Thuis netwerk debuggen (delta glasvezel, mesh wifi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 17:46
Graag advies voor het deze config:

Symptoom: sinds een aantal maanden Delta Fiber met Nokia Modem (XS-242G-B). Verbinding valt vaak weg; slechte snelheden. Inmiddels drie nieuwe modems ontvangen.

Tijdens het laatste support telefoontje doorverbonden met een Delta medewerker van de zakelijke helpdesk. Die gaf wat inzichten. Er kunnen 'loopbacks' ontstaan met de wifi mesh AP wanneer deze ook bedraad zijn aangesloten. Dat laatste (Ethernet backhaul) vanwege snelheid.

Wellicht is er een issue op het lokale netwerk

Modem + router (DHCP) -> unmanaged Switch (netgear GS108) -> Access Point 1 (TP-link Deco M9) + bedrade netwerk devices (PC's, PS4, ..) + unmanaged switch. Daarnaast een aantal TP Link Deco access points; draadloos. In totaal zo'n 40 clients

Overige symptomen:

- Sonos speakers zijn vaak niet te vinden Spotify
- LG WebOS TV klaagt een paar keer per avond over wegvallen wireless verbinding. Deze is bekabeld aangesloten. :+

Pogingen om dit te verhelpen:

- IP addressen statisch gemaakt
- Mesh punten niet meer bekabeld; alleen wifi
- Sonos speakers alleen Wifi

Hoe kan ik dit debuggen? Wireshark?

[ Voor 28% gewijzigd door MightyMike684 op 14-04-2023 10:16 ]

Beste antwoord (via MightyMike684 op 14-04-2023 11:25)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:54
IGMP moet je naar kijken bij multicast iptv setups (typisch KPN), dat staat hier los van. Het discovery protocol waar ik op doelde is IEEE 1905.1. Helaas is dat nergens te vinden of een switch dat kan

Veel provider switches ondersteunen dit gek genoeg niet. De truuk is dus dat het pad tussen 2 deco's altijd buiten de provider switch om moet lopen.
Als ik je architectuur plaatje bekijk (beetje lastig lezen) dan loopt verkeer van de 1e deco naar de 2e via de modem switch. Dat wil je dus voorkomen.

Makkelijkste oplossing is:
Modem > kabel > Switch en vanuit deze switch alles aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Owja ik neem aan dat je hem wel in AP mode gebruikt verder?

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2023 11:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 19:49

TheNephilim

Wtfuzzle

"Verbinding valt vaak weg; slechte snelheden." -> zowel op bedrade appraten (desktop bijv.) als draadloos (smartphone bijv.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Hoi TheNephilim,

Snelheid meet ik alleen bekabeld: SpeedTest (PC -> Bekabeld -> Modem). Ik wil verstoring van de meting voorkomen (wifi / overige apparatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Decos kunnen inderdaad bedraad verbonden lelijek netwerklussen veroorzaken waarna je verbinding instort.
Is echter ook wel makkelijk uit te sluiten: Log in op de App en kijk of ze allemaal verbonden zijn via Ethernet, als dat er staat heb je geen last van een lus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Hi Laurens0619,

Dank voor je reactie. Meteen twee inzichten:

- Voorheen (gisteren) was er 1 deco (in de app) verbonden via kabel. In werkelijkheid waren het er twee. Hm..
- Ik heb net de deco app geopend en meteen valt m'n internet radio weg. Hm...

Opverzoek van Delta heb ik vanmorgen alle deco's losgekoppeld van de kabel. Dat lijkt niet de oplossing te zijn. Ik ga er eens een paar uitschakelen.

Kan ik afdwingen dat een AP de bekabelde backhaul gebruikt? Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die decos gebruiken een discovery methode om te detecteren of ze bedraad verbonden zijn.
Als die detectie faalt dan blijft die wireless (en wired) verbonden en krijg je loops.

Dit kun je niet afdwingen behalve het geheel correct aansluiten. Sommige switchen blokkeren het discovery protocol waardoor het mis gaat.

Als je een lus hebt gehad met deco's dan zou ik bij het loskoppelen ook even de rest van je netwerk apparatuur power cycle geven.

Hoe zijn je decos aangesloten? Vooral die deco waar dus niet ethernet stond als status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Ik heb wat zitten googelen:

"Dit kun je niet afdwingen behalve het geheel correct aansluiten. Sommige switchen blokkeren het discovery protocol waardoor het mis gaat." --> Ik heb Netgear GS108 switches. Die blijken niet IGMP-snooping te ondersteunen; De GS108E kan dat wel.

Modem -- (kabel) -- GS108 -- Deco M9
|------ ( Pc's, andere apparatuur)
|------ Deco M9
|------ GS108 -- Deco M9
|------- (Pc's, Andere apparatuur)
-------- GS108
|----- (Pc's, andere apparatuur)

Wireless: 2x Deco M9, 2x Deco M5, WLan clients (telefoon, laptop, ..)

Status van de Deco's in de app: 1x 'ethernet'; 1x een Wifi symbooltje. De overige geen indicatie. En de melding in de app. "everything looks ok'

Eerste conclusies:
- Mijn gebruikte switches zijn niet handig. Wellicht kan ik de Deco's op de poorten van het modem aansluiten
- Begrijp niet goed wat de reden is dat met mijn vorige ISP dit wel werkte en nu niet. Wacht even. Ik heb 3x Deco M5 kado gekregen van Delta. Volgens TP-link kan je verschillende Deco types door elkaar gebruiken. Wellicht toch geen handige keuze

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
IGMP moet je naar kijken bij multicast iptv setups (typisch KPN), dat staat hier los van. Het discovery protocol waar ik op doelde is IEEE 1905.1. Helaas is dat nergens te vinden of een switch dat kan

Veel provider switches ondersteunen dit gek genoeg niet. De truuk is dus dat het pad tussen 2 deco's altijd buiten de provider switch om moet lopen.
Als ik je architectuur plaatje bekijk (beetje lastig lezen) dan loopt verkeer van de 1e deco naar de 2e via de modem switch. Dat wil je dus voorkomen.

Makkelijkste oplossing is:
Modem > kabel > Switch en vanuit deze switch alles aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Owja ik neem aan dat je hem wel in AP mode gebruikt verder?

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Top, bedankt voor je antwoord.

Dat wordt Switch shoppen :)

Ja; de deco's staan in AP mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@MightyMike684
Tip: De switch van de ac-tion doet het prima en is energiezuinig. Die heb ik er zelf ook tussen zitten :)
Alleen ff kijken of het genoeg poortjes zijn voor jou

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Ge-Wel-Dig. De Action. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het plaatsje van wat waarop aangesloten is, is (mij iig) nog niet geheel duidelijk. Misschien MS Paint proberen (als je geen Visio hebt :P )?

Ik zie hier een paar mogelijke oorzaken - en heel veel ruis.

Allereerst lees ik nergens dat je met een enkele PC direct op de XS-242G-B (wat geen modem is, bij glas wordt niets ge(de)moduleerd - het is een router/gateway met ingebouwde PON ONT) getest hebt zonder ook maar iets anders (bedraad of draadloos) aangesloten. Ik zou dat zeker doen om problemen met verbinding of gateway firmware uit te sluiten.

Ervan uitgaande dat dat wel goed is, moet je even drie mogelijke oorzaken van problemen uit elkaar houden:
1) multicast storms bij IPTV. Alleen van toepassing als Delta multicast ABR gebruikt voor hun IPTV (weet ik niet...). Als ze dat doen, moeten je switches IGMP snooping ondersteunen.
2) L2 network loops door Sonos. Sonos is hersendood qua networking: ze maken altijd draadloos verbinding met elkaar, ook als ze bedraad aangeslotejn zijn. Ze geven letterlijk aan dat het de verantwoordelijkheid is van overige netwerkapparatuur om de loops die zo ontstaan op te lossen :( Hier zijn twee workarounds voor A ) geen Sonos apparatuur bedraad aansluiten of B ) als je dat wel wilt (op zich verstandig), inloggen op de Sonos apparaten en WiFi handmatig uitzetten. Dit zou je originele probleem geweest kunnen zijn, maar je hebt A al gedaan, dus zou nu het probleem niet meer mogen zijn.
3) storms tussen mesh nodes omdat Deco IEEE1905.1 gebruikt en net zoals Sonos er maar vanuit gaat dat alle tussenliggende apparatuur het ook ondersteunen. IEEE1905.1 support van switches is nagenoeg niet gedocumenteerd (ook niet door TP-Link wiens Deco's het vereisen |:( ), veiligste is om Deco alleen rechtstreeks op Deco aan te sluiten (deze M9 hebben twee UTP poorten dus dat zou mogelijk moeten zijn)

Maar... dit zijn mogelijkheden. We weten nog niets zeker. Voordat je je netwerk overhoop gaat gooien laat staan je portemonnaie trekt voor nieuwe apparatuur, zou ik STERK aanraden om daadwerkelijk te kijken wat er echt gebeurt, door zoals je in je ts aangeeft met Wireshark een capture te doen van verkeer op je netwerk. Dan kunnen we kijken wat exact oorzaak is en wat dan beste oplossing zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Hi Dion,

Goed punt. (poging tot) beter plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhAsUkZVDoqCaPJTb7XHVYd0-_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rRimGetBOodeVlHrl53SvaB3.png?f=fotoalbum_large

Opmerking: de de Sonos en Deco's zijn de laatste dagen (als experiment) van bedraad naar draadloos gegaan

Daarnaast zijn er wat fysieke beperkingen: Een huis. Het 'doorlussen' van decos heb ik (momenteel) geen bekabeling voor liggen.

Wireshark traces: Waar te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ah dat is een heel ander plaatje dan ik textueel uit je post haalde. Dan loopt alles al via een aparte switch maar tegelijk is het dan wel gek dat de DECO wireless aangeeft terwijl die met ethernet verbonden was..
Welke deco in je plaatje gaf dat aan?

Verder eens met dion_b dat meer troubleshooting gaat helpen om het probleem te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Ok, fijn dat dit duidelijker is.

Het was een Deco M5; die op dat moment bedraad aangesloten was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:26:
@MightyMike684
Tip: De switch van de ac-tion doet het prima en is energiezuinig. Die heb ik er zelf ook tussen zitten :)
Alleen ff kijken of het genoeg poortjes zijn voor jou
Het maximumverbruik van die switch is tamelijk hoog voor maar 5 poorten: 3,7W.

Er zijn zuinige switches. Pricewatch

Elke Watt kost ongeveer € 3 per jaar of € 15 in 5 jaar. Het is goed om daarop te letten bij apparaten die altijd aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
Delta gebruikt multicast ABR voor het tv signaal, dus het zou wel beter zijn als de eerste twee switches in het pad naar de tv wel igmp snooping ondersteunen.
Dit om het multicast signaal van andere devices weg te houden.

Ik weet niet hoe het met de bekabeling zit, maar als het kan zou ik de poorten van je modem gebruiken en daar de sonos en de tv op aansluiten zonder switches ertussen en daarna eerst de modem poorten opgebruiken en dan pas switches gebruiken.
Dan heb je in ieder geval geen last meer dat het multicast signaal bij andere devices aankomt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Wellicht een aanvulling: Ik heb geen Delta TV abo. Ik kijk enkel streaming diensten. (Geen CI+ enzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik huidig plaatje zie is IEEE1905.1 geen issue meer want maar een Deco bedraad en rest draadloos daarop. MABR is geen issue want geen linear TV. Wat wel nog kan is een Sonos loop aangezien dat ene Sonos -apparaat nog bedraad is.

Als je die ook los trekt en het probleem blijft, zou ik alles muv een PC lostrekken en gateway uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike684
Bedankt, Dion. Ga ik doen.
Pagina: 1