Buitenunit airco die voldoet aan geluidsnormen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:35
Mijn vraag
Ik ben al een paar maanden op zoek naar een airco om onze woonkamer / open keuken mee te verwarmen. Een 3.5 kw versie moet genoeg zijn, en ik zoek een vloermodel omdat ik dan een radiator kan vervangen in de keuken (en ik niet met zon lelijk ding in de hoogte zit).

Maar ik woon in de stad in een rijtjeshuis van 5.20 meter breed. Dat betekent dat de buitenunit, die ik in de voortuin op de grond wil zetten maximaal ongeveer 2.25 meter van de erfgrens van de buren verwijderd is.

Nu heb ik een goede band met de buren, en dat wil ik graag zo houden. En ondanks, dat we hem voornamelijk voor verwarmen willen gaan gebruiken, en dan de buren weinig buiten zijn, en ramen dicht zitten, vind ik het wel een fijn idee om aan de geluidsnorm te voldoen. Mochten er dan toch vragen over komen, kan ik dat in ieder geval laten weten.

Zelf heb ik slechts 1 model kunnen vinden waarmee ik de geluidsnorm van 40 decibel op erfgrens moet gaan halen. Namelijk de RAS-13J2AVSG-E van Toshiba, die produceert maximaal 41 decibel. Daarmee zit ik wel goed.

Maar tot nu toe 1 aircoinstallateur gevonden die hem wil installeren voor.... 4200 euro :/ En vind ik eigenlijk wel erg veel geld voor 1 split-unit. (RAS-B13J2FVG-E / RAS-13J2AVSG-E 3.5KW)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Half google doorgezocht en informatie bij installateurs opgevraagd. Maar komen allemaal met Daikin-modellen op de proppen, "Daikin is echt de stilste op de markt meneer", maar als ik dan het betreffende model opzoek, zie ik gewoon 50db geluidsproductie staan.

Lang verhaal kort; kennen jullie nog meer buiten-units die richting de 40 decibel geluid gaan? Of een hele lage 40er? Of maak ik me druk om het geluid en zal het allemaal wel meevallen? Ik hoor graag jullie ervaringen!

(PS: ja ik heb het lucht-lucht-verwarmen-en-koelen topic al doorgespit, maar zie daar veel wisselende ervaringen qua geluid, blijft lastig beslissen zo vooraf, grr)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 22:30
Waar je rekening mee moet houden is hoe hard de airco moet werken.
Belast je die minder hard dan ook minder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:39
Het is misschien inderdaad slimmer om voor een Daikin te gaan met wat overcapaciteit, die zal in de praktijk het stilst zijn en ze hebben vaan een silent-mode voor de buitenunit. Die installateurs zeggen het niet zomaar ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Crim op 15-04-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
Mmm, misschien ben ik wat te wantrouwend, maar ik heb altijd het idee dat installateurs vooral zeggen wat hen het beste uitkomt. Maar misschien heb je wel gelijk.

Kloppen die geluidscijfers dan niet die fabrikanten vermelden? Die zijn toch op vollast neem ik aan?

Edit: met belasting zal het wel meevallen gok ik. Wil hem in de winter gebruiken om de woonkamer van 16 naar 18.5 graden te brengen. En in de zomer als het echt heel heet is, 2 graden van de temperatuur af te snoepen.

[ Voor 29% gewijzigd door Remuzzz op 15-04-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:39
Dat durf ik niet te zeggen, daar zal vast een beetje mee gesjoemeld worden. Er zijn nogal wat factoren die mee kunnen spelen (afstand, leidinglengte, buitentemperatuur, koelen/verwarmen). Je kan je binnenunit wel op 100% zetten maar als de temperatuur buiten gunstig is en de leiding kort zal de buitenunit niet zo hard hoeven werken.

Bij wasmachines zie je ook van alles staan qua geluidsproductie, daar meten ze het geluid tijdens centrifugeren met een lege machine. In de praktijk verschilt het nogal als je alles meeneemt inclusief een paar kg wasgoed, pompgeluid en trillingen.

Ik denk dat je het best kan informeren bij wat verschillende installateurs en vragen wat ze de stilste vinden in de praktijk (zoals je waarschijnlijk al hebt gedaan) en misschien ook zelfs eens kijken bij wat vrienden/bekenden hebben staan? Je zou ook even kunnen kijken welke merken zo'n installateur allemaal kan aanbieden. Iemand die alleen Daikin verkoopt zal inderdaad al snel Daikin aanraden, maar een installateur die Mitsubishi, Daikin en Toshiba verkoopt zal waarschijnlijk een wat betrouwbaarder advies geven.

Misschien krijg je een installateur wel zover dat ze die 40db garanderen in de offerte op 2.25 meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Crim op 15-04-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 16:02
hier staat een daikin RXM35N op de aanbouw, en aan de achtergevel hangt een daikin 2MXM40M. ik woon in een rijtjeshuis 4,50 breed omringt door tuinen. mijn buren hebben de unit`s nog nooit gehoor zeggen ze.
uitblaasrichting is in de lengte van de tuin, de unit blaast dus niet tegen een schutting of muur aan.

ik vind ze zelf erg stil, alleen bij 35+ buitentemperaturen draait de fan maximaal en zelfs dan vind ik het niet storend. afgelopen winter heb ik ze ook gebruikt om te verwarmen, vanwege de houten constructie van de aanbouw hoorde je binnen een lichte brom tijdens een defrost.

de Daikin beschikt ook over een nachtmodus, scheelt 3dB.

je woont in de stad, waar denk ik altijd verkeer is. unit komt aan de voorkant op de grond. ik zou me geen zorgen maken over het geluid. eventueel een paar extra veren er onder.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
Bedankt Tonny, dat zijn bemoedigende ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou er niet zo superstrak naar kijken. de meeste van die waardes worden ergens uit een hele grote duim gezogen in mijn ervaring.
elke moderne airco van een reputabele fabrikant (vergeet MHI en ME niet!) levert een vergelijkbaar geluidsnivo op voor dezelfde belasting. dus een grotere machine neerzetten heeft geen nut, het is veel belangrijker dat de unit de juiste maat heeft waardoor die constant door kan lopen, grotere machines kunnen dat niet.
voor maximaal comfort zou ik wel overwegen om een duo split te nemen met aan elke kant van de woning een unit. dat levert veel meer comfort op en hoeft de unit buiten minder hard te werken en dus geluid te produceren. het is wel wat duurder....

in de praktijk zal je op 2,5 meter afstand de unit al vrijwel niet horen lopen in een reguliere straat. het omgevingsgeluid komt dan al ver boven die grens uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1