Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaded_Yak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-04-2023
Ik werk in Cybersecurity bij een particulier bedrijf. Ik ben 27 jaar oud, ik krijg 20% meer betaald dan het gemiddelde loon hier (Duitsland). Ik doe het goed. Ik verdien ongeveer €60k/j, alles inbegrepen.

Nu heb ik een aanbod gekregen bij een consultancybureau dat projecten doet voor de publieke sector, ministeries, politie enz. Klinkt erg cool. Maar pas toen mijn aanbod binnenkwam, realiseerde ik me dat dit een puur consulting bedrijf is qua manier van werk en urenschrijven. Ik ben nu ook een Cybersec Consultant, maar geen consultant. Ik bedoel, ik verdien mijn loon en doe mijn werk. Ik schrijf geen uren, ik hoef mezelf niet te verkopen om projecten te krijgen, ik hoef niets van dat alles te doen.

Nu, dit aanbod bij het adviesbureau heb ik net ontvangen, en ik zal er natuurlijk over onderhandelen.

Het aanbod is een basissalaris van €65k + €12k variabel (als ik een bepaald aantal inkomsten bereik wat betekent dat mijn geschreven uren) voor de functie Senior Cybersecurity Consultant. Ze verwachten 1600 declarabele uren. Als ik die haal, krijg ik de 12k.

Bovendien bieden ze een elektrische auto aan. Niet slecht, hoewel dat wel wat problemen gaat opleveren met het opladen in mijn straat, maar dat terzijde. Het auto budget is ongeveer €800/mo lease, dus dat is nog eens 10k extra. In totaal is het aanbod ongeveer €78-80k excl auto waard. Het is een mooie stap omhoog, en een mooi salaris voor mijn leeftijd hier.

Maar de 12k baart me zorgen, want dat is gebaseerd op 1600 declarabele uren. Ik zal ineens intern moeten netwerken om werk te krijgen, uren moeten schrijven, etc etc. Ik heb deze dingen nog nooit gedaan.

Ik vraag me af, aangezien ik momenteel een gezellige baan heb, is het de moeite waard om in consulting te gaan? Ik vind het fijn dat ik kan gewichtheffen en vaak een paar uur per dag mijn eigen dingen kan doen, dat zal wel weg zijn als ik de nieuwe baan aanneem. Moet ik ervoor gaan, is er goede doorgroeimogelijkheid, of moet ik een baan vinden bij een ander particulier bedrijf zonder declarabele uren voor hetzelfde geld, want ik weet zeker dat als ik blijf zoeken ik zoiets kan vinden.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1600 uur is 40 weken werken. Daarbij ben je qua opdracht afhankelijk van wat zij tijdig voor je vinden. Ik snap dat ze dat voorstellen, maar als ie echt binair is (alles of niks) zou ik er nooit mee akkoord gaan. Naar rato is evt nog over te praten, maar ik zou mijn salaris nooit afhankelijk willen laten zijn van interne collega's van sales of resourcing.

Consultant is verder gewoon een adviesrol. Naast inhoudelijk ben je ook adviseur. Softskills kun je leren indien nodig (of heb je al, anders boden ze je de job niet aan).

Qua auto: in NL heb je bijtelling etc, en kost die auto je dus ook geld als je hem prive rijdt. Geen idee hoe dat in DLD zit, maar helemaal gratis zal ie niet zijn. Dat drukt je basissalaris weer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Woon-werkverkeer? Als consultant werk je uur-factuur en er kan worden verwacht dat je die uren ook op locatie zit (ook 'politiek handig'). Consultancy is vaak qua uren een grotere belasting als je alles meeneemt. Auto niet blind op staren: betekent ook dat ze verwachten dat je die gebruikt. Ik zou vooral kijken naar de voors en tegens voor jou. Consultancy: snel veel omgevingen leren kennen, telkens nieuwe omgeving, minder politiek binnen opdrachtgever. Maar ook: minder binding met eigen toko, langere dagen, opleidingen??, etc. Veel consultancy-bedrijven zijn wel erg alert op de bottom line, wat hoger loon rechtvaardigt maar 'hart voor de zaak' is soms wat dubbel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik ben een paar keer heen en weer geswitcht. Ik heb consultancy gedaan en heb rechtstreeks bij bedrijven gewerkt. Om even wat dingen eruit te lichten.

De 1600 uur op jaarbasis is redelijk simpel te halen. De praktijk is vaak dat je word ingezet op langdurige trajecten, waar je gewoon 40 uur per week declarabele uren schrijft. Dan heb je een week of 40 nodig, terwijl gemiddeld werken mensen een week of 45 per jaar.

Bij de meeste opdrachten is tijdschrijven een noodzakelijk kwaad maar niet heel veel extra werk.Wat het hooguit irritant maakt, is dat je het soms 3 keer moet doen. Eerst in de administratie van je eigen werkgever, dan de administratie van de klant en met een beetje pech ook nog de administratie van een tussenpartijtje.

Op het gebied van beloning is het vaak wel iets beter in de consultancy. Je krijgt vaak een pakket met een auto inderdaad, maar dat is tegelijkertijd ook een indicatie voor je reistijd. Je zit bij een klant en dat betekent dat je vaak ook een component reistijd krijgt die niet altijd even voorspelbaar is.

Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om de consultancy vaarwel te zeggen, omdat ik echt weer betrokken wilde zijn bij een bedrijf, betrokken wilde zijn bij een product en echt ergens bij wilde horen. Als externe heb je collega's van je eigen werkgever, maar daar heb je meestal verrassend weinig mee te maken. De collega's die je hebt bij de klant zijn welliswaar collega's, maar je hoort er toch vaak net niet helemaal bij.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 16:16
Ik heb een cybersecurity bureau gehad en het is compleet afhankelijk van het type bedrijf wat je gaat doen. Wij boden veel vrijheid aan personeel als het gaat om flexibel werken (in de avond en het weekend is prima, als je maar oplevert). Op locatie werken hoeft tegenwoordig niet meer en die 1600 euro maak je als je maar 40 weken 40 uur werkt, redelijk eenvoudig. Sommige bureaus doen zelf aan opdrachten regelen, anderen gebruiken weer de kennis en netwerk van hun personeel. Soms kun je ook 3 dagen voor een klant werken en 2 dagen interne klussen oppakken, maar er zijn genoeg consultancybureaus waar je gewoon uur factuur aan de slag moet.

Je hebt valide vragen, stel deze gewoon aan die partij en vraag of je met een medewerker mag spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded_Yak
The Eagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:24:
1600 uur is 40 weken werken. Daarbij ben je qua opdracht afhankelijk van wat zij tijdig voor je vinden. Ik snap dat ze dat voorstellen, maar als ie echt binair is (alles of niks) zou ik er nooit mee akkoord gaan. Naar rato is evt nog over te praten, maar ik zou mijn salaris nooit afhankelijk willen laten zijn van interne collega's van sales of resourcing.

Consultant is verder gewoon een adviesrol. Naast inhoudelijk ben je ook adviseur. Softskills kun je leren indien nodig (of heb je al, anders boden ze je de job niet aan).

Qua auto: in NL heb je bijtelling etc, en kost die auto je dus ook geld als je hem prive rijdt. Geen idee hoe dat in DLD zit, maar helemaal gratis zal ie niet zijn. Dat drukt je basissalaris weer.
Dank! En ja hier ook bijtelling, 12% per jaar vgm. Dus netto ga ik er eigenlijk amper op vooruit, tenzij ik mijn uren haal, dan ga ik er een paar duizend op vooruit. Natuurlijk blijft het allemaal een prachtig salaris voor mijn leeftijd, maar ik moet ook aan andere dingen denken, zoals vakantie nemen zonder dat ik denk dat ik uren misloop! Ik heb wel anderhalve maand warmloop is mij verteld, waarmee rekening wordt gehouden dat ik dus geen uren schrijf voor jaar 1.
desmond schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:25:
Woon-werkverkeer? Als consultant werk je uur-factuur en er kan worden verwacht dat je die uren ook op locatie zit (ook 'politiek handig'). Consultancy is vaak qua uren een grotere belasting als je alles meeneemt. Auto niet blind op staren: betekent ook dat ze verwachten dat je die gebruikt. Ik zou vooral kijken naar de voors en tegens voor jou. Consultancy: snel veel omgevingen leren kennen, telkens nieuwe omgeving, minder politiek binnen opdrachtgever. Maar ook: minder binding met eigen toko, langere dagen, opleidingen??, etc. Veel consultancy-bedrijven zijn wel erg alert op de bottom line, wat hoger loon rechtvaardigt maar 'hart voor de zaak' is soms wat dubbel.
Goede punten ja. In het geval dat ik die auto krijg zitten er veel kilometers bij (40k volgens mij), wat of een slecht teken is maar in ieder geval betekent dat ik mijn huidige auto verkoop (10k netto), dus ook weer een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JohnR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:26:
De 1600 uur op jaarbasis is redelijk simpel te halen. De praktijk is vaak dat je word ingezet op langdurige trajecten, waar je gewoon 40 uur per week declarabele uren schrijft.
Hangt heel erg af van het soort klanten en projecten.

En dan nog: ook een langdurige klus is eindig en juist voor de langdurige heb je niet per se een dag later een contract met een nieuw langdurig project.

1600 billable uren als ondergrens was voor mijn soort consultancy onhaalbaar. Als je zelf acquisitie moet doen kost dat ook tijd. Opleiding kost uren. Andere non-billable zaken ook. Ziek-zijn idem. Reistijd naar die klant aan de andere kant van het land. Team-uitjes en heidagen. Er zijn bij 40 uur/week zo'n 2000 werk-uren in een jaar.

Consultancy is wel heel goed voor de werkervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 14-04-2023 14:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-09 22:23
Ik denk dat je een paar dingen los moet zien.

Het huidige salaris wat ze bieden, consulting en doorgroeien binnen je rol.

- Het huidige salaris zou ik zeker niet voor overstappen als je het naar je zin hebt. Die 1600 uur ligt er heel erg aan of ze veel klanten hebben. Als ik het inschat willen ze je langdurig op een overheidsproject (misschien ook wel op locatie), dat lijkt mij voor je ontwikkeling niet al te best. Dan haal je makkelijk de uren maar vind je dat wel leuk, ik zou het niet meer zo snel doen omdat het vaak een interne rol is, die de klant niet kan invullen. Zou jij zelf bij zo'n overheidsorganisatie solliciteren als je echt mag kiezen? Veel jonge hoogopgeleide mensen zouden dat niet doen, ze doen het alleen omdat ze in de consultancy willen werken een aantal jaar + een beter salaris + auto.
- Consulting an sich vind ik persoonlijk leuk, veel verschillende klanten in allerlei landen en sectoren, om te groeien als persoon erg goed.
- Doorgroeien, ligt heel erg aan je rol en hoeveel tijd je erin wil stoppen (ook buiten werk). Bij grote bedrijven kan je wel doorgroeien op security practices, vaak één van de snelst groeiende onderdelen valt mij op met goede salarissen. Als je langdurig op een overheidsklant zit en alleen daar je werk doet, gaat het niet veel worden. Als je actief bent op veel klantcases, business development en kennisdelen intern/extern(COE), dan kan je carriere vrij snel gaan: Meer richting practice lead (manager) in de consulting of exit opportunities: zzp'er in het veld als expert op een bepaald gebied of intern bij een klant (CISO rollen).

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 14-04-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Past hun klanttype bij je interesses? Zelf heb ik bv niets met overheid. Omgekeerd moet je een typische ambtelijke tijger ook niet in een fabriek droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

F_J_K schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:31:
[...]

Hangt heel erg af van het soort klanten en projecten.
Mijn persoonlijke ervaring (maar n=1) was dat de grens vaak lag bij 145 billable uren per maand. Die bonus haalde ik eigenlijk altijd wel 11 maanden per jaar door een beetje slim vakantie te nemen en cursussen even zo te plannen dat ze niet in 1 maand vielen.

Verder was in mijn geval de overloop van project naar project eigenlijk altijd wel geregeld. ik kan me niet echt herinneren dat ik op de bank zat tussen opdrachten. Meestal was het al een periode dat je dan even voor twee klanten werkte in een overgangsperiode (dus 2 dagen de ene, 3 dagen de andere en dan ging het keurig over).

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Regel 1: The cake is a lie. Die 12k bonus kun je niet mee rekenen in je salaris omdat hij teveel afhankelijkheden heeft waarvan je een groot deel niet in de hand hebt; je bent afhankelijk van sales én je collegas. Je salaris is dus 65k.
Regel 2: Een auto is geen salaris. Een auto is een kostenpost. Het klinkt leuk maar zou je privé ook een gloednieuwe electrische auto rijden? Waarschijnlijk niet terwijl dat ding wel dik bijtelling kost. Een beetje Model 3 kost je op deze manier €600 in de maand bruto of €7200 per jaar bruto. Dat moet je dus van je salaris aftrekken.

Ofwel: Ze bieden je € 58000 salaris.

Ik vindt het daarmee een zwak bod en alleen interessant als je het werk leuk vindt en/of de werkervaring belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SherlockHolmes
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
Croga schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:47:
Regel 1: The cake is a lie. Die 12k bonus kun je niet mee rekenen in je salaris omdat hij teveel afhankelijkheden heeft waarvan je een groot deel niet in de hand hebt; je bent afhankelijk van sales én je collegas. Je salaris is dus 65k.
Regel 2: Een auto is geen salaris. Een auto is een kostenpost. Het klinkt leuk maar zou je privé ook een gloednieuwe electrische auto rijden? Waarschijnlijk niet terwijl dat ding wel dik bijtelling kost. Een beetje Model 3 kost je op deze manier €600 in de maand bruto of €7200 per jaar bruto. Dat moet je dus van je salaris aftrekken.

Ofwel: Ze bieden je € 58000 salaris.

Ik vindt het daarmee een zwak bod en alleen interessant als je het werk leuk vindt en/of de werkervaring belangrijk vindt.
Volledig eens met deze poster. Ik zou 75k als tegenaanbod doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Jaded_Yak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:15:

Nu heb ik een aanbod gekregen bij een consultancybureau dat projecten doet voor de publieke sector, ministeries, politie enz. Klinkt erg cool.
ik werk al ongeveer 8 jaar voor europese instellingen op consultancy basis en hierbij is mijn ervaring dat veel opdrachten op jaarbasis via een 220 dagen-contract vergeven worden... waarbij je dan 220 dagen van 8 uur kunt schrijven... overwerk is niet toegestaan (of moet verplicht gecompenseert worden met vrije dagen) maar zeker in europese instellingen is het aantal verplichte vrije dagen ook nog eens groter en is het nog wel eens een issue om wél die dagen te mogen schrijven, daarvoor moet vooraf toestemming gegeven worden en moet je soms extra onderbouwen waarom dat nodig is.

Ondanks dat ik vrijwel altijd een lopend contract had, denk ik dat ik erg vaak rond de 200 dagen zat en soms ook een jaar eronder dat ik effectief kon schrijven.
zeker als die 12.000EUR bonus volledig aan die 1600 uur hangt lijkt me dat een enorm risico en kan en klein aantal ziektedagen je flink veel geld kosten en je dan enorm onder druk zetten, zonder dat het je werkgever veel kost.
zeker als het niet zomaar mogelijk is een eenmaal opgelopen achterstand in te halen als de publieke insteling je niet toestaat over te werken.
Het zou zeker een punt zijn waarover je gewoon kunt en moet onderhandelen (bv een stapsgewijs oplopen van de bonus vanaf 1200 uur ... dat je ook een paar dagen ziekteuitval nog wel een beetje kunt opvangen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded_Yak
Inmiddels het Contract doorgenomen, bonus is naar rato, het gaat om het verschil tussen je omzetdoel (bij 100% behalen 12k), en dan 6,5% over het verschil tussen omzet en de doelomzet.

Dank voor jullie reacties, ik ga er goed over nadenken, ik hoor graag nog meer meningen :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb toen ik nog in de detachering zat onderhandeld dat die bonus 50/50 was. Ik kreeg sowieso 50% van de bonus en de rest als die uren behaald werden. Mijn argument was dat ik afhankelijk ook van hun was om die uren te behalen. Ze vonden dat fair, dus zodoende.

Persoonlijk vind ik het aanbod vs functie een beetje karig en 800 euro p/m elektrische lease is ook gewoon 'standaard'-ish. Natuurlijk gewoon leuk en helemaal prima maar ik zou toch eens in de markt zelf zien wat er verder te behalen valt. Al is het alleen maar om een beter idee voor jezelf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 16:24
Consultany/detachering is leuk als je jong bent, maar meestal is de hoofdmodus uurtje factuurtje. Opleidingen enz in je eigen tijd enz. Meestal als de economie slecht is, is er vaak weinig mogelijk qua opleidingen en groei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39
Consultancy is in potentie een pressure cooker qua werk, inkomen en ervaringen. Ik heb het ruim 5 jaar gedaan en heb daar de beste tijd van m'n carriere gehad qua kennis, ervaring en salaris opbouw. Ik ben gestopt omdat de ratrace, werkdruk, files en grillen van het werk mij tegen gingen staan.

Wij hadden 1740 uur als benchmark voor je 100% bonus en er was zat werk (dit regelde de werkgever, niet ik). Mijn topjaar was over de 2.000 uur declarabel. Dat was een van de beste werkjaren die ik heb gehad, voelde niet als zoveel uren zeg maar.

Of dit wat is voor jou is dus lastig te zeggen: kans is groot dat je die uren wel maakt en dat je enorm toffe projecten gaat doen. Kans is ook groot dat je enorm veel uren gaat maken en vaak nieuwe omgevingen gaat tegen komen met nieuwe mensen en andere reistijd. Het zou voor mij, nu, met een gezin, ondenkbaar zijn, maar ben blij dat ik het toen gedaan heb. Dus wellicht is dat voor jou ook een leap of fait - zekerheid en vastigheid kun je altijd nog nastreven, dit kan in potentie veel opleveren in de zin van uitdaging en leren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:09
Ik heb zelf 23 jaar in consultancy gewerkt.
Zoals anderen al eerder aangaven, is dit inderdaad leuk als je jong(er) bent.
Veel nieuwe dingen bijleren, veel nieuwe mensen leren kennen, veel afwisseling.
Dat is als er veel roulatie is. Ik heb in die 20+ jaren slechts bij een beperkt aantal klanten gezeten.
Ik heb klanten gehad waar ik in totaal (in meerdere periodes) 6 en 9 jaar rondgelopen heb.

Reden voor mij om uiteindelijk toch te stoppen was de hele mallemolen errond, niet zozeer het werk bij de klant zelf.
Extra uren maken voor (interne) opleiding en meetings, verplichte certificeringen (ook in domeinen waarin ik niet werkte, maar stond o zo mooi op CV), het feit dat je bonus gebaseerd was op het werk dat je voor het bedrijf deed in de avonduren (dus bovenop je 40 uren bij de klant), altijd discussies met leaseregeling (bedrag dat al 10 jaar niet meer geïndexeerd was), vreemde toestanden bij beoordelingen, promoties en loonsverhogingen, veel reistijd (al is dat tegenwoordig minder een issue) etc.

Nu dat ik bijna 3 jaar in vaste dienst ben (blijven hangen bij een klant), kan ik enkel zeggen dat ik het allemaal niet zo mis. Ik verdien nu zelfs meer dan ervoor, voor minder uren te werken. Enige "nadeel" is dat ik geen leasewagen meer heb. Maar anderzijds heb ik er enorm veel vrije tijd voor teruggekregen.

Nog een tip voor wat betreft project bij de overheid. Ik heb zelf een paar overheidsprojecten gehad.
GELUKKIG voor mij waren dit project die minder lang liepen (< 1 jaar) want anders was ik vast en zeker met een bore-out or depressie geëindigd. Het is een omgeving / werkinstelling die je echt moet liggen, want wat een Kafka toestanden kom je daar wel niet tegen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Jaded_Yak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:15:

Nu, dit aanbod bij het adviesbureau heb ik net ontvangen, en ik zal er natuurlijk over onderhandelen.

Het aanbod is een basissalaris van €65k + €12k variabel (als ik een bepaald aantal inkomsten bereik wat betekent dat mijn geschreven uren) voor de functie Senior Cybersecurity Consultant. Ze verwachten 1600 declarabele uren. Als ik die haal, krijg ik de 12k.
Neem nooit een baan aan uitgaande van het behalen van het variabele deel. Ook al komen ze met nog zulke mooie verhalen.

Doe 's een rekensommetje. 2-3 weken in het begin zonder klus want je moet onboarden, CV regelen, etc, etc. Dan tussen 2 klussen nog 's 3-4 weken op de bank. En misschien kennen duitse klanten ook sluitingen in december?

Dit is zeker geen groot en bekend merk wat je aanbod deed?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded_Yak
Wijnands schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:18:
[...]

Neem nooit een baan aan uitgaande van het behalen van het variabele deel. Ook al komen ze met nog zulke mooie verhalen.

Doe 's een rekensommetje. 2-3 weken in het begin zonder klus want je moet onboarden, CV regelen, etc, etc. Dan tussen 2 klussen nog 's 3-4 weken op de bank. En misschien kennen duitse klanten ook sluitingen in december?

Dit is zeker geen groot en bekend merk wat je aanbod deed?
Ja klopt, kleinere partij. Merk je dat door het salaris of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Jaded_Yak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:42:
[...]

Ja klopt, kleinere partij. Merk je dat door het salaris of iets anders?
De bonus constructie. Grotere spelers zouden geen alles of niets doen op die manier.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Let op het aantal billable uren bij de overheid, dat is bijna overal max 36u per week. Dan moet je die 4 uur ook nog ergens wegschrijven en dat is knap lastig, dan moet je of creatief gaan boekhouden (al dan niet in overleg met de opdrachtgever), verlofuren schrijven of een tweede kleine opdracht ernaast doen om je uren te maken. En voor je het weet werk je 60u per week en ben je nooit meer thuis, maar heb je wel een pak centen verdiend van je bonus. Consultancy is erg leuk, maar kan ook best heftig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded_Yak
Wijnands schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:14:
[...]

De bonus constructie. Grotere spelers zouden geen alles of niets doen op die manier.
Ik zei hierboven dat het naar rato is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 24-09 11:57

JaQ

@Jaded_Yak je noemt salaris in Duitsland, betekent dit dat je ook voor een Duits bedrijf (met Duitse klanten) gaat werken? (En niet onbelangrijk, in Duitsland belasting betaald?)

Gezien je leeftijd zou ik me vooral laten leiden door het inhoudelijke werk (qua uitdaging) en soort klanten van het bedrijf (publiek/non-publiek en omvang. Alles heeft voors en tegens, je eigen voorkeur is hierin het belangrijkste). Meer geld lijkt altijd beter, maar het gaat uiteindelijk vooral om beter worden in wat je doet en meer ervaring op doen. Groei in geld komt vanzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door JaQ op 15-04-2023 08:14 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

JohnR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:37:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring (maar n=1) was dat de grens vaak lag bij 145 billable uren per maand. Die bonus haalde ik eigenlijk altijd wel 11 maanden per jaar door een beetje slim vakantie te nemen en cursussen even zo te plannen dat ze niet in 1 maand vielen.

..
God wat ben ik blij dat ik van deze onzin af ben. Dit gaat toch nergens over?

Achteraf ben ik blij met wat ik in de consultancy/deta gedaan heb.. Ervaring opdoen en veel ook.. Maar wat werd ik moe van het uurtjes-geneuk... Was overigens wel per bedrijf verschillend.. En lag ook wel aan de klant.. Ik heb bij een klant gezeten die niet zo moeilijk was en waar alles op de grote hoop ging .. Maar ik heb er ook 1 gehad waar ik elk kwartier moest verantwoorden...

Wat @NiGeLaToR dus ook zegt...

Ik denk ook even terug aan het behalen van mijn vmware VCP.. 4 avonden lang een uur in de auto (na werktijd) en dan nog 3 uur "les" .. En dan nog naar huis.. En nog een amortisatie ook... Mijn huidige werkgever zou de middelvinger krijgen ;)

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik ben een paar keer heen en weer geswitcht. Ik heb consultancy gedaan en heb rechtstreeks bij bedrijven gewerkt. Om even wat dingen eruit te lichten.

De 1600 uur op jaarbasis is redelijk simpel te halen. De praktijk is vaak dat je word ingezet op langdurige trajecten, waar je gewoon 40 uur per week declarabele uren schrijft. Dan heb je een week of 40 nodig, terwijl gemiddeld werken mensen een week of 45 per jaar.

Bij de meeste opdrachten is tijdschrijven een noodzakelijk kwaad maar niet heel veel extra werk.Wat het hooguit irritant maakt, is dat je het soms 3 keer moet doen. Eerst in de administratie van je eigen werkgever, dan de administratie van de klant en met een beetje pech ook nog de administratie van een tussenpartijtje.

Op het gebied van beloning is het vaak wel iets beter in de consultancy. Je krijgt vaak een pakket met een auto inderdaad, maar dat is tegelijkertijd ook een indicatie voor je reistijd. Je zit bij een klant en dat betekent dat je vaak ook een component reistijd krijgt die niet altijd even voorspelbaar is.

Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om de consultancy vaarwel te zeggen, omdat ik echt weer betrokken wilde zijn bij een bedrijf, betrokken wilde zijn bij een product en echt ergens bij wilde horen. Als externe heb je collega's van je eigen werkgever, maar daar heb je meestal verrassend weinig mee te maken. De collega's die je hebt bij de klant zijn welliswaar collega's, maar je hoort er toch vaak net niet helemaal bij.
Als die 1600 uur makkelijk te halen is zullen ze er geen bonus aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Frame164 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:52:
[...]

Als die 1600 uur makkelijk te halen is zullen ze er geen bonus aan koppelen.
Valt mee. 89% tov 45 werkbare weken. Geen idee of TS een split krijgt tussen utlization rate en activity rate. Voor alleen UR is het wel pittig en zie je dat vaak alleen bij junioren, maar als het totaal, is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 15:50

Dit herken ik wel. Voordeel is dat je afstand kunt nemen van kantoorpolitiek en gedoe op de werkvloer, zoals conflicten of een niet-functionerende medewerker of leidinggevende. Dat heb ik lange tijd wel prettig gevonden. Nadeel is inderdaad: je hoort er nooit helemaal bij. Zowel je collega's als jezelf weten dat het een tijdelijke samenwerking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Phyrozi schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:48:
[...]

Valt mee. 89% tov 45 werkbare weken. Geen idee of TS een split krijgt tussen utlization rate en activity rate. Voor alleen UR is het wel pittig en zie je dat vaak alleen bij junioren, maar als het totaal, is dat prima.
Dan ga je ervan uit dat ze zoveel opdrachten hebben dat iedere consultant "vol" zit. En een echte consultant moet ook onderzoek en opleidingen kunnen doen die niet billable zijn. En dan bedoel ik een consultant die adviseert, niet een gedetacheerde die consultant wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Declarabel. Met andere woorden: uren die gefactureerd worden aan de klant. Daar komen de overige uren dus nog bij. De tijd van een intern overleg is immers niet declarabel, maar wel nodig. Dus zit je zo aan een 50-urige werkweek, misschien wel meer. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 15-04-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Frame164 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:
[...]

Dan ga je ervan uit dat ze zoveel opdrachten hebben dat iedere consultant "vol" zit. En een echte consultant moet ook onderzoek en opleidingen kunnen doen die niet billable zijn. En dan bedoel ik een consultant die adviseert, niet een gedetacheerde die consultant wordt genoemd.
Eens: 10 x 4 uur klusjes in 1 week proppen vs 40 uur aan 1 klant besteden maakt nogal uit.

Maargoed, beste is om te vragen wat de huidige bezetting per medewerker is en hoeveel mensen hun bonus halen.

Een goede bonus biedt voldoende kans hem te halen en voldoende uitdaging om er voor te gaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Jaded_Yak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:13:
Inmiddels het Contract doorgenomen, bonus is naar rato, het gaat om het verschil tussen je omzetdoel (bij 100% behalen 12k), en dan 6,5% over het verschil tussen omzet en de doelomzet.
Dat scheelt al een boel ja :) Maar let op: omzet, uren-voor-klant, of uurtje-factuurtje betaalde uren? Bij omzet ben je afhankelijk van je sales-collega.
CH4OS schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:27:
[...]
Declarabel. Met andere woorden: uren die gefactureerd worden aan de klant. Daar komen de overige uren dus nog bij. De tijd van een intern overleg is immers niet declarabel, maar wel nodig. Dus zit je zo aan een 50-urige werkweek, misschien wel meer. ;)
En vele andere non-billable zaken. Afhankelijk van de afspraken tellen ook fixed-price projecten niet (geheel) mee als billable dus als een sales-collega je er daar een van geeft heb je pech. En als je zelf pre-sales, sales of sales support moet doen ook.

Het is inderdaad anders als het zoals @Frame164 aangeeft geen consultancy is maar handjeswegzetten of detachering. Als consultant heb je vaker dan niet meer dan 1 klant per dag en dan niet per se via Teams maar in verschillende steden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:30:
Consultancy is in potentie een pressure cooker qua werk, inkomen en ervaringen. Ik heb het ruim 5 jaar gedaan en heb daar de beste tijd van m'n carriere gehad qua kennis, ervaring en salaris opbouw. Ik ben gestopt omdat de ratrace, werkdruk, files en grillen van het werk mij tegen gingen staan.

Wij hadden 1740 uur als benchmark voor je 100% bonus en er was zat werk (dit regelde de werkgever, niet ik). Mijn topjaar was over de 2.000 uur declarabel. Dat was een van de beste werkjaren die ik heb gehad, voelde niet als zoveel uren zeg maar.

Of dit wat is voor jou is dus lastig te zeggen: kans is groot dat je die uren wel maakt en dat je enorm toffe projecten gaat doen. Kans is ook groot dat je enorm veel uren gaat maken en vaak nieuwe omgevingen gaat tegen komen met nieuwe mensen en andere reistijd. Het zou voor mij, nu, met een gezin, ondenkbaar zijn, maar ben blij dat ik het toen gedaan heb. Dus wellicht is dat voor jou ook een leap of fait - zekerheid en vastigheid kun je altijd nog nastreven, dit kan in potentie veel opleveren in de zin van uitdaging en leren.
Kort samengevat: per betaald uur werk in 'consultancy' moet je vaak (veel) meer uren en energie met je werk bezig zijn vergeleken met een reguliere interne baan met korte reistijd.

Je moet die 'netto' zaken vergelijken en afwegen, niet de bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Lekker consultancy en detachering afzeiken, misschien is het een idee om het wat ruimer te bekijken. Uiteindelijk hangt alles af van wat je bedrijf biedt qua werkomgeving en voorwaarden, wat de klant wil en natuurlijk in hoeverre jouw toko zich laat ringeloren door de klant. En voor dat laatste hoeft een kleinere werkgever juist helemaal niet slechter te zijn dan een grote naam. Een grote consulting tent zet misschien wel tientallen mensen weg bij 1 klant en dan heb je je maar te voegen. Een kleiner bedrijf kan klussen wellicht beter afstemmen wat dat betreft, want het gaat maar om 1 of 2 personen, waardoor de omstandigheden wat beter aangepast kunnen worden.

Zelf heb ik tot een half jaar geleden voor een klein bedrijf in consulting gewerkt, en eigenlijk met veel plezier. Over het algemeen afwisselende projecten, best goede verdiensten en men hield goed rekening met wat ik wilde. Nu ben ik aardig flexibel, dus dat was natuurlijk makkelijk.

Ik denk dat je gewoon voor jezelf moet bepalen of je wat meer afwisseling wilt of wat meer geneigd bent een vastere omgeving te waarderen. Maak je over het tijdschrijven niet al te druk, da's gewoon een administratief klusje wat erbij komt kijken.

Een overgang naar een nieuw bedrijf is juist het moment om een grotere stap te maken. Ik zou proberen om hier scherp te onderhandelen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

Het heeft niks met afzeiken te maken.. Het zijn gewoon andere culturen..

Laat ik een klein voorbeeld geven:

Ik heb vanwege persoonlijek omstandigheden een half jaar lang 20 uur gewerkt ipv 40*.. Dat is mijn inziens niet mogelijk bij een deta-club.. Tenminste, niet bij degenen waar ik zat...

*zonder gevolgen voor vakantie-uren, contracturen, geen inmening UWV.. Nee, gewoon maar 20 uur werken ipv 40....

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2023 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Hillie schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:05:
Zelf heb ik tot een half jaar geleden voor een klein bedrijf in consulting gewerkt, en eigenlijk met veel plezier. Over het algemeen afwisselende projecten, best goede verdiensten en men hield goed rekening met wat ik wilde. Nu ben ik aardig flexibel, dus dat was natuurlijk makkelijk.
Oh ik ook met plezier voor een klein consultancy-bedrijf. Leuk, leerzaam, interessant, afwisselend, uitdagend, etc. Ik zou het voor geen goud willen hebben gemist. Enige is dat je niet er van uit moet gaan dat je de bonus haalt of dat je elke dag 17:01 bij het KDV kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hillie lees mijn post nog ‘s terug: ik vond het een vette tijd, verdiende snel veel, auto onder de kont - feestjes en vakanties, nergens anders meer gezien op die manier.

Maar nu gezin, meer vrije tijd, minder reizen, etc. Andere afwegingen. Ben je in de 20 en ongebonden? Zeker overwegen, zou ik dus zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

F_J_K schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:44:
[...]

Oh ik ook met plezier voor een klein consultancy-bedrijf. Leuk, leerzaam, interessant, afwisselend, uitdagend, etc. Ik zou het voor geen goud willen hebben gemist. Enige is dat je niet er van uit moet gaan dat je de bonus haalt of dat je elke dag 17:01 bij het KDV kan zijn.
Dat zal van het bedrijf afhangen. Ik had juist veel flexibiliteit wat dat betreft. Hangt een beetje van klanten af, maar ook van de verwachtingen die je bedrijf zet bij de klant. En op een gegeven moment heb je jezelf bewezen bij een klant en vertrouwen ze je gewoon. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik heel veel remote/thuis gewerkt heb.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Frame164 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:18:
[...]

Dan ga je ervan uit dat ze zoveel opdrachten hebben dat iedere consultant "vol" zit. En een echte consultant moet ook onderzoek en opleidingen kunnen doen die niet billable zijn. En dan bedoel ik een consultant die adviseert, niet een gedetacheerde die consultant wordt genoemd. Tv
Yes. Groetjes van een consultant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
Weet je, ts, het hele topic samengevat zijn er geen onwaarheden neergepend.

Iedereen kent de definitie van het woord balans, en net zoals je die elders vindt, vind je die in de consultancy.

Enerzijds heb je die bonus door declarabele uren te halen, anderzijds heb je die auto in je pakket. Ja, het kan hard werken zijn, maar je ziet veel en leert veel. Moet je mogelijk certificaten halen in je vrije tijd? Ja. Al met al kan het meer zijn dan je nu leert. Het zien van vele projecten en perspectieven is waardevol, maar niet voor iedereen de ratio "vrije tijd/financiële beloning" waard. En dat is OK.

Moraal van mijn paragraaf is - zoals je kunt lezen - dat je linksom of rechtsom een mogelijke prijs betaalt, of winst behaalt. Afhankelijk van enorm veel factoren, zoals jouw waarden, visie, leven, gezin etc etc.

Uiteindelijk komen we weer bij woord uit waar we mee begonnen zijn; balans.

Het is niet zo moeilijk! Gewoon het perspectief tegen jouw wensen/doelen/verwachting neerzetten en je krijgt een vrij objectief antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 20:19

_Apache_

For life.

Zoals velen al gezegd hebben.. De worst ziet er smakelijker uit dan ie is. Dus houd aar rekening mee.

Verder, welke ik nog niet voorbij heb zien komen mbt je bonus. Hou er rekening mee dat menig klant er voor kiest om de externen in December vaak niet in te zetten. Dus daar kan je bonus (in het zicht van de finish alsnog kopje ondergaan).

Bij de ene klant zijn de jaarbudgetten net te vroeg op.

Bij de ander zijn de 'beslissers' op vakantie. Want een externe kan aardig wat budget kosten.

Bij de andere klant is teveel (intern) personeel vrij, en men wil geen dure consultant laten zitten duimendraaien. (hoeft niet aan jou te liggen natuurlijk, maar meestal ben je afhankelijk van andere van informatie of beslissingen, en dat wacht dan).

Draai nu al een paar jaar mee, vooral bij semi/overheid ben je week 2/3/4 van December niet meer welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 16-04-2023 16:58 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
De 1600 uur op jaarbasis is redelijk simpel te halen. De praktijk is vaak dat je word ingezet op langdurige trajecten, waar je gewoon 40 uur per week declarabele uren schrijft.
Hier ga je toch echt te kort door de bocht. Je neemt aan dat het lange projecten zijn, maar als dat niet het geval is kan het best een uitdaging worden. Bij mij het geval. Soms vol gepland en soms wachten. Onderaan de streep gemiddeld toch minder vol dan verwacht.

[ Voor 10% gewijzigd door flo_ op 16-04-2023 20:07 ]

Pagina: 1