Beeldschermen: prijzen en voorraad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
Hallo

Ongeveer aan het einde van de maand maart is mijn monitor stuk gegaan (zwart scherm, wilt geen enkel teken van leven meer geven). Het was een LG 29UM68-P ultrawide.

Ik ben vanaf dan dus direct op zoek gegaan naar een nieuw scherm. Ik ben op zoek naar een scherm dat deze keer toch geschikter is om op te gamen en dus een hogere refresh rate heeft.

Ik was namelijk al langer aan het kijken om een nieuw scherm te kopen, maar er valt mij nu wel iets op aan de voorraad en de prijzen van de (gaming) monitors. Ik zie namelijk de voorraad van véél schermen enorm laag staan en/of naar beneden gaan en de prijzen van véél schermen gaan vaak enorm naar boven, vaak minimum €100 (tot 300) meer dan wat de prijzen waren een half jaar geleden tot en met Januari van dit jaar (2023).

Heeft iemand een idee wat er gaande is? Waarom gaat de voorraad naar beneden? (Ik veronderstel dat de lage voorraad dan ook (deels) de oorzaak is van de hogere prijzen?)

Enkele voorbeelden:(Ter verduidelijking: Dit is geen vraag voor aankoopadvies.)

Alvast bedankt

Beste antwoord (via MattiVM op 17-04-2023 20:43)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
https://nl.hardware.info/...een-historisch-dieptepunt

Zo te zien is er dal in monitoren. Verwachting 2024 dat er meer leveringen komen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:59

Dhrax

Prog Lord

Het begint nu langzaam aan weer een beetje terug te komen op het niveau van voor COVID. We zagen toen al een dalende lijn in de hardware verkopen, die lijn trekt zich nu door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
Deze uitleg snap ik toch niet goed...
Dhrax schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:14:
Het begint nu langzaam aan weer een beetje terug te komen op het niveau van voor COVID. We zagen toen al een dalende lijn in de hardware verkopen, die lijn trekt zich nu door.
Hoezo is "geen voorraad hebben en hogere prijzen" gelijk aan hoe het was vóór COVID?
Wanneer "toen"? Voor, tijdens, of vlak na COVID?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Staat er toch vrij duidelijk wat @Dhrax zegt.

Het komt langzaam richting het niveau van voor covid. ( dus eind 2019/ begin 2020 )

Ofwel de prijzen dalen nu langzaam en de voorraad komt ook weer langzaam op niveau.

Daarnaast helpt de situatie in Oekraïne en China/Taiwan op het moment niet.

En de vraag naar gaming monitoren op het moment is enorm hoog.

[ Voor 23% gewijzigd door corporalnl op 17-04-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Het maakt toch niet uit dat de voorraad niet zo groot is? Je hebt er maar eentje nodig, neem ik aan.

Of bedoel je dat de keuze niet groot is omdat veel modellen niet op voorraad zijn?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
JukeboxBill schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:14:
Het maakt toch niet uit dat de voorraad niet zo groot is? Je hebt er maar eentje nodig, neem ik aan.

Of bedoel je dat de keuze niet groot is omdat veel modellen niet op voorraad zijn?
Het zou een beetje afhangen van welke monitor ik zou kiezen. Als de prijs meevalt, dan kan het zijn dat ik direct 2 schermen aankoop.

Maar mijn post gaat inderdaad meer over dat de keuze niet groot is omdat veel modellen niet op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Hoezo de keuze is niet groot?

categorie: Monitors

Volgens mij genoeg keuze? Of mis ik een bepaalde optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
corporalnl schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:04:
Staat er toch vrij duidelijk wat @Dhrax zegt.

Het komt langzaam richting het niveau van voor covid. ( dus eind 2019/ begin 2020 )

Ofwel de prijzen dalen nu langzaam en de voorraad komt ook weer langzaam op niveau.
Voor mij was het toch niet duidelijk, want ik ervaar nu net het omgekeerde dan wat jij en @Dhrax zeggen. Ik heb het namelijk over het verminderen van de voorraad en het stijgen van de prijzen over de voorbije 4 weken (ongeveer), terwijl jullie het lijken te hebben over het verbeteren en stabiliseren van de voorraad en de prijzen.
Daarnaast helpt de situatie in Oekraïne en China/Taiwan op het moment niet.
De situatie in Oekraïne is ondertussen al langer bezig dan een jaar en de situatie China-Taiwan is ook niet gisteren begonnen... maar het is begrijpelijk.
En de vraag naar gaming monitoren op het moment is enorm hoog.
Dit is wat ik mij dus afvroeg. Zijn er factoren die de productie van (gaming) monitoren nu nog (extra) beïnvloeden? Laten "producenten" van monitors IPS en VA links liggen om alle aandacht op OLED te zetten? Is er een probleem met de import van monitoren naar de Benelux (of zelfs Europa)? Etc. (Extra info en/of eventueel een bron is altijd welkom.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiVM
corporalnl schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:27:
Hoezo de keuze is niet groot?

categorie: Monitors

Volgens mij genoeg keuze? Of mis ik een bepaalde optie?
Omdat ik niet zomaar eender welk scherm ga kopen. Ik heb toch wel enkele zaken die ik wil afvinken voor mijn aankoop. Enkele daarvan zijn:
  • IPS, dus geen VA
  • flat, absoluut geen curved
  • minstens 120Hz (maar tegenwoordig is de minimum toch vaak 144Hz)
  • 1440p (27") of zelfs 4K (27" tot 32") is goed
  • liefst minstens G-Sync Compatible (of Freesync Premium)
Ik zeg toch ook niet dat het onmogelijk is. Het viel mij gewoon op dat veel winkels plots véél minder of zelfs geen voorraad hebben en dat de prijzen vaak gestegen zijn...

Ook zou ik die aankoop graag bij (voor mij) gekende winkels doen, maar dat doet er eigenlijk niet toe, want ik zie het bij elke winkel.

[ Voor 6% gewijzigd door MattiVM op 17-04-2023 20:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
https://nl.hardware.info/...een-historisch-dieptepunt

Zo te zien is er dal in monitoren. Verwachting 2024 dat er meer leveringen komen.
Pagina: 1