(Akoestisch) isoleren houten verdiepingsvloer woonboerderij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:05
We zijn bezig met de renovatie van onze verdiepingsvloer (en de rest van de woning). De verdiepingsvloer is van hout met hier en daar een stalen ondersteuningsbalk. We willen tussen de bestaande balken van bovenaf gaan isoleren. Met name voor geluid. De bovenverdieping wordt net als het dak namelijk gewoon geisoleerd voor de warmte. De opbouw van de huidige vloer is nogal raar. In vele jaren vaker gerenoveerd en "verbeterd". De opbouw, van bovenaf gezien, is alsvolgt
- Vloerbedekking (reeds verwijderd)
- 12mm spaanplaat (reeds verwijderd)
- Grenen vloerplanken (reeds verwijderd)
- houten vloerbalken 70x150mm
- tussen de vloerbalken het allereerste plafond (meer dan 100 jaar oud) van leemstuc met takjes e.d. (reeds verwijderd)
- onder tegen de balken een oud gestuct plafond met van die gaasmatten
- onder dit oude gestucte plafond regelwerk met verlaagd plafond en stucplaten.

We willen dus van bovenaf tussen de balken gaan isoleren. Ik kom echter niet helemaal meer wijs uit de opties. Dat het oude gestucte plafond met gaasmatten blijft zitten lijkt me al een voordeel t.b.v. geluidsoverdracht. Nu vraag ik me af wat ik het beste tussen de balken kan doen? De opties:

1) Helemaal opvullen (150mm) met glaswol (Knauf acoustifit of MW35)
2) Helemaal opvullen met steenwol (Rockwool Plus+ of Sonobase)
3) Gedeeltelijk opvullen met bijv. 90 a 100mm steenwol

Ik zit dus met name een beetje met de dikte. Steenwol zou beter isoleren tegen geluid, maar geldt dat bij vergelijking met dezelfde dikte in materiaal? Of dempt steenwol 10cm al beter dan 15cm glaswol? Met name de dikkere platen steenwol worden wel erg duur per m2.
En wat is bijvoorbeeld nog het verschil tussen Knauf MW35 en Acoustifit?

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je last van contact geluid of lucht geluid? voor contact geluid kan je beter ontkoppelen dat kan in basis door en zwevende vloer /en of een ontkoppeld plafond. de holle ruimte vullen met wol helpt echt maar minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
twain4me schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:23:
Heb je last van contact geluid of lucht geluid? voor contact geluid kan je beter ontkoppelen dat kan in basis door en zwevende vloer /en of een ontkoppeld plafond. de holle ruimte vullen met wol helpt echt maar minimaal.
Beide. Het is gewoon een houten vloer en boven komen slaapkamers. We kunnen de vloer maar 1 keer vullen dus willen het wel meteen goed doen. Contact geluid ben ik me van bewust, hier willen we een laag vilt, rubber of kurk o.i.d. leggen voordat we de vloer gaan leggen. Waarschijnlijk zetten we ook de nieuwe metal stud wanden op deze ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Misschien nog iemand die advies kan geven betreffende de isolatie tussen de vloerbalken? De oude vloerbalken zijn ondertussen opgedikte en opgehoogd, wat resulteert in een totale hoogte van gemiddeld 160mm. Als het niet nodig is deze volledige ruimte op te vullen (voor akoestische isolatie) doe ik het liever niet.

Daarnaast kwam ik nog het volgende tegen op de website van Knauf: "90 mm MW 35 op 110 mm luchtspouw".
https://www.knaufinsulati...scentrum/geluidsabsorptie

In betreffende tabel lijkt het zo dat isolatie met daarbij een luchtspouw zorgt voor een betere geluidsadsorptie dan zonder luchtspouw, of zie ik dat verkeerd?
Mijn idee was nu om de vloer te voorzien van 2 lagen 60 of 70mm Knauf MW35. De 2 lagen omdat ik veel zal moeten snijden door de verschillende balkafstanden, en daardoor de naden kan laten verspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Kijk ook eens naar Fermacell platen, dat zijn 2 verlijmde gipsvezelplaten met een laagje steenwol. Leg je als zwevende vloer en dat weert best wat geluid. Mijn broer heeft dat op de bovenverdieping van zijn gehorige houtskeletwoning laten leggen, je hoort boven niet dat er beneden gepraat wordt en andersom hoor je alleen als de kinderen staan te springen. Normale loopgeluiden hoor je niet meer.
Die platen had je zo over de grenen vloerplanken kunnen leggen.

Wat betreft opvullen, als je voor fermacell platen gaat denk ik dat het weinig uitmaakt wat je eronder aanbrengt, alle beetjes zullen wat helpen.