Vragen over Alfen Eve Single S-line

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:23
Ik ben me aan het oriënteren in een laadpaal voor bij me op de oprit. Ik heb al vele reviews en forum topics gelezen, maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer.

Wat mijn wensen zijn:
  • betrouwbaar, degelijk merk
  • load balancing
  • één of andere manier om historie terug te zien van de laadsessies met bijbehorend geladen hoeveelheid kWh
  • geen terugkerende abonnementskosten
  • eventueel mogelijkheid om rekening te houden met de opgewekte energie van de eigen zonnepanelen
Ik heb een paar gerichte vragen over de Alfen Eve Single S-line.
- heb je voor load balancing een abonnement nodig?
- kun je zonder abonnement de geladen hoeveelheid kWh van de voorgaande sessies terug zien?
- is er eventueel via een app historie terug te zien, uiteraard wederom zonder benodigd abonnement
- is het mogelijk laadinformatie in te lezen via Home Assistant zodat op die manier de laadhistorie bewaard kan blijven?

Ik heb ook interesse in de Ratio Solar, welke volgens mij alle functionaliteiten heeft die ik wens en daarbij ook wat goedkoper is.
Hoe verhoudt de Ratio zich ten opzichte van de Alfen wat betreft kwaliteit en functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:22
Volgens mij is een Zappi op alle fronten beter. Helemaal als je zelf niet handig bent/wilt zijn. :)

Qua verbruik is een aparte meter sowieso handiger. Desnoods een slimme.

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 15-04-2023 13:31 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:24:
Volgens mij is een Zappi op alle fronten beter. Helemaal als je zelf niet handig bent/wilt zijn. :)
Die kom ik ook inderdaad steeds tegen. Zoals ik aangaf wil ik een aantal functionaliteiten maar daarbij niet aan maandelijkse kosten gebonden zijn. Is een Zappi abonnementsvrij?

Ik heb een Kia e-Niro en begreep dat er in het verleden problemen waren i.c.m de Zappi (probleem zou bij Kia hebben gelegen) maar dat zou opgelost zijn door Zappi...

Wat bedoel je met het laatste stukje: als je zelf niet handig bent/wilt zijn? Ik beschouw mezelf namelijk best als handig, dus dat hoeft niet perse een probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:22
Zappi is zonder abonnement ja. Qua handigheid. Een Alfen kan (nog?) niet slim laden met PV out of the box. Een Zappi wel. Bij een Alfen is dat wel te doen via modbus. Maar vergt dus wat geklus en tijdsinvestering.

Als verrekening niet nodig is qua WG/LM dan zou ik persoonlijk een Zappi pakken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:38:
Zappi is zonder abonnement ja. Qua handigheid. Een Alfen kan (nog?) niet slim laden met PV out of the box. Een Zappi wel. Bij een Alfen is dat wel te doen via modbus. Maar vergt dus wat geklus en tijdsinvestering.

Als verrekening niet nodig is qua WG/LM dan zou ik persoonlijk een Zappi pakken.
De Zappi 3 fase met vaste kabel is als ik het goed zie om en nabij €300 duurder dan een Ratio Solar die volgens mij alle functies heeft die ik zou willen.
Waar zit dat verschil in? Puur kwaliteit/merk?

Een is bij de Alfen wel een abonnement nodig voor de gevormde functionaliteiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik zie dat er bij de Zappi ook CT klemmen meegeleverd worden.
Heb ik nog meer nodig voor loadbalancing op deze lader of zit alle hardware erbij?

Edit: even de manual lezen, dat zie ik staan dat de meegeleverde CT klemmen direct op de Zappi kunnen worden aangesloten.

[ Voor 30% gewijzigd door bnwgraaf op 15-04-2023 13:59 ]

• ababo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-03-2024
Wij zijn ook aan het twijfelen voor welke laadpaal. Via de werkgever kan er een Alfen Eve geïnstalleerd worden. Welke juist weten we nog niet. Hiervoor gaat er wel aan ons een bedrag aangerekend worden, hoeveel is ook nog de vraag.
Ik ben ook aan het kijken naar de Zappi, zeker nu dat die ook split billing aan kan en meerdere voertuigen.

Dit is toch de info die ik doorgekregen heb van myenergi. Zie filmpjes.
YouTube: myenergi zappi met OCPP - zakelijk thuis laden via een firmware upda...
YouTube: myenergi zappi - Nieuwe feature, de myenergi-ID maakt laden met meer...
Pagina: 1