3jaar oude isolatie opnieuw na vervangen dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hekvandam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-12-2025
Eind 2019 hadden wij een te renoveren woning gekocht, deze had zoals de meeste oude woningen enkel glas en geen isolatie.

Ons dak bestond nog uit leien van asbest en een asbest onderdak, maar aangezien de woning helemaal gestript moest worden en het dak in goede staat was hebben we het dak nog gelaten.
(Wij waren toen ook nog maar 26jaar en dus beperkt budget)

Maar hebben toen meteen het dak geisoleerd door 6cm glaswol tussen de spanten te steken en vervolgens ook 10cm purplaten tussen de gordingen te plaatsen om zo een redelijk goede isolatie te bekomen.

Door de inflatie is onze lening tov onze lonen drastisch gedaald en hebben we besloten om bij te lenen en ons dak ineens aan te pakken omdat we van onze zolder een kamer willen maken.

Nu hebben de dakwerkers het onderdak & en leien langs buiten weggehaald en reeds vervangen. Hierdoor heb ik mijn twijfels of de glaswol nog wel goed zit aangezien 6cm glaswol niet zo hard klemt

De PUR platen weghalen en opnieuw steken is ook niet zo een evidentie aangezien ik elk spleetje met PUR schuim heb dichtgespoten

Wat is het beste dat we doen? Situatie laten voorwat het is? Of best alles opnieuw doen?
Als ik de PUR platen kon recupereren was dit een nobrainer aangezien glaswol maar 5 a 6 euro per m2 kost. Maar PURplatenvan 10cm kosten 25euro per m2...

Het gaat over een 60m2 dak

Alle reacties

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:35
Pur en pir snijd je toch zo los met een stanleymes om het te hergebruiken? Zou ik zeker proberen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 20:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor dit soort klusjes kan het best interessant zijn om 'B-keus' isolatiemateriaal te pakken:

https://www.jandeisolatie...x100-rd455-300m2/20503209

Zijn vaak partijen die over zijn bij grotere projecten of verkeerd besteld, te lang op de bouwplaats gestaan etc.

Beter is om het dakvlak als 1 geheel te isoleren, als je alleen gaat isoleren tussen de balken dan kan de kou nog steeds via het hout de woning in trekken (koudebrug). Ik denk dat je qua extra arbeid ook niet gaat uitkomen als je allemaal kleine stukken gebruikt, beter zijn grotere panelen plaatsen dan ben je snel klaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
Waarmee zijn je onderdak en leien vervangen? Afhankelijk van de nieuw gebruikte materialen kan de vochthuishouding van je dak veranderd zijn en is het misschien sowieso slim om de opbouw/isolatie opnieuw te berekenen/beoordelen via https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Eens met @phYzar. In Ubakus kun je zien of je iets aan moet passen omdat er ergens condens ontstaat waar je het niet wilt hebben.

Als je volgens Ubakus niets aan moet passen dan kun je verder kijken naar wat je wilt.
Dat laatste is voor mij een beetje onduidelijk maar ik neem aan dat je zo goedkoop mogelijk een hogere isolatiewaarde wilt bereiken indien dat mogelijk is.

Dan moeten we eigenlijk nog weten hoe hoog je gordingen zijn, weet je dat?

Dus het is handig is als je een Ubakus screenshot deelt of de hoogte gordingen, en wat je uiteindelijk wilt bereiken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Hekvandam schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:44:
Maar hebben toen meteen het dak geisoleerd door 6cm glaswol tussen de spanten te steken en vervolgens ook 10cm purplaten tussen de gordingen te plaatsen om zo een redelijk goede isolatie te bekomen.

[...]

Nu hebben de dakwerkers het onderdak & en leien langs buiten weggehaald en reeds vervangen. Hierdoor heb ik mijn twijfels of de glaswol nog wel goed zit aangezien 6cm glaswol niet zo hard klemt

De PUR platen weghalen en opnieuw steken is ook niet zo een evidentie aangezien ik elk spleetje met PUR schuim heb dichtgespoten

Wat is het beste dat we doen? Situatie laten voorwat het is? Of best alles opnieuw doen?
In principe heb je 16cm isolatie: prima
Je maakt je zorgen of 6 van de 16 suboptimaal werkt. Je hebt daar echter geen bewijs van.

Laten we aannemen dat het afwezig is voor 10% van het oppervlak. Dan heb je dus 90% 16cm isolatie en 10% 10cm isolatie. Hiermee kun je de R waarde van je dak uitrekenen (gewogen gemiddelde van U waardes uitrekenen en vervolgens daar de reciproke van):
Rdun = Rglaswol
Rdik = Rglaswol + Rpur
Udun = 1/Rdun
Udik = 1/Rdik
Ugem = 0.9 * Udik + 0.1 * Udun
Rgem = 1/Ugem
Of invoeren in Ubakus

Mijn gut feeling: het is de moeite niet waard om hier nu wat aan te gaan doen. (In het ideale geval had je voor het terugplaatsen van het dak de isolatiedekens even nagelopen en aangevuld vanaf de buitenkant.)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2023 10:24 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat @Rukapul zegt dat is waarschijnlijk de moeite niet waard. Als je 10 cm pir nagenoeg sluitend onder het gehele dak heb zitten is dat gewoon goed. dat beetje glaswol tussen kepers (ik denk dat je die bedoeld ipv spanten) voegt hoe dan ook niet extreem veel toe door het vele hout. al is het mooi als het boven de gording nog wel goed zit. Je kan eventueel volgende winter even wat beelden maken met de warmtebeeldcamera.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 14-04-2023 12:44 ]

Pagina: 1