Optional Features toevoegen aan Windows 10 lite

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Mijn vraag
Hoe voeg ik Optional Features toe aan WIndows 10 lite. Ik heb een Asus Chromebox met 4gb ram en 16gb SSD waar windows 10 is opgezet met een Lite ISO die zo min mogelijk schijfruimte innneemt, maar loop er nu tegenaan dat ik geen SMB1 kan activeren omdat het menu Optional features niet is meegeinstalleerd

Relevante software en hardware die ik gebruik
Chromebox Asus i3 4gb/16gb SSD, Opreken ISO WIndows 10 Lite

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via DISM en command prompt geinstalleerd met gevonden commando's.

Wat ik dus zoek is een manier om achteraf windows onderdelen te kunnen installeren op deze installatie. Dus fixen wat er bij de installatie is weggelaten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Waarom wil je nog SMB1 gebruiken?
Volgens onderstaande zal het niet meer in de ISO van Windows 10 zitten:
nieuws: Microsoft gaat SMBv1 uit Windows 11 verwijderen'

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik heb een paar oude industriele machines die alleen via SMB1 kunnen communiceren. In een volwaardige installatie kan ik dit aanzetten via "Optional Features" want is staat inderdaad standaard uit. Maar op deze 16gb installatie is er gekozen Optional Features niet mee te installeren.

De files die ik ga delen zijn heel klein, dus extra schrijfruimte heb ik niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Je kunt smb1 ook aanzetten via Powershell:

https://winaero.com/enabl...-protocol-windows-10/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Die lijkt ook niet geinstalleerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
https://www.ionos.com/dig...onfiguration/windows-smb/

Heb een instructie gevonden om het via de registry te doen, ga dat proberen. De key ontbreekt, maar die maak ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Dus nu PowerShell 7 installeren om vervolgens SMBv1 te installeren via PowerShell?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Spiff schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:03:
Waarom wil je nog SMB1 gebruiken?
Volgens onderstaande zal het niet meer in de ISO van Windows 10 zitten:
nieuws: Microsoft gaat SMBv1 uit Windows 11 verwijderen'
Afvragen waarom iemand nog SMBv1 wil gebruiken en dan met ISO files aankomen. Het zijn altijd weer dezelfde 'eerste' reactie's hier. Je ziet het steeds vaker en het zijn altijd dezelfde inhoudsloze opmerkingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiff
  • Nu online
epias schreef op zondag 16 april 2023 @ 01:09:
[...]
Afvragen waarom iemand nog SMBv1 wil gebruiken en dan met ISO files aankomen. Het zijn altijd weer dezelfde 'eerste' reactie's hier. Je ziet het steeds vaker en het zijn altijd dezelfde inhoudsloze opmerkingen.
Als je nou aangeeft waarom het inhoudsloos is dan kan ik er misschien wat mee, anders is jouw reactie inhoudsloos.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Geen onlogische vraag van @Spiff Spiff hoor, ik heb het ook zo ontdekt, maar helaas lukt het niet om Powershell te installeren vanwege het ontbreken van librearies en die libraries blijken weer lastig te installeren als er geen MSU files kunnen worden geopend.

De registryaanpassingen hebben nog niks gedaan, wellicht omdat de juiste files niet op het systeem staan.

Ik heb een aantal van deze systemen, dus misschien maar gewoon accepteren dat er een paar grotere ssds moeten worden gekocht een een volledige windows te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Nu online
arjandijk162 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:57:
Ik heb een paar oude industriele machines die alleen via SMB1 kunnen communiceren. In een volwaardige installatie kan ik dit aanzetten via "Optional Features" want is staat inderdaad standaard uit. Maar op deze 16gb installatie is er gekozen Optional Features niet mee te installeren.

De files die ik ga delen zijn heel klein, dus extra schrijfruimte heb ik niet nodig
En zijn die machines zo oud dat er geen grotere schijven voor te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

arjandijk162 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:49:

Ik heb een aantal van deze systemen, dus misschien maar gewoon accepteren dat er een paar grotere ssds moeten worden gekocht een een volledige windows te draaien.
Het is dit inderdaad of zelf een Lite iso bakken waar je dan SMB1 in aanzet.

https://www.ntlite.com/

SSD's kosten tegenwoordig geen drol meer, dus allicht is dat sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 17-04-2023 11:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Denk dat een 16GB SSD sowieso snel gaat vollopen als je updates en dergelijke toepast. En wanneer je dat niet doet, waarom zou je dan specifiek Windows 10 willen installeren? Denk dat die Chromebox al niet met Windows 10 kwam, toch?

Volgens mij is die SSD ook geen echte SSD maar eMMC ? En met veel read/writes gaat die eMMC module best snel kapot dus zou uitkijken met standaard of uitgeklede Windows 10 erop gooien. Alleen al antivirus update, eventlog writing en scans kunnen dat snel mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Autoupdate is uitgeschakeld door de grootte, 16gb is een Sandisk M2 42mm SSD, ik draai 64 bit communicatiesoftware op de chromebox (ASUS CN60 i3/i7) en windows 10 ondersteunt alle hardware out of the box. Daarnaast draait de communicatie prima met een aantal machines, behalve die ene die SMB1 nodig heeft, ik hoopte niet een hele herinstallatie met nieuwe SSD te hoeven doen door een de SMB1 package op een andere manier toe te voegen, is dit niet te kopieren van een werkende windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
nelizmastr schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:47:
[...]

Het is dit inderdaad of zelf een Lite iso bakken waar je dan SMB1 in aanzet.

https://www.ntlite.com/

SSD's kosten tegenwoordig geen drol meer, dus allicht is dat sneller.
daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, kan alleen niet helemaal bovenhalen of ik na het wegkruisen van allerlei features een werkende install overhoudt en hoeveel ruimte dit gaan innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Spiff schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:06:
[...]

En zijn die machines zo oud dat er geen grotere schijven voor te vinden zijn?
Gaat om CNC Freesmachines van 1980 tot 2015, daar draait vaak hele verouderde software op (windows NT/XP embedded) of een eigen stuk software. Het belangrijkste is om te kunnen communiceren met de machines en snel een nieuw/aangepast programma erin te kunnen zetten en dan ben je beperkt tot wat de machinebouwer er toen aan mogelijkheden in heeft gestoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:22

MsG

Forumzwerver

Moet het Windows zijn? Kan me voorstellen dat een Linux-versie zich veel meer leent voor minder opslagruimte, en waarbij smbv1 wellicht ook beter ondersteunt blijft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
  • Laatst online: 17-09 14:18
Wellicht niet helemaal het antwoord wat je zoekt omdat je dan alsnog een herinstallatie moet doen.

Ik heb een tijd geleden NTDEV's Tiny10 gebruikt op een tablet die standaard met Windows 8.1 kwam (16GB storage). Deze had destijds het support voor SMBv1 nog standaard aanstaan en volgens mij heeft deze alle libraries nog om zowel PowerShell als Optional Features aan te spreken/installaren.

Heeft wel een footprint van ~6GB, dus of dat wenselijk is voor je verdere installatie kan ik niet beoordelen.
Off-topic: Sinds ik NTDEV zijn Tiny versies heb ontdekt gebruik ik persoonlijk niets anders meer omdat alle bloat eruit is gesloopt maar je wel alle features die je wél wilt terug in kunt schakelen of installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
MsG schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:28:
Moet het Windows zijn? Kan me voorstellen dat een Linux-versie zich veel meer leent voor minder opslagruimte, en waarbij smbv1 wellicht ook beter ondersteunt blijft.
Ja. De communicatiesoftware draait op windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
reneetjuhh1991 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:26:
Wellicht niet helemaal het antwoord wat je zoekt omdat je dan alsnog een herinstallatie moet doen.

Ik heb een tijd geleden NTDEV's Tiny10 gebruikt op een tablet die standaard met Windows 8.1 kwam (16GB storage). Deze had destijds het support voor SMBv1 nog standaard aanstaan en volgens mij heeft deze alle libraries nog om zowel PowerShell als Optional Features aan te spreken/installaren.

Heeft wel een footprint van ~6GB, dus of dat wenselijk is voor je verdere installatie kan ik niet beoordelen.

[...]
Ik kan hier geen 64bit versie van vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
arjandijk162 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:01:
[...]

Ik kan hier geen 64bit versie van vinden
Die staan op archive [dot] org, ze worden als beta aangeduid maar het is gewoon op basis van de stable LTSC releases van Windows gemaakt. Dus het Beta zal slaan op zijn experimenten om de ISO te verkleinen.

Ik heb zelf de 22H2 Beta2 zonder problemen draaien op mijn main (gaming) systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Het blijft toch knagen dat Microsoft een service van Windows wil maken.

Er is duidelijk nog een markt voor gebruikers die een besturingssysteem willen die voorziet in de basis zonder alle toeters en bellen. Ik kan Windows 7 Basic nog wel herinneren. Puur gefocust op hardware die het gewoon moet doen zonder al te veel features en randzaken. Ook dat had zijn beperkingen, maar daar was dan weer een ander Windows 7 smaakje voor.

Zal er wel nooit meer van komen dat zoiets wordt uitgebracht. Koop maar een nieuwe laptop met betere hardware is het uitgangspunt tegenwoordig.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Lijkt erop dat ze die iso wat teveel "uitgekleed" hebben. 16GB is wel erg krap an hoor.
Voor rond de 2 tientjes heb je al een A merk 120GB.

Zet er gewoon een volledige install op (zoals anderen aandragen) en dan doe je die wat aanpassen door overtollige programma's te deinstalleren en nog wat services uit te schakelen en dan zou je daar prima mee vooruit moeten kunnen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
reneetjuhh1991 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:50:
[...]

Die staan op archive [dot] org, ze worden als beta aangeduid maar het is gewoon op basis van de stable LTSC releases van Windows gemaakt. Dus het Beta zal slaan op zijn experimenten om de ISO te verkleinen.

Ik heb zelf de 22H2 Beta2 zonder problemen draaien op mijn main (gaming) systeem.
Heb m net geinstalleerd en zie inderdaad dat optional features te openen is, maar installatie van SMB1 leidt tot een "component store has been corrupted".

heb nu een
code:
1
Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
geprobeerd, maar die hangt nog, het lijkt nog niet een groot succes te zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
C:\Windows\system32>DISM /Online /Enable-Feature /All /FeatureName:SMB1Protocol

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.19041.844

Image Version: 10.0.19044.1889

Enabling feature(s)
[==========================100.0%==========================]

Error: 50

The request is not supported.

The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

[ Voor 21% gewijzigd door arjandijk162 op 19-04-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04

TheVMaster

Moderator WOS
arjandijk162 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:21:
[...]

Heb m net geinstalleerd en zie inderdaad dat optional features te openen is, maar installatie van SMB1 leidt tot een "component store has been corrupted".

heb nu een
code:
1
Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
geprobeerd, maar die hangt nog, het lijkt nog niet een groot succes te zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Enabling feature(s)

Maar even serieus. De hoeveelheid tijd (en dus geld) die je er nu al hebt ingestopt om Windows 'Lite' op een 16GB SSD geinstalleerd te krijgen, je had onderhand de boel op een 256 GB ssd geinstalleerd kunnen hebben en dan was je nog minder tijd, geld en frustratie kwijt geweest.

Ik snap dat het soms 'leuk' is om iets voor elkaar te krijgen. Maar ik vraag me dan ook wel weer af WHY? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wat hierboven wordt gezegd.

Om daar nog aan toe te voegen, dat als je in de toekomst nog andere zaken wil aanpassen er een goede kans is dat je tegen nog meer problemen aan loopt.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik heb meerdere apparaten met deze beperkingen, waaronder tablets zonder vervangbare SSD, dus de kennis is sowieso meegenomen. En er draaien enkele van deze kastjes op 2 uur rijden, dus als het op afstand gefixt kan worden is dat mooi. Daar lijkt het steeds minder op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
Je kan het nog proberen met Dism++ om de optionele onderdelen te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
The_Doman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:58:
Nuttige input, ga ik naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
arjandijk162 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:21:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Enabling feature(s)

Wat staat er in die log file nog aan additional info? Of staat daar niet veel meer info in als die error 50?
En als je alleen client aanvinkt in de Add Features GUI?
Of via het Powershell command?

Of anders wellicht, die kun je uiteraard ook via Regedit uitvoeren door naar het pad te gaan en daar een dword met de naam SMB1 toe te voegen met als value 1
code:
1
Set-ItemProperty -Path "HKLM:\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters" SMB1 -Type DWORD -Value 1 -Force

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
In de logfile stond veel info, maar niets dat ik herkende als relevant, heb de schijf weer geformatteerd (logfile niet opgeslagen) en nog een poging gewaagd met NTLite waarbij ik zelf features kan in en uitschakelen. Dit is interessant en een nuttige leerervaring omdat je hiermee een cleane unattended installatie kan opzetten.

MBT Regedit heb ik al 1 poging gedaan, maar dat deed niks, moet even checken of het om dezelfde key gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik heb een NTlite image met NFS1 gemaakt en werkend op 16gb met nog 3.5gb vrij, voldoende voor de toepassing. Voor nu bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
The_Doman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:58:
Nog even op een ander systeem geprobeerd en het werkt maar hij laat alleen geinstalleerde onderdelen zien
Pagina: 1