Afkitten eiken overzettreden & stootborden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:54
Beste mede-klussers / -Tweakers,

Ik ben bijna zover dat ik mijn trap af kan gaan kitten na een zelf uitgevoerde traprenovatie, zie onderstaande foto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z6-U569kF1FTniTG2Ct8ksKWjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkBh2kgXDeYfsZo9b4iqWVYM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu worden de stootborden en overzettreden aan de trapboom-kant afgekit in zwart, maar ik twijfel over welke kleur ik moet gaan gebruiken voor de (hoek)naad tussen overzettrede en stootbord (om te voorkomen dat er vocht in deze naad komt tijdens schoonmaken/dweilen).
Mogelijke kleuren (geen zwart!) hiervoor zijn:
- eiken (zo dicht bij mogelijk bij de huidige wit-geoliede afwerking)
- transparant grijs
- ...?

Heeft iemand van jullie een trap met ongeveer dezelfde kleuren, waarvan hij/zij een foto kan delen van de toegepaste kleur? Ik vind het namelijk erg moeilijk om te kiezen..

Omdat acrylaatkit geschilder moet worden om te voorkomen dat deze vuil wordt, ben ik van plan om siliconenkit te .gebruiken. Mocht iemand een beter passende type kit weten, hoor ik het ook graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Laat een kitter komen ;)

Echt, je kan t hele aangezicht van je trap verpesten met dit ogenschijnlijk simpele klusje.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smullie78
@Makrolon Kitten gaat me vrij goed af al zeg ik het zelf...

Welke kleur is echt de vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 14:59
Lichte eikenkleur. Van Ottoseal bijvoorbeeld. Maar kleur zal misschien een beetje proberen/zoeken zijn. Tube bestellen, een naadje proberen en kijken of het bevalt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Makrolon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:29:
Laat een kitter komen ;)

Echt, je kan t hele aangezicht van je trap verpesten met dit ogenschijnlijk simpele klusje.
Lekker zelf je trap renoveren en dan iemand inhuren voor kitrandjes 8)7

Als je zelf niet handig genoeg bent om dingen af te kitten dan lukt een plankje op maat zagen of een plakstrip plakken ook niet, lijkt me niet dat TS nu ineens voor dat laatste en misschien wel makkelijkste stukje iemand in gaat huren. Voordeel van kit is dat als het er niet uit ziet je altijd een stukje weg kunt snijden en opnieuw kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Zou zwarte kit niet mooi staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Smullie78 OTTOSEAL S100 is in iets van 85 kleuren verkrijgbaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 10:55
Misschien helpt dit in je beeldvorming.

In de badkamer hebben we eik-look tegels. Daar hebben we eik-achtig-gekleurde kit tegen de muur aan gebruikt. Als je even photoshopt, kan je zien dat (in mijn ogen) het ook prima tussen twee houtkleurige delen kan.

Voor de was bak zaten we te twijfelen tussen transparant en wit en hebben daarvoor een testje gedaan. Uiteindelijk daar voor transparant gekozen omdat anders de witte kit zichtbaar boven de wasbak uit stak. De kit is niet te zien tenzij je er echt dicht op staat.

In jouw geval kan imo beiden wel. In mijn ervaring werkt de transparante kit goed bij een donkere "achtergrond". Anders natuurlijk gewoon twee tubes kopen en proberen. Kost de wereld ook niet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEBHADI6hGg5QeIKpk5-_lTrImQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qXwLwKfrjdU4sEUyWvkkB4y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLogst2arhYIG-BFqEyar12Mb04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fUTEdjAKGWxiviuJCjcCOly.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Bepalen welk type siliconen je wil hebben en vervolgens een kaartje bestellen:
Ottoseal kleurenkaarten voor siliconen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:53
@Smullie78 Waar heb je de overzet treden besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
wortest schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:44:
Bepalen welk type siliconen je wil hebben en vervolgens een kaartje bestellen:
Ottoseal kleurenkaarten voor siliconen
Je wilt geen siliconenkit op traptreden gebruiken, dat is niet flexibel genoeg en ook minder bestand tegen water.
Een acrylaatkit is hiervoor veel beter geschikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Ik heb mijn overzettreden overigens hier gekocht, en hier raden ze voor de eikenoverzetdelen de transparante S110 aan: https://www.traprenovatie....nl/afwerkkit-transparant
Al heb ik zelf niet voor eiken, maar voor CPL gekozen.

De Ottoseal M390 is er in helder eiken (C64), extreem elastisch en speciaal voor houten vloeren. Kan je geen buil aan vallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:04
Yaksa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:03:
[...]

Je wilt geen siliconenkit op traptreden gebruiken, dat is niet flexibel genoeg en ook minder bestand tegen water.
Euh, geen kit is beter bestand tegen water dan siliconenkit. Acrylaatkit is overschilderbaar, itt siliconenkit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:12
wortest schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:38:
Ik heb mijn overzettreden overigens hier gekocht, en hier raden ze voor de eikenoverzetdelen de transparante S110 aan: https://www.traprenovatie....nl/afwerkkit-transparant
Al heb ik zelf niet voor eiken, maar voor CPL gekozen.

De Ottoseal M390 is er in helder eiken (C64), extreem elastisch en speciaal voor houten vloeren. Kan je geen buil aan vallen.
Hier ook mijn treden vandaan, transparant grijs is meest vergeving gezind. Ik had toch wel wat variabele dikte qua kitranden (sorry na 26 treden ben je er wel klaar mee wat een ##_&@$ werk) en transparant grijs vangt dat perfect. Niet transparant kit is helse klus om goed te krijgen.

Niet luisteren naar advies hierboven over acrylaat kit, dat is domste wat je kan doen. Gewoon siliconen doen. Dat eiken ga je olieen met 2 componenten olie voorhet kitten. Je gaat er nooit meer over heen schilderen of wat dan ook als je goede 2 componenten olie gebruikt. Acrylaat verkleurd en is lelijk.

ps: alleen als je er vol overheen schilderd is acrylaat prima, de achterkant van de trap is bij mij volledig wit en daar zit dus wel acrylaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Lollercopter op 14-04-2023 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
Yaksa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:03:
[...]

Waarom gebruik je in je hele badkamer dan juist siliconenkit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Lollercopter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:30:
[...]

Hier ook mijn treden vandaan, transparant grijs is meest vergeving gezind. Ik had toch wel wat variabele dikte qua kitranden (sorry na 26 treden ben je er wel klaar mee wat een ##_&@$ werk) en transparant grijs vangt dat perfect. Niet transparant kit is helse klus om goed te krijgen.
Plaatje van bij mij, let wel ik heb wel witte stootborden. De witte kit is wel acrylaat omdat het is overgeschilderd, eik-stookbord is transperant grijs siliconen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FmxHJNUtAAq1C8uRBXKSBMdDiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGQOizTJtJZZmZPcDmu0b1hE.jpg?f=fotoalbum_large

Minder mooie trede met iets te grote kitrand, maar so be it. Er staat lamp op nu dus lijkt erger dan her is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fer45p6J5i0E1Qt8Va7D9al4mSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKaiji7uoomrXmL4kHEqywJy.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze klus bepaald hoe strak je zaagt hoe mooi de kitrand gaat worden. Zaag je slecht heb je een joekel van een kitrand, zoniet ziet het er prachtig uit. Ps: complimenten ziet er super strak uit trouwens. Dit komt zowieso goed maakt niet uit welke kit je doet omdat het niet zon contrasterende kitnaad is, ik zou transparant grijs doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Lollercopter op 14-04-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:31
Ik zou ook gaan voor transparante grijze siliconen kit. Ook juist vanwege de transparantie wat meer vergevingsgezind. Beste is toch misschien een busje kopen en uit proberen. Als je nog 2 zaagresten hebt kan je het zelfs daar nog op uitproberen.

Verder mijn complimenten! Je trap ziet er zo echt heel erg mooi en netjes uit. Echt om verliefd op te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Nog iets: ben je heel zeker van de zwarte kit ? Dat ga je echt zien "op" het eiken denk ik omdat er zo een mega contrast is, daar zou ik ook transperant grijs doen dat breekt de overgang netjes af. Je heb wel heel lichte eiken kleur, dus misschien is je originele idee van eiken kleur toch niet zo gek voor de eiken-eiken delen.

Effe test kitrandjes leggen met wat kleuren is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
t14wo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:35:
[...]Waarom gebruik je in je hele badkamer dan juist siliconenkit?
De badkamer beweegt niet, traptreden wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
Yaksa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:01:
[...]

De badkamer beweegt niet, traptreden wel.
Maar als acrylaat dan in beide opzichten beter is (waterbestendigheid en flexibiliteit), waarom wordt dit dan niet in de badkamer gebruikt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smullie78
Krijnemans schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:32:
Lichte eikenkleur. Van Ottoseal bijvoorbeeld. Maar kleur zal misschien een beetje proberen/zoeken zijn. Tube bestellen, een naadje proberen en kijken of het bevalt...
Bedankt voor de tip! Afhankelijk van het type Ottoseal genoeg keuze zag ik!
Ik verwacht het niet, de zwarte antislipstripjes zijn subtiel (die zitten er wat ons betreft niet voor de veiligheid ;) ), daar past geen zwart kitrandje bij denk ik... Maar ik zal er eens een smal stukje zwarte isolatietape in de hoek plakken, wie weet verrast het me.
CJ_Latitude schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:41:
Misschien helpt dit in je beeldvorming.
...
Bedankt, hier was ik o.a. naar op zoek. Foto's zeggen zo veel meer...
Lollercopter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:44:
[...]
Plaatje van bij mij, let wel ik heb wel witte stootborden. De witte kit is wel acrylaat omdat het is overgeschilderd, eik-stookbord is transperant grijs siliconen.
...
Bij deze klus bepaald hoe strak je zaagt hoe mooi de kitrand gaat worden. Zaag je slecht heb je een joekel van een kitrand, zoniet ziet het er prachtig uit. Ps: complimenten ziet er super strak uit trouwens. Dit komt zowieso goed maakt niet uit welke kit je doet omdat het niet zon contrasterende kitnaad is, ik zou transparant grijs doen.
Thnx!! Strak zagen is echt een vereiste! Ik heb regelmatig toch nog even een extra mm eraf gezaagd, na het passen. Ben ook echt wel content met het resultaat tot zover.
Lollercopter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:56:
Nog iets: ben je heel zeker van de zwarte kit ? Dat ga je echt zien "op" het eiken denk ik omdat er zo een mega contrast is, daar zou ik ook transperant grijs doen dat breekt de overgang netjes af. Je heb wel heel lichte eiken kleur, dus misschien is je originele idee van eiken kleur toch niet zo gek voor de eiken-eiken delen.

Effe test kitrandjes leggen met wat kleuren is het beste.
Aan de trapboom zijden ga ik de naden & hoekjes echt wel zwart kitten, maar dat gaat goed komen.
wokkelz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:58:
@Smullie78 Waar heb je de overzet treden besteld?
Overzettreden & stootborden heb ik van Fairwood in Tiel!

Vanavond de verlichting aangesloten! Ziet er voortreffelijk uit al zeg ik het zelf! Op de foto ziet het er trouwens erg wit uit, maar de ledstrips zijn 3000k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXITphf17rUU23eor_2adfnesSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBi2GZO6RYBaIwTpGXWjI46q.jpg?f=fotoalbum_large

Eind volgende week deze trap afkitten en dan is deze klaar. Daarna staat de open zoldertrap te wachten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Nice ziet er heel goed uit. Ik voel je pijn, heb beide trappen dicht gemaakt en bekleed met eiken. Monsterklus. Dichte trap is zoveel beter qua geluid en stof. Die 2x bovenste trede in het beton was ook fijn, heb die er helemaal uitgebroken, nieuw latje erin en overzettreden afgeschaafd en weer erop gelijmd zodat het precies flush is met de vloer.

Offtopic: welke lampen heb je gebruikt en hoe aangesloten ?

[ Voor 30% gewijzigd door Lollercopter op 15-04-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:53
Ziet er top uit!
Heb je toevallig ook foto's van de ledstrips onder de treden, hoe je het gemonteerd hebt etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:01
Tikje offtopic allicht, maar gezien hier gesproken wordt op goed zagen = goed resultaat; wat voor zaag(en) hebben jullie gebruikt? Deze klus ligt hier ook al een tijdje in de wacht, met het goede weer op komst wilde ik eindelijk aan de gang maar kan geen uitsluitsel vinden wat voor zaag men gebruijkt. Heb een invalzaag, kap/trek/verstekzaag en decoupeer liggen; is een zaagtafel handiger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
Lollercopter schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:04:
Nice ziet er heel goed uit. Ik voel je pijn, heb beide trappen dicht gemaakt en bekleed met eiken. Monsterklus. Dichte trap is zoveel beter qua geluid en stof. Die 2x bovenste trede in het beton was ook fijn, heb die er helemaal uitgebroken, nieuw latje erin en overzettreden afgeschaafd en weer erop gelijmd zodat het precies flush is met de vloer.

Offtopic: welke lampen heb je gebruikt en hoe aangesloten ?
Offtopic: Na even uitzoeken leek het erop dat de dynamische trapverlichting die aangeboden wordt op Nederlandse webshop een "eigen" chinese versie is. Dus de gok gewaagd en op Ali besteld:
https://a.aliexpress.com/_ExPPxIx

Ledstrips:
https://a.aliexpress.com/_ExpaM8x

Zwarte profielen met "smokey" cover:
https://a.aliexpress.com/_Ew9VoAB
wokkelz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:12:
Ziet er top uit!
Heb je toevallig ook foto's van de ledstrips onder de treden, hoe je het gemonteerd hebt etc?
Zal van het weekend even een foto maken, maar heb de aluminium profielen met dubbelzijdige tape onder de tree geplakt.
Spherix schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
Tikje offtopic allicht, maar gezien hier gesproken wordt op goed zagen = goed resultaat; wat voor zaag(en) hebben jullie gebruikt? Deze klus ligt hier ook al een tijdje in de wacht, met het goede weer op komst wilde ik eindelijk aan de gang maar kan geen uitsluitsel vinden wat voor zaag men gebruijkt. Heb een invalzaag, kap/trek/verstekzaag en decoupeer liggen; is een zaagtafel handiger?
Ik heb met stevig papier de treden uitgemald en de mallen op de treden geplakt met schilderstape. Daarna alles met een invalzaag met lineaal gezaagd, in kleine hoekjes met een toffelzaag, waar de invalzaag niet volledig kan invallen. Daarna met een slijptol met schuurschijf aan de onderkant overal de scherpe kanten weggeschuurd. Werkt perfect!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 15:04

BrZ

t14wo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:05:
[...]

Maar als acrylaat dan in beide opzichten beter is (waterbestendigheid en flexibiliteit), waarom wordt dit dan niet in de badkamer gebruikt?
Omdat het onzin is... SIliconenkit is flexibeler en waterbestendiger, maar niet overschilderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 07:47
O ja, die klus staat hier ook nog op het lijstje. Heb je een trapspin gebruikt of gewoon trial&error met karton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smullie78
Kurma schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:43:
O ja, die klus staat hier ook nog op het lijstje. Heb je een trapspin gebruikt of gewoon trial&error met karton?
Heb ooit een pak verkeerd printerpapier gekocht, wat bijna karton lijkt. Komt dat ook eens een keer van pas met deze klus. Ik vind dit echt prima werken omdat je, wanneer nodig, langs de hele lengte papier kan plakken (met schilderstape). Een trapspin pakt alleen de uiterste punten, wat lastig kan zijn met meerdere hoekjes en lijnen die recht lijken maar het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 10:27
Even een kickje in dit topic. Heb gisteren mijn eiken overzettreden geplaatst, en vanavond alles in de Monocoat gezet. Morgen alles vastzetten en overmorgen kitten. Tussen overzettrede en stootbord gebruik ik transparant grijs (zoals eerder genoemd in dit topic). De wangen heb ik vantevoren al afgelakt in wit. Hoe en waarmee zal ik de naden tussen witte wang en eiken stootbord en overzettrede kitten? Witte siliconen? Acryl en bijwerken met verf? Transparant?

Lastig lastig!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD0HljTbPJQfuYpwEEnkkyMURy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUT5vlujXeC0x3bS0f2mTfFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:47
Trijs (transparant grijs) zou ik vervangen voor puur transparant.

De keuken randen hier ook mee afgekit. Je kijkt er mooi doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 10:27
Draakje5 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:31:
Trijs (transparant grijs) zou ik vervangen voor puur transparant.

De keuken randen hier ook mee afgekit. Je kijkt er mooi doorheen.
Hmm maar met name bij de zijkant kijk je dan toch echt in de naad? Mij lijkt wit hier een beter keuze (dus tussen eiken en witte wang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dubbeldanger schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Hmm maar met name bij de zijkant kijk je dan toch echt in de naad? Mij lijkt wit hier een beter keuze (dus tussen eiken en witte wang)
Geen siliconen nemen. Acryl is veel rekbaarder/flexibeler.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Witte siliconenkit wordt snel geel en lelijk. Acryl en dan lakken is de beste optie voor een wit randje.

[ Voor 22% gewijzigd door -DarkShadow- op 23-10-2024 09:54 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:32
Ik ben zelf ook lang aan het zoeken geweest en uiteindelijk ervoor gekozen om Zwaluw acryl transparant te nemen ivm toekomstige overschilderbaarheid.

Nu ik dit topic zag toch maar weer eens google aangeslingerd en kon een grijs transparante msp tegen. Lijkt mij de beste oplossing. Iemand ervaringen mee? Lijkt een whitelabel, kan bij de grote merken geen vergelijkbare producten vinden.

https://www.onlinevloeren...-en-elastisch-290ml-96839
Pagina: 1