Vraag

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01-2025
Hi iedereen,

Ik ben momenteel mijn huis aan het verbouwen en ben bezig met de nieuw aangelegde elektra op mijn zolder.
Ik maak door het gehele huis gebruik van pulsdrukschakelaars in combinatie met smart dimmers van shelly. Tijdens het aansluiten van de eerste dimmer kwam ik er achter dat 1 van de 2 kapot is. Helaas moet ik dus even wachten op de nieuwe maar ik wil in de andere kamer toch de lamp al aansluiten om te testen. Nu is mijn probleem het volgende:

De lamp gaat niet aan. Mijn gedachte was dat zolang ik de schakelaar ingedrukt houdt de lamp zou moeten gaan branden. Onderstaand een aantal relevante zaken met betrekking tot de situatie:

1) Ik heb vanuit de centraaldoos een schakel en fase draad op de schakelaar aangesloten en de nul en schakeldraad vervolgens weer op de lamp in de centraaldoos.

2) ik krijg op alle 4 de punten spanning.

3) De lamp en armatuur is in orde (getest door stekker met losse draden op stopcontact)

4) De wandcontactdozen in de kamer functioneren gewoon

Ik hoop dat de informatie volledig is.
Kan iemand mij verder helpen hoe ik dit werkend kan krijgen?

Beste antwoord (via LuukWillems97 op 17-04-2023 13:13)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:03
Als je spanning meet op de nuldraad tijdens het indrukken van de puls schakelaar dan is er maar 1 conclusie: De nuldraad hangt ergens los.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Fase en schakel in lasklem en genieten van je licht.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
De dimmers zijn niet toevallig gewoon allebei stuk? Klinkt namelijk verder wel dat je alles hebt uitgesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 15-04-2023 21:32 ]

• LuukWillems97
@Rukapul bij de schakelaar bedoel je?

@renegrunn nee ik heb de werkende dimmer op de andere kamer aangesloten. Momenteel wil ik de andere lamp een paar dagen zonder dimmer aansluiten zodat ik kan controleren of de schakeling an sich werkt

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:04
Teken even uit hoe je het aangesloten hebt, dat geeft altijd inzicht. Hoe simpel t ook is/lijkt.

Een pulsdimmer maakt idd bij indrukken contact, dus als je deze ingedrukt houdt zou de lamp aan moeten gaan mits juist aangesloten.

Gaat de lamp dan niet aan, (zonder tussenkomst van de Shelly) dan heb je ergens een fout gemaakt.

In je centraaldoos, lamp op nul en zwart
In je inbouwdoos met schakelaar, aansluiten op fase en diezelfde zwarte schakeldraad.

Bij het ingedrukt houden van je dimmer is je stroomkring rond en gaat de lamp aan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Ja, kortsluiten die hap.

En als het werkt kan het weer los of je haalt even een andere schakelaar.

• LuukWillems97
@S-te-fan in de tekening is de schakeldraad wit ivm de achtergrond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcPbn5ibSAq66XrTPwwkxFV2QMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KNJDch5m1kO4VBzS8p8FzzX.jpg?f=fotoalbum_large

De schakel en nul geven spanning bij de lamp, hoe kan dit als er een aansluitfout zou zijn?

@Rukapul geprobeerd maar helaas ook zonder resultaat…

Acties:
  • Beste antwoord

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:03
Als je spanning meet op de nuldraad tijdens het indrukken van de puls schakelaar dan is er maar 1 conclusie: De nuldraad hangt ergens los.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:04
@LuukWillems97

Wat bedoel je geven spanning bij de lamp? De lamp gaat aan? Of meet je spanning tussen de nul en je schakeldraad?

Inderdaad, even controleren waar die nul vandaan komt. En kijken of die daar aangesloten is.

• LuukWillems97
@S-te-fan ik meet spanning

Probleem was inderdaad een losse nuldraad.

Dank voor de hulp, in het bijzonder @devriesjande 😁
Pagina: 1