Muisklik probleem of instelling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witalik
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 17:17
Mijn vraag

Tijdens het spelen van Dota2 merk ik al een tijdje dat ik soms ergens op klik en de knop niet wordt geactiveerd. Het lijkt erop dat ik dan zo snel klik en de cursor weer weg heb uit het knopveld dat de klik dus niet in dit veld is en er niks gebeurt.

De echte klik gebeurt ook tijdens het loslaten van de muisknop toch? Het probleem heb ik alleen ondervonden sinds ik een Logitech muis gebruik ipv de Razer muizen die ik hiervoor heb gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige muis = Logitech G G203 Prodigy - Muis

Voorheen gebruikte muizen zijn : Razer Deathadder en nog een ander type van Razer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik moest sowieso de DPI instelling al omlaag brengen van de Logitech, ik heb het nu op 1850 staan volgens mij. Zijn er nog andere instellingen die ik kan proberen om dit 'probleem' te omzeilen?

Dus ik ga soms vanuit het map veld naar een skill onderin om te activeren maar omdat ik zo snel omlaag ga en weer omhoog terug naar de map tussen het klikken valt de klik buiten de 'button van het spel'

Je zou zeggen dan koop je toch weer een Razer, dat kan, maar de kwaliteit van die Deathadder was zo bizar slecht dat ik nu een andere fabrikant wilde proberen. Deze houd het beter uit kwa scroll wheel en de rubbertjes (die er niet op zitten) komen niet los van de muis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

-TL;DR-
Keyboard shortcuts

Wellicht een heel flauw antwoord en volledig om de materie heen, maar miskliks zijn het best te voorkomen door helemaal geen kliks te gebruiken. Probeer je zelf aan te wennen om de keyboard-shortcuts voor knoppen te gebruiken. Je geeft aan dat je tijdens het spelen van DotA knoppen probeert aan te klikken. Dat is enorm veel tijd verspild in je muis naar de knop bewegen en dan te klikken.
Als je inderdaad te snel 'uit' de knop bent, dan wordt de klik inderdaad niet geregistreerd als zijnde bedoeld voor de betreffende knop. Deze situaties komen, lijkt me, alleen maar voor als je een actie knop aan klikt en dan de muis terug in het speelveld beweegt om de actie uit te voeren (edit: je geeft in je post aan dat dit inderdaad het geval is).
Ik speelde zelf geregeld RTS spellen waarbij muis-oog coordinatie en snelheid ook van grote invloed zijn. Het werken met keyboard shortcuts heeft mijn spel destijds echt naar een hoger plan gebracht. Toegegeven, het is een hele tijd wennen en trainen, maar als je eenmaal muscle-memory hebt opgebouwd, dan ga je echt met schreden vooruit. En als de keyboard layout niet lekker voor je aanvoelt, dan kun je meestal wel zaken aan passen om bijvoorbeeld een 3x3 of 4x4 key raster op je keyboard te definieren voor veelgebruikte commando's.

Als dit niet je ding is, sorry dat ik je tijd hiermee verspild heb ;)

Toevoeging die wel wat meer in gaat op het technische gedeelte van de vraag:
Je kunt DPI instellingen voor je muis soms in het spel en in ieder geval ook in het OS instellen. Deze twee combineren is altijd onwenselijk. Je kunt het best een keuze maken tussen of het OS of het spel. Een van de twee moet je dan zo neutraal mogelijk instellen en vooral geen accelleratie (je muis gaat dan sneller bewegen naarmate je langer sneller beweegt, voor spellen is dit vaak onwenselijk). Hoe de instelingen precies moeten staan is vaak ook aan ervaring en voorkeur gelinkt. Dus speel bij de instelling die je wilt gaan gebruiken (OS of Spel) goed met de verschillende opties en tweak dus maar een van de twee. Dan ondervind je geen onverwachtte zaken, volgens mij. Gaat je alleen wel een paar wins kosten :P ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ElCondor op 15-04-2023 13:42 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witalik
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik kan bepaalde skills of level-ups idd met de desbetreffende knop activeren.

Er is ook een situatie dat ik items in de quickbuy balk heb staan, daar moet ik sowieso met de muis heen om een item van een gecombineerde item te selecteren en te kopen.

Het lijkt erop dat ik bij de Razer muizen als feature iets zie met polling, dat deze veel hoger is dan conventionele muizen, ik vermoed dat dit ook het verschil zou kunnen zijn tov deze logitech die ik nu heb?

Het is ook echt puur een ding geworden sinds ik die logitech gebruik. Maar aan de DPI kan ik weinig wijzigen in die zin dat het dan lekker voor mij speelt.

Wellicht is de enige optie toch om een Razer weer aan te schaffen om dan echt uitsluitsel te krijgen of het tussen die twee merken gaat wat dit betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Polling is een feature die bepaald hoe vaak de laser-sensor bevraagd wordt: Ben ik al verplaatst?
Als die veel hoger is, dan heb je veel minder kans dat een muis gaat laggen, dat wil zeggen, he bweegt de muis en een fractie van een seconde later vertrekt de pointer pas van zijn plek. Jij beweegt hem daarom verder, omdat je denk dat de muis niet reageerd. De muis schiet daarmee al heel snel zijn doel voorbij.
Die kans zou je bij een Razer met een hogere polling setting dus minder moeten hebben, THEORETISCH gezien. Onder aan de streep zou je je kunnen afvragen of je hier inderdaad iets van gaat merken.
Ik heb mezelf ook niet ingelezen of een feature als polling van belang is bij dit soort spellen of meer bij FPS shooters, bijvoorbeeld.

Wat je wel zou kunnen googlen is of de polling op de Logitech die je nu heb inderdaad stukken lager is dan de Razer. Dat zou dan toch een en ander kunnen verklaren. Ik heb sinds jaar en dag een Deathadder en ben daar verder zeer tevreden over en heb niets te klagen over de build er van. Maar daarbij moet ik dan ook weer toegeven dat ik als tijden geen RTS-en meer speel.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

witalik schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 01:17:
Mijn vraag

Tijdens het spelen van Dota2 merk ik al een tijdje dat ik soms ergens op klik en de knop niet wordt geactiveerd. Het lijkt erop dat ik dan zo snel klik en de cursor weer weg heb uit het knopveld dat de klik dus niet in dit veld is en er niks gebeurt.

De echte klik gebeurt ook tijdens het loslaten van de muisknop toch? Het probleem heb ik alleen ondervonden sinds ik een Logitech muis gebruik ipv de Razer muizen die ik hiervoor heb gebruikt.
Een klik bestaat op hardware niveau uit 2 events: een 'down' event en een 'up' event. Het ligt aan de implementatie van de game en/of het door de game gebruikte framework wat als een klik wordt gezien.
witalik schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 01:17:
Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige muis = Logitech G G203 Prodigy - Muis

Voorheen gebruikte muizen zijn : Razer Deathadder en nog een ander type van Razer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik moest sowieso de DPI instelling al omlaag brengen van de Logitech, ik heb het nu op 1850 staan volgens mij. Zijn er nog andere instellingen die ik kan proberen om dit 'probleem' te omzeilen?

Dus ik ga soms vanuit het map veld naar een skill onderin om te activeren maar omdat ik zo snel omlaag ga en weer omhoog terug naar de map tussen het klikken valt de klik buiten de 'button van het spel'

Je zou zeggen dan koop je toch weer een Razer, dat kan, maar de kwaliteit van die Deathadder was zo bizar slecht dat ik nu een andere fabrikant wilde proberen. Deze houd het beter uit kwa scroll wheel en de rubbertjes (die er niet op zitten) komen niet los van de muis.
Dat hele DPI verhaal heeft denk ik niet zo veel met de click events te maken, dus dat laat ik maar even buiten beschouwing.

de schakelaars onder de muisknoppen zijn niet vrij van slijtage. Na voldoende gebruik kan het voorkomen dat de muisknop het niet meer doet of dat deze juist ongewenste klik events gaat genereren. Dit zou je dan ook buiten het spel moeten merken. Dan kan je ervoor kiezen om de muis te reviseren of om een nieuwe te kopen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witalik
ElCondor schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:42:
Polling is een feature die bepaald hoe vaak de laser-sensor bevraagd wordt: Ben ik al verplaatst?
Als die veel hoger is, dan heb je veel minder kans dat een muis gaat laggen, dat wil zeggen, he bweegt de muis en een fractie van een seconde later vertrekt de pointer pas van zijn plek. Jij beweegt hem daarom verder, omdat je denk dat de muis niet reageerd. De muis schiet daarmee al heel snel zijn doel voorbij.
Die kans zou je bij een Razer met een hogere polling setting dus minder moeten hebben, THEORETISCH gezien. Onder aan de streep zou je je kunnen afvragen of je hier inderdaad iets van gaat merken.
Ik heb mezelf ook niet ingelezen of een feature als polling van belang is bij dit soort spellen of meer bij FPS shooters, bijvoorbeeld.

Wat je wel zou kunnen googlen is of de polling op de Logitech die je nu heb inderdaad stukken lager is dan de Razer. Dat zou dan toch een en ander kunnen verklaren. Ik heb sinds jaar en dag een Deathadder en ben daar verder zeer tevreden over en heb niets te klagen over de build er van. Maar daarbij moet ik dan ook weer toegeven dat ik als tijden geen RTS-en meer speel.
Wat ik me kan voorstellen is dat als de polling lager is en ik op de button van het spel mijn cursor zet, klik in, muis weg beweeg, klik uit , actie doe dat de lagere polling mijn beweging in de button niet meer registreert en al buiten het veld is?
ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:39:
[...]

Een klik bestaat op hardware niveau uit 2 events: een 'down' event en een 'up' event. Het ligt aan de implementatie van de game en/of het door de game gebruikte framework wat als een klik wordt gezien.

[...]

Dat hele DPI verhaal heeft denk ik niet zo veel met de click events te maken, dus dat laat ik maar even buiten beschouwing.

de schakelaars onder de muisknoppen zijn niet vrij van slijtage. Na voldoende gebruik kan het voorkomen dat de muisknop het niet meer doet of dat deze juist ongewenste klik events gaat genereren. Dit zou je dan ook buiten het spel moeten merken. Dan kan je ervoor kiezen om de muis te reviseren of om een nieuwe te kopen.
Met DPI is de cursor snelheid aan te passen , als die niet lekker staat voor mijn beweging dan zit ik er heel snel buiten (de button) , ik moest hem met deze muis direct een heel stuk verlagen, omdat ik anders met een kleine beweging al een hele grote uitslag had.

En die slijtage, het 'probleem' deed zich eigenlijk direct voor toen ik deze muis in gebruik nam. Ik kon het eerst niet pinpointen maar nu ben ik er dus achter dat de muis de button al voorbij is (terug naar speelveld) tijdens de klik-uit.

Al met al is de enige manier om dit uit te sluiten dan denk ik toch maar die nieuwe Deathadder V3 aan te schaffen 'helaas'.
Pagina: 1