Websites en apps laden langzamer met wifi 6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy1956
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-05-2023
Beste tweakers,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over wifi 6.
Onlangs heb ik een linksys wifi 6 router aangeschaft die ik achter mijn ziggo connectbox heb geschakeld en gebruik voor mijn wifisignaal (wifi connectbox is uitgeschakeld).
Voorheen had ik een netgear (wifi 5) router en die gaf geen problemen maar die had weinig bereik in huis.
Met de linksys router heb ik een sterker signaal (wifi 6, voor alle duidelijkheid).
Als ik mijn android apparaten(galaxy 21FE en Tab4) aan de wifi 6 zet laden sommige websites en apps heel traag op tot wel1 minuut of meer, zelfs als ik vlak bij de router zit.
Als ik weer terug ga naar wifi 5 draait alles weer zoals vanouds.
Met alleen 4G werkt ook alles perfect.
Kan iemand mij vertellen wat daarvan de oorzaak kan zijn en ik zoek eigenlijk ook een oplossing hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Dutchy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Wifi 6 zegt niets over signaalsterkte. Het is niet zo dat iedere nieuwere standaard meer bereik heeft. Bereik wordt enkel en alleen bepaald door de zendsterkte van de antennes en de frequentieband.
Gewone WiFi 6 ondersteunt net als de oude standaarden (802.11abgn) 2.4GHz en 5GHz banden.
Er is alleen meer snelheid mogelijk als theoretisch maximum, maar of je die haalt ligt aan nog meer factoren. Hoe hoger de frequentie, hoe lager het bereik.

Kortom, de WiFi standaard moet je je niet op blind staren. Kans is dat die Netgear een sterker of stabieler signaal uitstuurde dan de Linksys nu doet en dan heb je effectief een downgrade gedaan.

Maar, meten is weten. Met welke band ben je verbonden als je test, wat geeft speedtest aan ping, upload en download als apps openen traag is?

Is dit overal in huis traag of bijv. niet direct naast de router?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy1956
Bedankt voor je reply.
Verbonden met de 5 GHz band.
Speedtest van linksys zelf geeft aan:
Download 614 Mbps
Upload 51 Mbps.
Dit is wat connectbox aan kan.
Ping is 11 ms.
Speedtest op telefoon (alleen wifi) tijdens laden van een app:
Download 523 Mbps.
Upload 51 Mbps.
Ping is 16 ms.
Het rare is dat als de app eenmaal geladen is dat hij dan gewoon werkt zonder noemenswaardige vertraging.
De reden dat ik wifi 6 wil gebruiken is dat ik boven met dan de next mini uhd kan kijken.
Ik kan geen ethernet kabel doortrekken naar boven.
BVD Dutchy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dutchy1956 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:28:
Ik kan geen ethernet kabel doortrekken naar boven.
En waarom zou dat niet kunnen? Een gaatje boren langs de muur in de vloer of plafond is toch niet zo moeilijk?
Naar het internet verbinden met een touwtje is altijd beter dan door de lucht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Een tv ontvanger is te gevoelig voor storingen om over de wifi te proberen te gebruiken. Beter bekabels aansluiten en in het ergste geval via powerline.

Maar niet kunnen is vaker niet goed weten hoe dan daadwerkelijk onmogelijk zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:24
Ga even scannen of je overlap met de buren hebt want dat is funest.
WiFi AX wat men nu WiFi 6 noemt kan al zeer snel overlap hebben en dat is funest.

Channels wisselen of de "pijp" lager zetten van 160 naar 80 of 40mhz kan veel uitmaken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy1956
Ik zal eens bedenken hoe ik het een en ander kan fixen met kabels als het niet anders kan.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:59
Wifi 6 zal je echt geen hoger snelheden of beter bereik geven.

Heb je eigenlijk wel clients die wifi 6 ondersteunen?
De next mini heeft in ieder geval geen wifi 6.

Het beste is gewoon die eigen router eruit en de Connectbox als router gebruiken, die is in iedere geval van betere kwaliteit dan zowel een netgear als een linksys.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben(V) schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:39:

Het beste is gewoon die eigen router eruit en de Connectbox als router gebruiken, die is in iedere geval van betere kwaliteit dan zowel een netgear als een linksys.
Is die connectbox dan zo'n geweldig ding? Ik ken die ISP-dingen meestal niet als extreem goede apparaten ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:59
Dat zijn verhalen uit de oude doos die heel hardnekkig blijven hangen.
De routers van alle ISP's zijn tegenwoordig van prima kwaliteit en met als extra voordeel dat je er support op hebt.

Dus firmware update vanwege nieuwe security issue's worden automatisch uitgevoerd en als er iets kapot gaat of niet goed werkt moeten ze het voor je oplossen.
Dat heb je bij een consumenten routertje niet.

Een eigen router is alleen zinvol als je dingen nodig hebt die in de ISP router afgeschermd zijn, maar dat komt bij de doorsnee gebruiker nooit voor.

En nogmaals, goede wifi is afhankelijk van de demping tussen de devices en nergens anders van, bedenk ook dat wifi tweeweg verkeer is, je device kan misschien wel ruim voldoende signaal van je router krijgen, maar als hij zelf geen bereik heeft dan heb je wel connectie, maar een verkeer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy1956
Even ter informatie:

Ik heb in de routerinstellingen het IPv6 protocol uitgeschakeld.

Alles draait nu vooralsnog als een zonnetje, dus ik hoop dat het verder geen kwaad
kan.
Bedankt iedereen voor het meedenken aan een oplossing. ;w
Pagina: 1