Aanschaf zonnepanelen noord-oost met dakkapel buren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teeveezee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-03-2024
Goedemorgen allemaal,

Hier wellicht de grootste noob van het web, ik heb al menig artikel hier op het forum bekeken, maar vraag mij af of mijn situatie een andere aanpak verdient. Ik heb op dit moment meerdere offertes uitgevraagd en wil tot een goed maar ook onafhankelijk (daar had ik jullie voor in gedachte!) advies komen zodat prijs/kwaliteit/rendement optimaal is. Tot dusver heb ik 2 offertes ontvangen, en beide raden me aan om met micro-inverters te nemen. Mijn vraag is of zich die gaan terug verdienen in mijn situatie, of zal ik nu al om offertes vragen zonder deze inverters. Hierbij het gebruikelijke format:
1. Foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9LzuGoEqIqxs2Hz2udLeLM09uQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4KJlEgCZKRN5zmNCu9PeVMab.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZPghEMZ4xWChqzIgqDYz8him7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrPYBMZKkx94gofrUBSdmf2B.jpg?f=fotoalbum_large

Oriëntatie dak is noord-oost, hoek van 35 graden.

2. Beschikbaar (dak)ruimte
Gezien er 2 pijpjes op mijn dak uitsteken is de beschikbare ruimte +/- 4.6mx12.0m (pijpjes niet meegerekend +/- 5.4m)
3. Schaduw
Enerzijds de 2 pijpjes op eigen dak, de buren ten westen van mij hebben een dakkapel
4. Jaarvebruik
1800kWh per jaar, momenteel alleen wonend, op termijn uitbreiding + ooit van het gas af
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgDGmuDyUdaVDFxJmj3OOudQbqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjrHfrjc3hITTCRrj2xZznWI.jpg?f=fotoalbum_large
ooit wel elektrische auto als het kan
6. Budget en doel
10-12k, dak het liefste vol (weet niet in hoeverre de pijpjes en dakkapel roet in het eten gooien). Ooit wanneer de techniek er is (of is die er al?) zou ik ook willen uitbreiden naar de serre op de tweede verdieping aan de voorkant van het huis (hoek van 12.5 graden) en wellicht de verticale wand boven de serre (al dan niet verticaal, of met een constructie op een hoek). Dan heb ik dus panelen NW en ZO op 12.5 en panelen op ZW op 90 graden of via een andere constructie een andere hoek.
7. Wie gaat het project uitvoeren
Het liefste zou ik alles uitbesteden aan een expert.
8. Bijhouden van de data
Vind ik minder belangrijk, zolang het maar rendeert
9. Reeds verkregen offertes
Bij de eerste offerte die ik kreeg waren er 12 panelen ingetekend. Hij gaf aan dat 15 eventueel ook mogelijk is. Om beter te vergelijken heb ik meer offertes uitgevraagd op basis van die 12 panelen, maar het liefste dus meer! Tot dusver de twee offertes (allemaal raden ze micro omvormers aan, ik heb mede dankzij dit forum wel zo mijn twijfels of dit zinnig is?)

Offerte 1: Zonneplan (vind ik niet heel duidelijk qua specificering): 12x DMEGC DM400 panelen, dus 4800 WP totaal met een (SUN2000?) omvormer en 12 optimizers. Kosten: 7472,39, wat neer komt op 1,56 euro per Wattpiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idehjSmtQsQQd1Zc1mVnUQGqpCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TncOJrtPuKgnE611E88B8WH4.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2: Prezon: 12x BAUER-glas-glas 420 WP full black, dus 5040 WP totaal met enphase micro-omvormer IQ8plus plus optimizers. Kosten: 8548,48, wat neer komt op 1,7 Wattpiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg3q1O3v-3ESjJA9PQ9hlWN7kQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qsXPvUo1ZzLplfvd9SKtitcv.jpg?f=user_large

10. Regio
Rotterdam

Meer offertes zullen volgen, die zal ik hier later aan toe voegen. Ik ben benieuwd of de meerprijs van die optimizers in mijn situatie het waard zullen zijn. Ik wil op termijn dus wel het systeem uitbreiden als dat mogelijk is en eventueel minder van het gas afhankelijk zijn, dus meer hybride/elektrisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Teeveezee op 14-04-2023 12:04 . Reden: legplannen toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
Ik zou geen optimizers doen maar een omvormer die behoorlijk ondergedimentioneerd is.
Door je dakorientatie wek je uberraupt maa 66% op, en in Nederland wek je gemiddeld 85% op.
Dus je omvormer hoeft maar ~50% te zijn van je WP.

microomvormers zijn vooral nuttig als het ene paneel meer opwekt dan het andere. Die dakkapel staat ten noorden van jouw mogelijke zonnepanelen, dus als het iets doet is het weerkaatsing - dus MEER ipv minder zonlicht.

De combinatie van lagere opbrengst + geen schaduw maakt microomvormers veel te duur - pak gewoon een string.

PS ergens klopt iets niet in je maten - je geeft aan 4.6 x 12 m ... dan passen er 4 bij 6 a 7 panelen.... in de tekening zetten ze 4 bij 3 rijen... Weet je zeker dat je dak 12 meter lang is ?

Ik tel 18 dakpannen, dat levert ongeveer 7.5 meter op... dat is 4 rijen aan panelen als je 30 cm afstand houdt boven en ondeer Je krijgt probleem als nok gemetseld zit.

Even alles in sunnydesign ingevuld:
Je gaat geen omvormers nodig hebben, maar je gaat wel lange terugverdientijd hebben, reken op 15 jaar.
https://smallpdf.com/nl/f...a1-4e88-9d05-d536ff140d76

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 14-04-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Micro’s en optimizers zijn klinkklare onzin. Teleurstellend van zonneplan die normaal wel enigszins idee hebben wanneer ze geheel geen effect hebben.

@99ruud99 die 4 kW is niet onder gedimensioneerd. Hij is niet bijzonder lichter dan daadwerkelijk gerealiseerd vermogen gezien de 100%

Verder keurige simulatie gedaan voor de TS.
Je ziet ook: shadefix wint 6kWh… ofwel er is geen schaduw van betekenis die de installatie ergens zou kunnen tegenwerken.

@Teeveezee dat dakvlak gewoon in 1 keer helemaal vol. Solar bouwmarkt is €1,10-1,20 per Wp mogelijk

Geen geld uitgeven aan uitbreidbaarheid. De meeste installateurs willen toch niet aan een bestaand systeem sleutelen… dus beperk je tzt zodanig je keuze dat je 2x teveel zou betalen

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 14-04-2023 20:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teeveezee
Beste Ruud en Ronald,

Bedankt voor jullie bericht! Optimizers zal ik niet aan beginnen. Hoewel ik dit filmpje was tegengekomen https://youtu.be/ESpsdMFEFZo?t=938 en mij afvroeg of het op de lange termijn toch misschien nog wat oplevert aangezien zonnepanelen blijkbaar niet allemaal net zo hard 'slijten'?
PS ergens klopt iets niet in je maten - je geeft aan 4.6 x 12 m ... dan passen er 4 bij 6 a 7 panelen.... in de tekening zetten ze 4 bij 3 rijen... Weet je zeker dat je dak 12 meter lang is ?
Ik heb die maten berekend aan de hand van google maps, vanaf boven gezien en kom er zojuist achter dat ik toch iets blijkbaar niet goed had gedaan oeps! Is inderdaad 5,8-6m met een hoek van 35 graden maakt ongeveer 7 meter, dat scheelt nogal wat!
@Teeveezee dat dakvlak gewoon in 1 keer helemaal vol. Solar bouwmarkt is €1,10-1,20 per Wp mogelijk
Ik heb zojuist de meest goedkope/misschien wel beste aanbieding gekregen zonder micro's en optimizers.
16x Bob 430 Wp Fullblack Glas/Glas (schuin dak), en
1x Solplanet ASW3680-S String omvormer
voor de prijs van 6650 (dus 1,03 euro per Wp) , wel anders gelegd dan de andere, zou dat nog veel uitmaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qxBe-udF56SwNDmfwKe-Fck6u4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GShdt8ydcgXGETTgxND7Xh0U.jpg?f=user_large

Ik zit voorlopig ook nog met volgens mij een fase 1 meterkast, zou ik dan een 3 nodig hebben? Volgens mij zit hier langere levertijd op dan op zonnepanelen, voorzien jullie hier nog problemen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik ken én de omvormer niet, én de panelen niet. Maar glas-glas is een luxere uitvoering.

https://bob.solar/zonnepanelen-nl/

De product garantie is ver bovengemiddeld, de opbrengst garantie richting ongeloofwaardig (SunPower maxeon een REC alpha komen niet in die buurt)

Prijs is wel extreem scherp.

Nee met een 3,6kW omvormer hoef je echt niet te denken aan 3 fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teeveezee
Riekt dit naar misdaad denk je? De partij (Elektra Unie) heeft voor zover ik kan zien alleen maar lovende reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De site van Elektra Unie en Bob Solar vertonen veel overeenkomsten. Kijk naar de footer, diverse pagina's waaronder contact en certificering. Ze claimen beiden o.a. InstallQ gecertificeerd te zijn maar ik kan dat niet verifiëren.

Bob Solar lijkt een samenwerking met een bedrijf uit Hong Kong, Electra Unie BV is net in februari 2023 opgericht.

Misdaad? Geen idee. Vind het wel schimmig.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teeveezee
@Ronald @99ruud99 ik heb een partij gevonden waar ik vertrouwen in heb en scherp geprijst. 18x Denim 410 glas-glas zonnepanelen zeggen ze kwijt te kunnen. Dan via een stringomvormer (heeft het dan nog zin om dat te splitsen bij de pijpen? Verder zit er een Goodwe 6K omvormer bij. Als ik het goed begrepen heb van jullie is dat overkill? 5k of zelfs 4k lijkt me dan voldoende?

Is het nu wel zinnig bij deze opstelling om een fase 3 aansluiting te laten plaatsen? Wellicht dat ik op korte termijn een elektrische motor zou willen wanneer ik zo veel opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEku7AulqmhrvKWk-bK6UE69m-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxEz6NVvls5ZYVBTlipR5pVw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door Teeveezee op 18-04-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
18*410 = 7380.
Dus een omvormer van 4k is al erg ruim, omvormer van 3.5k gaat aftoppen (niet dat dat heel erg is).

Kunnen de pijpjes ingekort/nog verder naar rand geplaatst worden? die gaan namelijk wel schaduw geven op de panelen tegen de pijpjes aan :( Als dit niet kan zou ik 1 zonnepaneel weglaten - die gaat in string alleen maar gedoe geven.

6k omvormer gaat MINDER opbrengst geven dan een 4k omvormer (start pas later op) - terwijl een 4k omvormer goedkoper is.... Dusja, de keuze is vrij simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 18-04-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teeveezee
@99ruud99 ik had van een andere partij een offerte ontvangen en die raadde aan de panelen bij de pijpjes dan op een tweede string te gooien, is dat een idee? Mocht 1 paneel minder beter zijn, hoe zou jij dan het laten leggen?

Denk niet dat ik de pijpjes kan/ zou moeten inkorten, ik heb er iig geen verstand van, zou eigenlijk niet aan m'n cv willen rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09
99ruud99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:46:
18*410 = 7380.
Dus een omvormer van 4k is al erg ruim, omvormer van 3.5k gaat aftoppen (niet dat dat heel erg is).

Kunnen de pijpjes ingekort/nog verder naar rand geplaatst worden? die gaan namelijk wel schaduw geven op de panelen tegen de pijpjes aan :( Als dit niet kan zou ik 1 zonnepaneel weglaten - die gaat in string alleen maar gedoe geven.

6k omvormer gaat MINDER opbrengst geven dan een 4k omvormer (start pas later op) - terwijl een 4k omvormer goedkoper is.... Dusja, de keuze is vrij simpel.
De opstartspanning van de hele Goodwe G2-serie is van 4kW tot 20kW hetzelfde of lager dan de 4kW versie. Met een 6kW omvormer zal de opbrengst echt wel hoger zijn. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, dat is maar een paar tientjes (bij winkelman is het 763 versus 830).
Mijn ervaring met glas-glas-panelen is ook dat het piekvermogen door de instraling via de achterkant een pak hoger ligt dan de gerate voorkant-opbrengst. Ik heb 14 * 365 (5110Wp) en de omvormer rapporteert regelmatig 6kW+ op de DC.

Enige reden die ik kan bedenken voor een kleinere omvormer is als je het op de ene 1 fase wil blijven doen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Glas/glas is niet per definitie bifacial.

Een 6kW start niet per definitie later… en dat is niet relevant. Er staat eerder spanning over de panelen dan er vermogen van te plukken is.

Een 3 fase bij gelijk vermogen is altijd minder efficiënt dan een enkelfase.

Voer vermogen, dak helling en azimut in op Thomas Berger pvcalc en kijk zelf waarom meer dan 4kW zo weinig zin heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teeveezee
Coole site! Bedankt voor de tip! Kan je me nog eens vertellen in jip en janneke taal waarom 4k dan beter zou zijn dan bv 5k? Ik heb gevraagd of hij nog een offerte kan uitbrengen op 5k ipv 6k, dat scheelt maar +/- 30 euro, dus wat dat betreft hoef ik het niet te laten. De panelen in kwestie zijn toevallig wel bifacial volgens de fabrikant. Verandert dit het verhaal? Als ik dan @T-MOB zijn reactie zie, is 6k misschien toch geen overbodige luxe??

@Ronald zou je alles dan nog op 1 string gooien of verdelen (vanwege die pijpjes of een andere voor mij onbekende reden)?

[ Voor 126% gewijzigd door Teeveezee op 18-04-2023 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09
Ik had inderdaad gezien dat de panelen bifacial zijn, maar ik had geen rekening gehouden met de orientatie. Als je de gegevens (45 graden azimut, 35 dakhelling, 8kWp ivm bifacial) dan zie je de volgende opbrengst per omvormervermogen:

3.6kW: 4349
4.0kW: 4454
5.0kW: 4558
6.0kW: 4558

6kW voegt dus helemaal niets toe ten opzicht van 5. Een omvormer kleiner dan 5kW is technisch niet per se beter of minder, maar mogelijk wel voordeliger. Als de omvormer 10 jaar meegaat scheelt het 1000kWh over de levensduur. Als je 8ct per kWh krijgt kun je beter naar 5kW gaan als je het minder dan 80 euro kost.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teeveezee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLUf3v3wPI42FlyyXEDFYrKw9J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGwsN3nzbN2prHk5piUrkuH4.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het eindresultaat. Pasten toch 16 panelen (helaas 1.5cm te weinig voor 2 extra, weet zeker dat de buurman daar over zou gaan zeiken). Bij een eerdere schouw dachten ze 14. Dus ze kwamen met 14 panelen en een 4k omvormer, maar omdat er meer pasten kwamen ze de dag erna met 16 panelen en de monteur raadde toch een 6k omvormer aan omdat het bifacial panelen waren. Heb me daar (wellicht helaas) door laten overrompelen en toch voor de 6k gegaan. Totale kosten 7100 euro. 16 panelen 410 wp glas-glas.

@T-MOB @99ruud99 @Ronald

Als de 6k minder efficiënt zou zijn dan 4k, om hoeveel minder opbrengst zou het dan gaan? Afgezien van het feit dat hij dan een paar tientjes duurder was. Die site van Thomas Berge met het theoretisch haalbare opbrengst haal ik momenteel (zie plaatje onder, dit is netto). Dan weet ik of ik het (mogelijke) gemis van mij af kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UAwnfAX36FCUIxSEleiydrfgh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eLsq4i7exxWitiNZtRAvCIi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Teeveezee op 16-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor SMA omvormers zou het te bepalen zijn: ik heb daarmee een simulatie gedaan wat een 5kW met aftop meer opbrengst gaf dan een 6kW zonder aftop.

Maar voor andere merken ken ik heb tools op dat niveau.

Het gaat om fracties van procenten. Niet druk om maken

Pagina: 1