De afgelopen jaren heb ik in eigen beheer een TrueNAS-server gehad. Deze begint nu te overlijden en waarschijnlijk ligt het niet aan de schijven
. Vanwege de eigenlijk best hoge TCO van deze oplossing (stroom, afschrijving), het feit dat het eigenlijk overkill voor ons is en omdat ik op het moment in een levensfase zit waarin ik helemaal geen zin heb in het moeten troubleshooten/vervangen van hardware zit ik te denken aan een migratie naar cloud. Op het werk merk ik dat ik OneDrive for Business qua integratie erg plezerig vind omdat je gewoon je file explorer kunt gebruiken en spullen vanzelf lokaal gedownload worden als ze er nog niet staan.
Ik heb de volgende requirements:
Gezien mijn ervaring met OneDrive for Business lijkt dat voor de hand te liggen, maar waar ik niet blij van word is de frequentie waarmee je hoort over mensen die zonder duidelijke reden ineens door Microsoft van hun account beroofd worden. Wat ik eigenlijk het liefste zou willen is encryption at rest met een private key in eigen beheer, maar zoiets zal wel niet bestaan...
Met dit alles in het achterhoofd ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen die me kunnen helpen om een keuze te maken
.
Ik was ook enigszins verbaasd dat er blijkbaar geen centraal topic voor lijkt te zijn
?

Ik heb de volgende requirements:
- Folders voor mijn en mijn vrouw samen (voor de administratie, foto's).
- Mogelijkheid tot partiële sync naar laptops, integratie met de file explorer in Windows.
- 2FA.
- Integratie met verdere diensten vind ik niet interessant. Ik gebruik privé geen Office, ook geen behoefte aan. E-mail hebben we een eigen domein voor.
- Google Photos gebruik ik wel.
- Je moet er gezinsfoto's op kunnen zetten. Dus ook een baby in bad e.d.
- Goed te organiseren dat mijn vrouw het beheer kan overnemen als ik uitval.
Gezien mijn ervaring met OneDrive for Business lijkt dat voor de hand te liggen, maar waar ik niet blij van word is de frequentie waarmee je hoort over mensen die zonder duidelijke reden ineens door Microsoft van hun account beroofd worden. Wat ik eigenlijk het liefste zou willen is encryption at rest met een private key in eigen beheer, maar zoiets zal wel niet bestaan...
Met dit alles in het achterhoofd ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen die me kunnen helpen om een keuze te maken
Ik was ook enigszins verbaasd dat er blijkbaar geen centraal topic voor lijkt te zijn
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️