Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Zoals de topictitel al aangeeft, ik begin vanaf 1 mei bij een andere werkgever. Echter heb ik nog een 75 uur aan verlof uitstaan en ik heb begin deze week opgevraagd hoeveel uren ik nog had, met de intentie om deze op te nemen.

Feitelijk gezien zou ik vanaf vandaag mijn resterende uren op kunnen nemen, maar ik had besloten om deze week af te maken en de rest op te nemen. Hiervan heb ik mijn plant manager op de hoogte gesteld (ook begin deze week) en die zou daar op terug komen.

Dat heeft ie gisteren gedaan. Met de mededeling dat hmja euh, we hebben nog een hoop werk dus zou je nog een week langer kunnen blijven? Ik ben hier niet happig op omdat dit betekend dat ik zowiezo 25% van mijn verlofuren dus linea recta kwijt ben aan de *knip*als ik de helft laat uitbetalen. Bovendien ben ik thuis aan het klussen, en ik kan de tijd goed gebruiken voordat ik bij mijn nieuwe werkgever begin.

Gisteren even gegoogled, en ik had inderdaad formeel 14 dagen voor het opnemen van het verlof schriftelijk een verzoek in moeten dienen, en de werkgever had binnen 14 dagen daar op moeten reageren. Omdat de omgang binnen het bedrijf altijd best wel informeel is geweest. (ik ben er bijna 10 jaar werkzaam geweest) niet een dingetje van gemaakt, heb me altijd flexibel opgesteld en dit komt me wat rauw op mn dak zeg maar. :|

Ik wil op een goede manier mijn huidige werkgever verlaten, maar even meer dan de helft van mijn uren uit laten betalen omdat er nog "zoveel werk" ligt ga ik niet mee akkoord, zeker als ik hoor dat andere collega's amper wat te doen hebben. :(

Morgen ga ik weer het gesprek aan met mijn leidinggevende, en zal ook aangeven dat ik hier niet mee akkoord ga.

- Het is sinds februari bekend dat ik om mij heen kijken ben om ander werk.
- Er is voldoende tijd geweest om werk wat op mijn machine gepland stond uit te besteden.
- Personeelstekort is ook niet een argument wat hout snijdt, daar heeft bijna elk bedrijf last van tegenwoordig.
- Er is geen bedrijfseconomisch belang. De toko gaat niet failliet als ik een week eerder weg ga.
- Het is ook niet een grote hoeveelheid uren.

Wat is een goede plan van aanpak? Ik wil best water bij de wijn doen, maar wat nu gevraagd wordt gaat me te ver.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 14-04-2023 07:33 . Reden: Geen kinderachtige naamsverbasteringen aub ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Het klinkt niet echt of je water bij de wijn wilt doen. Wat zou jouw voorstel zijn om ze ook tegemoed te komen? Hou er ook rekening mee dat het zonde is om een tien jaar dienstverband te eindigen met een knal omdat je niet een week vakantie krijgt. Misschien wordt je wel in je proeftijd ontslagen door een recessie bij je nieuwe werkgever dan is het fijn als je jouw oud werkgever kan bellen ;).

[ Voor 10% gewijzigd door r.e.s op 13-04-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je leidinggevende vraagt het toch netjes? Kun je niet gewoon “Nee, liever niet” antwoorden?

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
En we hebben er weer eentje:
Iemand die niet weet dat elke euro aan inkomen op exact dezelfde manier belast wordt!

Het is jammer dat er zoveel onbegrip is over inkomstenbelasting. Terwijl het enorm simpel is.

Elke euro aan inkomen wordt bij de belastingaangifte op 1 hoop geveegd. Of dit nu uit 1 baan, 4 bijbanen, 12k aan bonussen of 75 uur aan niet opgemaakte vakantieuren gaat.

Het enige verschil is de belasting die de werkgever alvast heeft adgedragen. Bij overuren en bonussen doen ze dat onder het Bijzonder Tarief, dat ligt gewoonlijk 1 schijf boven je maximum, zodat ze zeker weten dat je niets hoeft bij te betalen.

De definitieve berekening wordt dus pas bij de inkomstenbelasting gemaakt en daar zou het kunnen dat als er veel onder Bijzonder Tarief is belast je dus geld terugkrijgt.

En als laatste: de overheid Roverheid noemen is heel kinderachtig. Vooral als je zelf de regels schijnbaar niet kent. ;)

[ Voor 65% gewijzigd door t14wo op 13-04-2023 20:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:26
Wanneer heb je opgezegd, en wanneer heb je je WG laten weten dat je je resterende verlofuren wil opnemen?
Het komt een beetje over alsof je niet / laat gecommuniceerd hebt en nu verwacht dat de WG overal ja en amen op zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

r.e.s schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:56:
Het klinkt niet echt of je water bij de wijn wilt doen. Wat zou jouw voorstel zijn om ze ook tegemoed te komen? Hou er ook rekening mee dat het zonde is om een tien jaar dienstverband te eindigen met een knal omdat je niet een week vakantie krijgt. Misschien wordt je wel in je proeftijd ontslagen door een recessie bij je nieuwe werkgever dan is het fijn als je jouw oud werkgever kan bellen ;).
Aan de andere kant bouw je normaliter in de eerste vijf maanden v.h. jaar 66 u verlof op bij een 40-urige werkweek met het wettelijke minimum aan verlof (4 weken). @FiXeL heeft maar één dag meer verlof. Wat dus van vorig jaar overgenomen is óf omdat z'n WG meer verlof geeft. In beide gevallen is het totaal niet onrealistisch om dat kleine beetje verlof te gebruiken.
Als @FiXeL nu 20u/wk werkt en die 75u heeft van bijna 1,5jr kun je er nog wel wat van zeggen dat dit ook deels aan hemzelf te danken was. Nu vind ik dit wel een beetje gemakkelijk van de werkgever.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
FiXeL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:49:

Wat is een goede plan van aanpak?
Gewoon de week volgende week afmaken...
Je hebt serieus eergisteren laten weten dat je morgen voor het laatst zou willen komen werken, terwijl je nog gewoon tot eind april hoort te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

Lekker he alles buiten jezelf zoeken, neem aan dat je niet van de week opgezegd hebt. Dus omdat jij nu rijkelijk laat actie neemt moet je bijna ex-werkgever maar even meebuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

t14wo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:00:
En we hebben er weer eentje:
Iemand die niet weet dat elke euro aan inkomen op exact dezelfde manier belast wordt!!

Je kunt dus zonder zorgen een weekje doorwerken. Die vakantieuren worden uitbetaald onder het bijzonder tarief.
Je hebt gelijk, maar het kost je wel zo'n 400 dagen voordat je je geld krijgt waarover je meer belasting betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Laat, yep. My fault? Yep. Dat had * FiXeL vantevoren ook uit kunnen zoeken, maar niet gedaan... Naja ben er gepikeerd over, maar morgen dan maar het gesprek aangaan en zien wat het wordt. Een week langer doorwerken is opzich ook geen ramp, maar had van mijn werkgever een flexibeler houding verwacht.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
President schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:01:
[...]

Gewoon de week volgende week afmaken...
Je hebt serieus eergisteren laten weten dat je morgen voor het laatst zou willen komen werken, terwijl je nog gewoon tot eind april hoort te werken?
Ik heb 30 maart mijn contract opgezegd met in acht neming van een maand opzeg termijn. Dat ik nog wat verlof uren open heb staan, das wel logisch, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door FiXeL op 13-04-2023 20:08 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
FiXeL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:07:
[...]

Ik heb 30 maart mijn contract opgezegd met in acht neming van een maand opzeg termijn. Dat ik nog wat verlof uren open heb staan, das wel logisch, toch?
Dat is logisch, maar niet dat je verwacht dat je afgelopen dinsdag even vrij kon krijgen voor volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
True schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:03:
[...]

Je hebt gelijk, maar het kost je wel zo'n 400 dagen voordat je je geld krijgt waarover je meer belasting betaald hebt.
Het gaat meestal om tientjes. Bij alle vooraf voorspelbare belasting teruggaven is er de voorlopige teruggave bedacht. Dat kan veel meer zijn. Denk aan voorlopige teruggave voor hypotheekrenteaftrek. Dan krijg je netjes elke maand een voorschot van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

Zenix

BOE!

President schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:10:
[...]

Dat is logisch, maar niet dat je verwacht dat je afgelopen dinsdag even vrij kon krijgen voor volgende week
Zelfs met een flexibele werkgever is dat lastig, want hoe kan je werk dan plannen. Volgens mij stelt de werkgever zich prima op, weekje langer werken en daarna vrij. Flexibiliteit moet van beiden kanten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeL
President schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:10:
[...]

Je hebt zeker een punt.... Euh, ik voel me nu wel een beetje onnozel om eerlijk te zijn. :$

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theoretisch kan die zelfs eisen dat je de hele maand nog inzetbaar bent voor het overdragen van je werkzaamheden. Ik zie dit vaker voorbij komen dat men op het laatste moment opzegt en vervolgens verwacht de rest ook nog even in verlof op te nemen en direct weg te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 21:40
Ik had als werkgever ook gevraagd of we niet konden middelen, dit is royaal laat man. Er is ook een planning waarschijnlijk die niet zo 1 2 aangepast kan worden zonder dat er ergens anders weer iets omvalt/opschuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 15:37
WG mag alleen weigeren bij zwaarwegend belang in in alle redelijkheid. 1 maand van te voren opzeggen is erg kort, maar ik doe de aanname dat de TS niet eerder zijn nieuwe AOK heeft getekend.

75 uur zou iig de laatste 1,5 week van de maand april moeten kunnen. Je spreekt gewoon af wat je moet overdragen en jij zorgt ervoor dat alles gedocumenteerd en overgedragen is. Dan zou die 1.5 week vast geen probleem moeten zijn.

Suc6 met je nieuwe baan :)

*edit moet maand april zijn ipv mei

[ Voor 4% gewijzigd door Unknown Alien op 13-04-2023 20:17 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FiXeL
Ik denk dat de vraag wel beantwoord is. Mijn werkgever treft in die zin geen blaam, alleen was het antwoord niet wat ik had verwacht en misschien moet ik daar wat minder heftig op reageren. Bedankt voor alle reacties, en misschien moet ik me wat minder laten opnaaien door mn collega's... :F

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

t14wo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:11:
[...]

Het gaat meestal om tientjes. Bij alle vooraf voorspelbare belasting teruggaven is er de voorlopige teruggave bedacht. Dat kan veel meer zijn. Denk aan voorlopige teruggave voor hypotheekrenteaftrek. Dan krijg je netjes elke maand een voorschot van de Belastingdienst.
Jup, maar ook dat weet niet iedereen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 22:56
Die collega's die niks te doen hebben bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

FiXeL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:21:
Ik denk dat de vraag wel beantwoord is. Mijn werkgever treft in die zin geen blaam, alleen was het antwoord niet wat ik had verwacht en misschien moet ik daar wat minder heftig op reageren. Bedankt voor alle reacties, en misschien moet ik me wat minder laten opnaaien door mn collega's... :F
Een nuchtere insteek is altijd handig, maar het is goed om ter lezen dat je dat al snel doorhebt.

Ik ben vorig jaar opgestapt bij mijn vorige werkgever, in de VS. Ik had alle recht om per direct alles uit m'n handen te laten vallen, maar het is natuurlijk ook een kleine industrie waar ik in werk en een slechte reputatie is nooit handig. Ik heb ruim 6 weken van tevoren aangekondigd om de klus bij de klant over te kunnen dragen en 3 vrije weken op te kunnen nemen, allemaal in goed overleg. Daarom kan ik morgen terug als ik ze vandaag bel, mocht ik daar ooit zin in hebben.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
True schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]

Jup, maar ook dat weet niet iedereen ;)
Tsja... Als je een huis kan kopen, kan je vast ook belastingdienst.nl bezoeken. En als je het geld echt nodig hebt, dan vind je die regelingen echt wel.
Pagina: 1