Spiegelverlichting badkamer 12V. Hoe sluit ik dit aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Tot voor kort hadden we een spiegellamp die gewoon op 230V werkte, met ingebouwde schakelaar.
Maar deze ging onlangs kapot.

Nu kijk ik eens rond op zoek naar een nieuwe, en het valt me op dat de meeste op 12V werken en ook geen schakelaar hebben. Hoe sluit ik dit dan aan? Waar haal ik 12V vandaan? Een transformator? Maar die vind ik nergens op dezelfde bouwmarkt websites. En waar plaats ik dan de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Die transformator zit achter de spiegel. Slikt gewoon 230.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Hm, het klopt niet. Het is toch gewoon 230V. De website van Gamma vertelt gewoon onzin.

Alleen mis ik nu nog wel een schakelaar. Uit de muur komt nu een 3-aderige kabel met vaste (permanente) spanning. Voor de vorige lamp was dat prima. Wat voor schakelaar kan ik nu het beste kiezen en waar en hoe monteer ik deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een schakeldraad trekken of een draadloze schakelmodule in de lasdoos plaatsen. Bijvoorbeeld van klik aan klik uit.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Een schakeldraad trekken betekent hak en breekwerk. Daar zitten we niet op te wachten.

De klik/aan/klik/uit methode lijkt me in dit geval wel een goede oplossing. Zoiets hebben we in de slaapkamer van een van de kinderen ook al toegepast. Schakelmodule weggewerkt en een losse opplak-schakelaar op de rand van zijn bed geplakt. Zoiets zou in de badkamer ook kunnen.

Alleen vraag ik me af: waarom kon ik een aantal jaar geleden nog wel gewoon zo'n lamp met ingebouwde schakelaar kopen en zijn ze nu nergens meer te vinden? Ik kan toch niet de enige zijn die hier tegenaan loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Wat een prijsverschil trouwens... :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImEAvtmSMrFATjBJuzrC9Xcnd-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9Yda44nROtx28BK8hsbb8N6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De Hornbach heeft best wat spiegels met schakelaar, vaak touch :)

Dat hak- en breekwerk voor een schakeldraad begrijp ik niet helemaal, je bekabeling zal toch in pvc-pijpen zitten vanuit/naar/via een centraaldoos lopen? Evengoed is een spiegel met schakelaar minder werk ;)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
De aansluiting van de spiegellamp zit in ons geval op een andere groep dan de plafondlamp. Een beetje ongebruikelijk mischien, maar dat is om 'historische redenen'.

Ik had nog wat KIKU spul liggen. Sowieso de schakelaar (zender) en ook een een ontvanger. Die is eigenlijk net iets te groot, maar ik zie dat ze inmiddels ook kleinere hebben. Een dingetje is wel dat het niet IP44 is. De aansluitingen liggen in feite open en bloot, ook al is het dan straks verborgen achter een spiegel. Het is wel een ruimte waar weleens condensvorming is.
Pagina: 1