Groene oxidatie in nieuwe koperen leiding

Pagina: 1
Acties:

• jonavanmona
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
Goeiemiddag,

Ik ben een waterverzachter aan het installeren, en daarvoor moest een stukje koperen pijp weggehaald worden.
Nu viel het mij op dat er best wat groene aanslag aan de binnenkant van de pijp zit. Deze pijp is met de verbouwing nieuw aangelegd (1 jaar geleden ongeveer) en zit vlak na de wateraansluiting in huis.

Is dit normale corrosie of is dit teveel van het goede? En wat kan ik er dan mee?

Alvast dank! Jonathan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqTsSSizwKK9lL9Wz_hvcEeA4Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stgJRYiXj6vnA0sHKUX5wai1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EALmlFGlTAEnhbGFgvhnnF8DYys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmqIs8iURKTjrVZiFrwgOupZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTivkZt4Dk90dPAFt3pqn0LHGeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWloIfZ6vfJ8w4WWoEH2ADxP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jonavanmona op 14-04-2023 10:56 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Condenswater?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je die pijp zojuist gezaagd of was deze zo gemonteerd :X

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01 23:11
Koperoxide onstaant normaal, als koper in contact komt met water en lucht(zuurstof). Aan de buitenkant komt dit wel veel voor, maar zover ik weet niet aan de binnenkant van een waterleiding.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:29:
Heb je die pijp zojuist gezaagd of was deze zo gemonteerd :X
Zoals ik het lees, heeft hij dit zojuist uit een pijp gezaagd, die een jaar geleden gemonteerd is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is hoe koper roest. Dat is normaal aan de buitenkant van de leidingen. Aan de binnenkant ben ik niet zeker.

Wij hebben ook koperen leidingen, maar ik ga ze niet doorzagen om te kijken of ze groen worden ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit ziet er uit als normale algemene corrosie en is normaal bij een bepaalde dikte stopt het .
De zuurstof die nodig is zit ook in water (H2O)

meestal wordt het uiteindelijk een bruinig laagje

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 14-04-2023 13:03 ]

• jonavanmona
Freee!! schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:42:
[...]

Zoals ik het lees, heeft hij dit zojuist uit een pijp gezaagd, die een jaar geleden gemonteerd is.
Klopt inderdaad! Dit stukje is ertussenuit gezaagd

• jonavanmona
twain4me schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:00:
Dit ziet er uit als normale algemene corrosie en is normaal bij een bepaalde dikte stopt het .
De zuurstof die nodig is zit ook in water (H2O)

meestal wordt het uiteindelijk een bruinig laagje
Oke mooi!
Ik las inderdaad dat het ook reageert met zuurstof in het water, maar als niet-ervaringsdeskundige moeilijk te zeggen of deze hoeveelheid normaal is.

Bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
jonavanmona schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:44:
[...]

Klopt inderdaad! Dit stukje is ertussenuit gezaagd
Vergeet niet het achtergebleven deel te ontbramen, anders kun je hinderlijke geluiden krijgen (fluiten/suizen) van de leiding.
Pagina: 1