Vloerverwarming keuzes i.c.m. verduurzamingsbudget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 17:10
Hello!

Maandag zit ik bij de notaris om de sleutel in ontvangst te nemen van deze woning: https://www.funda.nl/koop...-42097803-hyacinthweg-74/

Nu ben ik me al een tijdje aan het verdiepen in de besteding van de 9000,- die we als verduurzaming budget hebben bijgetrokken.

De muren zijn steens, geen spouw dus die laten vullen valt al af.

Rondom zit er ook al redelijk modern dubbelglas in dus om dat nou voor HR++ te vervangen is ook weer zo wat.

Dan blijven er een aantal opties over zoals panelen op het dak (wat een optie is voor ongeveer 6 panelen) maar dan blijft er ook nog geld over om bijvoorbeeld vloerverwarming beneden te nemen. De woonkamer is vrij lang (11+m) en hebben alleen voor en achter radiatoren dus leek me dat niet eens zo'n gek idee maar ik las hier verschillende verhalen m.b.t. het verbruik.

De laminaatvloer beneden gaat er (net als de blokhutkeuken) uit. Onder het laminaat ligt een tegelvloer.

Ik zit alleen te twijfelen of dit echt een besparing op gaat leveren op gasverbruik.

Natuurlijk is elk geval specifiek, onder de vloer is een kruipruimte die niet geisoleerd is, ik heb bijvoorbeeld ook naar een WARP systeem gekeken wat een stuk efficienter schijnt te zijn maar ik heb nog niet echt helder of het zinvol is om daar, ex vloer, 6000+ voor neer te leggen. Zo'n WARP systeem is duurder maar heeft wel betere warmtespreiding naar het schijnt.

Het is een jaren 30 huis.

Enige inzichten van ervaringsdeskundigen hier zou mooi meegenomen zijn :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Tazzios

..

Ook al levert het niet direct een besparing op kan het alsnog slim zijn om te doen: Beter comfort voorbereid op overstappen naar een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoe is je dakisolatie?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Het is dus een bitumen plat dak, isolatie daarvan kan beter maar is alleen van bovenaf te doen en rammend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

1nsane schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:18:
[...]

Het is dus een bitumen plat dak, isolatie daarvan kan beter maar is alleen van bovenaf te doen en rammend duur.
De meeste warmteverlies gaat door het dak. Bovendien gaat bitumen ook niet eeuwig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:20:
[...]

De meeste warmteverlies gaat door het dak. Bovendien gaat bitumen ook niet eeuwig mee.
Vergat nog te vermelden, er kan en mag een opbouw op gelijk de huizen ernaast. Dat is wel iets wat we in de nabije toekomst willen laten doen maar dan is het zonde om heel het dak open te laten trekken nu en het dan weer eraf moeten halen bij het maken van die opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Tazzios schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:29:
Ook al levert het niet direct een besparing op kan het alsnog slim zijn om te doen: Beter comfort voorbereid op overstappen naar een warmtepomp.
Daarom wil ik even m’n licht hier opsteken in hoeverre mensen besparing ervaren en hun situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Tazzios

..

[...]

Heb je het dan over bitumen er af en dan isoleren of volgens het omgekeerd dak principe isoleren cq xps platen op je huidige bituum leggen? Het laatste lijkt mij namelijk niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

1nsane schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:35:
[...]

Daarom wil ik even m’n licht hier opsteken in hoeverre mensen besparing ervaren en hun situatie.
De kortste klap? Zorgen dat je bejaarde buren aan beide kanten hebt die 24/7 op 23 graden stoken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Even een schopje hier!

Het plan begint nu wat meer vorm te krijgen.

Inmiddels een offerte opgevraagd voor vloerverwarming, door de gehele woning.

Na inspectie van de CV installatie, kwam ik erachter dat veel leidingen onder de vloer weliswaar waterdicht zijn maar het is al met al allemaal in treurige staat, uitzonderingen daargelaten. Ook veel oude elementen, ventielen enz. Eigenlijk zou dat allemaal vervangen moeten worden maar dan moet er eigenlijk al zoveel aan gebeuren dat het in mijn optiek beter is om gewoon al die oude zut eruit te halen en overal vloerverwarming te nemen.

De CV ketel is wel een vrij nieuwe Remeha Tzerra en nu heb ik het volgende plan:

- Beneden vloerverwarming "nat", ik heb m'n oog laten vallen op een WARP systeem, die heeft een soort aluminium profielen waar de leidingen in vallen die zorgen voor een betere naar boven gerichte warmteverdeling. Beneden is de vloeropbouw als volgt: Houten ondervloer, Cement dekvloer, Tegelvloer, alles wat daar bovenop lag, heb ik inmiddels afgevoerd.

- Boven een "droog" systeem. Ook weer van het WARP soort maar met een soort polystyreen matten waar de leidingen met zelfde alu verdelers in liggen.

- Beneden egaliseren en dan PVC vloer erop.

- Boven Laminaat erop.

Daarnaast heb ik een verduurzamingsbudget van 9000 euro. Daarvan wil ik een hybride warmtepomp laten plaatsen, dat werkt volgens mij juist heel goed met vloerverwarming vanwege de lage invoertemp.

Verder blijft er dan ws. nog wel genoeg over om wat panelen op het dak te laten leggen.

In principe zijn er natuurlijk subsidies voor het laten plaatsen van een warmtepomp dus daar ga ik dan ook gebruik van maken.

Ik weet niet of er mensen ervaring hebben met een verduurzamingsbudget via de hypotheek maar zou het denken jullie ook mogelijk zijn om de groepenkast te laten vervangen onder zo'n budget? Ik gok namelijk dat de installateurs van de panelen niet blij gaan worden van de oude groepenkast :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55
Als ik het goed begrijp ga je dus de gehele woning vloerverwarming hebben?

Zorg dat de verdelers op ltv kunnen werken (gesloten , zonder retourmengen) en dikke pijpen als aanvoer hebben. Hoe dik? Afhankelijk vermogen - 22 of 28 staal

Dan kan de woning in de regel full-electric warmtepomp verwarmd worden zonder CV backup!

Dat is namelijk niet afhankelijk van isolatie, het is afhankelijk van afgifte systeem. Als het met vloerverwarming op cv kan, kan het met warmtepomp.

Enige wat je dan nog moet toevoegen is oplossing voor SWW. Boilervat op de warmtepomp of zelfstandige warmtepomp boiler

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 30-04-2023 17:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ronald schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:44:
Als ik het goed begrijp ga je dus de gehele woning vloerverwarming hebben?

Zorg dat de verdelers op ltv kunnen werken (gesloten , zonder retourmengen) en dikke pijpen als aanvoer hebben. Hoe dik? Afhankelijk vermogen - 22 of 28 staal

Dan kan de woning in de regel full-electric warmtepomp verwarmd worden zonder CV backup!

Dat is namelijk niet afhankelijk van isolatie, het is afhankelijk van afgifte systeem. Als het met vloerverwarming op cv kan, kan het met warmtepomp.

Enige wat je dan nog moet toevoegen is oplossing voor SWW. Boilervat op de warmtepomp of zelfstandige warmtepomp boiler
Nou dat komt dan even goed uit want de aanvoerleiding vanaf de ketel op de 1e verdieping naar beneden is sowieso minimaal 22mm. Boven is al helemaal geen issue want dat kan gewoon vanaf de ketel direct. Die hangt in een hokje wat redelijk centraal ligt ten opzichte van alle kamers.

Mijn idee is dus de CV ketel behouden maar daar een hybride warmtepomp op aan te sluiten, die kan op een balkon wat een meter of 3 rechtstreeks vanaf het ketelhok ligt dus dat zou mijn inziens ook redelijk recht toe recht aan moeten zijn, correct me if I'm wrong.

En ja, dus volledige vloerverwarming, wellicht de badkamer uitgezonderd (al zal daar na renovatie later ws. elektrische vvw komen). Zal zo even wat foto's toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Hierbij wat foto’s van de beneden situatie en de leidingen die van de ketel komen (bij dat gele stuk muur in de hoek waar de tegels eraf zijn gehaald).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmailX2TTUGix1nnrDKVrqyeMTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqz8ANU2aad5g6GhLIhmjq6U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLn74Hcu9HaeScSgPaAbJQ0urnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXpTP5GfnJRSty8VbxN7cxoA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spFGOXLM3MfMZyuEdMP5OMf3ID0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThL55qDjd6sKerIMhrOISJ78.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTqE5tR6nnSSrkbqOoQJjUB4P3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kthMlTFqYJ3qJpQNu1uxi9h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4ceSzHi5ielC32OVXZEFVeHm1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/784KXUkopmzOPSFTF0SXGmlE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er zijn genoeg full-electric geschikte warmtepompen die een CV aan kunnen sturen. Dus wat dat betreft niets op tegen. Maar de CV zal zelden tot nooit voor warmte gevraagd moeten worden

Ik schat zo in dat het oppervlak van de vloer voldoende gevoed kan worden met 22mm.

Bovenverdieping zo veel mogelijk eigen leiding.

Badkamer zou ik niet elektrisch doen.

Ik druk water van rond de 35 graden een 170x60 handdoek radiator in. Dat houdt de (niet aan buiten grenzende) badkamer redelijk op temperatuur ondanks dat ik de ruimtes er om heen minimaal verwarm.

Idealiter zou ik ook water vloerverwarming in de badkamer hebben, maar het is het knapste deel van mijn huis 😂

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 30-04-2023 18:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ronald schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:59:
Er zijn genoeg full-electric geschikte warmtepompen die een CV aan kunnen sturen. Dus wat dat betreft niets op tegen.

Ik schat zo in dat het oppervlak van de vloer voldoende gevoed kan worden met 22mm.

Bovenverdieping zo veel mogelijk eigen leiding.

Badkamer zou ik niet elektrisch doen.

Ik druk water van rond de 35 graden een 170x60 handdoek radiator in. Dat houdt de (niet aan buiten grenzende) badkamer redelijk op temperatuur ondanks dat ik de ruimtes er om heen minimaal verwarm.

Idealiter zou ik ook water vloerverwarming in de badkamer hebben, maar het is het knapste deel van mijn huis 😂
Tja, om de CV ketel nou helemaal te ditchen, ik ga sowieso niet van het gas af helemaal, er moet immers ook gedoucht worden en, ik krijg namelijk over een kleine maand een nieuwe (oke 2e hands maar 2 jaar oude) Poggenpohl keuken met Miele apparaten en een Smeg unit zoals deze: https://www.marktplaats.n...garantie-bezorgen-kan-ook

Hoef voor de hele keuken gelukkig alleen demontage en transport van 550,- te betalen.

Volgens mij heb ik daar gas voor nodig :P

Beneden oppervlak wat ik heb is ongeveer 50m2 in de zin van wat ik met vvw wil verwarmen.

Zou dus best moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat wordt duur koken 👍

Maar prima als dat bewuste keuze is.
Zolang je de rest naar volgt, dan heb je daar tzt geen kosten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als het dak vervangen moet worden kun je er toch meteen 8-16cm pir onder leggen?
Hoe oud is het bitumen?
Als het binnen 5 jaar vervangen moet worden zou ik het nu goed aanpakken, ook ivm panelen.

Edit , tja met dakopbouw dan weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2023 05:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Sport_Life schreef op maandag 1 mei 2023 @ 05:20:
[...]

Als het dak vervangen moet worden kun je er toch meteen 8-16cm pir onder leggen?
Hoe oud is het bitumen?
Als het binnen 5 jaar vervangen moet worden zou ik het nu goed aanpakken, ook ivm panelen.

Edit , tja met dakopbouw dan weer niet.
De dakbedekking is niet zo lang geleden vernieuwd dus dat staat niet zo hoog op de lijst zoals je zult begrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:22:
[...]

De dakbedekking is niet zo lang geleden vernieuwd dus dat staat niet zo hoog op de lijst zoals je zult begrijpen..
Kijk dan naar een 'omgekeerd' dak.
Het is niet veel meer dan isolatie op het dak leggen met wat grind of tegels erop om het niet te laten wegwaaien.

Dat kan heel snel en voordelig en later pak je die platen er gewoon weer af en verkoop je ze of gebruik je ze op je nieuwe dakopbouw. Ideaal als je nog een bedragje in je budget vrij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
TheGhostInc schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Kijk dan naar een 'omgekeerd' dak.
Het is niet veel meer dan isolatie op het dak leggen met wat grind of tegels erop om het niet te laten wegwaaien.

Dat kan heel snel en voordelig en later pak je die platen er gewoon weer af en verkoop je ze of gebruik je ze op je nieuwe dakopbouw. Ideaal als je nog een bedragje in je budget vrij hebt.
Ja zeker, ik heb het ook niet afgeschreven als oplossing maar je zult snappen dat een warmtepomp icm de vloerverwarming, een redelijke no-brainer is juist omdat vvw een warmtepomp efficient laat werken en de huidige verwarming er toch uit moet.

Per 1 jan is de BTW op zonnepanelen ook 0% dus ik heb een het volgende bedacht:

- Vloerverwarming boven en beneden (beneden nat, boven droog)
- Hybride warmtepomp ivm bovenstaande (daar zit schijnbaar ook nog subsidie op)
- Zonnepanelen
- Als er geld overblijft, 1 kozijn laten vervangen incl dubbelglas HR++, alle ramen zijn dubbelglas maar slechts 75% modern spul en juist het kozijn wat ik wil laten vervangen incl ramen moet toch gebeuren ivm installatie keuken.

Dakisolatie is wel iets wat ik in gedachte heb maar het is momenteel niet slecht geisoleerd, het kan beter maar ik vind het nogal onzinnig om te doen als ik op termijn een opbouw laat plaatsen en ja, leuk idee om die isolatie dan mee te nemen naar de opbouw maar in de praktijk weet je wel dat dat doorgaans niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waarom hybride warmtepomp? Puur vanwege je kookplaat?
Installatiekosten voor een warmtepomp heb je sowieso dus ik zou meteen een nemen die zwaar genoeg is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Sport_Life schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:35:
Waarom hybride warmtepomp? Puur vanwege je kookplaat?
Installatiekosten voor een warmtepomp heb je sowieso dus ik zou meteen een nemen die zwaar genoeg is.
Nee niet vanwege dat per se maar van wat ik inmiddels uitgevogeld heb is dat het voor nu gewoon nog niet uitkan.

Ik heb inmiddels bij meerdere bedrijven geinformeerd en volledig warmtepomp gaan is gewoon financieel niet aantrekkelijk genoeg.

Het is ook een budget kwestie, ik krijg een keuken ter waarde van 25k voor een paar honderd euro en ja daar zit een gasfornuis bij.

Daarbij zeiden ongeveer alle leveranciers van duurzaamheidsproducten dat het gewoon nog erg duur is om volledig warmtepomp te gaan.

Een hybridepomp echter icm vvw en een bescheiden aantal zonnepanelen, gaat wel besparing opleveren van wat ik te horen kreeg.

Wat me wel opvalt, de enorme prijsverschillen voor hybride pompen.

Bij de een kom je op 5k en de ander 11k en doorgaans allemaal voor 4kwh units incl installatie. Hoe kunnen die verschillen zo groot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Even een schopje hier.

Ik heb inmiddels een sluitende offerte voor vloerverwarming en eindvloer.

De prijs daarvan lijkt me redelijk acceptabel:

16000,- voor vloerverwarming aanleg, natbouw voor hoofdverwarming beneden, afwerking, PVC vloer erop incl montage en bovenverdieping droogbouw met laminaatvloer waarbij ik de vloer zelf aanbreng.

Nu is het betreffende bedrijf in de basis wel prima, denk ik, goede reviews en prettig contact maar ze blijven maar geen uitsluitsel kunnen geven over wanneer alles uitgevoerd kan worden omdat ze ook met een onderaannemer werken voor de vloerverwarming.

Ik wil dus ook verder gaan kijken want ik wil niet eindeloos wachten.

Zijn er mensen hier die goede ervaring hebben of bedrijven kennen die dit soort "totaaloplossingen" bieden in de regio Den Haag?

Pagina: 1