Paypal veiligheid friends and family verkoper?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 11:55
Ik ben bezig om mijn auto te verkopen aan een oost Europeaan, zo ver niks geks.
Ook ben ik niet op zoek naar antwoorden of er al dan niet "red flags" zijn.
Ik vertrouw de kopende partij, met een gezonde dosis achterdocht.
Ik zelf heb ooit eens in een grijs verleden gebruik gemaakt van PayPal voor de aankoop van kleine spullen, tientjes werk.
Duidelijk gaat het nu over een substantieel bedrag, maar zeker geen erg hoog bedrag.
De kopende partij dringt er zelf op aan om gebruik te maken van friends and family via PayPal om fees en koersopslag te besparen, daar zijn PayPal wallet blijkbaar in euro staat i.p.v. de lokale currency.
Ik kan van alles vinden over scams dat je niet gebruik dient te maken van friends and family als je een product aankoopt, nu ben ik echter de verkopende partij (particulieren onderling welliswaar).
Is deze manier voor mij veilig? In andere woorden, op het moment dat het bedrag op mijn PayPal staat, en ik het direct overboek naar mijn eigen bankrekening, is alles rond en kan PayPal niet om welke reden ook het geld terug claimen?
Uiteraard begrijp ik dat ik de auto moet leveren na betaling ;)
Alvast bedankt voor de antwoorden, gegroet een waarschijnlijk te voorzichtige en achterdochtige burger.

Beste antwoord (via rw1994 op 15-04-2023 21:00)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rw1994 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:36:
is alles rond en kan PayPal niet om welke reden ook het geld terug claimen?
Dat is juist het punt bij die Friends & Family: claims indienen heeft geen zin. Als de koper dus betaalt via die weg en jij levert niet dan heeft de koper pech... Uiteraard heb je goede bedoelingen en lever je wat je verkoopt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:49
Niks persoonlijks, maar ik heb mijn auto ook aan een oost Europeaan verkocht die in NL woont, die had gewoon een Nederlandse bank en maakte het over.. Zou voor mij toch iets fijner aanvoelen dan via paypal..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
rw1994 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:36:
is alles rond en kan PayPal niet om welke reden ook het geld terug claimen?
Dat is juist het punt bij die Friends & Family: claims indienen heeft geen zin. Als de koper dus betaalt via die weg en jij levert niet dan heeft de koper pech... Uiteraard heb je goede bedoelingen en lever je wat je verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45
Wat je ook doet laat achteraf even weten of alles goed verlopen is, dan hebben we referentie materiaal voor toekomstige paypal topics >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
J.Thermaltaker schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:49:
Niks persoonlijks, maar ik heb mijn auto ook aan een oost Europeaan verkocht die in NL woont, die had gewoon een Nederlandse bank en maakte het over.. Zou voor mij toch iets fijner aanvoelen dan via paypal..
Hij heeft meerdere opties voorgesteld, ook cash, ook overboeken. Echter woont hij niet in NL, en voor hem heeft dit echt de voorkeur. Uit de snelle antwoorden (dank daarvoor) maak ik duidelijk op dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het enige wat me zo nog te binnen schiet, wat een probleem zou kunnen vormen bij een Friends & Family betaling is dat het niet van een eigen account afkomstig is maar van een gehackt account. Dan zou na betaling een terugbetaling plaats moeten vinden die naar een andere rekening gaat dan van waaraf betaald is. Zo krijg je dan een driehoekje waar jij dan onderdeel van uitgemaakt wordt zonder dat je het doorhebt.

Mocht deze situatie zich voordoen zorg er dan voor dat je niet zomaar het geld naar een bankrekening overmaakt.

Wanneer dit niet het geval is: happy trading.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rw1994
Tot nu toe alles perfect! Hele bedrag binnen en meteen uitbetaald richting eigen bank (ook al binnen).
Nu nog de auto daadwerkelijk op transport (en alle officiële zaken daarvoor uiteraard) dat zal volgende week worden.
Pagina: 1