6qmm soepele draad gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• roald666
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-11-2025
beste klussers,

ik heb zoals meer mensen last van uitvallende omvormers zodra het een beetje mooi weer begint te worden en de netspanning gaat oplopen.
als ik dan beneden bij mijn meterkast op de hoofdschakelaar meet en boven op de enphase relais, meet ik soms een verschil van 2 volt.
om het uitvallen te minimaliseren had ik me bedacht om de bekabeling van het kastje waar de relais in zit naar de meterkast te vervangen voor 6qmm. ik ben dit gisteren 2 uurtjes gaan uitproberen dmv buitenlangs even tijdelijk een motorkabel gelegd en aangesloten.
het resultaat was dat deze nog steeds wel uit vielen of geknepen werden, echter leek het op de enlighten app wel dat de energie productie met 6qmm 2,6kW was, na het terug bouwen viel de productie terug naar 2,1 kW. (nog steeds een paar omvormers in de fout dus nog een te hoge netspanning)
het lijkt dus wel degelijk zinvol om de bedrading aan te passen naar 6qmm, of zou het verschil wat ik heb geconstateerd maar toeval zijn?

tevens wil ik 2 aders van een motorkabel gaan gebruiken, dit is soepele draad, maar mag dit wel? (natuurlijk icm adereindhulzen) en mag geelgroen aarddraad dan wel 2,5qmm blijven of moet dat ook 6qmm worden?

groet,
roald

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:26
Hoeveel meter moet je overbruggen...
Wat voor kabel ligt er nu?
Dan kan je berekenen wat het verlies is, en of dit op toeval berust (ervan uitgaande dat er geen kabelbreuken etc zijn)

• roald666
maar een meter of 8.tot 10.
nu ligt er gewoon standaard 2,5 installatiedraad in de buis. de pv installatie zit op de vroegere wasmachine lijn.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:26
Met je huidige kabel zou je ongeveer 1% verlies hebben... Niet 20% ...
Desalniettemin pakken meeste aanbieder 4mm kabel ipv 2.5.
Dit komt ook omdat je een spanningsdrop hebt van 2V, dus je omvormer schakelt reeds uit bij 251V, dus op zo'n zonnige dag waarbij de hele wijk opwekt schakel je sneller uit.

• roald666
die 1% klopt dan toch wel ongeveer? van 250V beneden naar 252V boven.

dat er gekozen is voor 2,5mm2 draad heeft te maken met dat we nergens netjes een nieuwe kabel naar mijn meterkast konden leggen. er is toen besloten om een extra kastje bij mijn wasmachine te plaatsen en via die groep terug naar mijn meterkast te gaan. daar lag dus al 3x 2,5mm2 in. deze wil ik nu gaan proberen te vervangen door er 2 fase adres van 6mm2 motorkabel in te leggen (of 3 als geel/groen de zelfde diameter moet zijn en dit allemaal in een 16mm buis past)
ik ben bij 6mm2 gekomen omdat ik deze kabel nog heb liggen, vandaar.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

In theorie levert dit bij 16A levering maar 0,7V "voordeel" op. Maar de weerstand zit niet alleen in de kabel maar ook in de verbindingen. Als je dit soort minimale verbeteringen zoekt, wees je dan bewust van de verbindingen die ook iets doen :). Wellicht had je met die 6mm betere / minder verbindingen? En wellicht kan je VOOR de relair ook nog verbindingen beter maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 13:55
Kun je de boel niet verhuizen naar een andere fase? Dat kan ooit net het verschil maken (je moet dan wel een drie fase huisaansluitingen hebben)

Verder:
De aardekabel mag niet lichter worden uitgevoerd dan de fase en 0 kabel.

Geen idee of motorkabel verder voldoet aan alle eisen, is hij geschikt voor 230? Voldoet hij aan de brand/rook normeringen, etc?

3x 6mm krijg je waarschijnlijk niet in je Pvc buis getrokken en voldoet dan zeker niet aan de max volgraag eisen.

Samenvatting: niet doen

Heb je het probleem al bij de netbeheerder gemeld?

[ Voor 58% gewijzigd door lithoijen op 16-04-2023 13:53 ]

Pagina: 1