Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC eigenlijk bijna alleen om te gamen. Ook wel eens huis tuin en keuken gebruik, maar dat mag geen naam hebben qua workload. Ik speel eigenlijk van alles, regelmatig The Division 2 of COD, city builders zoals Anno of Cities:Skylines maar ook singeplayer adventure games zoals The Witcher 3 of Red Dead Redemption.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo tussen de 2000-2500, assemblage hoeft niet meegenomen te worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor behoudt ik, dit is de LG 38WK95C. Zit qua resolutie richting 4K, maar gaat maar tot 75hz, ik heb dus ook niet per se behoefte aan hele hoge framerates. Daarnaast houdt ik ook mijn huidige muis en keyboard.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe GPU, ik merk dat mijn 1080 Ti zijn beste tijd wel heeft gehad en moet steeds vaker settings omlaag zetten om richting de 60 FPS te komen. De rest van het systeem is echter ook wel aan de leeftijd inmiddels, dus daar twijfel ik over.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe altijd de combi Intel en Nvidia gehad, maar volgens mij is de waardepropositie van AMD tegenwoordig sterker als die van Nvidia. De tijd dat ik al het hardware nieuws volg ligt achter me, dus hier laat ik me graag over adviseren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Standaard ATX formaat is prima, hoeft niet muisstil te zijn maar hoeft ook stofzuiger niveau te zijn. Ik geef niet om RGB en dat soort dingen.
Ga je overklokken?
Niet direct maar op termijn waarschijnlijk wel om wat meer uit de hardware te halen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben dus op zoek naar een advies of ik beter mijn huidige systeem kan upgraden of een heel nieuw syteem moet bouwen. Als ik mijn hudige systeem zou upgraden zou ik misschien via V&A een 3080 op de kop willen tikken, maar nogmaals, ik weet niet of daar de volle potentie uit haal met mijn huidige build. Hieronder mijn huidige PC en een hersenspinsel van wat een nieuwe build kan zijn.
Van de geheugenkit heb ik 2 exemplaren, voor totaal 32GB.
Ik gebruik mijn PC eigenlijk bijna alleen om te gamen. Ook wel eens huis tuin en keuken gebruik, maar dat mag geen naam hebben qua workload. Ik speel eigenlijk van alles, regelmatig The Division 2 of COD, city builders zoals Anno of Cities:Skylines maar ook singeplayer adventure games zoals The Witcher 3 of Red Dead Redemption.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo tussen de 2000-2500, assemblage hoeft niet meegenomen te worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor behoudt ik, dit is de LG 38WK95C. Zit qua resolutie richting 4K, maar gaat maar tot 75hz, ik heb dus ook niet per se behoefte aan hele hoge framerates. Daarnaast houdt ik ook mijn huidige muis en keyboard.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe GPU, ik merk dat mijn 1080 Ti zijn beste tijd wel heeft gehad en moet steeds vaker settings omlaag zetten om richting de 60 FPS te komen. De rest van het systeem is echter ook wel aan de leeftijd inmiddels, dus daar twijfel ik over.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe altijd de combi Intel en Nvidia gehad, maar volgens mij is de waardepropositie van AMD tegenwoordig sterker als die van Nvidia. De tijd dat ik al het hardware nieuws volg ligt achter me, dus hier laat ik me graag over adviseren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Standaard ATX formaat is prima, hoeft niet muisstil te zijn maar hoeft ook stofzuiger niveau te zijn. Ik geef niet om RGB en dat soort dingen.
Ga je overklokken?
Niet direct maar op termijn waarschijnlijk wel om wat meer uit de hardware te halen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben dus op zoek naar een advies of ik beter mijn huidige systeem kan upgraden of een heel nieuw syteem moet bouwen. Als ik mijn hudige systeem zou upgraden zou ik misschien via V&A een 3080 op de kop willen tikken, maar nogmaals, ik weet niet of daar de volle potentie uit haal met mijn huidige build. Hieronder mijn huidige PC en een hersenspinsel van wat een nieuwe build kan zijn.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-7700K Boxed | € 430,- | € 430,- |
| 1 | Moederborden | MSI Z270 SLI Plus | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 46,90 | € 46,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 250GB | € 94,90 | € 94,90 |
| Totaal | € 660,80 | |||
Van de geheugenkit heb ik 2 exemplaren, voor totaal 32GB.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 448,- | € 448,- |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z790-P WIFI | € 229,- | € 229,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G OC | € 939,- | € 939,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 87,90 | € 87,90 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 RGB | € 169,90 | € 169,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 157,25 | € 157,25 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 189,- | € 189,- |
| Totaal | € 2.345,05 | |||