak gebeurt het dat een auto een halve tank water krijgt ?

En ik weet niet of het echt zo sterk gescheiden blijft in een tank met div schotten, die hobbelt onder het rijden. en waarbij je een flinke brandstofpomp en retourstroom hebt die continu aan het mixen zijn ?Zal ook afhankelijk zijn van of het 10 liter water op 30liter benzine is, of net andersom. Alsin ik weet het echt niet, nooit in verdiept :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
heuveltje schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:28:
[...]
Vandaar ook dat mijn post begint met hoe je naar zo'n probleem kijkt. Punt is daarbij dat je bij de 1e stappen al de focus kunt leggen op dat stuk (want lucht is ok, vonk is ok maar je hebt geen plof). En als er zoals hier veel water in je tank zit, zie je dat heel snel want dan is wat aangezogen wordt geen 60/40 maar 95/5 met vooral water (auto staat in de garage dus stil, oftewel water onder in de tank, benzine boven)

Dus het klopt dat er meer redenen te bedenken zijn, maar je weet wel al gelijk waar het probleem zit. En dat je dan nog even aan het zoeken bent wat het precies is kan best, maar als je er 2 maanden over doet om er achter te komen dat er water in zit gaat er toch iets mis.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@Thomas19903
Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering? Ik denk dat je namelijk wel een goede kans maakt om meer vergoed te krijgen als het via een mooie juridische brief gaat.
Een maat van mij heeft destijds bij een ongeluk ook vrije dagen en allerlei andere zaken vergoed gekregen waar hij geen bonnetje van had.

Anders zou je nog kunnen proberen om Tank-tegoed te krijgen. Ze kunnen je namelijk veel makkelijker "gratis" benzine geven dan geld op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
heuveltje schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:42:
[...]

Dat dat geen 2 maanden hoeft te duren ben ik ook met je eens.

Maar er zit een verschil tussen een oud tomosje met lekkende onluchtingsslang en brakke carbs' die in de regen staan, waar dit idd vaker voorkomt. en wat water in de tank is meestel geen reden tot uitval complete motor. Maar hoe vaak gebeurt het dat een auto een halve tank water krijgt ?
Juist daarom zou het overduidelijk moeten zijn. Als het om een beetje water ging dat gemengd aangezogen werd zou het een stuk lastiger zijn.
En ik weet niet of het echt zo sterk gescheiden blijft in een tank met div schotten, die hobbelt onder het rijden. en waarbij je een flinke brandstofpomp en retourstroom hebt die continu aan het mixen zijn ?Zal ook afhankelijk zijn van of het 10 liter water op 30liter benzine is, of net andersom. Alsin ik weet het echt niet, nooit in verdiept :)
Tijdens het rijden niet, maar als ie een tijdje stil staat (2 maanden :+ ) zit echt wel het meeste water onderin, en dat is waar de brandstof wordt aangezogen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Thomas19903 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:16:
[...]

Mooi samengevat!

Ik heb de kosten van de garage, sleepkosten, benzine en huur van de auto ingediend en zojuist gehoord dat ik dit volledige bedrag terug krijg.
Lijkt me een prima oplossing. De moeite die je er in hebt gestoken is jammer, maar daar kun je niet echt een bedrag aan hangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:07:
[...]

Lijkt me een prima oplossing. De moeite die je er in hebt gestoken is jammer, maar daar kun je niet echt een bedrag aan hangen.
Dat is wel een beetje de stelregel in NL inderdaad: de tijd van een burger heeft geen waarde maar de tijd van een bedrijf/ondernemer heeft een enorme waarde. Daarom is het altijd goed om na te denken of het wel verstandig is om ergens je tijd in te stoppen. Zeker als je al snel door begint te krijgen dat een ander aansprakelijk is, zou het weleens de beste keuze kunnen zijn om de kosten gewoon op te laten lopen en de bonnetjes te bewaren. Moet je natuurlijk ook weer niet doorslaan in het maken van onnodige kosten, want dat gaat 'm ook niet worden. Dat doen bedrijven ook hoor. Denk maar niet dat een ondernemer gratis zijn tijd gaat stoppen in iets wat hij gewoon kan doorberekenen. Dat kun jij als burger niet, dus zul je dat ergens uit moeten besteden met een factuurtje.

Maar dan is het dus wel heel belangrijk, om snel een beeld te krijgen van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:14:
[...]

Dat is wel een beetje de stelregel in NL inderdaad: de tijd van een burger heeft geen waarde maar de tijd van een bedrijf/ondernemer heeft een enorme waarde.
Een bedrijf/ondernemer zou in zo'n geval ook geen cent terug zien hoor. In Nederland is het wat het recht betreft gewoon zo dat zulke schade meestal maar mondjesmaat wordt vergoed. Wat naar mijn idee ook prima is, je wilt niet naar de rechtgang zoals in Amerika toe.
Daarom is het altijd goed om na te denken of het wel verstandig is om ergens je tijd in te stoppen. Zeker als je al snel door begint te krijgen dat een ander aansprakelijk is, zou het weleens de beste keuze kunnen zijn om de kosten gewoon op te laten lopen en de bonnetjes te bewaren. Moet je natuurlijk ook weer niet doorslaan in het maken van onnodige kosten, want dat gaat 'm ook niet worden. Dat doen bedrijven ook hoor. Denk maar niet dat een ondernemer gratis zijn tijd gaat stoppen in iets wat hij gewoon kan doorberekenen. Dat kun jij als burger niet, dus zul je dat ergens uit moeten besteden met een factuurtje.

Maar dan is het dus wel heel belangrijk, om snel een beeld te krijgen van de situatie.
Je weet uiteindelijk pas achteraf wat de reden is en sowieso kom je dan weer bij het recht uit, waarbij je de schade zoveel mogelijk moet beperken. Doe je dat niet is de kans groot dat je alsnog zelf een deel mag betalen.

En naar mijn idee is de uitkomst in dit geval ook gewoon logisch. Het is natuurlijk een irritante fout, maar het probleem is vooral verooraakt door een garage die er 2 maanden over doet om dit probleem te vinden. Dit hadden ze binnen een paar dagen wel moeten vinden en dan was TS volledig schadeloos gesteld. Dat tankstation kan er weinig aan doen dat het 2 maanden heeft geduurd. Als er al iemand aansprakelijk zou zijn voor de opgelopen schade zou het de garage zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:22:
[...]

Een bedrijf/ondernemer zou in zo'n geval ook geen cent terug zien hoor. In Nederland is het wat het recht betreft gewoon zo dat zulke schade meestal maar mondjesmaat wordt vergoed. Wat naar mijn idee ook prima is, je wilt niet naar de rechtgang zoals in Amerika toe.
Dat is dan ook meteen wel weer het andere uiterste. Hier in NL komt het erop neer, dat als ik geen factuur heb ik dus geen kosten heb gehad. Daarmee waardeer je dus direct elke persoonlijke inspanning om "iets te regelen" af tot 0. Je moet helemaal geen auto lenen. Dat is gewoon een risico. Wat als je schade rijdt met de auto van je (schoon)ouders? Maar je moet je natuurlijk wel inspannen om een probleem op te lossen. En ik kan me dus voorstellen dat die "2 maanden" wel een discussiepunt gaat worden.

Hier in NL kom je er als "slachtoffer" in mijn ogen vaak toch wel bekaaid vanaf.

Ik bedoel ook niet dat een ondernemer zijn eigen tijd gaat factureren overigens. MIsschien is dat wat onhandig verwoord. Die zorgt gewoon voor een factuur van een ander.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-04-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:55:
[...]

Oftewel de kosten van de eerste week of misschien max. 2 weken is nog logisch, maar langer kun je echt niet verwachten. Dus als ze de kosten van de garage, 2 weken huurauto, sleepkosten en benzine betalen lijkt me dat heel schappelijk.
Daar ben ik het dan wel helemaal mee eens. M'n reactie was meer gericht op het feit dat ik het lam vind dat het tankstation achterover zou mogen leunen na zo'n fuck up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yucon schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:00:
[...]

Daar ben ik het dan wel helemaal mee eens. M'n reactie was meer gericht op het feit dat ik het lam vind dat het tankstation achterover zou mogen leunen na zo'n fuck up.
Heel eerlijk gezegd zou ik er niet raar van op kijken als dat tankstation vanwege de privacy helemaal niets mag doen. Want hoe kunnen ze contact opnemen als ze geen contactgegevens hebben en die ook niet mogen opvragen? Veel meer dan een betaling hebben ze niet en de bank mag de gegevens al helemaal niet geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Dit is een grote partij, particuliere schadevergoedingen zijn voor hen een druppel op een gloeiende plaat. En dat blijkt ook, want TS krijgt gewoon het gevraagde zonder gedoe of discussie uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:21
jack zomer schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:20:
[...]

Je denkt/verwacht toch hopelijk niet dat een bank zich hiervoor laat lenen?
Een simpele.oplossing hiervoor: pomphouder maakt een klein bedrag over met de tekst om contact op te nemen
Pagina: 1