gaatje in elektriciteitsleiding geboord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques02
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-04-2023
Beste klussers, Ik heb per ongeluk een gaatje in een elektriciteitsleiding geboord, de leiding zat in de zoldervloer op een plaats waar ik die absoluut niet verwacht had. Ik heb de grijze, kunststof leiding nu min of meer blootgelegd (hij zat in de cementlaag).
Zou een handige elektricien dit kunnen 'repareren', d.w.z de buis openen en de doorboorde draad weer kunnen verbinden? Of moeten er per se nieuwe draden getrokken worden, wat een heel karwei is want de draad verbindt een aantal lichtpunten en schakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64dz1Y8MeRIFk8KcbswRYdkHMGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKiEiAM42bcfafeA2Lj8oH4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brk1RXXQ2_QT-rmeW1nbcLhI2CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnXVWBS9F4YpqmWT76BNxYXi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVYefWXGbFkyq-aiw7cbOkYyR3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBGaPNveBzrEppPtCUchQeLb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:22
Het antwoord geef je zelf al: als je het goed wilt doen vervang je de draad, als je wilt prutsen maak je die buis open en plaatst er een kroonsteen/wago doorverbinder/whatever in. In beide gevallen werkt het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17
Als je de draad geraakt hebt is die niet meer veilig. Repareren van de draad is echt nooit een goed idee, en nieuwe draden trekken is vaak minder werk dan het lijkt, omdat je alleen het stuk van de 'vorige' naar de 'volgende' lasdoos hoeft te vervangen. Zelfs als de draad nu ononderbroken door een volgende lasdoos heen loopt, kun je hem daar natuurlijk wel doorknippen en met een Wago doorverbinden :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:16

Onbekend

...

Is de bedrading in de buis zelf beschadigd? Zo ja, dan gewoon nieuwe draden er doorheen (laten) trekken.

De buis zelf kan je wel repareren door er een mof of sok omheen te lijmen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Roeland schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:11:
Het antwoord geef je zelf al: als je het goed wilt doen vervang je de draad, als je wilt prutsen maak je die buis open en plaatst er een kroonsteen/wago doorverbinder/whatever in. In beide gevallen werkt het weer.
Als je dan de beunoplossing voorstelt :+ , maak het dan zo dat er een lasdoos tussen gezet kan worden :)

Die kan je dan verzinken in de vloer - en daarna de vloer er weer overheen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques02
Ik dank jullie voor het meedenken.
Ik ga dus nieuwe draden laten trekken door een elektricien.
(Ik wil het uiteindelijk graag zo veilig mogelijk oplossen).
Bedankt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt ook eerst de buis fatsoenlijk open maken om te kijken of je daadwerkelijk de aders hebt geraakt. Als de VD draden nog intact zijn zou ik er een stukje buis op lijmen en lekker laten zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:53
AtomicShockwave schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:44:
Je kunt ook eerst de buis fatsoenlijk open maken om te kijken of je daadwerkelijk de aders hebt geraakt. Als de VD draden nog intact zijn zou ik er een stukje buis op lijmen en lekker laten zitten
dit, als die draden ruim in die buis zitten is de kans groter dat de boor ze opzij geduwd heeft dan dat de boor ze geraakt heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het alleen de buis is.. maar dat is lastig controleren met zo`n klein gaatje.. dus dan moet je al een groter gat maken / de buis verder slopen..

en dan kan je 2 kanten uit... of je moet alleen de buis herstellen.. of de buis herstellen en als nog nieuwe draden trekken......

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques02
No Hands schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:00:
[...]

dit, als die draden ruim in die buis zitten is de kans groter dat de boor ze opzij geduwd heeft dan dat de boor ze geraakt heeft.
Toen ik de buis doorboorde, viel het licht uit. Maar nadat ik de schakelaar in de meterkast weer omhoog had gezet, ging de verlichting op de verdieping weer aan. En alles functioneert nu al een paar dagen prima. Maar ik vind het toch een onveilig gevoel. Ik ga er -ook op advies van de mannen die hierboven al geantwoord hebben- toch een erkende elektricien bij halen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:16

Onbekend

...

jacques02 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:47:
Toen ik de buis doorboorde, viel het licht uit.
Dan heb je de bedrading dus geraakt. Gewoon (laten) vervangen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Laatst online: 05-06-2023
Je hebt dus duidelijk de fasedraad aangetikt. Kabel is niet volledig.door, maar ligt sowieso bloot en mogelijk beschadigd. Snel vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:53
Ja, dan vervangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:20
10 jaar geleden met ons nieuwe huis en verbouwing ook een keer overkomen.
En ook in de vloer op zolder van een buis op de 1e met belangrijke draden.
Zelf wel elektra opleiding gehad en daarna richting data en telematica

Gevolg fase, null, aarde draad en schakeldraad van centraal doos op de 1e naar begane grond moeten verwijderen.

Daarna al het gruis etc. eruit moeten halen.
Hiervoor heb je een zogenoemde (ook voor kleine elektra buizen beschikbaar)
voorbeeld
ontstoppingsveer
Kun je ook wel huren heb ik ook gedaan toen
Dat is een veer zoals een trekveer maar dan kun je die ronddraaien in de buis waardoor alles eruit komt.
Buis helemaal schoon, daarna repareren.
En vervolgens nieuwe draden trekken en aansluiten.

Succes met repareren @jacques02

[ Voor 8% gewijzigd door d-vine op 16-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Installateur
  • Laatst online: 01-02 09:16
Onbekend schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:15:
Is de bedrading in de buis zelf beschadigd? Zo ja, dan gewoon nieuwe draden er doorheen (laten) trekken.

De buis zelf kan je wel repareren door er een mof of sok omheen te lijmen.
Je ziet toch een gat , dus is beschadigd. Een sok kan je er alleen op zetten als je het helemaal openhakt en de buis door knip zonder draad. Wat een gedoe om niks. Niet aan beginnen dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques02
d-vine schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:23:
10 jaar geleden met ons nieuw huis en verbouwing ook een keer overkomen.
En ook in de vloer op zolder van een buis op de 1e met belangrijke draden.
Zelf wel elektra opleiding gehad en daarna richting data en telematica

Gevolg fase, null, aarde draad en schakeldraad van centraal doos op de 1e naar begane grond moeten verwijderen.

Daarna al het gruis etc. eruit moeten halen.
Hiervoor heb je een zogenoemde voorbeeld maar ook voor kleine elektra buizen beschikbaar ontstoppingsveer
Kun je ook wel huren heb ik ook gedaan toen
Dat is een veer zoals een trekveer maar dan kun je die ronddraaien in de buis waardoor alles eruit komt.
Buis helemaal schoon, daarna repareren.
En vervolgens nieuwe draden trekken en aansluiten.
Succes met repareren @jacques02
Dank voor deze uitvoerige reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door jacques02 op 16-04-2023 00:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:11
Installateur schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:43:
[...]

Je ziet toch een gat , dus is beschadigd. Een sok kan je er alleen op zetten als je het helemaal openhakt en de buis door knip zonder draad. Wat een gedoe om niks. Niet aan beginnen dus...
Perfectionisten zitten dit soort dingen nu eenmaal dwars.. even een sok in de lengte doorzagen, en dan erop lijmen met pvc lijm, zou ik doen. Allicht netter dan gewoon open laten! Je voorkomt iig dat je rommel de buis in drukt als het gat wordt aangesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Installateur
Eivogel1985 schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:06:
[...]

Perfectionisten zitten dit soort dingen nu eenmaal dwars.. even een sok in de lengte doorzagen, en dan erop lijmen met pvc lijm, zou ik doen. Allicht netter dan gewoon open laten! Je voorkomt iig dat je rommel de buis in drukt als het gat wordt aangesmeerd.
Beetje pvc lijm over het gaatje, en het gat zit ook dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Installateur schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:26:
[...]

Beetje pvc lijm over het gaatje, en het gat zit ook dicht.
En als de lijm dan iets in je buis drupt zit die ook dicht. Lijkt me een half stukje sok toch beter..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Installateur
S-te-fan schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:54:
[...]

En als de lijm dan iets in je buis drupt zit die ook dicht. Lijkt me een half stukje sok toch beter..
Wat een moeilijk gedoe joh, die vloer moet toch ook weer dicht. Stukje tape over de buis en de vloer weer dichtsmeren. Ik zou ook niks met pvc lijm doen, dat doen loodgieters, geen elektriciens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Installateur schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:37:
[...]

Wat een moeilijk gedoe joh, die vloer moet toch ook weer dicht. Stukje tape over de buis en de vloer weer dichtsmeren. Ik zou ook niks met pvc lijm doen, dat doen loodgieters, geen elektriciens
Helemaal met je eens, tape ofzo kan natuurlijk ook prima. Gaat toch weer vloer overheen. Zolang er maar niks in die buis drupt.
Pagina: 1