NAS vervangen door cloud: OneDrive, Google One, of anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:43
De afgelopen jaren heb ik in eigen beheer een TrueNAS-server gehad. Deze begint nu te overlijden en waarschijnlijk ligt het niet aan de schijven :/ . Vanwege de eigenlijk best hoge TCO van deze oplossing (stroom, afschrijving), het feit dat het eigenlijk overkill voor ons is en omdat ik op het moment in een levensfase zit waarin ik helemaal geen zin heb in het moeten troubleshooten/vervangen van hardware zit ik te denken aan een migratie naar cloud. Op het werk merk ik dat ik OneDrive for Business qua integratie erg plezerig vind omdat je gewoon je file explorer kunt gebruiken en spullen vanzelf lokaal gedownload worden als ze er nog niet staan.

Ik heb de volgende requirements:
  • Folders voor mijn en mijn vrouw samen (voor de administratie, foto's).
  • Mogelijkheid tot partiële sync naar laptops, integratie met de file explorer in Windows.
  • 2FA.
  • Integratie met verdere diensten vind ik niet interessant. Ik gebruik privé geen Office, ook geen behoefte aan. E-mail hebben we een eigen domein voor.
  • Google Photos gebruik ik wel.
  • Je moet er gezinsfoto's op kunnen zetten. Dus ook een baby in bad e.d.
  • Goed te organiseren dat mijn vrouw het beheer kan overnemen als ik uitval.
Wat ik sowieso voornemens ben te doen is met rclone periodiek een dump naar een fysieke schijf maken om zo een kopie in eigen beheer te houden als mitigatie van het risico dat de cloudaanbieder ineens vindt dat ik iets doe dat niet mag. Ik zit er ook over te denken om foto's uit de babytijd misschien maar in een VeraCrypt-container te zetten oid.

Gezien mijn ervaring met OneDrive for Business lijkt dat voor de hand te liggen, maar waar ik niet blij van word is de frequentie waarmee je hoort over mensen die zonder duidelijke reden ineens door Microsoft van hun account beroofd worden. Wat ik eigenlijk het liefste zou willen is encryption at rest met een private key in eigen beheer, maar zoiets zal wel niet bestaan...

Met dit alles in het achterhoofd ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen die me kunnen helpen om een keuze te maken :) .

Ik was ook enigszins verbaasd dat er blijkbaar geen centraal topic voor lijkt te zijn :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik al een jaar of 10 dropbox en bevalt mij erg goed, ook zakelijk. Hier zie je ook alle bestanden en als je iets wilt openen download ie 't uit de cloud.

Ook een tijdje Onedrive Business gebruikt, maar dat vond ik een stuk minder fijn en minder snel dan Dropbox.

[ Voor 61% gewijzigd door Ernemmer op 15-04-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Bananenplant

Kijk dan naar een cloudaanbieder die niet Amerikaans is. Zitten er een hoop in Zwitserland bv

Gebruik zelf Pcloud. Deze bieden ook client-side encryptie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

Tazzios

..

Tussen zelfbouw NAS en cloud heb je ook eventueel nog de meer kant-en-klaar nassen van Synology en Qnap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42
Strato hidrive bied een cloud dienst met encryptie en 2FA. En de servers staan in EU.

Ik ben al jaren lang tevreden er mee, maar ik gebruik het alleen als cloud back up via NAS met rsync.
Dus ik weet niet of het voldoet voor jouw manier van gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:54

Sebazzz

3dp

Cloud is geen backup: volg de 3-2-1 regel.

3 kopieën van data, op 2 verschillende media, waarvan 1 off-site. Je moet sowieso dan denken aan twee clouddiensten, zodat je niet van één big-tech afhankelijk bent.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Tazzios schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:31:
Tussen zelfbouw NAS en cloud heb je ook eventueel nog de meer kant-en-klaar nassen van Synology en Qnap.
Dat maakt natuurlijk niet wezenlijk uit. Dat is ook hardware die stuk kan en stroom verbruikt. Dankzij OpenZFS heb ik in elk geval back-ups kunnen maken (meerdere) waarvan ik weet dat de data op de NAS nog niet corrupt geraakt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

Tazzios

..

Bananenplant schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:09:
[...]
Dat maakt natuurlijk niet wezenlijk uit. Dat is ook hardware die stuk kan en stroom verbruikt. Dankzij OpenZFS heb ik in elk geval back-ups kunnen maken (meerdere) waarvan ik weet dat de data op de NAS nog niet corrupt geraakt was.
Beide oplossingen hebben gewoon hun plussen en minnen.

Je noemt zelf deze:
Je moet er gezinsfoto's op kunnen zetten. Dus ook een baby in bad e.d.
Je kan alles encrypt in de cloud neerzetten maar weet niet of dat dan zo gebruiksvriendelijk is voor je vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:57

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Tazzios schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
[...]
Je kan alles encrypt in de cloud neerzetten maar weet niet of dat dan zo gebruiksvriendelijk is voor je vrouw.
Dit... dus je kunt het beste thuis een oplossing hebben die alles centraal opslaat. Deze daarna periodiek encrypted in de cloud opslaan. B.v. een veracrypt container waarbij de key lokaal blijft.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
sh4d0wman schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:22:
[...]

Dit... dus je kunt het beste thuis een oplossing hebben die alles centraal opslaat. Deze daarna periodiek encrypted in de cloud opslaan. B.v. een veracrypt container waarbij de key lokaal blijft.
Dit had ik dus tot voorkort: TrueNAS Core die via rclone periodiek naar Backblaze B2 maakt (na encryptie). Omdat een NAS gejat kan worden met encryptie at rest. Dus als de NAS uitstond moest ik eerst de pool unlocken voordat mijn vrouw er überhaupt bij kon. Met een bus factor van 1 vind ik dat voor ons gezin gewoon geen acceptabele oplossing meer. Ik wil dat gewoon uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
jeroenkb schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:28:
@Bananenplant

Kijk dan naar een cloudaanbieder die niet Amerikaans is. Zitten er een hoop in Zwitserland bv

Gebruik zelf Pcloud. Deze bieden ook client-side encryptie aan
  • Gebruik je pCloud met meerdere personen tegelijk? Je kunt Familiy namelijk alleen voor het leven kopen, EUR 595 in 1 hap :X .
  • Kun je met hun desktopclient ook een lokale kopie van files hebben zodat je er ook offline bij kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Tazzios schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
[...]

Dat is inderdaad een beetje de trade-off, waarbij wat ik belangrijk vind is opgeschoven richting gebruiksgemak. Inloggen en bij je spullen kunnen, alsof ze lokaal staan. En er verder geen gedoe meer van hebben.

Overigens, een wizard waarin je een pfx in een desktopclient laadt en vervolgens bij je online spullen kan zou ik nog best gebruiksvriendelijk vinden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:40:
[...]
  • Gebruik je pCloud met meerdere personen tegelijk? Je kunt Familiy namelijk alleen voor het leven kopen, EUR 595 in 1 hap :X .
  • Kun je met hun desktopclient ook een lokale kopie van files hebben zodat je er ook offline bij kan?
Wordt tegelijk gebruikt maar op 1 account. Hebben geen behoefte om dingen van elkaar af te schermen en je kunt gewoon meerdere devices koppelen

Je kunt offline ook gewoon bij je bestanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Bananenplant schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:13:
Ik was ook enigszins verbaasd dat er blijkbaar geen centraal topic voor lijkt te zijn :? ?
Kijk vooral hier even ;)
Het Online Backup Topic

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03

Prx

Je kunt met een product zoals SyncBackPro menig cloud boer gebruiken voor storage, met client-side encryptie. Dat zal dan een goedekopere instap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat is je budget?

Veel van je wensen zitten namelijk in Microsoft 365 Business Basic:
  • Alleen webversies en mobiele versies van Microsoft 365-apps (je hoeft het niet te gebruiken, geen desktop software)
  • Chatten, bellen en vergaderen met maximaal 300 deelnemers
  • 1 TB aan cloudopslag per gebruiker (dit is de Onedrive for Business, met de Onedrive client sync je wat je wilt, volledig geïntegreerd in Windows en ook beschikbaar op mobiele devices)
  • Zakelijke e-mail (je eigen domein kun je probleemloos overzetten, elke gebruiker krijgt direct een mailbox van tenminste 50GB, geen gedoe meer met IMAP/POP3 maar naadloze integratie met je mobiele client indien deze Activesync ondersteunt (of gebruik de Outlook app)
  • Standaardbeveiliging (MFA is prima mogelijk)
  • 24x7 ondersteuning via telefoon en web
Sharepoint/Teams voorziet je van een Gedeelde map als je dat wilt die je vrouw en jij kunnen delen (principe werkt hetzelfde als een NAS) en waarvan je vanaf je mobiele devices bij kunt.

Kosten zijn wel 11,20 per maand voor jou en je vrouw, dus kosten zijn 135 euro per jaar voor bijna alles wat je wilt (m.u.v. Google Foto's maar een Foto bibliotheek in Sharepoint Online of op je Onedrive kan natuurlijk ook)
@Sito Als zakelijke klant heb je gewoon ondersteuning en kun je Microsoft gewoon bereiken ook in geval met issues met Onedrive en baby foto's in bad (overigens is die kans erg klein, als we het gewoon over baby foto's hebben)

[ Voor 12% gewijzigd door akimosan op 15-04-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:52
Ik zou je in ieder geval adviseren om, mocht je voor Microsoft, Google of een ander big-tech bedrijf gaan, je bestanden vóóraf te encrypten.

Mocht je per-ongeluk een baby- of kinderfoto uploaden die zij zien als ongepast (ze scannen je bestanden), kan het zomaar zijn dat je account zonder pardon gesloten wordt en dan heb je niks meer.

Er zijn genoeg topics over op Tweakers te vinden helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@akimosan, ik ben puur geïnteresseerd in files opslaan. Wat biedt zo'n zakelijke variant me dan boven de consumentenversie? Het is op zich wel de orde-grootte qua budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb een NAS, maar vind de Synology Drive software niet prettig werken. Het voelt ook niet 'af'.
Daarom Dropbox for Business genomen. Dat voorziet prima in onze behoefte om documenten te delen, zowel zakelijk als prive. Software is stabiel, synct snel, je kan eenvoudig delen.

Alle (kinder)foto's heb ik echter nog gewoon lokaal op de NAS staan. Ik moet nog eens gaan bedenken wat ik daar nou uiteindelijk mee wil, want we hebben ook Google Photos waar de telefoons automatisch naartoe uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sito schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:14:
Ik zou je in ieder geval adviseren om, mocht je voor Microsoft, Google of een ander big-tech bedrijf gaan, je bestanden vóóraf te encrypten.
Nou, ik zat dus te kijken naar Boxcryptor en ik zie nu dat Dropbox ze gekocht heeft:
Dropbox is acquiring our IP technology and our new mission will be to embed it natively into the Dropbox product, bringing end-to-end, zero-knowledge encryption to millions business of customers around the world. By providing our technology and deep-expertise to a global tech company like Dropbox, we’ll be able to better scale our security capabilities through Dropbox’s global platform and provide an elevated encryption experience for users. This will ensure even more people are able to focus on the work that matters, knowing that their content is even more safe and secure.
Dat vooruitzicht maakt Dropbox een interessante optie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Bananenplant Betere ondersteuning, meer controle over je data (Onedrive for Business en Teams slaat data op in Sharepoint Online, dat is niet hetzelfde als bij de consumenten versie)

Dus een of meerdere gedeelde mappen voor jou en je vrouw, vergelijkbaar als met je NAS kan prima met Sharepoint Online. Je had het over je NAS de deur uit doen en cloud only gaan. Dan denk ik aan iets als een cloud drive en Sharepoint is een ultieme cloud drive.

Ja, je krijgt er features bij en die sluiten mogelijk zelfs aan op je persoonlijke situatie.

De integratie in Windows met Microsoft's 365 ecosysteem is behoorlijk goed, dus je documenten, je bureaublad en afbeeldingen in Onedrive is in een paar klikken geregeld.
Kijk ik naar Hidrive van Strato dan zie ik al kosten van 5 en 7,50 per maand per gebruiker. Daar krijg je dus minder functionaliteit voor een vergelijkbare prijs. Zelfde geldt voor iets als iDrive

Het is maar een optie die ik noem, de andere opties die genoemd zijn, zijn ook valide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@akimosan "meer controle" als in de regio waarin het wordt opgeslagen? Ik ken de ervaring overigens wel van werk, document libraries aanmaken enzo :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:48:
Strato hidrive bied een cloud dienst met encryptie en 2FA. En de servers staan in EU.
Ik heb dit intussen ook bekeken en het lijkt aantrekkelijk. Maar het aantal 1-sterreviews van Strato op Trustpilot ziet er niet best uit, zeg :/ . Slechte klantenservice, aanmaningen blijven sturen voor al opgezegde diensten... Weliswaar gaat dat dan over webhosting, maar toch.

Ik weet niet of ik wel met zo'n partij in zee wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 15-04-2023 17:57 ]

Pagina: 1