Inaccessible boot devices

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 15:55
Voorheen een AMD 3700x draaiend gehad op een AM4 moederbordje.

Gisteren geupgrade naar een Intel 13600k met uiteraard een socket 1700 moederbord.

Boot drive is een M2 SSD, ongewijzigd vanaf de oude setup.
Verder nog 1x M2, 1x HDD en 2x SSD in de build.

Bios wilt wel opstarten, Windows 11 niet.
Proberen op te starten vanaf de boot drive:
BSOD met foutmelding Inaccessible boot devices, de pc start daarna automatisch opnieuw op.

Na opstarten een scherm met Kies de toetsenbordindeling.
Daarna Kies een optie:
Problemen oplossen of De pc uitzetten.

Problemen oplossen, keuze uit:
Opstartherstel
Instellingen voor UEFI-firmware
Opdrachtprompt
Systeemherstel (doet het niet)
Updates verwijderen (doet het niet)
Herstellen met installatiekopie (doet het niet)

Opstartherstel:
Problemen vaststellen op de computer
De pc kan niet worden hersteld met opstartherstel
Keuze uit Afsluiten of Geavanceerde opties

Geavanceerde opties brengt me weer terug naar de oude 6 keuzes.

Nu opstarten met een Windows 11 herstel usb stickje:
Windows setup, taal etc kiezen, Next
Install now in het groot, of Repair your computer in het klein linksonder in beeld

Repair your computer:
Kom ik weer bij de eerste 6 keuzes.
Deze keer kan ik wel op System Image Recovery drukken, waarna ik de melding krijg "Windows cannot find a system image on this computer"
Dit kan ik wegklikken, next, Advanced, waarna ik Install a driver kan aanklikken.

Op de USB stick staat niet alleen Windows 11 maar ook alle BIOS drivers van m'n moederbord.
Als ik een driver selecteer staat er vervolgens "The specific location does not contain information about your hardware."

Zinloos weer, afsluiten en deze keer het volgende:

Install now:
Setup is starting
Activate Windows (key weet ik niet dus ik klik I don't have a product key)
Windows 11 versie selecteren, ik doe Pro
2 keuzes:
Upgrade: Install Windows and keep files, settings and applications
of
Customised: Install Windows only (advanced)

1e optie krijg ik dit: The upgrade option isn't available if you start the computer using the installation media.
2e optie krijg ik dit: Where do you want to install Windows?
Geen van m'n drives te zien.
Refresh, niks
We couldn't find any drives. To get a storage driver, click Load driver.

Dat doe ik.

Volgende schermpje Browse om de drivers te zoeken.
Ik selecteer een map waar drivers in zitten (rapid storage drivers)
No signed device drivers were found. Make sure that the installation media contains the correct drivers, and then click OK.

Nou ja, de drivers komen van de officiele site. Ik heb een N5 Z690 en de pagina waar ik de drivers vandaan heb is https://nzxt.com/en-NL/product/n5-z690

Het gedownloadde bestand is uitgepakt.

Wat doe ik fout? Hopelijk kan iemand mij helpen! Alvast bedankt

Edit: ook goed om te weten: In de bios is alleen mijn boot SSD en USB stick te zien. De andere drives niet te vinden. Al kan ik mij wel herinneren dat hij de andere M2 ook had gevonden. Nu niet meer.

Het gekke is ook dat als ik in de BIOS naar Advanced - Storage Configuration ga dat hij geen 1 drive kan zien.
Nog gekker wat ik nu zie: Nog steeds in de BIOS bij Advanced - Rapid Storage Devices ziet de BIOS WEL alle drives staan. Ik kan er alleen niks mee behalve aanklikken van Create RAID volume wat ik niet wil.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 13-04-2023 18:21 ]

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:27
- Heb je je harddisks gewoon overgezet naar je nieuwe computer (en verwacht je dat je windows dan nog gewoon opstart)?

- Misschien moet je opslag-controller-drivers downloaden bij de fabrikant van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
zetje01 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:26:
- Heb je je harddisks gewoon overgezet naar je nieuwe computer (en verwacht je dat je windows dan nog gewoon opstart)?

- Misschien moet je opslag-controller-drivers downloaden bij de fabrikant van je moederbord.
Ja, en dat had ik gedaan, alleen herkend Windows die drivers niet.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Vertel maar eerst eens welk moederbord je hebt.
En ga er maar van uit dat je windows opnieuw moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
zetje01 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:31:
Vertel maar eerst eens welk moederbord je hebt.
En ga er maar van uit dat je windows opnieuw moet installeren.
NZXT N5 Z690 Matte Black. Drivers geprobeerd van de site die ik in m'n eerste bericht vermeldde.

Windows wil ik graag opnieuw installeren maar ik kom er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Google even hoe je windows installeert m.b.v. Intel Rapid Storage Driver.
Want ik denk dat daar het probleem it.
Duizenden mensen zijn je voorgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Elke drivers geïnstalleerd die de fabrikant online heeft gegooid. Nog geen drive te zien tijdens het installeren van Windows...

Morgen maar eens kijken of een oudere BIOS werkt. Tenzij iemand wat beters weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
DutchEZmoder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:12:
Nog gekker wat ik nu zie: Nog steeds in de BIOS bij Advanced - Rapid Storage Devices ziet de BIOS WEL alle drives staan. Ik kan er alleen niks mee behalve aanklikken van Create RAID volume wat ik niet wil.
Zet RST dan eens uit in de bios?
En eventueel SATA controller in AHCI mode.
Aangezien dat alleen nodig is voor gebruik van RAID.
Al je oude OS wilt laten opstarten in je nieuwe PC, doe dat dan met eerst alleen de OS SSD aangesloten.

Gedoe met storage drivers is algemeen bekend:
nvme drivers tijdens win11 installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Nou ik was ten einde raad. Alles geprobeerd, niks werkte. Toen dacht ik van laad ik eens op Load Default drukken in de BIOS. Opnieuw opgestart en alle drives werden herkend... Zelfs m'n oude Windows 11 boot drive van m'n oude setup werkte zonder problemen.

Pagina: 1