Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:57
Hallo,

In het HomeWizard topic kreeg ik in reactie op een vraag over de kWh-meter een opmerking dat er mogelijk risico’s zitten aan hoe mijn huidige groepenkast is ingericht. Hier de foto’s van de groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdAhAlPhcRL4kD2oLnHiWHmz_D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axItxJD15paYmM8he7YssF0O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wIF4y5LLnX6U9FO8XPaH5CQJ8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2VF8sh81WkrdC1qBIcFr5Kq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zJ-MpKHlrhwxdZSIP6jGZM8CIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngpEqblEXmEUz2XDDl5Qm7Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Op de 12e groep zitten de zonnepanelen (daar ook even de 2 aanvullende foto’s van geüpload). @DeHollander gaf aan dat dit niet volgens de regels is omdat de PV op een eigen aardlekautomaat moet zitten. Daarnaast gaf @mike123 aan dat er een los Wago blokje te zien is (klopt dus, onderin).

Mijn vraag: is deze groepenkast correct ingericht? Wij hebben dit 1,5 jaar geleden door een elektricien laten doen. Toen is deze volledig nieuwe groepenkast ingericht.

Als hier risico’s aanzitten, welke risico’s zijn dat dan? Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via JeroenVerweij op 15-04-2023 09:16)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Tja, wat valt op...

Die lasklem los in de kast mag officieel inderdaad niet. Zou je een rijgklem op DIN-rail plaatsen, of de lasklem in een houder op de DIN-rail, dan mag het wel. Ik vraag me alleen af of de draad daarvoor lang genoeg is. Jammer dat Eaton voor deze Medusa kasten geen aansluitblokjes heeft (zoals je die onderin een System55 kast kwijt kunt). De nette oplossing is iemand met zegelrecht laten komen om een draad uit 1 stuk te plaatsen, maar ik zou ook niet wakker kunnen liggen van de huidige oplossing.

Er is geen norm die stelt dat de zonnepanelen achter een aparte aardlekschakelaar of aardlekautomaat moeten, die norm is er bijvoorbeeld wel voor autoladers. Wenselijk is het wel omdat omvormers relatief vaak de aardlekschakelaar zullen laten trippen en je dan liever niet hebt dat er méér uitschakelt, maar waarschijnlijk overleef je het wel als de wasmachine en keuken een keer onverhoopt zouden uitschakelen (alhoewel, de diepvriezer kan vervelend zijn als je net op vakantie bent ;) ).

NEN1010 zegt wel:
712.530.3.4 Toestellen voor aardlekbeveiliging
Waar een toestel voor aardlekbeveiliging wordt gebruikt voor de beveiliging van de PV-AC-voedingsketen, moet dit toestel voor aardlekbeveiliging van het type B volgens NEN-EN-IEC 62423 zijn, tenzij:
— [...]
— [...]
de omvormer volgens een verklaring van de fabrikant geen toestel voor aardlekbeveiliging van het type B nodig heeft.
Ik ben toevallig vorige week al eens aan het zoeken geweest naar dergelijke specificaties van de DS3-L micro-omvormers, helaas zonder succes. Ik ben dus van mening dat het niet achter een type A aardlekschakelaar mag.

Maar:
• Zo te zien heb je een TN-stelsel, dus aarding meegeleverd door de netbeheerder (die groen/gele draad komt niet voor niets uit het meterbord).
• Je zult dan geen aardlekbeveiliging nodig hebben voor foutbescherming. De installateur is bij de kookgroep zo te zien ook al tot die conclusie gekomen, want daar is ook geen aardlekschakelaar voor geplaatst.
• Ik zie APSystems nergens voorschrijven dat het spul überhaupt achter een aardlekschakelaar moet.

Dus je kunt het spul mijns inziens ook gewoon zonder aardlekbeveiliging aansluiten net zoals de kookplaat. Hoef je je ook niet af te vragen of de aardlekschakelaar type B hoort te zijn, of dat de zonnepanelen misschien beter achter een aparte aardlekbeveiliging moeten.
Bobmeister schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:31:
Op de plek van de Wago zou ik alvast een aardingsonderbreker verwachten.
Ik niet, tenzij je de grens naar België gepasseerd bent. :P
devriesjande schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:40:
Die twee groepen rechtsboven zijn gekoppeld. Dit is waarschijnlijk een kookgroep. Niet gebruikelijk met een drie fase voeding.
Ik zou dat inderdaad over 2 fasen verdelen, een kookplaat van waarschijnlijk 7,4kW (theoretisch max 32A) achter een hoofdzekering van waarschijnlijk 25A is niet heel netjes.

Aangezien de kookgroep niet achter een aardlekschakelaar zit is dat wel kinderlijk eenvoudig op te lossen, kweste van de kamrail die de fase doorverbindt weghalen en een 2e fase aansluiten.
Skubba schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:45:
Een aparte alamat is nog steeds wenselijk. Reden is o.a. omdat sommige omvormers een dc lekstroom gebereren die de aardlekachakelaar kan triggeren.
Het probleem met DC lekstromen is juist veel groter. Een DC lekstroom groter dan 6mA kan een type A aardlekschakelaar verzadigen waardoor deze misschien juist niet meer uitschakelt (dus ook niet bij een lekstroom in de wasmachine of keuken). DC lekstromen groter dan 6mA zijn de reden dat je voor sommige omvormers, wellicht ook voor deze, een aardlekschakelaar type B moet plaatsen.
Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:46:
2 draden in de automaat waar ook de beltrafo aan hangt? Mag dat? Zijn aftakblokjes voor.
Officieel mag dat inderdaad niet, tenzij de fabrikant het expliciet goedkeurt.

Met 2 aftakblokjes is dat simpel opgelost (één met stift voor en één met stift achter).

Die levert Eaton ook standaard mee als je een beltransformator met aansluitset bestelt.
Blanke draden - ja het is maar 8V - uit de beltrafo?
Die zijn toch netjes (rood) geïsoleerd?
devriesjande schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:49:
Dat mag wel. Maar er moet een dubbele aderhuls worden gebruikt.
Een adereindhuls is voor soepele bedrading, niet voor massieve installatiedraad.
Wat niet mag is dat de kabels van de bel door het 230 Volt gedeelte lopen.
Waarom niet? De doorsnee signaalkabel heeft ook gewoon isolatie geschikt tot 300V.
Ivow85 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:22:
[...]

Als de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is, dan mag dat gewoon.
Ik durf wel te gokken dat de aardcircuitimpedantie in een TN-stelsel voldoende laag is. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:51

Kun je een foto van je hoofdmeter posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05 07:28
Losse lasdoppen in een groepenkast zijn niet conform nen1010, maar het risico is (i.g.v. aarde) erg laag. Eenvoudig op te lossen door een dinrail houdertje te bestellen bedoeld voor deze wagoklemmen.

Losse alamat is wenselijk / netter. Welk type omvormer heb je?

Als je gaat optimaliseren dan ook even de kam rail voor de twee groepen rechtsboven goed monteren. Losse draad erachter ipv ervoor. Nu zit hij diagonaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij

Kun je een foto van je hoofdmeter posten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GopIE0vgRQpRNJO85aOn6QMX2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KeMaeYqcK42NonvOjf7vhlp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Skubba schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:34:
Losse lasdoppen in een groepenkast zijn niet conform nen1010, maar het risico is (i.g.v. aarde) erg laag. Eenvoudig op te lossen door een dinrail houdertje te bestellen bedoeld voor deze wagoklemmen.

Losse alamat is wenselijk / netter. Welk type omvormer heb je?

Als je gaat optimaliseren dan ook even de kam rail voor de twee groepen rechtsboven goed monteren. Losse draad erachter ipv ervoor. Nu zit hij diagonaal.
Heb 5xAPS DS3-L op het dak (micro’s dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:27
Die twee groepen rechtsboven zijn gekoppeld. Dit is waarschijnlijk een kookgroep. Niet gebruikelijk met een drie fase voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
1 = leeg
2 = oven
3 = Sunshower
4 = Quooker
5 = 1e verdieping
6 = woonkamer
7 = fornuis
8 = fornuis
9 = leeg
10 = wasmachine
11 = keuken
12 = zonnepanelen
13 = droger
14 = koffie automaat
15 = vaatwasser
16 = entree/zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
Een aparte alamat is nog steeds wenselijk. Reden is o.a. omdat sommige omvormers een dc lekstroom gebereren die de aardlekachakelaar kan triggeren. Bij een aoarte alamat gaat de rest van je groepen niet uit en heb je de mogelijkheid om voor een 300 mA alamat te gaan.

Hier thuis heb ik twee groepen met daarop in totaal 5 APS micros (DS3, YC600 en QS1) en die zijn op eenzelfde manier als bij jou aangesloten. Was niet mijn wens, maar is tijdens de bouw zo gedaan. Geeft geen enkel probleem tot op heden.

Lang verhaal kort, als je nu nooit last hebt van onterechte uitval (aardlek) zou ik het zo laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
2 draden in de automaat waar ook de beltrafo aan hangt? Mag dat? Zijn aftakblokjes voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Een aparte alamat is nog steeds wenselijk. Reden is o.a. omdat sommige omvormers een dc lekstroom gebereren die de aardlekachakelaar kan triggeren. Bij een aoarte alamat gaat de rest van je groepen niet uit en heb je de mogelijkheid om voor een 300 mA alamat te gaan.

Hier thuis heb ik twee groepen met daarop in totaal 5 APS micros (DS3, YC600 en QS1) en die zijn op eenzelfde manier als bij jou aangesloten. Was niet mijn wens, maar is tijdens de bouw zo gedaan. Geeft geen enkel probleem tot op heden.

Lang verhaal kort, als je nu nooit last hebt van onterechte uitval (aardlek) zou ik het zo laten.
Dank voor je uitgebreide reactie en het meedenken! Tot nu toe geen enkel uitval gehad, ik zal het met de pieken in de zomer uiteraard in de gaten houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:27
Dat mag wel. Maar er moet een dubbele aderhuls worden gebruikt. Wat niet mag is dat de kabels van de bel door het 230 Volt gedeelte lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij

Ja die blanke draden vond ik ook niet zo fijn toen ik de groepenkast vanmiddag opende. Nieuwe trafo is onderweg ivm andere deurbel dus dat maak ik binnenkort met iemand in orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
Wat me nu pas opvalt is dat de kookgroep niet achter een aardlek lijken te zitten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

De woonkamer en 1e verdieping zijn op een eigen aardlekautomaat aangesloten, terwijl er nog een ongebruikte groep is.

Met wat schuiven volgens mij met bestaande componenten op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:06
Skubba schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:56:
Wat me nu pas opvalt is dat de kookgroep niet achter een aardlek lijken te zitten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• Xander
Tja, wat valt op...

Die lasklem los in de kast mag officieel inderdaad niet. Zou je een rijgklem op DIN-rail plaatsen, of de lasklem in een houder op de DIN-rail, dan mag het wel. Ik vraag me alleen af of de draad daarvoor lang genoeg is. Jammer dat Eaton voor deze Medusa kasten geen aansluitblokjes heeft (zoals je die onderin een System55 kast kwijt kunt). De nette oplossing is iemand met zegelrecht laten komen om een draad uit 1 stuk te plaatsen, maar ik zou ook niet wakker kunnen liggen van de huidige oplossing.

Er is geen norm die stelt dat de zonnepanelen achter een aparte aardlekschakelaar of aardlekautomaat moeten, die norm is er bijvoorbeeld wel voor autoladers. Wenselijk is het wel omdat omvormers relatief vaak de aardlekschakelaar zullen laten trippen en je dan liever niet hebt dat er méér uitschakelt, maar waarschijnlijk overleef je het wel als de wasmachine en keuken een keer onverhoopt zouden uitschakelen (alhoewel, de diepvriezer kan vervelend zijn als je net op vakantie bent ;) ).

NEN1010 zegt wel:
712.530.3.4 Toestellen voor aardlekbeveiliging
Waar een toestel voor aardlekbeveiliging wordt gebruikt voor de beveiliging van de PV-AC-voedingsketen, moet dit toestel voor aardlekbeveiliging van het type B volgens NEN-EN-IEC 62423 zijn, tenzij:
— [...]
— [...]
de omvormer volgens een verklaring van de fabrikant geen toestel voor aardlekbeveiliging van het type B nodig heeft.
Ik ben toevallig vorige week al eens aan het zoeken geweest naar dergelijke specificaties van de DS3-L micro-omvormers, helaas zonder succes. Ik ben dus van mening dat het niet achter een type A aardlekschakelaar mag.

Maar:
• Zo te zien heb je een TN-stelsel, dus aarding meegeleverd door de netbeheerder (die groen/gele draad komt niet voor niets uit het meterbord).
• Je zult dan geen aardlekbeveiliging nodig hebben voor foutbescherming. De installateur is bij de kookgroep zo te zien ook al tot die conclusie gekomen, want daar is ook geen aardlekschakelaar voor geplaatst.
• Ik zie APSystems nergens voorschrijven dat het spul überhaupt achter een aardlekschakelaar moet.

Dus je kunt het spul mijns inziens ook gewoon zonder aardlekbeveiliging aansluiten net zoals de kookplaat. Hoef je je ook niet af te vragen of de aardlekschakelaar type B hoort te zijn, of dat de zonnepanelen misschien beter achter een aparte aardlekbeveiliging moeten.
Ik niet, tenzij je de grens naar België gepasseerd bent. :P
Ik zou dat inderdaad over 2 fasen verdelen, een kookplaat van waarschijnlijk 7,4kW (theoretisch max 32A) achter een hoofdzekering van waarschijnlijk 25A is niet heel netjes.

Aangezien de kookgroep niet achter een aardlekschakelaar zit is dat wel kinderlijk eenvoudig op te lossen, kweste van de kamrail die de fase doorverbindt weghalen en een 2e fase aansluiten.
Een aparte alamat is nog steeds wenselijk. Reden is o.a. omdat sommige omvormers een dc lekstroom gebereren die de aardlekachakelaar kan triggeren.
Het probleem met DC lekstromen is juist veel groter. Een DC lekstroom groter dan 6mA kan een type A aardlekschakelaar verzadigen waardoor deze misschien juist niet meer uitschakelt (dus ook niet bij een lekstroom in de wasmachine of keuken). DC lekstromen groter dan 6mA zijn de reden dat je voor sommige omvormers, wellicht ook voor deze, een aardlekschakelaar type B moet plaatsen.
Officieel mag dat inderdaad niet, tenzij de fabrikant het expliciet goedkeurt.

Met 2 aftakblokjes is dat simpel opgelost (één met stift voor en één met stift achter).

Die levert Eaton ook standaard mee als je een beltransformator met aansluitset bestelt.
Die zijn toch netjes (rood) geïsoleerd?
Dat mag wel. Maar er moet een dubbele aderhuls worden gebruikt.
Een adereindhuls is voor soepele bedrading, niet voor massieve installatiedraad.
Wat niet mag is dat de kabels van de bel door het 230 Volt gedeelte lopen.
Waarom niet? De doorsnee signaalkabel heeft ook gewoon isolatie geschikt tot 300V.
Ivow85 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:22:
[...]

Ik durf wel te gokken dat de aardcircuitimpedantie in een TN-stelsel voldoende laag is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
Dat mag wel. Maar er moet een dubbele aderhuls worden gebruikt. Wat niet mag is dat de kabels van de bel door het 230 Volt gedeelte lopen.
Litze draad ja. Volkern ? ;)

En dat had @Xander al gezien.

Veel omvormers hebben een verklaring dat ze niet meer dan 6mA DC lekstroom maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 15-04-2023 07:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Bedankt voor alle reacties! Fijn dat jullie zo meedenken! Als ik t zo lees gelukkig geen grote risico’s maar kan het op kleine punten nét iets beter worden ingericht.

Nogmaals heel blij met het meedenken. Fijn weekend allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ronald schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:01:
[...]

Veel omvormers hebben een verklaring dat ze niet meer dan 6mA DC lekstroom maken.
Van veel omvormers kost het me ook geen moeite om die te vinden.

Maar van de APsystems DS3-L? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Ik heb nog een aanvullende vraag waarvoor ik niet een apart topic wil aanmaken.

Ik wilde een kWh-meter van HomeWizard plaatsen om de zonnepanelen goed te kunnen monitoren in hun app. Nu zitten de panelen op groep 12 en de rail waar die groep op zit is helemaal vol. Ik heb dus alleen op de onderste rail plek om te meter te plaatsen.

Nu zijn de draden die in de groep gaan helaas te kort om op een kWh-meter op de onderste rail aan te sluiten. Kan ik dit simpelweg verlengen met een lasklem en 2 extra draden? Of mag dit niet / is er een betere oplossing zonder de hele groepenkast om te gooien?

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-y4aFS7BGF-3pjiT5s6SW_nX0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkC2oRIy4wNlxeOM1MPiKN9e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenVerweij op 01-05-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
JeroenVerweij schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:01:
Nu zijn de draden die in de groep gaan helaas te kort om op een kWh-meter op de onderste rail aan te sluiten. Kan ik dit simpelweg verlengen met een lasklem en 2 extra draden? Of mag dit niet / is er een betere oplossing zonder de hele groepenkast om te gooien?
Daar waren we toch al uit? ;) Lasklemmen mogen niet los in de groepenkast.

Je zou de kWh meter eventueel ook vóór de automaat kunnen aansluiten, maar dat vereist dus wel dat je de kast verbouwt. Anders zul je ergens op de bovenste 2 rails plek moeten vinden om rijgklemmen te plaatsen, de draad moeten vervangen door langere of de draad verlengen in een lasdoos buiten de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Xander schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Daar waren we toch al uit? ;) Lasklemmen mogen niet los in de groepenkast.

Je zou de kWh meter eventueel ook vóór de automaat kunnen aansluiten, maar dat vereist dus wel dat je de kast verbouwt. Anders zul je ergens op de bovenste 2 rails plek moeten vinden om rijgklemmen te plaatsen, de draad moeten vervangen door langere of de draad verlengen in een lasdoos buiten de groepenkast.
Je hebt inderdaad eerder aangegeven dat de klemmen niet los in de groepenkast mogen. Dat heb ik ook gelezen en neem ik zeker ter harte. Ik bedoelde dan ook het verlengen met inachtneming van voorschriften. Dus met rijgklem of in houder (mits ik die ergens kan vinden uiteraard).

Dank voor je andere suggestie trouwens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
JeroenVerweij schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Je hebt inderdaad eerder aangegeven dat de klemmen niet los in de groepenkast mogen. Dat heb ik ook gelezen en neem ik zeker ter harte. Ik bedoelde dan ook het verlengen met inachtneming van voorschriften. Dus met rijgklem of in houder (mits ik die ergens kan vinden uiteraard).
Maar waar ga je die dan plaatsen?

Voor zowel rijgklemmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtP0dQALYzdUaOjwHDH_Agp6Wa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbsaRPkmUErMIMwK9zAdYKfI.jpg?f=fotoalbum_large

Als voor een houder voor lasklemmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY3KJl8Vpgsu_z06fXPQmLqwO8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/43NnwpAYLO6IinAEK1928TRr.png?f=user_large

Heb je ruimte nodig op de DIN-rail. Die heb je zo te zien niet op een plek waar je met de draden kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Xander schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Maar waar ga je die dan plaatsen?

Voor zowel rijgklemmen:
[Afbeelding]

Als voor een houder voor lasklemmen:
[Afbeelding]

Heb je ruimte nodig op de DIN-rail. Die heb je zo te zien niet op een plek waar je met de draden kunt komen.
Ik denk dat als ik de draden achter de groep recht naar onder trek, ik het net kan reden tot de onderste DIN-rail. Zal net wel/net niet lukken. Draden zitten op dit moment namelijk nog een stukje gebogen achter de groep dus is wat speling.

Probleem is dat het sowieso nét te kort is om aan de onderkant van de kWh-meter te komen dus daar heb ik wat verlenging voor nodig.

Ik ga een dezer dagen wel een nieuwe poging wagen en kijken of ik het net red. Zo niet, dan heb ik mooie suggesties van je gehad. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Overigens bedenk ik me nu: groep 9 is nog leeg en ben ook niet meer van plan die te gebruiken (was oorspronkelijk voor een airco die er niet meer komt, iig niet op die plek). Dus wellicht is daar ook nog iets mee mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
JeroenVerweij schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:14:
[...]

Ik denk dat als ik de draden achter de groep recht naar onder trek, ik het net kan reden tot de onderste DIN-rail. Zal net wel/net niet lukken. Draden zitten op dit moment namelijk nog een stukje gebogen achter de groep dus is wat speling.

Probleem is dat het sowieso nét te kort is om aan de onderkant van de kWh-meter te komen dus daar heb ik wat verlenging voor nodig.
Je hoeft de nuldraad niet per sé door te lussen op de meter. Dit werkt ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyQTrG4zAYNYqON384eG4w-XY2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5JLDbpnlNRELsebtDYk2Xr9I.png?f=user_large
(Zie WVL_KsZeN in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter" en HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter")

2 nuldraden aansluiten op de automaat kan zoals eerder genoemd met een aftakblokje.

Dus als je met de fasedraad aan de bovenkant van de meter kunt komen is dat eigenlijk al genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Xander schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Je hoeft de nuldraad niet per sé door te lussen op de meter. Dit werkt ook:

[Afbeelding]
(Zie WVL_KsZeN in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter" en HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter")

2 nuldraden aansluiten op de automaat kan zoals eerder genoemd met een aftakblokje.

Dus als je met de fasedraad aan de bovenkant van de meter kunt komen is dat eigenlijk al genoeg. :)
Oh top, dat biedt perspectief! Ik ga van de week eens kijken. Dank voor al het meedenken en de tips!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
@Xander
Dit vond ik over de APS in hun FAQ wat betreft ALS.

Heeft een APS Micro omvormer interne galvanische scheiding?

Ja, de APsystems micro-omvormers hebben een ingebouwde hoog-frequent transformator die in de meeste configuraties een aardlekschakelaar overbodig maakt

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ophidian schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:44:
@Xander
Dit vond ik over de APS in hun FAQ wat betreft ALS.

Heeft een APS Micro omvormer interne galvanische scheiding?

Ja, de APsystems micro-omvormers hebben een ingebouwde hoog-frequent transformator die in de meeste configuraties een aardlekschakelaar overbodig maakt
Interessant, ik dacht dat de meeste omvormers het laatste decennium wel transformatorloos waren.

Als ze galvanische scheiding hebben dan mag het ook gewoon achter type A.

Al lees ik wel dit, om de verwarring nog wat groter te maken:
Aardlekschakelaar Type A
- De omvormer beschikt intern over een transformator die het DC-circuit van het AC-circuit scheidt. Bij bepaalde typen omvormers met hoogfrequente transformatoren is dit niet het geval.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 02-05-2023 00:02 ]

Pagina: 1