• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:01
Ook wij willen (uiteindelijk) zonnepanelen.
Nadat diverse kleinere en lokale ondernemers niet reageerden op mails, (regio eindhoven) uitgekomen bij ZP. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met ze en ik hoop dat jullie dat ook kunnen zeggen over hun advies:

De foto's:
Dak op het oosten met een hellingshoek van 51 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2Ja6axG1oeKd8AQFlk0GEUHukc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/egcu5uRTbiPWzLgiSYnHDjGK.png?f=user_large

Beschikbaar circa 10 x 7,50 meter

Met een jaarverbruik van circa 6.500 kWh gekozen voor een vol dak.
De meterkast is 3 fasen en voorzien van krachtstroom.

Als budget dacht ik circa 10-11.000 euro nodig te hebben, maar ZP bleef daar onder. Zie verderop.

Ik hou van een simpel systeem dat gewoon werkt en allerlei fancy uitleenmogelijkheden is voor mij niet essentieel.

Het advies van ZP:
17 zonnepanelen 400 Wp (DMEGC DM400M10-54HBB/-V)
1 x zonneplan omvormer (RAJ R5-6K-T2)
Max.PV Array Power [Wp]@STC: 9.000
Max. AC Power*1 [VA] 6.600
1 x One 4G module

Het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XARqQkfy04J9ytHndsJpZ4nbDtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlfGCYnN4jY4bT4iYvNOBvqT.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet een basis uitvoering zonder optimizers of wat dan ook. Ik begreep dat de omvormer 2 strings (?) aankon. Links en rechts worden dus een aparte "groep"
Schaduw van de schoorsteen is minimaal en de dakkapel zou hooguit paneel 10 en 15 kortdurend kunnen schampen.

Met 17 panelen op oost is er een verwachte opbrengst van 5900 kWh

De kosten voor al dit moois bedragen 8827 euro, wat neerkomt op 1,30 euro per Wattpiek.

Kunnen jullie je vinden in dit advies of is er nog iets dat ik over het hoofd zie?

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Ik vind het netjes, aftop is iets aan hogere kant. Maar als ik het goed begrijp is dat geen groot verlies.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dak ligt mooi vol.

Ik zou de 17 panelen in 1 string houden omdat je dan dichterbij de optimale spanning voor 3-fase komt. De andere stringingang zou je natuurlijk kunnen gebruiken voor je westdak. Met een goeie terugleververgoeding (21 eurocent?) is dat best interessant :) Of is oost het enige dak wat van jou is.

Ik vind de prijs wel hoog voor een simpel dak en een stringomvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 15-04-2023 17:47 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

IplugNplay schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:34:
Ik vind het netjes, aftop is iets aan hogere kant. Maar als ik het goed begrijp is dat geen groot verlies.
Hij heeft 6,8 kWp op het oosten op een 6 kW omvormer. Kan je toelichten waarom je de aftop aan de hoge kant vind.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Waarom niet een oost/west opstelling?

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Dre schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:44:
[...]

Hij heeft 6,8 kWp op het oosten op een 6 kW omvormer. Kan je toelichten waarom je de aftop aan de hoge kant vind.
O ik las het verkeerd dan, er staat max 9kw array ik dacht dat het om de installatie ging.
6.8 is helemaal prima.

En inderdaad één string is beter.

[ Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 15-04-2023 18:32 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

HansL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:53:
Met 17 panelen op oost is er een verwachte opbrengst van 5900 kWh
Hoewel ik het advies er goed uit vindt zien en de prijs ook, vindt ik de schatting van de te verwachten opbrengst wat aan de hoge kant.

Zelf hebben we 24*385Wp liggen op 8 oost/16 west en halen we niet heel veel meer dan dat.

Als de panelen exact op de juist helling liggen dan zouden ze op oost maximaal 80% van het optimalen leveren en optimaal is grofweg Wp*0.9kWh. Dan zou deze opstelling dus op zo'n 4900kWh uit komen. Tenzij je niet exact op oost ligt ga je die 5900 nooit halen.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
Is dat platte dak ernaast ook van jou? Dan lijkt me dat ook een mooie plek voor wat panelen op zuid. Maar kan ook los later.

Ik zou met een oost/west dak eerder voor een opstelling aan 2 kanten kiezen ipv 1 kant helemaal vol. Beter voor straks als je niet meer kan salderen en je kan uit met een kleinere omvormer (alhoewel dat het geld niet zal zijn op het geheel).

Of natuurlijk beide kanten vol maar dat is natuurlijk wel weer wat kostbaarder

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14

paQ

Ligt het aan mij, of alles aan de linkerkant 4 cm verder opschuiven zodat je dat 'gat' ook meepakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

of landscape volpuzzelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmWSiaC9q0_m9-xiVFzVScsDcQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YT84vxzG27dLyt0IlKDvSV4.png?f=fotoalbum_large

niet nauwkeurig gedaan. Geen idee van de maten :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1