Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jax007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik ben in loondienst en ga freelancen. Omdat ik zelf ontslag heb ingediend ben ik er van bewust dat ik restitutiekosten moet gaan betalen van 3500 euro ex btw. Ik kan nu 2 kanten op. Of het wordt van mijn laatste salaris afgehaald als afrekening (ik durf even niet te zeggen of ze er nog 21% btw overheen gooien of gewoon dat bedrag aanhouden ex btw). Of mijn toekomstige werkgever betaald deze voor mij. Tijdens dit laatste scenario wordt er een factuur gestuurd naar mijn toekomstige werkgever.

In hoeverre kan ik denk je mijn zelfstandige onderneming aanwijzen als toekomstige werkgever? En zijn er nog voordelen/nadelen als ik de restitutiekosten factuur betaal vanuit mijn zelfstandige onderneming? Mag ik de btw bijvoorbeeld aftrekken van de omzetbelasting of inkomstenbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
je mag het volledige bedrag aftrekken van je winst als zzper, maar je kan het beter bruto van je inkomen afhalen :)
(als ze het van je netto inkomen afhalen, doe het dan via je zzp constructie).

vraag dus even van te voren wat ze doen, want afhankelijk daarvan is het een of het ander de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 16:16
Waar zijn de kosten voor?

Belangrijk is dat de kosten te maken hebben met je werk als freelancer. Als je nu bijvoorbeeld een opleiding Photoshop hebt gevolgd, maar je gaat werken als developer, is er geen verband tussen werkzaamheden en de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jax007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04-2023
Orangelights23 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:28:
Waar zijn de kosten voor?

Belangrijk is dat de kosten te maken hebben met je werk als freelancer. Als je nu bijvoorbeeld een opleiding Photoshop hebt gevolgd, maar je gaat werken als developer, is er geen verband tussen werkzaamheden en de kosten.
Het is een training in lijn met mijn werkzaamheden.