Vraag

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27
Graag jullie input voor een zonnepanelen-setup.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Het betreft een rijtjeshuis in Castricum, Noord-Holland. Achterzijde met klein dakkapel op ZZW en voorzijde met klein dakraam en pijpjes op NNO. Zie plaatje voor indeling (alles goed opgemeten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn3Ow_AAZVjVFx-Z5TSzy0Yvj5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIKCM5vrlvsGA3hHlcCYQpKk.jpg?f=fotoalbum_large

Op het plaatje ga ik uit van bijvoorbeeld een Jinko 435Wp N-type paneel van 1762x1134mm, maar dit ligt niet vast.

De dakhoek is 35 graden, het dakkapel is 160cm breed. Er ligt al een set op, zie signature en fotootje naast m'n naam. Deze wil ik laten weghalen en vervangen voor panelen met meer opbrengt. De buren hebben aan beide zijden hetzelfde dakkapel.
Jaarverbruik
Voorheen 3300kWh, maar er is net een warmtepomp geïnstalleerd; ik ga nu uit van 5500kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Aansluiting: 3x25A, voldoende ruimte voorbereid in de meterkast en kabel ligt er al (verbonden met de huidige omvormer)
Budget en doel
Goede prijs kwaliteit, liefst eenvoud (als mogelijk string omvormer met 2 mpp's). Doel: in de winter maximaal van eigen stroom gebruik kunnen maken in verband met warmtepomp en afbouw salderen.
Wie gaat het project uitvoeren
uitbesteden
Bijhouden van data
Ik ben gewend alleen totale opbrengst via pvoutput te monitoren, iets dergelijks is voldoende
Reeds verkregen offertes
Nog niet begonnen. Ik wil eerst hier advies vragen om beter beslagen ten ijs te komen.
Regio
Noord-Holland, Castricum

Specifieke vragen:

- Het paneel op het dakkapel is geen must. Als ik door deze weg te laten een goedkoper systeem kan krijgen is dat prima. Kom ik dan weg met een stringomvormer met 2 mpp's zonder al te veel opbrengst te verliezen?

- Tips voor leveranciers / installateurs?

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde input.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Beste antwoord (via Joris 407 op 19-05-2023 08:04)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
5kW op 1 fase? Meer is niet in lijn met netcode... En dan blijft het krap.

Dan dus 6 ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03

Zenix

BOE!

Om je eerste vraag te beantwoorden, ja daarmee kom je weg. Vraag bij de aanvraag van offertes ook om string, want tegenwoordig willen ze allemaal SolarEdge of Enphase verkopen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stringomvormer met 2 MPPT is perfect voor dit dak. Inderdaad geen optimizers / microomvormers nemen. 1-fase lijkt me voldoende, en in deze vermogens klasse vaak standaard met 2 MPPT.

Paneeltje op het dakkapel zou je wel op een microomvormer kunnen nemen. Dakkapel is 160cm breed, dus ik neem aan dat je het in portrait neer zou leggen?
Niet elke dakkapel is geschikt voor het gewicht van zonnepanelen + ballast.

Het paneeltje op de dakkapel schrikt misschien installateurs af. Voor een snelle offerte en goeie prijs zou ik aanraden een simpel systeem uit te vragen.

• Joris 407
Dre schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:35:
Stringomvormer met 2 MPPT is perfect voor dit dak. Inderdaad geen optimizers / microomvormers nemen. 1-fase lijkt me voldoende, en in deze vermogens klasse vaak standaard met 2 MPPT.

Paneeltje op het dakkapel zou je wel op een microomvormer kunnen nemen. Dakkapel is 160cm breed, dus ik neem aan dat je het in portrait neer zou leggen?

Het paneeltje op de dakkapel schrikt misschien installateurs af. Voor een snelle offerte en goeie prijs zou ik aanraden een simpel systeem uit te vragen.
Welk vermogen om omvormer is aan te raden?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03

Zenix

BOE!

Joris 407 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:53:
[...]

Welk vermogen om omvormer is aan te raden?
Met 10080Wp heb ik 6kW voor Oost-West en dat gaat al jaren goed. Maar ik zou gewoon de berekening maken met Sunny design.

• Joris 407
Dre schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:35:

Wat is de overweging om voor 1-fase te gaan? Prijs?

• Dre
  • Niet online

Dre

Joris 407 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:37:
[...]

Wat is de overweging om voor 1-fase te gaan? Prijs?
Efficiency en prijs. Ik zie geen voordeel in 3-fase voor dit soort kleine installaties. En ik heb zelf ook 9 kWp zuid/noord op 1-fase. Komt zelden boven de 4200 Watt. (7,5 kW aan omvormers)

Sunny Design even simuleren. 4 of 5 kW zal je waarschijnlijk op uitkomen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Passen alle panelen ook in landscape? Het ziet er wel wat rommelig uit zo.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ronald
4kW is het randgeval. Over het algemeen enkelfase. Alleen 3 fase als netcongestie een rol speelt. Daarvoor zal er gemeten moeten worden over alle fasen bij volle zon tussen middag

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Joris 407
Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:56:
4kW is het randgeval. Over het algemeen enkelfase. Alleen 3 fase als netcongestie een rol speelt. Daarvoor zal er gemeten moeten worden over alle fasen bij volle zon tussen middag
Ik zie hier nooit meer dan 238 volt

• Joris 407
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:50:
Passen alle panelen ook in landscape? Het ziet er wel wat rommelig uit zo.
Dan kan ik veel minder kwijt. Voor een vergelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk_q2WAyhiW1GKr4qBYxtuHIpis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gM0UBspOW1e5dGt9y7lEMaa.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de NNO zijde (met het dakraam) kan ik er wel 2 kwijt in portrait onder het dakraam, en dan dat ene paneel boven het dakraam weg laten. Dat is een optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris 407 op 14-04-2023 14:12 ]

• Joris 407
Ik ben even bezig geweest in Sunnydesign, heb hetniet exact 1:1 erin staan, maar dat lijkt me niet erg uit te maken. Er komt wel een erg afwijkend (tov van wat hier gezegd wordt) advies uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFyRiM0jfQFJa2jv4Te2s-gRzD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3maqoSjx349gtlWe9MSIefTE.jpg?f=fotoalbum_large

Dus een 12kWp omvormer in plaats van 5 of 6kWp bijvoorbeeld. Doe ik iets fout?

Edit: als ik een 6kWp omvormer invul dan zegt Sunnydesign dat omvormer en pv generator beperkt compatibel zijn, maar er komt wel iets meer jaaropbrengst uit..

[ Voor 10% gewijzigd door Joris 407 op 14-04-2023 20:10 ]

• Joris 407
Dre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:59:
[...]

Efficiency en prijs. Ik zie geen voordeel in 3-fase voor dit soort kleine installaties. En ik heb zelf ook 9 kWp zuid/noord op 1-fase. Komt zelden boven de 4200 Watt. (7,5 kW aan omvormers)

Sunny Design even simuleren. 4 of 5 kW zal je waarschijnlijk op uitkomen.
Zie de post hierboven, vraag me af of er iets niet goed gaat in Sunnydesign.
Welke dakhoek heb jij?

[ Voor 11% gewijzigd door Joris 407 op 14-04-2023 22:43 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Joris 407 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:41:
[...]

Zie de post hierboven, vraag me af of er iets niet goed gaat in Sunnydesign.
Welke dakhoek heb jij?
50° dakhoek. En ZZO.

Geen idee wat er mis gaat, maar 12 kW slaat natuurlijk nergens op.

Hoeveel kWh bij een 12 kW omvormer?
Hoeveel kWh bij een 5 kW omvormer?
Hoeveel kWh bij een 4 kW omvormer?

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 15-04-2023 16:09 ]

• Joris 407
Dre schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:53:
[...]

50° dakhoek. En ZZO.

Ik heb gisteren alleen de 12kW en 6kW omvormer gesimuleerd. De opbrengst was voor beide ca.7800kWh. Ontliep elkaar bijna niets. Van de 6kW omvormer wordt gemeld dat het pv vermogen en de omvormer 'beperkt' compatible zijn, omdat de max capaciteit van de omvormer overschreden wordt. De nominale opbrengstverhouding (waarvan ik niet begrijp wat dat is) is wel heel anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RV-oMymnv3lMbq7Dcf2vB7op6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehvvQsJv7bh5Q9NpwHm7yOel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXHYfMrQfcx-uI-HnG58Zxrm370=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57SzfZE8ks6HrytyBE3OFbV6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik interpreteer dat als dat de 6kW omvormer meer maximaal belast wordt (aftopt). Ik denk dat die 12 kW omvormer wordt geadviseerd, omdat de capaciteit hiervan het best overeen komt met het vermogen van de panelen. Maar dat is natuurlijk onzin als de helft op nno ligt.
Op basis hiervan zou ik voor de 6kW omvormer gaan, maar als m'n dochter van de laptop af is kan ik de 4 en 5 kW misschien nog even simuleren.

• Joris 407
Dre schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:53:
[...]

50° dakhoek. En ZZO.

Ik heb net nog wat zitten spelen met Sunny Design, maar de maximale opbrengst (7809kWh) blijf ik vinden bij een omvormer van 6kW. Een omvormer van 5kW wordt als ondergedimensioneerd bestempeld en bij een omvormer van 4kW wordt gemeld dat het aantal panelen te hoog is voor de omvormer.

Denk dus dat ik het maar op de 6kW hou. Iemand nog goede ervaringen met installateurs in Noord-Holland?

• Joris 407
Ik ben inmiddels bezig met het opvragen van offertes.

2 offertes met optimizers van ca. €15.000 euro, die laat ik maar even voor wat het is.

Bij Zonneplan kom ik op ongeveer €11.000,- en dat is dan 'partly optimized', dus panelen die geruime tijd schaduw gaan zien krijgen een optimizer, andere niet.
Het contact is prettig en eerlijk. Er wordt echter getwijfeld of mijn originele plan, met 3 panelen in portrait boven elkaar wel gaat passen. Zonneplan gebruikt 400wp panelen van DMEGC van 1708mm lang. Mijn beschikbaar dakpanoppervlak is 550cm hoog (van de nok tot de onderkant van de onderste pan). Even rekenen met 12mm tussenruimte levert op:
(3x1708)+(2×12)=515cm. Ik heb dus 35cm over. Dus boven en onder 17,5cm. Men wil aan boven- en onderzijde minimaal 20cm hebben.

Daarnaast wil men het landscape paneel boven het dakkapel niet leggen. Ik heb daar 128cm dakpanhoogte, het paneel is 113,4cm. (En dat terwijl er nu bij mijn huidige set (die dan verwijderd wordt) panelen van 133cm boven liggen, al 8 jaar)

Ze zijn dus erg strikt en bieden een optie 1 aan volgens mijn originele plan, maar zonder het paneel boven de dakkapel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdZGtKDgNCvcm_UhnFMa4NftIRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUCpyr4q0JgHVTINE2zJAEN5.jpg?f=fotoalbum_large

Of een optie 2: met nog een paneel minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGqUC4GEhGyARUxYDPQ98TTiFAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD3HMR3PLgfNhgliS2m7611k.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de noordkant dezelfde twijfel:

Optie 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAopekwCjHqkfu4m31fEd6Dtnfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BoaFeKGnCx2Nv3PcujSOQio.jpg?f=fotoalbum_large

En optie 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6oeevaijispyYNHkWliqulYDIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8ogwLIQ901hJKX118KwUqTY.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf vind ik het minder aantal panelen wel zonde of is dit gewoon een gevalletje: jammer, het originele plan past echt niet? (Uitsluitsel krijg ik pas als de monteur hier staat om te installeren, er wordt niet vooraf geschouwd, maar ik heb ook al zelf goed ingemeten)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 09-05-2023 21:46 ]

• Joris 407
Man, wat gaat het aantal posts hier hard, m'n topic vliegt naar beneden. Iemand een inzicht over welke marge boven en onder panelen gangbaar / minimaal mogen? Zie m'n voorgaande post.

• Ronald
@Joris 407 het is een klassiek zonneplan ontwerp. Ze zijn aan de voorzichtige kant. Daar zijn ze consistent mee.

Ze zijn ook vaak redelijk netjes met de kosten.

Wil je iets anders dan zal je een installateur aan je kant moeten krijgen, en daarmee is zonneplan niet de meest flexibele.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met installateurs als zelf-legger van een Lego bouwpakket op plat dak.

Maar ik ken Pakdezon uit Opmeer. Systeem bij 2 tweakers, mijn werkgever en ouders zwager.
Of Wouter Allard (Allard solar systems) die binnenkort een systeem legt in de omgeving bij een tweaker die zijn woning niet op forum wilde.

• Joris 407
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:39:
@Joris 407 het is een klassiek zonneplan ontwerp. Ze zijn aan de voorzichtige kant. Daar zijn ze consistent mee.

Ze zijn ook vaak redelijk netjes met de kosten.

Wil je iets anders dan zal je een installateur aan je kant moeten krijgen, en daarmee is zonneplan niet de meest flexibele.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met installateurs als zelf-legger van een Lego bouwpakket op plat dak.

Maar ik ken Pakdezon uit Opmeer. Systeem bij 2 tweakers, mijn werkgever en ouders zwager.
Of Wouter Allard (Allard solar systems) die binnenkort een systeem legt in de omgeving bij een tweaker die zijn woning niet op forum wilde.
Dankjewel Ronald, zo komen ze inderdaad over, grote speler, degelijk, best scherpe prijs denk ik.
Hoe kijk je aan tegen de benodigde marge tot de nokvorsten / onderste pan? 15cm boven en onder moet toch best kunnen in de praktijk?

Pakdezon lijkt altijd alles met Solar edge te doen, dat lijkt me niet nodig bij mij

[ Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 09-05-2023 21:52 ]

• Ronald
Joris 407 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Dankjewel Ronald, zo komen ze inderdaad over, grote speler, degelijk, best scherpe prijs denk ik.
Hoe kijk je aan tegen de benodigde marge tot de nokvorsten / onderste pan? 15cm boven en onder moet toch best kunnen in de praktijk?

Pakdezon lijkt altijd alles met Solar edge te doen, dat lijkt me niet nodig bij mij
Marge komen voort uit wind berekeningen door de legmateriaal fabrikanten. Zonneplan wil zich daar graag aan houden ;)

Mijn idee daarover is dus betekenisloos

• Joris 407
Ik heb de offertes binnen en zou graag vragen wat jullie advies is.

Niet alle aanbieders zijn langs geweest, echter, ik heb het dak goed ingemeten. Het is duidelijk dat in mijn legplan (zie OP) niet voldaan wordt aan de gewenste / genormeerde afstand tot nok en dakgoot (25 - 30cm). Aanbieder 3 wil hier niet van afwijken en komt daardoor met een ander legplan met minder totaal vermogen tot gevolg. Dit vind ik niet gewenst: ik wil zoveel mogelijk vermogen van de beschikbare ruimte halen (voor een redelijke prijs).

In mijn beleving zijn micro-omvormers niet nodig / duur. Een aantal offertes zijn partly omtimized: alleen die panelen die significant schaduw zien van de dakkappel krijgen dan optimizers. Dat vind ik wel elegant. Deze prijzen zijn allen inclusief het verwijderen van de oude set panelen en de oude omvormer.

Zelf neig ik naar bedrijf 6: laagste prijs per Wp, stringomvormer, partly optimized, lokaal bedrijf.
Alternatief vind ik bedrijf 5: alle panelen een optimizer, meeste vermogen, maar ver weg gevestigd. Dit bedrijf heb ik via mail gewezen op een randafstand van slechts 9cm: hierop moeten ze nog reageren.

Graag jullie gewaardeerde input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwz46l7a9CoE3eZXWWV9_3ehfzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBRGJapRaBUoVaGxWY6xwyfo.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Waarom komt ZP met een 10kW omvormer? Je had zelf al bevestigd dan ergens tussen 6 en 8 prima is :?
Omvormer is Huawei, niet Hyundai ;)

5 is wel een erg nette prijs. Wellicht kijken of ze de kortere 420 kunnen gebruiken?
Wel even met SolarEdge designer rapport. 10/11 op een dak deel is niet ruim in de jas voor SolarEdge 3 fase. Idealiter moeten dakdelen onafhankelijk 750V aan optimizer spanning maken, en dat lukt Aken met s500b optimizers.

Kan dus zijn dat 6 echt de betere optie is... Maar dat moet dus even blijken.

Wat mijn betreft zijn 5 en 6 dus de eerste keuzes.

• Joris 407
Ronald schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:47:
Waarom komt ZP met een 10kW omvormer? Je had zelf al bevestigd dan ergens tussen 6 en 8 prima is :?
Omvormer is Huawei, niet Hyundai ;)

5 is wel een erg nette prijs. Wellicht kijken of ze de kortere 420 kunnen gebruiken?
Wel even met SolarEdge designer rapport. 10/11 op een dak deel is niet ruim in de jas voor SolarEdge 3 fase. Idealiter moeten dakdelen onafhankelijk 750V aan optimizer spanning maken, en dat lukt Aken met s500b optimizers.

Kan dus zijn dat 6 echt de betere optie is... Maar dat moet dus even blijken.

Wat mijn betreft zijn 5 en 6 dus de eerste keuzes.
Dankjewel voor je reactie. Ja, Huawei ja...sorry. ZP had geen mogelijkheid om 8k aan te bieden, het was 6k of 10k. 6 vonden ze net te krap. Prijsverschil leek klein.
Aanbieder 5 wil op 1 fase aansluiten; ik heb daarover de vraag gesteld of het niet beter is om 3 fase te benutten, maar nog geen antwoord. Ik weet niet welk type optimizer ze willen toepassen. Hopelijk snel antwoord, maar ik neig zelf ietsje meer naar aanbieder 6.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

Dan dus 6 ;)

• Joris 407
Ronald schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:13:

Dan dus 6 ;)
Hoi Ronald,

Ik heb antwoord van aanbieder 5 en ook het solar edge rapport gekregen. De aanbieding is toch wel erg interessant, omdat bij deze aanbieding alle panelen voorzien zijn van optimizers en bij aanbieder 6, maar 5 panelen. Ik heb hieronder stukken uit het rapport en wat uitleg over waarom maar 1 fase ipv 3. Wat vind jij ervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgFTkf-o7oulD-k1u06joTmY6fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtAvWTmHyyVXR72ACFoF2Zp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-AQmBRZDy0VTEbHhVAdZnQ-2Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLmyVQVPoMgdvda3kR36Q9Yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHIdn4loiFS9GU7PVL8oClqnfaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpNzqyxShBmsHg2DwPV9JSUQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Formulering is niet zoals ik het zou doen, maar installateur lijkt toch een en ander te snappen.

Tekening lijkt ongebruikelijk veel aandacht genoten te hebben (hele blok woningen! Incl dakkapel buren)

S500b op SE5000H is denk ik overbodig, dan zou ik s440 kiezen. Deze heeft een lagere mpp tracker en kost een paar euro minder.

Met s500b wordt per dak individueel de 750V string spanning behaald, vandaar dat ik toch benieuwd ben naar simulatie met zwaardere 3 fase omvormer.

Alternatief met zelfde lage string spanning als se5000h is SE5K-RWB voor korte strings. Deze krijgt mogelijk ondersteuning voor 400V Solaredge accu’s zonder verdere hardware (aangekondigd installateur nieuwsbrief najaar 2022, verder nog niets vernomen)

Deze kost wel meer dan SE5000H of SE6K/SE7K

Reden om 3 fase te kiezen is niet zozeer opbrengst - 3 fase omvormers zijn iets minder efficiënt. Wel bedrijfszekerheid indien je in netcongestie gebied zit. Even uitgaande van redelijk gelijkwaardige fase spanningen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 19-05-2023 14:55 ]

• Joris 407
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:52:
Formulering is niet zoals ik het zou doen, maar installateur lijkt toch een en ander te snappen.

Tekening lijkt ongebruikelijk veel aandacht genoten te hebben (hele blok woningen! Incl dakkapel buren)

S500b op SE5000H is denk ik overbodig, dan zou ik s440 kiezen. Deze heeft een lagere mpp tracker en kost een paar euro minder.

Met s500b wordt per dak individueel de 750V string spanning behaald, vandaar dat ik toch benieuwd ben naar simulatie met zwaardere 3 fase omvormer.

Alternatief met zelfde lage string spanning als se5000h is SE5K-RWB voor korte strings. Deze krijgt mogelijk ondersteuning voor 400V Solaredge accu’s zonder verdere hardware (aangekondigd installateur nieuwsbrief najaar 2022, verder nog niets vernomen)

Deze kost wel meer dan SE5000H of SE6K/SE7K

Reden om 3 fase te kiezen is niet zozeer opbrengst - 3 fase omvormers zijn iets minder efficiënt. Wel bedrijfszekerheid indien je in netcongestie gebied zit. Even uitgaande van redelijk gelijkwaardige fase spanningen.
Dankjewel Ronald,
Heb net telefonisch contact gehad met aanbieder 5, ook hierover. Hij gaf aan dat een 3 fase omvormer (veel) minder snel opstart en daarom op 1 fase uit komt.
Ik heb ook gevraagd hoe de installatie dan afgezekerd wordt en hier moet hij op terug komen, zulke gedetailleerde vragen worden niet vaak gesteld. Hij kwam in 1e instantie met 25A, maar dat is gelijk aan 1fase van de 3x25A aansluiting die ik heb. Kan dat?

Geen last van netcongestie hier gelukkig

• Ronald
Dat opstart verhaal klopt niet. Dat is namelijk afhankelijk van string spanning. Zodra er genoeg optimizers wakker geschud zijn door het aangesloten paneel start je. Alle optimizers op zelfde dak worden zo goed als gelijk wakker.

Omvormer moet 25A zekering en minimaal 4mm2 - liever dikker;)

Selectiviteit is geen eis, en al helemaal niet met PV.

Zekerheid over geen netcongestie, dan is enkelfase okay.

• Joris 407
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:41:
Dat opstart verhaal klopt niet. Dat is namelijk afhankelijk van string spanning. Zodra er genoeg optimizers wakker geschud zijn door het aangesloten paneel start je. Alle optimizers op zelfde dak worden zo goed als gelijk wakker.

Omvormer moet 25A zekering en minimaal 4mm2 - liever dikker;)

Selectiviteit is geen eis, en al helemaal niet met PV.

Zekerheid over geen netcongestie, dan is enkelfase okay.
Bij gebruik van 5k omvormer toch wel veel aftopping, of is dit inderdaad te verwaarlozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3O2D8cN-OvcYuvktqWXk0_QRfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzf4vV1hvZ5kTLes5ax0hkzL.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Joris 407 zet omvormer eens op 7000 en bekijk verschil ;)

• Joris 407
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:28:
Heb ik gedaan (met de input van aanbieder 6), maar ik heb geen referentie of dit bijvoorbeeld aan de hoge kant is. Ik zie wel dat de totaalopwek niet veel verschilt.
Als dat zo is voel ik toch wat meer voor het 3 fase, partly optimized systeem, hoewel thomasberger, denk ik, uitgaat van stringsystemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVzzcluuvM-YNBb_zu1z7t5mNlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfjyb1sGuQGiBRptj1z7DupS.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Joris 407 bevestigd wat 5 zegt. Het kost slechts enkele 10tallen kWh.

Thomas Berger is een simpele maar erg toegankelijke tool. Voldoende voor een redelijke indruk. Opbrengst is een voorzichtige schatting.

3 fase omvormer van 6kW zal zelfde geven als 1 fase van 5. Dit door de inherent lagere efficiëntie van een complexere 3 fase omvormer.

Denk dat je genoeg hebt voor de afweging?
Het zit dicht bij elkaar.

Se5000h kan volgens mij zonder verdere hardware samen met solaredge home battery 400V.

Opties bij de solis 8kW weet ik niet

• Joris 407
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:47:
@Joris 407 bevestigd wat 5 zegt. Het kost slechts enkele 10tallen kWh.

Thomas Berger is een simpele maar erg toegankelijke tool. Voldoende voor een redelijke indruk. Opbrengst is een voorzichtige schatting.

3 fase omvormer van 6kW zal zelfde geven als 1 fase van 5. Dit door de inherent lagere efficiëntie van een complexere 3 fase omvormer.

Denk dat je genoeg hebt voor de afweging?
Het zit dicht bij elkaar.

Se5000h kan volgens mij zonder verdere hardware samen met solaredge home battery 400V.

Opties bij de solis 8kW weet ik niet
Ok, zeer bedankt. Alles optimized is mooier bij bedrijf 5, haalt meer vermogen van het dak; verdeling over 3 fasen vind ik persoonlijk wat netter bij bedrijf 6. Bedrijf 5 zit erg ver weg, dus heb gevraagd hoe ze omgaan voorrijkosten bij problemen. En of ze het juiste antwoord geven wat betreft afzekering. Maar verder beide technisch wel een goede keuze lijkt me.

• Joris 407
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:28:
Ik heb de berekening ook gedaan met het vermogen van partij 5. Dus 23x Jinko 430Wp op 5k omvormer en hetzelfde op een 8k omvormer. Dat levert toch 214kWh (3%) verschil op jaarlijks. Mm.
Als het me gaat om de opbrengst in de winter, zijn optimizers dan in het voordeel?

• Joris 407
@Ronald Net akkoord gegaan met offerte van aanbieder 6, maar dan voor €10.200,-. Dit is €1.07/Wp en is inclusief het verwijderen van de oude set. Ze kunnen als het goed binnen 4 tot 6 weken installeren. Toch gekozen voor een lokaal bedrijf.
Zeer bedankt voor alle input!

[ Voor 5% gewijzigd door Joris 407 op 22-05-2023 21:53 ]

Pagina: 1