We zijn bezig met de renovatie van onze verdiepingsvloer (en de rest van de woning). De verdiepingsvloer is van hout met hier en daar een stalen ondersteuningsbalk. We willen tussen de bestaande balken van bovenaf gaan isoleren. Met name voor geluid. De bovenverdieping wordt net als het dak namelijk gewoon geisoleerd voor de warmte. De opbouw van de huidige vloer is nogal raar. In vele jaren vaker gerenoveerd en "verbeterd". De opbouw, van bovenaf gezien, is alsvolgt
- Vloerbedekking (reeds verwijderd)
- 12mm spaanplaat (reeds verwijderd)
- Grenen vloerplanken (reeds verwijderd)
- houten vloerbalken 70x150mm
- tussen de vloerbalken het allereerste plafond (meer dan 100 jaar oud) van leemstuc met takjes e.d. (reeds verwijderd)
- onder tegen de balken een oud gestuct plafond met van die gaasmatten
- onder dit oude gestucte plafond regelwerk met verlaagd plafond en stucplaten.
We willen dus van bovenaf tussen de balken gaan isoleren. Ik kom echter niet helemaal meer wijs uit de opties. Dat het oude gestucte plafond met gaasmatten blijft zitten lijkt me al een voordeel t.b.v. geluidsoverdracht. Nu vraag ik me af wat ik het beste tussen de balken kan doen? De opties:
1) Helemaal opvullen (150mm) met glaswol (Knauf acoustifit of MW35)
2) Helemaal opvullen met steenwol (Rockwool Plus+ of Sonobase)
3) Gedeeltelijk opvullen met bijv. 90 a 100mm steenwol
Ik zit dus met name een beetje met de dikte. Steenwol zou beter isoleren tegen geluid, maar geldt dat bij vergelijking met dezelfde dikte in materiaal? Of dempt steenwol 10cm al beter dan 15cm glaswol? Met name de dikkere platen steenwol worden wel erg duur per m2.
En wat is bijvoorbeeld nog het verschil tussen Knauf MW35 en Acoustifit?
Alvast bedankt voor jullie input.
- Vloerbedekking (reeds verwijderd)
- 12mm spaanplaat (reeds verwijderd)
- Grenen vloerplanken (reeds verwijderd)
- houten vloerbalken 70x150mm
- tussen de vloerbalken het allereerste plafond (meer dan 100 jaar oud) van leemstuc met takjes e.d. (reeds verwijderd)
- onder tegen de balken een oud gestuct plafond met van die gaasmatten
- onder dit oude gestucte plafond regelwerk met verlaagd plafond en stucplaten.
We willen dus van bovenaf tussen de balken gaan isoleren. Ik kom echter niet helemaal meer wijs uit de opties. Dat het oude gestucte plafond met gaasmatten blijft zitten lijkt me al een voordeel t.b.v. geluidsoverdracht. Nu vraag ik me af wat ik het beste tussen de balken kan doen? De opties:
1) Helemaal opvullen (150mm) met glaswol (Knauf acoustifit of MW35)
2) Helemaal opvullen met steenwol (Rockwool Plus+ of Sonobase)
3) Gedeeltelijk opvullen met bijv. 90 a 100mm steenwol
Ik zit dus met name een beetje met de dikte. Steenwol zou beter isoleren tegen geluid, maar geldt dat bij vergelijking met dezelfde dikte in materiaal? Of dempt steenwol 10cm al beter dan 15cm glaswol? Met name de dikkere platen steenwol worden wel erg duur per m2.
En wat is bijvoorbeeld nog het verschil tussen Knauf MW35 en Acoustifit?
Alvast bedankt voor jullie input.