Somfy TaHoma Matter Hub?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-08 17:03
Hallo!

Situatie:

Apple HomePod mini als Apple HomeKit hub.
2 rolluiken met afstandsbediening -
1 somfy io en 1 somfy rts.
Toekomstige rolluiken worden ook io (nodig voor Apple HomeKit).

Wil de io rolluik(en) integreren in Apple HomeKit.
Somfy verkoopt hiervoor hun Connectivity Set of de Somfy TaHoma Switch.

Nu met Matter die eraan komt is het dan nog nodig dat ik een Somfy switch aankoop? Weer een apparaat erbij…

Of lukt dat binnenkort gewoon via Apple HomeKit met bv. de HomePod mini?

Of gaat dit enkel lukken met de nieuwe generatie (io) rolluiken met Matter ondersteuning?

Sorry maar kom er echt niet aan uit 🥲

Tweede vraag:

Kan je met de Connectivity Set aangepaste scènes instellen via een omweg in Home Assistant?

Via de Somfy app kan je enkel manueel bedienen via de app. Tenzij je natuurlijk voor de duurdere TaHoma switch gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-08 11:44

megaleo

Special member

Interessante vraag. Maar...
Heb je toevallig al eens bij Somfy op de website gekeken?
Staat daar informatie dat de Tahoma hub binnenkort ook Matter ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
megaleo schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
Interessante vraag. Maar...
Heb je toevallig al eens bij Somfy op de website gekeken?
Staat daar informatie dat de Tahoma hub binnenkort ook Matter ondersteund?
Neen althans toch niet specifiek gericht naar de TaHoma Hub.

Wel volgende:

https://www.somfy.nl/over...hnologieen-en-protocollen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTVNryFhY8leF2v6V74wCst5BRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rmy5clj8rapcMbltypf9fJKd.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ondertussen de switch tweedehands kunnen oppikken aan 120 eur maar zou toch nog graag een antwoord op mijn vragen willen 😇

Maarja ik vemoed dat Somfy hun io protocol toch niet zomaar open stelt via een andere Hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-08 11:44

megaleo

Special member

Nee ik zie het voorlopig ook nog niet gebeuren dat Somfy hun io protocal openstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:47

_AN

Interessante vraag. Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik heb sinds vandaag ook een zonnescherm die aangestuurd wordt met een Somfy afstandsbediening. Ik zou die ook graag willen koppelen aan de Apple Woning App, echter vrees ik dat ik hiervoor nog steeds een Somfy Tahoma Switch moet aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
_AN schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:22:
Interessante vraag. Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik heb sinds vandaag ook een zonnescherm die aangestuurd wordt met een Somfy afstandsbediening. Ik zou die ook graag willen koppelen aan de Apple Woning App, echter vrees ik dat ik hiervoor nog steeds een Somfy Tahoma Switch moet aanschaffen?
Ik heb uiteindelijk toch de Somfy Tahoma Switch gekocht. Gaat niet anders tenzij er nieuwe rolluiken uitkomen met Matter ondersteuning.

Heb de mijne tweedehands kunnen aanschaffen. Draait super in Apple HomeKit. Maar is je zonnescherm IO of RTS gestuurd?

Mijn IO rolluik wordt gezien en kan ik via Apple HomeKit besturen. Mijn RTS rolluik ziet Apple HomeKit niet maar kan ik via de Tahoma wel besturen. Kan het echter ook via Siri via opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Dank @Sunz!

Net even de factuur bekeken en ik heb deze combinatie: Somfy Sunea io + Situo io afstandsbediening.

Zegt dit je iets?

Ik ga dan ook maar overwegen om een Tahoma Switch te kopen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het eruit ziet in de Apple Woning App. Heb je misschien een screenshot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 14:19
@_AN Mogelijk is de Somfy Connectivity Kit iets wat er ook bij past. Ik ken de exacte details niet qua Matter compatibiliteit, maar bij mij hangt deze in een HomeAssistant configuratie. Hierbij stuur ik twee screens aan met een Sunilus io motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
_AN schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:58:
Dank @Sunz!

Net even de factuur bekeken en ik heb deze combinatie: Somfy Sunea io + Situo io afstandsbediening.

Zegt dit je iets?

Ik ga dan ook maar overwegen om een Tahoma Switch te kopen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het eruit ziet in de Apple Woning App. Heb je misschien een screenshot?
Ja zonnewering met een Io motor zie je standaard in Apple HomeKit met de Tahoma switch. Met de connectivity set kan je deze idd ook besturen maar dan kan je geen schema’s opstellen. Misschien via Home Assistant wel maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT6jQFRj9FsQB8-XTuAiXItjqnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/70QPBDvruGClU2stT1BvySIZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebbe54Vw8u8o8T6a6CwmnnH8n58=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wzMJufuEH5uiCh8o2Vv3jhQd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Dank @Sunz.

Je kunt dus in de Woning App geen Automatisering maken die op een bepaald tijdstip de zonnewering opent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
_AN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:12:
Dank @Sunz.

Je kunt dus in de Woning App geen Automatisering maken die op een bepaald tijdstip de zonnewering opent?
Ja hoor. Met de Tahoma Switch kan je dit perfect. Met de Tahoma connectivity set weet ik het niet of je die kan via Homekit kan laten automatiseren. Via Home Assistant mss wel.

Hier via HomeKit automatisering voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgFxKQW5Tabe06vyNlG7yQOUyjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aY7ErlfgdgFVwEgvXBcI5626.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Sunz op 09-08-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Dank weer @Sunz. Ik ben overtuigd. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Geen probleem. Ik laat de automatisering wel lopen via de Tahoma app. Biedt meer opties.

HomeKit gebruik ik wel om het overzicht.

Siri gebruik ik als snel manueel de rolluik wil aanpassen.
Pagina: 1