Wand plaatsen zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 13:39
Wij krijgen een dakkapel op zolder en ik wil op zolder een tussenwand maken om zodoende een kamer te creëren. Het idee is om een wand van een houten frame te maken en die dicht te zetten met OSB en stucplaat. Hier tussen wil ik dan isolatiemateriaal plaatsen. Aangezien ik niet superveel ervaring heb met dit soort klussen zou ik gebruik willen maken van jullie kennis en tips. Mijn idee is als volgt:
  1. Een houten balk tegen de stalen balk lijmen met high tack.
  2. De balk 24mm (12mm stucplaat + 12mm OSB) van de rand van de stalen balk houden om zo een strakke aansluiting te krijgen na het afwerken.
  3. Een houten balk in de vloer boren haaks aan de balk op de stalen balk
  4. Regelwerk/frame van houten balken tussen stalen balk en vloer maken
  5. Een kant en klare deur/kozijn combinatie bij de doe het zelf winkel halen en die tussen het regelwerk zetten
Is deze aanpak juist of hebben jullie hier nog betere opties? Ik heb nog wel een aantal vragen:
  1. Moet ik tussen de stalen balk, vloerbalk en de houten balk nog iets aan demping doen? Ik lees hier en daar iets over een soort foam die ze er tussen doen?
  2. Welke maat balken kan ik het beste gebruiken voor het regelwerk/frame?
  3. Ik ga er nu vanuit om de wand tegen de onderkant van de stalen balk te bevestigen. Is het verstandig om de stuc/OSB plaat tot het dak door te trekken? Moet de lege ruimte in de stalen balk dan worden opgevuld?
Foto van de situatie. deze balk loopt over de gehele lengte van links naar rechts en loopt schuin naar beneden aan één kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQbvVTHCkEjNKAtiLULjcN0bdbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ax4PlNXGBQ86OmLlMQQWwLhs.png?f=fotoalbum_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:37

orf

Let op dat stucplaat normaal gesproken 9,5mm dik is. Wandplaten zijn 12,5mm dik.

Je kunt ook kijken naar metalstud. Dat is vrij goedkoop. Makkelijk op maat te knippen en in tegenstelling tot veel vuren hout van de bouwmarkt recht.

In een stalen balk kun je van hout klampen maken die je erin slaat. Daarop kun je de OSB schroeven.

Waar wil je voor isoleren? Als dat voor geluid is, moet je kijken naar ontkoppelen en massa toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Bedankt voor de tip van de dikte maten van het materiaal. Als ik eraan ga beginnen neem ik de exacte maten over van de materialen die ik koop. Bedenk me net dat als ik de wand laat stucen, daar ook nog rekening mee gehouden moet worden.

Met hout klampen bedoel je gewoon opvulling van houtblokken/reststukken?

Heb al veel voorbeelden van een metalstud constructie voorbij zien komen, maar dat lijkt mij ingewikkelder en minder stevig dan hout. Dit is een gevoel want heb er geen ervaring mee.

Isoleren wil ik doen omdat ik in de nieuwe ruimte een kachel wil (elektrisch) en de zolder nu geen warmtebron heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:37

orf

mede schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:47:
Met hout klampen bedoel je gewoon opvulling van houtblokken/reststukken?
Inderdaad, stukken hout erin slaan. Die blijven door frictie zitten.

Isoleren kan met bijvoorbeeld glaswol tussen je houten balken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Ik zou het wandje langs de balk tot aan het dak laten doorlopen. Vantevoren bovenkant van metalen balk even afpurren ivm geluidslekken. Elke methode om het aan de metalen balk vast te zetten is praktisch goed.

Foam onder de balk kan, deed mijn timmerman niet niet, maar heb in de afwerkingsfase kiertjes gedicht met flexpur.

Mijn timmerman gebruikte balken van 50x70 (44x69), gipsplaten van 12.5mm, OSB van 12mm. Dat gaat precies goed met de kozijnen/architraven doordat de gipsplaten afgeschuind zijn. Wand gevuld met glaswol voor geluidsisolatie.

Vergeet de lichtschakelaar en electriciteit in het wandje niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-08 22:08
Verwarmen voor de winter, maar misschien ook koelen voor de zomer?
of heb je alles extreem goed geïsoleerd?
met een airco verwarm je in heel veel maanden goedkoper dan met electrische verwarming stralings paneel, electrische radiator of ventilatie kacheltje
airco geeft wel zoemend geluid en buitenunit maakt lawaai waar regels voor zijn ivm hinder voor buren

Hoe wil je de ruimte gebruiken, slaapkamer, kantoor? hoeveel uur per week wil je verwarmen?
vraag energie coach in jouw gemeente om advies, want je maakt je huis groter en misschien ook je energie behoefte tenzij je al veel glas vervangen hebt door HR++, muren en of vloer geisoleerd etc
Dan heeft je verwarmings installatie overcapaciteit door die betere isolatie en kan je de cv installatie uitbreiden naar je nieuwe zolderkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Een hollewanddoos is 40mm diep.
44x44 of 44x69 is prima.
Ik gebruik zelf vaak 44x44.
Metal studs en een deurkozijn er tussen zetten lijkt me niets voor de eerste keer.
Ik ben geen stud fan, vind het nogal wankel aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mede
Bedankt allemaal, heb veel aan de tips die nu al voorbij zijn gekomen!

Toch nog een vraag waar ik mee zit. Wat is nu de beste methode om de houten balk die ik tegen de stalen balk ga bevestigen precies waterpas uit te lijnen met de balk die ik op de betonnen vloer ga bevestigen? Kan ik hiervoor bijvoorbeeld het beste een kruislijn laser regelen, of volstaat uitmeten met een waterpas hier?

Iemand tips hoe dit het beste aan te pakken is?

Het gaat uiteindelijk een kamer voor mijn dochter worden. Dakkapel en zolderdak zijn beide geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:17

NDF82

Doomed Space Marine

mede schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:48:
Bedankt allemaal, heb veel aan de tips die nu al voorbij zijn gekomen!

Toch nog een vraag waar ik mee zit. Wat is nu de beste methode om de houten balk die ik tegen de stalen balk ga bevestigen precies waterpas uit te lijnen met de balk die ik op de betonnen vloer ga bevestigen? Kan ik hiervoor bijvoorbeeld het beste een kruislijn laser regelen, of volstaat uitmeten met een waterpas hier?

Iemand tips hoe dit het beste aan te pakken is?

Het gaat uiteindelijk een kamer voor mijn dochter worden. Dakkapel en zolderdak zijn beide geïsoleerd.
Schietlood :)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Pagina: 1