Ketting kinderfiets raar probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:17
Ik heb jullie hulp nodig. Voor onze oudste dochter hebben we een Woom 2 kinderfiets gekocht. Ik merkte op dat ie niet lekker rondtrapte. Toen ik de kettingkast opende zag ik dit. Het ene moment staat de ketting strak en een halve omwenteling verder helemaal los. Ik zou verwachten dat ie de hele tijd min of meer dezelfde spanning heeft. Hoe kan dit en hoe pas ik het aan?

https://drive.google.com/...pb6CNRp/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 21:54
Ketting smeren? Lijkt alsof de “slotjes” wat stroef gaan waardoor ze niet allemaal kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Krom kettingblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Jack_Nick schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:36:
Ketting smeren? Lijkt alsof de “slotjes” wat stroef gaan waardoor ze niet allemaal kunnen bewegen.
Ketting is goed gesmeerd, beweegt prima. Lijkt er dus op dat de afstand tussen voor en achter het ene moment groter is en dan kleiner wat dit veroorzaakt. Maar ik zie zo op het oog niet direct iets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:25
Dan zit één van beide tandwielen niet goed gecentreerd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
StevenK schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:45:
Dan zit één van beide tandwielen niet goed gecentreerd.
Dat moet het zijn ja. Ik zie dat het voorste tandwiel soms idd 2 mm meer naar voren zitten dan 2 mm meer naar achter.
Kan ik dit zelf fixen door de trap stangen op de trapas los te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
zunrob schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:48:
[...]

Dat moet het zijn ja. Ik zie dat het voorste tandwiel soms idd 2 mm meer naar voren zitten dan 2 mm meer naar achter.
Kan ik dit zelf fixen door de trap stangen op de trapas los te draaien?
Dat ligt eraan hoe de boel aan elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Thnx. Het zou natuurlijk bewust gedaan kunnen zijn vanwege het dode punt. Het stroeve gedeelte bevindt zich namelijk precies wanneer de trappers horizontaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 24-09 23:04

Glewellyn

is er ook weer.

zunrob schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:19:
Thnx. Het zou natuurlijk bewust gedaan kunnen zijn vanwege het dode punt. Het stroeve gedeelte bevindt zich namelijk precies wanneer de trappers horizontaal staan.
Ik weet dat ovale tandwielen bestaan, ik had er zelf een aantal op mijn mountainbike 30 jaar geleden. Maar dat werkt alleen goed met een derailleur om het verschil in afstand tussen voorblad en achterblad op te vangen.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat, of slecht kwaliteit kettingblad dat niet volledig rond is, of niet goed op de as zit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of een krom asje?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Het is slecht op de foto te krijgen, maar je ziet op het voorste tandwiel dat sommige inkepingen net iets dieper zijn dan andere.

Deze is iets dieper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Axirlu0G9zzlcyATuTE4OMLF-rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vshkF1QELVjunOYFghGplHnm.jpg?f=fotoalbum_large

Deze iets minder diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtGAupq6SGCg27v1fMhPNITmDDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTLXex7RgoxbXYUf9SntXUvi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:00:
Het is slecht op de foto te krijgen, maar je ziet op het voorste tandwiel dat sommige inkepingen net iets dieper zijn dan andere.

Deze is iets dieper.
[Afbeelding]

Deze iets minder diep.
[Afbeelding]
Het is maar een mm, dus vraag me af of dat dit kan verklaren. De volgende vraag is of het bewust is vanuit de fabrikant of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
het lijkt er op dat er speling zit tussen het voorste tandwiel en de trapas. Dit kan er voor zorgen dat bij het monteren van de trapper het tandwiel uit het midden vastgezet is. Ik zou de trapper eens een paar slagen losmaken met de inbus die op de foto/filmpje te zien is. Daarna kijken of je het voorste tandwiel kunt verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
"Wat zegt..."-reacties zijn niet behulpzaam en dus ook niet nodig om te maken.

[ Voor 75% gewijzigd door deepbass909 op 15-04-2023 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Teruggaan naar de verkoper. Ding is gewoon niet goed gemonteerd of de kwaliteit is dermate slecht dat je het nooit goed gemonteerd krijgt. Een ketting van een fiets met terugtraprem of naafversnelling hoort niet afwisselend strak of los te staan want dan kun je 'm onmogelijk goed afstellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De verkoper is op dit moment gesloten, zal volgende week teruggaan. Ik vind het echter niet erg om zelf e.e.a. te proberen, leerzaam bovendien. Daarom ook de vraag voor jullie hulp. :)

Voor een fietsje van meer dan 400 euro hoop ik toch eigenlijk niet dat de kwaliteit zo slecht is dat je het niet goed gemonteerd krijgt.

@Yaksa, geen terugtraprem of versnelling. 1 tandwiel voor en 1 tandwiel achter, wiel loopt vrij.

@sypie, de inbus waarmee de trapper vastzit krijg ik niet los, dus ik kan niet kijken of ik het tandwiel beter kan centreren.

Overigens denk ik zelf dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de "dalletjes" tussen de tanden van het tandwiel niet allemaal dezelfde diepte hebben. Denk dat er een mm verschil in zit. Omdat het een kinderfiets is, en het geheel dus sowieso vrij klein, kan ik me voorstellen dat dit verschil van een mm al tot dit probleem leidt. Zou dit het kunnen zijn? Of toch echt dat het tandwiel niet helemaal gecentreerd is?

Wat ik wel frappant vind is dat het bij elke omwenteling op exact hetzelfde moment te voelen is, precies als de trappers horizontaal staan. Maar wel slechts 1 keer per rotatie.

[ Voor 83% gewijzigd door zunrob op 16-04-2023 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Zelfs bij kettingbladen op bijvoorbeeld een 5-gaats montage, waar voor je gevoel de kettingbladmoertjes als passing optreden kan er iets verschil zitten. Op onze baanfietsen is dat echt merkbaar en dan maak je die boutjes heel iets los en ga je steeds een kwartslag verder, tikje op de ketting, tot 'ie rond loopt.

Kennelijk dat een verschil van enkele 100sten al genoeg is en eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat bij minder geavanceerde systemen, waar de kettingbladen niet gefreesd maar geperst zijn, die verschillen eerder groter dan kleiner zijn.

De simpelste oplossing is overigens de ketting iets losser zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
zunrob schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:24:
Wat ik wel frappant vind is dat het bij elke omwenteling op exact hetzelfde moment te voelen is, precies als de trappers horizontaal staan. Maar wel slechts 1 keer per rotatie.
Dan is dat toch het antwoord? Je moet de oorzaak dus zoeken in het voorste kettingwiel. Wanneer dit krom is of off-center gemonteerd is dan krijg je exact het gedrag van de ketting wat je omschrijft.
De ketting nu al losser zetten, zoals geadviseerd hierboven, zou ik niet doen. In het gebruik gaat de ketting namelijk uit zichzelf al wat losser zitten. Je loopt dan het risico dat de ketting, wanneer deze op het 'slapste' punt staat, er af gaat lopen en dat kan voor het kind gevaarlijke situaties opleveren.
Je moet de oorzaak oplossen alvorens de fiets in gebruik te nemen. Het hoort gewoon niet dat een fiets zo afgeleverd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dank @Yaksa en @StevenK! Het spannen van de ketting werkt op zich mooi op deze fiets, je hebt van die kleine stelschroefjes. Alleen, het is in dit geval niet goed te krijgen door die fout bij het voorste tandwiel. Af fabriek kwam ie dus iets te strak waardoor je dit "plakkerige" punt hebt. Zet je hem iets losser, nog niet eens een kwartslag van de stelschroef, dan is dat plakkerige stuk inderdaad weg, maar dan is het losse gedeelte van de ketting meteen zo los dat het de kettingkast raakt en dus herrie maakt. Oftewel het een of het ander.
Hebben jullie enig idee hoe het voorste tandwiel gemonteerd zit/gecentreerd wordt? Zoals ik al aangaf krijg ik de inbus aan die kant niet los, en zoals op de foto's te zien is die af fabriek ook behoorlijk hard vast geknald, er zitten indrukken in de inbus. Overigens heb ik dus de indruk dat niet zozeer het tandwiel niet gecentreerd zit, maar het het verschil in hoogte van de "dalletjes" van het tandwiel is dat dit veroorzaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 16-04-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Ik zou niet proberen om zelf de boel te demonteren, je hebt er vaak speciaal gereedschap voor nodig en bovendien neem ik aan dat je garantie hebt. Terugbrengen, uitleggen wat het probleem is en laat de verkoper maar zorgen dat het weer goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Yaksa schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:09:
Ik zou niet proberen om zelf de boel te demonteren, je hebt er vaak speciaal gereedschap voor nodig en bovendien neem ik aan dat je garantie hebt. Terugbrengen, uitleggen wat het probleem is en laat de verkoper maar zorgen dat het weer goed komt.
Yes, ga ik dinsdag ook doen. Ik ben alleen ongeduldig en vind het jammer tot dan toe moeten wachten.
Yaksa schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:38:
[...]

Dan is dat toch het antwoord? Je moet de oorzaak dus zoeken in het voorste kettingwiel. Wanneer dit krom is of off-center gemonteerd is dan krijg je exact het gedrag van de ketting wat je omschrijft.
De ketting nu al losser zetten, zoals geadviseerd hierboven, zou ik niet doen. In het gebruik gaat de ketting namelijk uit zichzelf al wat losser zitten. Je loopt dan het risico dat de ketting, wanneer deze op het 'slapste' punt staat, er af gaat lopen en dat kan voor het kind gevaarlijke situaties opleveren.
Je moet de oorzaak oplossen alvorens de fiets in gebruik te nemen. Het hoort gewoon niet dat een fiets zo afgeleverd wordt.
Overigens is het vooral het voorste tandwiel, maar ook een beetje de achterste. Ik heb een beetje gespeeld met de spanning van de ketting en er is ook een punt waarop ie bij slag 1 plakt, 2 en 3 bijna niet en daarna weer wel. Dus het is echt de combinatie.

Ik zie zelf zo gauw ook geen mogelijkheid om het beter te krijgen. Bij een BMX zie je vaak dat het tandwiel nog vastzit mer een bout op de arm, dat is hier ook niet het geval.

In ieder geval bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De inbusschroef van een trapper heeft de schroefdraad met de andere kant op. Die heeft dus een linkse draad in plaats van een rechtse. Check maar eens op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
sypie schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:19:
De inbusschroef van een trapper heeft de schroefdraad met de andere kant op. Die heeft dus een linkse draad in plaats van een rechtse. Check maar eens op internet.
Trapper wel, maar de crankbout is normale draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dat is interessant. Het lijkt er namelijk op dat er wel gewoon rechtsom kracht op is gezet. Zie de inkepingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPJOENlNRlUrWtYRuDrL5OVgEBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kr91Xs4CFQZ5R3uSChUrdAKh.png?f=fotoalbum_large
Dit was al zo vanaf aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dat ligt eraan welke kant de trapper zit. De ene kant heeft linkse draad, de andere kant rechtse draad.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 23:34

Det

zunrob schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:30:
[...]

Dat is interessant. Het lijkt er namelijk op dat er wel gewoon rechtsom kracht op is gezet. Zie de inkepingen. [Afbeelding]
Dit was al zo vanaf aflevering.
Dit is een foto van de montagebout waarmee de crank op de trapas zit. Deze bouten hebben gewone schroefdraad aan beide zijdes.
De pedalen hebben inderdaad verschillende (linker- en rechter-)schroefdraad maar dat is hier niet relevant.

Ik ken dit crankstel niet maar ik denk dat het nutteloos is deze bout los te maken. De crank zit op een tapse, vierkante as (de trapas). Als je de bout er uit haalt krijg je de crank normaal gesproken alleen met een speciale trekker van de trapas af. Verder verwacht ik niet dat je iets uit kunt lijnen aan het tandwiel. Ik zou gewoon terug gaan naar de fietsenmaker.

Als ik de butsen in de close-up foto van de inbus bout zie lijkt het dat die bout gewoon heel zacht is. Dit voorspelt niet veel goeds over de kwaliteit van dit fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Det schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:10:
[...]

Dit is een foto van de montagebout waarmee de crank op de trapas zit. Deze bouten hebben gewone schroefdraad aan beide zijdes.
De pedalen hebben inderdaad verschillende (linker- en rechter-)schroefdraad maar dat is hier niet relevant.

Ik ken dit crankstel niet maar ik denk dat het nutteloos is deze bout los te maken. De crank zit op een tapse, vierkante as (de trapas). Als je de bout er uit haalt krijg je de crank normaal gesproken alleen met een speciale trekker van de trapas af. Verder verwacht ik niet dat je iets uit kunt lijnen aan het tandwiel. Ik zou gewoon terug gaan naar de fietsenmaker.

Als ik de butsen in de close-up foto van de inbus bout zie lijkt het dat die bout gewoon heel zacht is. Dit voorspelt niet veel goeds over de kwaliteit van dit fietsje.
Dit fietsmerk wordt als een van de beste aangeschreven. Voor meer dan 400 euro verwacht ik wel dat het enigszins kwaliteit is. Lijkt erop alsof de inbus niet diep genoeg geplaatst is bij het monteren in de fabriek dus.

Ik ga dinsdag terug, ben benieuwd of de fietsenmaker er dan wel iets aan kan doen. Hoe zou de fietsenmaker het volgens jou (technisch) kunnen/moeten oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 16-04-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik ben dinsdag even langs geweest bij de fietsenmaker. Twee andere fietsjes geprobeerd, en eigenlijk voelde je bij ze allebei wel een strakker punt in de ketting (en dus bij het rondgaan van de trapper). Bij een van de twee voelde je duidelijk twee strakke punten. Imo is dat eigenlijk "beter", dat betekent namelijk dat de fysieke lengte van de "slappe" stukken korter is en de ketting dus minder snel de kettingkast raakt.
De fabrikant zelf heeft ook gereageerd op het filmpje, en geeft aan (zoals jullie ook zeiden) dat het tandwiel vooraan niet helemaal rond is, en deze vervangen zou moeten worden. Deze is vastgelast aan de crank.
Echter, 2 andere nieuwe fietsjes hebben het dus ook, vraag me dus wel af of het vervangen echt de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
zunrob schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:44:
Ik ben dinsdag even langs geweest bij de fietsenmaker. Twee andere fietsjes geprobeerd, en eigenlijk voelde je bij ze allebei wel een strakker punt in de ketting (en dus bij het rondgaan van de trapper). Bij een van de twee voelde je duidelijk twee strakke punten. Imo is dat eigenlijk "beter", dat betekent namelijk dat de fysieke lengte van de "slappe" stukken korter is en de ketting dus minder snel de kettingkast raakt.
De fabrikant zelf heeft ook gereageerd op het filmpje, en geeft aan (zoals jullie ook zeiden) dat het tandwiel vooraan niet helemaal rond is, en deze vervangen zou moeten worden. Deze is vastgelast aan de crank.
Echter, 2 andere nieuwe fietsjes hebben het dus ook, vraag me dus wel af of het vervangen echt de oplossing is.
Het zou kunnen dat de fabrikant een verkeerde batch tandwielen ontvangen heeft en deze, zonder dat het opviel dat ze niet goed waren, gewoon gemonteerd heeft.
Dat ze nu erkennen dat er iets niet goed is geeft alleen maar aan dat ze het probleem proberen op te lossen. Dus, gewoon laten vervangen door een tandwiel wat wel goed is. Doe je het niet dan gaat de ketting ongelijk slijten en krijg je in de toekomst alleen maar nog meer problemen met die ketting en tandwiel. Een tandwiel hoort rond te zijn en correct gemonteerd te worden. Je hebt garantie, laat hun het maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:44:
Natuurlijk is vervangen de oplossing op dit moment. Je hebt als leek al een gebrek ontdekt wat de kwaliteitscontrole blijkbaar niet heeft opgemerkt.

Je geeft een aantal malen hoog over het hoge aanschafbedrag, wat zijn eigenlijk de sterke punten van deze fiets tegenover een Decathlon model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:57
Wolly schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:11:
[...]

Natuurlijk is vervangen de oplossing op dit moment. Je hebt als leek al een gebrek ontdekt wat de kwaliteitscontrole blijkbaar niet heeft opgemerkt.

Je geeft een aantal malen hoog over het hoge aanschafbedrag, wat zijn eigenlijk de sterke punten van deze fiets tegenover een Decathlon model?
in principe zijn de woom fietsen een stuk duurzamer, ze gaan meerdere generaties mee, hebben sterkere onderdelen, en een frame wat minder zwaar maar wel sterk is. De ergonomie van woom is over het algemeen iets beter doordacht dan die van Decathlon. De decathlon kinderfietsen worden beter, maar zijn er bij lange na nog niet bij het niveau van woom. Woom of bijvoorbeeld frog bikes kan je nog goed een paar keer 2e hands door verkopen, en de gebruikte onderdelen gaan gewoon een stuk langer mee.

Zeker vanaf de woom 4 vind ik ze beduidend beter en lichter fietsen, Woom biedt dan fietsen met een derailleur aan. Onder de Woom 4 vind ik het verschil een stuk kleiner. Het is er nog, maar het grote prijsverschil is minder (naar mijn mening) te verantwoorden.

Er zijn nog een paar van dit soort merken, zoals Frog Bikes. Mijn dochter fietst op een Frog Bike, en die gaat al wat jaren mee, en er zijn reguliere onderdelen voor de fiets gebruikt, die ik makkelijk kan vervangen en er is duidelijk gekozen voor degelijke afwerking (remmen, derailleur etc).

Voor

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wat hierboven al wordt gezegd. We hadden eerst een tweedehands Decathlon fiets gekocht, maar die is relatief zwaar, en door de manier waarop bijvoorbeeld de remhendels zijn ontworpen zijn die (op deze specifieke fiets, geen idee m.b.t. de overige fietsen van Decathlon) veel zwaarder/lastiger te bedienen. Ook het afstellen van de remmen, en bijvoorbeeld het spannen van de ketting, is bij de Woom fietsen mooi gemaakt.
Het vertrouwen van onze kleine meid was vanaf het eerste moment op de Woom 2 groot: ze houdt de fiets makkelijk recht, komt goed bij de grond, en kan makkelijk remmen. Ze fietste erop binnen een uur. Nu zeg ik niet dat dat op de Decathlon fiets niet was gelukt, dat zal uiteindelijk zeker ook gelukt zijn, maar we hadden goede verhalen over Woom gehoord en waren er zelf enthousiast over. Afgezien van het niet-ronde tandwiel, ben ik nog steeds enthousiast. Je ziet ook dat de ergonomie iets anders is, en al die aspecten bij elkaar maken het voor kinderen in mijn ogen makkelijker en vertrouwder om van een balanceerfiets over te gaan naar echt fietsen.

Edit: uit interesse, de fabrikant geeft aan dat je een speciale tool nodig hebt om de crank te vervangen; wat heb je er voor nodig en hoe gaat dat in zijn werk?

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 19-04-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
@zunrob Het is een kwestie van de inbus losdraaien en vervolgens het crankstel afnemen met de juiste Cranktrekker/Crankafnemer/Crankpuller. Vervolgens vervang je het tandwiel (of het hele crankstel) en monteer je die terug met de inbusbout. De fietsenmaker kan dit ook voor je doen :).

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1