• RobbyDee22
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik heb het volgende probleem. Vrijdag nacht is zomaar spontaan de ALS van 1 deel groepen eruit gesprongen. Bij nadere inspectie blijkt ie eruit te vallen op groep 2, keuken, badkamer, werkkamer en slaapkamer . Nu heb ik overal de stekkers eruit gehaald en nog klapt ie eruit op de ALS.
Nu heb van de van alle kamers ook de schakelaars voor de dimmers en lichtschakelaars deze alle los gehaald. Dit omdat ik met 2 dimmers wisselen bezig ben geweest een poos geleden, ik dacht mss is de dimmer defect, helaas niet het geval. Nu weet ik niet waar ik het verder in moet zoeken.
Er is niets anders gebeurd die nacht waardoor de stop eruit is gevlogen, iedereen lag gewoon te slapen en die ochtend kwamen we erachter toen we wilden douchen. Ik heb een foto bijgevoegd van de stoppenkast. Kan het zijn dat de groepschslaar vervangen moet worden ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAsWidMQTFWYxfG1MlBPW3vN-uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isdFZ98QDBvlv0iLHYKTtroj.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14

paQ

Heb je er toevallig een buitenlamp of buiten stopcontact oid op zitten?
Dat zijn typisch van die dingen waar sluiting kan ontstaan.
Heb het een keer gehad op pakjesavond. Constant de stroom van de woonkamer (handig), huis vol visite. Bleek de buitenlamp de boosdoener. Maar dat duurde wel 40 min eer dat ik daar achter was.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 16-04-2023 12:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
Kan, wat ook kan dat in je badkamer of je cv iets mis is.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
of keuken natuurlijk.

• The-Source
  • Laatst online: 05:20
Als het continu speelt dan eerst overal stekkers uit de wcd's verlichting uit een automaat aan. Probleem opgelost dan eerst verlichting aan, dat maakt het testen erna makkelijker ;)
Vervolgens 1 voor 1 de verbruikers terug in je wcd, gaat de verlichting uit dat weet je gelijk wie de boosdoener is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• RobbyDee22
@paQ buitenverlichting zit er niet op. Ik ben er wel achter gekomen dat ook de mechanische ventilatie en de geiser erop zitten, en die mv heb ik er uit gehaald en de geiser met een verlenghaspel op een ander stopcontact gezet van een andere groep(warm douchen vinden we wel fijner..)

• RobbyDee22
@akatar geheid maar de stekkers zijn eruit en ik heb zelfs dus de dimmers er even af gehaald en lichtschakelaars in voor de badkamer en werkkamer en slaapkamer.

• RobbyDee22
@The-Source was ik idd van plan maar er zit nu nergens, van die groep, een stekker in de wcd en nog slaat ie eruit op de ALS.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Je kan bij wijze van test even twee automaten wisselen om uit te sluiten dat het een automaat is.

Ik acht de kans alleen klein. Dit ook alleen doen als je enigszins kaas hebt gegeten van hoe een groepenkast werkt.

en de hoofdschakelaar even uitschakelen.

• RobbyDee22
@mjvdzwet ik heb de draden van de 1e en 2e groep gewisseld en dan blijft ie er wel in dus ook automaat uitgesloten. Ik merk nu overigens lekstroom op de blauwe draad en aarde,

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-11 23:21
RobbyDee22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:47:
@mjvdzwet ik heb de draden van de 1e en 2e groep gewisseld en dan blijft ie er wel in dus ook automaat uitgesloten. Ik merk nu overigens lekstroom op de blauwe draad en aarde,
Groep 1 en 2 gewisseld en nu schakelt groep 1 uit en 2 blijft in? Begrijp ik het zo correct?
Indien ja, dan is de groep uitgesloten van verdenking.
Zoek eerst naar alle punten waar water mee gemoeid is, geiser, wasmachine, en toestellen met verwarmingselementen zoals wederom wasmachines maar ook oven etcetera.
Leidingen buitenshuis ook afkoppelen, airco eraf.
Dan moet je zowat het probleem wel gevonden hebben, in verlichting gaat niet snel iets mis hooguit kan een Led lamp aardlekstroom veroorzaken.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Vaatwasser is ook nog wel eens de boosdoener.

Welke apparaten zitten er op de bewuste groep?

• RobbyDee22
@Ramon 73 dat is idd correct.
Daarbij staan er geen zware apparaten op die groep. Ik heb wel even de geiser, wasmachine en droger en vaatwasser stroomloos gezet maar groep 2 klapt er met de ALS alsnog uit.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
RobbyDee22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:21:
Daarbij staan er geen zware apparaten op die groep. Ik heb wel even de geiser, wasmachine en droger en vaatwasser stroomloos gezet maar groep 2 klapt er met de ALS alsnog uit.
Domme vraag misschien, maar heb je onlangs nog in huis geboord ? Bij mij bleek ooit het boren door een elektraleiding de lekstroom te veroorzaken.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Bolderkar
  • Laatst online: 05-06-2023
RobbyDee22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:47:
Hoe gemeten? Je hebt dus geen oneindige weerstand tussen neutraal en aarding?
Denk dat als je alles van de stroom hebt gehaald en nog steeds problemen er weinig anders op zit dan per wcd te gaan kijken. (Hopelijk heb je een overzicht van je hele electrainstallatie)

• The-Source
  • Laatst online: 05:20
RobbyDee22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:21:
Dit lijkt erop dat e sluiting is tussen aarde en fase als ze elke keer beide eruit klappen.
Vermoedelijk zit er meer op de groep dan omschreven.
Zit er niet toevallig in de meterkast en lasdoos op deze groep? Zo ja die open maken, bekabeling los maken (alle aarde draden mogen vast blijven) en de lasdoppen op de draden uit het groepenkast laten zitten.
Fase en nul van 1 aftakking aansluiten, als de groep actief blijft deze bekabeling weer los en de andere aftakking aansluiten.

Fase aarde storingen worden meestal veroorzaakt door apparatuur die met vocht te maken hebben, cv, boiler, vaatwasser, buiten verlichting/ wcd

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:21
Heb je de centraaldoos al een los gehad? Ben er laatst bij iemand achtergekomen dat een afvoer is gaan lekken en er zo een klein beetje vocht bij de centraaldoos kwam wat voor een lekstroom ging zorgen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:45
Vaak zit een dergelijke storing als het binnenshuis is toch in een apparaat. Weet je zeker dat je álles hebt losgekoppeld? Zit er niet ergens een stekker uit het zicht? Bijvoorbeeld achter een keukenkastje, of een vloerverwarmingspomp ergens achter een ombouw ofzo? Zit er misschien nog ergens iets vast aangesloten zoals een plafondventilator of elektrische radiator in de badkamer?

Anders wordt het toch centraaldozen opzoeken en dingen loskoppelen. Kijk om te beginnen inderdaad of de groep niet al in de meterkast opsplitst.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-11 23:21
Xander schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:04:
Vaak zit een dergelijke storing als het binnenshuis is toch in een apparaat. Weet je zeker dat je álles hebt losgekoppeld? Zit er niet ergens een stekker uit het zicht? Bijvoorbeeld achter een keukenkastje, of een vloerverwarmingspomp ergens achter een ombouw ofzo? Zit er misschien nog ergens iets vast aangesloten zoals een plafondventilator of elektrische radiator in de badkamer?
Close in boiler ook "usual suspect" in geval van aardlekstroom.
Maar een geschakelde voeding van bijvoorbeeld Led verlichting kan veel lekstroom gaan opleveren door een defect.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Koelkast ook op die groep?
Badkamer (vloer)verwarming?

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 16:45

lytjepole

Schier?

Toevaliig het gasfornuis schoongemaakt of is er iets overgegkookt? De vonkontsteking zou dan het probleem kunnen zijn...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Elektrische radiator wellicht? onze buren hadden dat. SPlinternieuwe radiator. Na 3 weken klapte de groep eruit. Wat bleek? De radiator stuk inwendig.

Kijk ook even onder de plint van je keuken, misschien dat daar ook nog wcd's zitten.

Professioneel Heftruck Syndroom

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:44

_Apache_

For life.

Heb je ook de apparaten als koelkast / vriezer / kookplaat eruit gehad en getest? Zaken die typisch permanent in het stopcontact zitten.

Gebeurde het toevallig na een flinke regenbui? Misschien buitenverlichting die niet OK meer is.. Wil ook nog wel eens op een keuken groep zitten (aangenomen dat je keuken dichtbij de voordeur is).
Vrienden van ons hebben exact dit probleem gehad.

[ Voor 36% gewijzigd door _Apache_ op 20-04-2023 10:17 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1