Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roni67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06-2024
Ik gebruik een HP All-in-one PC met Windows 11 (AMD Ryzen 5 5500U, 8 GB RAM, 512 GB SSD) die al een maandje lekker draait op de Wifi. Mooie constante doorvoersnelheid en ook bij Speedtest nette resultaten. Sinds de Windows 11-update van 12 april hapert de wifi echter. Verbinden doet hij nu standaard op 2.4G ipv. 5G en bij grotere downloads of Speedtest hapert de wifi. Soms komt hij heel traag op gang, soms stopt hij zomaar voor een paar seconden, zowel bij download als upload, en ik heb zelfs gehad dat taakbeheer en de browser bevroren raakte na een paar keer Speedtest uitvoeren en ook de popup voor draadloze netwerken bleef leeg. Van alles geprobeerd, reset van netwerk-instellingen, terug naar een oude Realtek-driver, 5G forceren (wat hij netjes doet, maar nog steeds haperen), tig keer een reboot, niets helpt.
Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Zo niet, dan is het mogelijk een niet aan de update gerelateerd probleem en zal ik verder moeten zoeken. Lijkt bijna wel een memory/buffer overflow.
Tips zijn welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik had wel gisteren enorme bagger wifi op mijn laptop wat ik nooit eerder heb gehad. Op mijn mobiel was wifi wel gewoon snel.

Ik heb alleen windows 10 en zover ik kan zien geen updates gedraaid
edit: heb het ook bedraad

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2023 09:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roni67
Ok, thanks.
Heb net voor de grap eens aan Bing (in Edge) gevraagd wat te doen. Die stelde het volgende voor om de netwerkadapter opnieuw in te stellen:
- ipconfig /flushdns
- nbtstat -R
- nbtstat -RR
- netsh int reset alle
- netsh int ip reset
- netsh winsock reset
Dit heb ik maar eens geprobeerd (alleen de 4e regel bevat blijkbaar een niet bestaand commando, dus die lukte niet) en tot mijn verbazing lijkt de doorvoer nu weer behoorlijk stabiel met een speedtest.
Hopelijk blijft het ook zo en heeft dit inderdaad het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
@Roni67
Heb je toevallig defender for endpoint (zakelijk)?
Dan js het waarsch een probleem in network protection, heeft alleen effect op firefox en chrome. Edge zou snel moeten zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roni67
Niet dat ik weet. Gewoon de standaard defender in Windows 11 Home.
Ik zal het eens proberen met de verschillende browsers, had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roni67
Testjes gedaan en de haperende wifi is er nog steeds, maar ontstaat pas bij het uitvoeren van meerdere speedtests.
Qua snelheid van de browsers maakt het blijkbaar wel uit, wat ik wel verrassend vond.
Chrome haalt zonder haperingen meestal 340 mbps download en 690 mbps upload, Edge 350/490 en Firefox 410/480.
Alle drie de browsers geupdate naar laatste versie met 1gbps glasvezel in de meterkast. Testjes in verschillende volgorde uitgevoerd (dus niet steeds bv Edge gebruiken na Chrome), maar dat heeft geen gevolgen voor de snelheden.
De wifi haperingen treden trouwens niet op bij veelvuldige speedtests op mijn 2 jaar oude ipad en 5 jaar oude Windows 10-laptop, dus het lijkt echt op de Windows 11-HP-machine te zitten. Dezelfde HP All-in-one (andere machine) die bekabeld is aangesloten heeft er ook geen last van. Daar halen zowel Chrome als Edge gemiddelde snelheden van 865/915 mbps down-/upload. Dus het lijkt ook echt een wifi-probleem te zijn.
De wifi haperingen lijken minder vaak op te treden na het doorvoeren van de Bing-tips, dus gelukkig weinig last van bij online streaming. Waarschijnlijk ook door de veel lagere bandbreedte die streaming gebruikt dan de speedtest. Wie weet zijn de haperingen na een paar Windows-updates en/of Realtek-driver-updates verdwenen :-)
Pagina: 1