Verder in het Aimesh-moeras of iets nieuws?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 08:43
Ik heb een AC-86U router beneden in de meterkast. En een AC-68U als Aimesh node beneden in de werkkamer. Alles bedraad aangesloten. Op aanraden van een forum (SNB denk ik) ergens aparte SSID's voor 2.4 GHz en 5 GHz.

Op zich nu weinig problemen met snelheid, stabiliteit en verbinding. Soms blijft een client wat te lang op 2.4 GHz hangen.
Op 1 kamer boven is er echter slechte dekking.

Nu kan ik daar een extra Aimesh node hangen. Bijvoorbeeld een ax-53U. Ethernet backhaul.

Maar ik heb nu al issues dat de ac-68u niet alle aimesh functionaliteit van de 86u ondersteunt..dan is het helemaal een ratjetoe..En voor maar 1 kamer is dit wellicht overkill. Ik zie die nog wel gaan interfereren met het netwerk beneden zodat ik problemen krijg waar ik ze nu niet heb.. Gewoon nog een ac-68U kan ook. Snelheid tussen wifi5 en wifi 6 lijkt niet teveel uit te maken? Maar dat is al een oud beestje..

En ik ben eigenlijk niet zo 100% tevreden over Aimesh. Met die aanbevolen configuratie-instellingen en 2 aparte netwerken is een groot deel van de eenvoud van het systeem wel verdwenen..Vooral de firmware vind ik slecht. In theorie zit alles erop: parental controls, real time inzicht etc. Maar in de praktijk is het het toch net niet. Loopt vaak vast. Statistieken zijn niet betrouwbaar. En instellingen in de app (bv. "bedtijd") zijn anders dan in de webclient..Namen geven aan macadressen loopt ook niet synchroon tussen app en webclient..

Dus op termijn wil ik wel naar iets meer plug and play. Iets minder tweakable firmware, iets betere out-of-the-box experience en goede software + app die het gewoon doet.

Wat is dan een goed en vooral ook prijs/kwaliteit systeem? Met 3 goede nodes red ik het thuis wel denk ik. Ik lees hier voor over Ubiquity. Losse router + AP's. Enerzijds bevalt mij dat wel qua idee. Maar ziet er nogal duur uit (vooral die router) en is qua configuratie wellicht overkill.

Als laatste: het is maar voor 1 kamer. Kan iets als een losse acces-point ook? Ik heb in die categorie gekeken, maar die lijken net zo duur als routers te zijn?

Alvast bedankt
HaMPeL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Ubiquity accespoint kun je ook standalone instellen. Je hebt dan geen controller o.i.d nodig. Ik heb er thuis 3. Hangen achter een simpele router voor het DHCP deel. In principe kun je dat ook laten uitvoeren door de router / modem van de internet provider. De AP's stel je dan via de app in als standalone en voor de rest blijf je er dan af. Af en toe een checken of er een firmware update is en verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor router gebruik je? Ben zelf best te spreken over de mogelijkheden van Fritzbox en het samen laten werken van de verschillende devices. Ubiquity is mooi maar heb je weer een controller nodig en voor thuis al gauw overkill. Eigenlijk wil je (mijn persoonlijke mening) het liefst router en AP van hetzelfde merk en te managen in een app.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
ASUS AC-86U router..

Alles in 1 app ook graag. Maar de app synct niet goed met de firmware. En het lijkt erop dat de AC-86U niet de nieuwste ASUS-WRT meer krijgt..
Daarom ook de titel Aimesh-moeras..klinkt allemaal erg goed, dat uitbreiden, maar als dit betekent dat ik niet de meest functionele firmware meer krijg door die oude apparaten..En door de ethernet backhaul de 'mesh' functionaliteit eigenlijk niet gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Snap niet zo goed waarom je het überhaupt over AImesh hebt, want via ethernet backhaul (goed!) maak je daar toch geen gebruik van?

Je geeft aan dat je voor die plek op de 1e verdieping je daar ook een access point bedraad zou kunnen aansluiten, wat natuurlijk ideaal is. Oke dan ook kiest voor Asus of een ander merk maakt in principe niet uit. Tenzij je al je apparaten wil vervangen zou ik zelf dan inderdaad bij Asus blijven, want dan heb je maar 1 UI om gewend aan te raken.

Zo lang je op dat nieuwe AP dezelfde SSID aanmaakt (naam+wachtwoord+encryptie) zullen je apparaten gewoon goed moeten roemen tussen je AP's. Eventueel kun je nog wat spelen met de signaalsterkte mochten je apparaten wat te lang op een suboptimaal AP blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
Tsja, dat heet bij mij gewoon zo: Aimesh. Staat dik in de firmware.

Mijn 2e router (AC-68U) is als node in de aimesh van de AC-86 opgenomen.
Ik dacht dat het voordeel van aimesh was dat je alles vanuit 1 interface kon beheren en configureren? Ik zie ook geen optie om van mijn node gewoon een AP te maken. Wel een optie om van mijn router een AP te maken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling?

Ik heb nu aparte netwerken voor 2.4 GHz en 5GHz gemaakt, omdat mijn node geen Smartconnect-support heeft naar het schijnt..maar hoe simpeler hoe beter wat mij betreft. Dus 1 netwerk (zelfde SSID bedoel ik dan) op zowel 2.4GHz als de 5GHz zou al schelen. Als de clients dan zelf slim genoeg zijn om elke keer het beste netwerk en acces point te kiezen...

Mis ik dan nog iets aan Aimesh? Ik neem aan dat alle statistics en parental controls enzo gewoon blijven werken omdat alles nog via de main router loopt..

En de hamvraag: hoe doe ik dit? De enige optie die ik zie is "remove node" bij de AC-68u. Dat doen en dan gewoon naar het IP-adres surfen? Nu redirect deze nog naar de webportal van de main node..
Moet ik dan op de main router ook nog instellen dat er een acces point is?
Pagina: 1