Ethernetkabel naar zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-10 22:15
Ik ben bezig om de zolder op te knappen. Doel is om er een soort van game kamer van te maken.

Nu wil ik graag een internetaansluiting naar zolder aanleggen. Nu heb ik deze kabel gevonden op zolder gevonden. Heeft iemand enig idee wat dit is / is geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDIQNOpD76c-QdfUI5b_7okGnDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7bzFpTRfRouAgO4Rluh1gC6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 19:54

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dat is een telefoonkabel, waarschijnlijk 4-aderig dus niet echt geschikt om te gebruiken als netwerkkabel (zou wel kunnen maar max. 100Mbit als je geluk hebt).

[ Voor 20% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-04-2023 11:02 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Telefoon aansluiting lijkt het op.

Kan je vermoedelijk goed gebruiken om een utp kabel mee te trekken.

[ Voor 51% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2023 11:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 14:52
Telefoon-kabel. Kan je mooi een UTP-kabel aan vastmaken en die erdoor trekken dus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 13:50
Heb je er nog zoeen? Zo niet, kan de aansluiting weg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_OkY9jRZKNecrycQ9E930_WwXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qM71ltpCCu17tOjBD7GAo0Rx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
FlipFluitketel schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:02:
Dat is een telefoonkabel, waarschijnlijk 4-aderig dus niet echt geschikt om te gebruiken als netwerkkabel (zou wel kunnen maar max. 100Mbit als je geluk hebt).
Komt zo'n kabel uit in de meterkast? Want dan zou ik die zo kunnen vervangen voor een internetaansluiting toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je, toevallig, al in je meterkast gekeken? ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 19:54

FlipFluitketel

Frontpage Admin
8TY6IX schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:04:
[...]

Komt zo'n kabel uit in de meterkast? Want dan zou ik die zo kunnen vervangen voor een internetaansluiting toch?
Dat kan, maar hij kan ook afgetakt zijn van een telefoonaansluiting op een andere plek in huis.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
teacher schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:04:
Heb je, toevallig, al in je meterkast gekeken? ;)
Heb echt geen idee waar ik moet kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMMbNHg9Bru1WCKnXaYs0Tf0-Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGZFPyoIgyv21RXAxh1uxG2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die blauw gevlochten kabel helemaal rechts, dat ziet eruit als iets ptt/kpn achtigs.
Zo te zien niet meer in gebruik.

Is er nog zo'n aansluiting in huis? (Meestal een dubbele?)

Dat witte kastje rechts, waar die netwerkkabels uit komen, wat is dat?

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 16-04-2023 11:13 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:24

Agent47

I always close my contracts.

Ik gok rechts die pvc die naar boven gaat

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk eens in de woonkamer naar dezelfde doos, dan komt hij daar vast vandaan

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
uit de meterkast zie ik zo 1/2/3 geen duidelijke kabels...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29
8TY6IX schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:07:
[...]

Heb echt geen idee waar ik moet kijken...

[Afbeelding]
Haal even je plafond eruit en maak dan een detail foto. Zo kunnen we zien welke kabels in welke buizen weggaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Die PVC buis rechtsvoor, trek dat doosje eens open? Grote kans dat daar de kabel uitkomt. Er steken daar ook nog 2 kabeltjes achter de buis uit met stekkertjes, kan niet zien of dat RJ45 of RJ11 is, maar mogelijk is het een van die beiden.

Mocht je overigens nog televisie kijken via coax, zou ik daar ook wat aan doen. Multitap eruit en kabels die nog zijn aangesloten op de multitap op de versterker hangen. Houd je zelfs nog een aansluiting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
_JGC_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:18:
Die PVC buis rechtsvoor, trek dat doosje eens open? Grote kans dat daar de kabel uitkomt. Er steken daar ook nog 2 kabeltjes achter de buis uit met stekkertjes, kan niet zien of dat RJ45 of RJ11 is, maar mogelijk is het een van die beiden.

Mocht je overigens nog televisie kijken via coax, zou ik daar ook wat aan doen. Multitap eruit en kabels die nog zijn aangesloten op de multitap op de versterker hangen. Houd je zelfs nog een aansluiting over.
Volgens mij gevonden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f4Kw8BUe1IOPFJpVZqFDHCpBsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1zJ4OjUjmtqNsmtyJP4kIHf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nou ga je naar zolder, en je trekt even voorzichtig aan die kabel :-) als die dan in de meterkast beweegt heb je bingo :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er zit nog ergens een verdeling want je vertrekt hier met 3 kabels :( en volgens mij heb je helemaal boven geen 3 kabels

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
SMSfreakie schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:26:
nou ga je naar zolder, en je trekt even voorzichtig aan die kabel :-) als die dan in de meterkast beweegt heb je bingo :-)
De kabel op zolder zit muurvast. Als ik eraan trek gebeurt er ook niks....vanavond even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Als je een bevriende ITer hebt, dan zou je eventueel een rj11 of rj45 kunnen monteren op de kabel op de zolder en met kabeltester traceren. Dan weet je het zeker.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Nimflix schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:42:
Als je een bevriende ITer hebt, dan zou je eventueel een rj11 of rj45 kunnen monteren op de kabel op de zolder en met kabeltester traceren. Dan weet je het zeker.
Of nog makkelijker, op zolder even twee kleuren met elkaar doorverbinden.
In de meterkast die 3 telefoonkabels van elkaar losmaken. Multimeter op continuïteit stand en dan kijken bij welke kabel het doorverbonden paar begint te piepen.

Heb je geen it vriend voor nodig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SpelFaut schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:55:
[...]

Of nog makkelijker, op zolder even twee kleuren met elkaar doorverbinden.
In de meterkast die 3 telefoonkabels van elkaar losmaken. Multimeter op continuïteit stand en dan kijken bij welke kabel het doorverbonden paar begint te piepen.

Heb je geen it vriend voor nodig 😉
Ik zou dan oranje wit nemen, vermits daar geen actief signaal op kan zitten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vooral dat kroonsteentje in die doos ;) .. goede oude tijd dat je daarmee veel kon fixen.

Maar idd .. zo te zien 3 kabels .. dus grote kans dat er ergens nog een vertakking zit. "Vroeger" was het meestal op een slaapkamer op de eerste etage .. en dan door naar de zolder .. dus kijk eens in dezelfde muur waar de aansluiting zit op zolder maar dan op de eerste etage wat daar te vinden is.

En 3 kabels in 1 zo'n buis is lekker krap .. dus grote kans dat eea klem zit .. dus als je gaat trekken .. niet te snel .. en niet in 1 keer kracht zetten .. wie weet trek je wat stuk. Maar als je een mooie buis hebt naar boven ..kan daar prima 1 CAT6 kabel doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:41
Best kans dat je boven het plafond van de meterkast hij wel naar losse buizen opsplitst. Dit plafondplaatje kan je meestal een beetje omhoog duwen en dan kan je het er schuin uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
duvekot schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:31:
Vooral dat kroonsteentje in die doos ;) .. goede oude tijd dat je daarmee veel kon fixen.

Maar idd .. zo te zien 3 kabels .. dus grote kans dat er ergens nog een vertakking zit. "Vroeger" was het meestal op een slaapkamer op de eerste etage .. en dan door naar de zolder .. dus kijk eens in dezelfde muur waar de aansluiting zit op zolder maar dan op de eerste etage wat daar te vinden is.

En 3 kabels in 1 zo'n buis is lekker krap .. dus grote kans dat eea klem zit .. dus als je gaat trekken .. niet te snel .. en niet in 1 keer kracht zetten .. wie weet trek je wat stuk. Maar als je een mooie buis hebt naar boven ..kan daar prima 1 CAT6 kabel doorheen.
Ik heb dus een tweede "telefoon" kabel gevonden in mijn slaapkamer. Dus 1 op de slaapkamer (1ste verdieping) en een 2de op de zolder. Allebei aan dezelfde muur op ongeveer dezelfde plek.

Zoals je hieronder op de foto kan zien zitten ze beiden in een aparte leiding. Maar ik krijg er met geen mogelijkheid beweging in....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJzT58jJnXzIHkFnO684kfXACzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJW0Ec9pWzYMs2pm0LofEVUo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:41
Misschien zitten ze klem in een slechte bocht. Of is er in de bochten flexbuis gebruikt. Als je er geen beweging in kan krijgen zal je er waarschijnlijk ook geen andere kabel door kunnen krijgen.

Soms trekken ze nog wel eens een loze leiding naar onder je cv-ketel als die op zolder hangt, zou je kunnen proberen of je daar nog iets door heen kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als die kabels "alleen" in de buis zitten.. dan is er ruimte. Probeer eens wat te klussen met wat kokers etc zodat je je stofzuiger goed op die buis kan drukken (probeer het liefst beneden) en kijk of je de buis leeg kan zuigen van stof en andere zaken.

En kijk eens goed waar in huis de lucht aangezogen wordt .. wie weet is het wel een andere plek dan je denkt.

Een oude kabel er uit halen is meestal een kwestie van lange adem ... (En er een nieuwe doorheen krijgen waarschijnlijk ook weer)

Maar wat je ook doet .. zorg dat je altijd een lang stuk kabel houd om überhaupt aan te kunnen trekken. Dus haal die kabels in de meterkast dus los uit dat laatste stukje je buis naar die doos. En laat ze lekker hangen vanuit het plafond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
SMSfreakie schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:26:
Blijf jij even naar de foto kijken om te zien of de kabel beweegt als hij zo op zolder staat te sjorren? ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 8TY6IX
Het was een klus, maar het is gelukt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqeEoDxbOftmHT-HE_-DHguqgqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2Qj2csOXR5F0T3R4iFWcWhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDTtLkQHX-BHrGOdBUHjiih3__k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke6m68wdBxeDbN1xHzlX5NRF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die zat dus gewoon met flexbuis in de muur, waarbij de overgang naar normale buis gewoon dichtgestuct zat? Dan gaat dat idd niet bewegen als je aan de kabel trekt :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8TY6IX
_JGC_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:51:
Die zat dus gewoon met flexbuis in de muur, waarbij de overgang naar normale buis gewoon dichtgestuct zat? Dan gaat dat idd niet bewegen als je aan de kabel trekt :X.
Precies dat! Die gewone buis zat helemaal dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 22:56

Technomania

Huiskamer verslaafde.

@8TY6IX Mooi dat het gelukt is. Voor nu succes met het herstellen van je muur.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Biereco praktijken zijn dit WTF 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@8TY6IX Hoe kwam je er eigenlijk op om gewoon die leiding uit de muur te slopen?

Maargoed, mooi moment om ook dat schreeuwende kleurtje op de muur aan te pakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8TY6IX
_JGC_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:06:
@8TY6IX Hoe kwam je er eigenlijk op om gewoon die leiding uit de muur te slopen?

Maargoed, mooi moment om ook dat schreeuwende kleurtje op de muur aan te pakken ;)
Met de trekveer kwam ik niet voorbij een bepaald punt (+- 30cm). Ik hoorde de trekveer vastlopen tot net onder de plint. Toen maar gewoon besloten om de de leiding eruit te halen en kijken waar het fout ging.

Andere reden is dat ik op deze muur ook 2x een tweetal stopcontacten heb zitten op +- 100 cm hoogte die ik ook naar beneden ga verplaatsen. Dus sleuven frezen moest ik sowieso :)

Ja kleurtje is lelijk, nog van de vorige bewoner :+
Pagina: 1