• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste Tweakers,

Ik heb een systeem met 13 panelen (trina vertex 395 WP, 120 cells) met een IQ7+ micro-omvormers.
Uiteraard zit er ook een 3 fasen Q-Relais tussen (ik heb een 3 fasen meterkast).
Ik gebruik daarvan nu 2 fasen voor de zonnepanelen.
Dit werkt perfect en heb nu mijn systeem uitgebreid met 6 panelen (Jinko 420 WP. 108 cells) in combinatie met een IQ8M.
Dit om de 3e fase nu ook aan te sluiten (dus fase 1 en 2 zitten op de 13 panelen, fase 3 nu de uitbreiding van 6 panelen).
Wat ik niet wist is dat dit schijnbaar niet kan :'( :'( :'(
Het probleem is ook dat ik het al geïnstalleerd heb op 1 Envoy S.
Normaliter lees ik mij altijd goed in maar dit keer dacht ik niet dat het nodig is en ik het gewoon kan combineren. Stom natuurlijk maar ja, ik zit nu met de gebakken peren.

Ik kan ook niet op deze panelen een IQ7+ omvormers aansluiten omdat die alleen met 60 en 72 cells panelen werken. Deze Jinko is 108 cells (dus 2 x 58).
Nu lees ik ook dat het wel zou kunnen met 2 Envoy S?

Wat moet ik nu precies doen om dit systeem toch werkend te krijgen?
Kan eventueel een 108 cells paneel ook omgaan met een IQ7+?
Ik weet op dit moment even niet wat ik nu moet doen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Hoeveel cellen een paneel heeft is niet direct relevant. Het gaat om de spanningen en stroom.
Vul het eens in op deze sheet.

Je kunt iq7 en iq8 niet combineren, dit zijn losse systemen. Met eigen envoy en q-relay.

Beste optie is denk ik voor iq7+ uitbreiding te gaan met deze panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 15-04-2023 18:30 ]

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 13:47

JWT

Of een 2e envoy. Of er 1 lenen om het netwerkprofiel in te laden op je iq8's. Daarna doen ze het ook zonder envoy, mis je wel monitoring.

• UnitVision
Indien ik een 2e Envoy S plaats en een enkelfasige Q-relais, werkt het geheel dan weer?
Dit is goedkoper dan 6 nieuwe IQ7+ plaatsen.
Betekent dit ook dat ik dan 2 apps nodig ben voor monitoring?

Ik hoor graag hoe ik dit het beste kan oplossen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:15

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dan werkt het zoals het zou moeten (misschien heb je wel ferriet ringen nodig). wel met een app (app is op de telefoon) maar daar staan dan twee systemen in die je apart kan bekijken.

Ik zou voor nu even de bestaande envoy gebruiken om de gridprofielen te laden op de nieuwe IQ's, hoef je niets te lenen en ook niet te wachten op de leveringen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• UnitVision
Ik zit enorm in twijfel in of een 2e Envoy S te monteren of 6 nieuwe micro-omvormers.
In het laatste geval heb ik wel gewoon 1 systeem en hoef ik de meterkast ook niet opnieuw aan te passen met een Q-Relais en 2e Envoy S welke ik dan ook op de 3e fase moet aansluiten.

Ik ben namelijk bang dat de 2 systemen elkaar beïnvloeden.
Toen ik alles had gemonteerd op het dak en het bleek dat de 8-serie niet samen kan met de 7-serie, had ik de indruk dat mijn productie ook halveerde. Toen ik de 3e fase los had gekoppeld schoot de productie weer omhoog. De 8-serie was dus nog niet ingelezen in de Envoy S (kon ook niet omdat de 7 serie er nog in stond) dus zou je denken dat "het dan gewoon niet werkt" en niet dat het elkaar tegen werkt.
Ik zag ook (bij 1 site) dat de IQ8M ook stroom levert als de stroom uitvalt (wat dus bij de andere series niet het geval is, deze hebben perse stroom nodig). Later zie ik dit bij de IQ8M ook niet meer terug op andere websites.

Ik weet niet of er een markt is om eventueel de IQ8M nog te kunnen verkopen en dan deze vervangen door een IQ7+ (of A).
Een 1 fase Q-relais zou ook gratis bij een Envoy-S moeten zitten (volgens een installateur) maar ik zie dat deze nog steeds "betaald" moeen worden als je een Envoy S koopt. Al met al heb ik dan toch weer een kostenpost van zo'n € 250,=. Nieuwe omvormers zijn natuurlijk een stuk duurder maar op de lange termijn is het toch misschien handig om alles in 1 systeem te hebben.

Kortom, ik zit enorm in twijfel.
Wat is technisch gezien nu het beste?

• UnitVision
Ik heb ervoor gekozen om 6 nieuwe omvormers uit de 7-serie aan te schaffen.
Volgens Enphase moet er naast een Envoy s en de Q-Relais ook een line filter toegevoegd worden.
Dat wordt dan een hele dure oplossing
Pagina: 1